Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Evenemang

- från organisering till utvärdering
Skickas följande arbetsdag

Evenemang är spännande, speciella och säregna ekonomiska fenomen som ligger i dvala under större delen av året för att blomma ut under några intensiva dagar. Många har fått erfara att de är svåra att leda, marknadsföra och utvärdera. För att undanröja fallgropar och bidra till bättre evenemang i framtiden och därmed bana vägen till en allt mer professionell evenemangsindustri behövs kunskap. Målet med boken är att förklara evenemang utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv med fokus på evene...

Evenemang är spännande, speciella och säregna ekonomiska fenomen som ligger i dvala under större delen av året för att blomma ut under några intensiva dagar. Många har fått erfara att de är svåra att leda, marknadsföra och utvärdera. För att undanröja fallgropar och bidra till bättre evenemang i framtiden och därmed bana vägen till en allt mer professionell evenemangsindustri behövs kunskap. Målet med boken är att förklara evenemang utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv med fokus på evenemangets organisering, marknadsföring och ekonomiska effekter.För att kunna arrangera ett evenemang krävs samarbete med många andra företag och organisationer. Bokens första del beskriver vilka dessa är och visar på hur relationerna kan hanteras strategiskt med tanke på de olika maktpositioner aktörerna innehar. Arrangörens organisation fokuseras dessutom med avseende på hur olika ägarformer formar det interna arbetet samt hur arbetet bedrivs i projektform. Bokens andra del beskriver hur ett evenemangs olika delprodukter konsumeras och upplevs av besökarna samt hur arrangören kan utveckla och förnya evenemanget. Evenemang kan också användas vid marknadsföring av en plats. Boken diskuterar därför evenemangens roll som imageskapare och turistattraktion samt katalysator till infrastruktur och företagsetablering. Evenemangens ekonomiska effekter utgör ofta ett argument för att skapa legitimitet för offentliga investeringar i evenemang. Bokens sista del förklarar olika typer av ekonomiska effekter samt ger en praktisk manual för hur man kan mäta de ekonomiska effekterna av ett evenemang. Boken vänder sig dels till evenemangsarrangörer och beslutsfattare, dels till studerande på kurser i evenemangsledning, turism och upplevelser.

    • 7
      Förord
  • 9
    DEL 1 Inledning
    • 11
      KAPITEL 1 Evenemanget
        • 13
          Utvecklingen av forskning och utbildning om evenemang
        • 16
          Bokens definition av evenemang
        • 21
          Några internationella evenemangsbegrepp
        • 23
          Ramverk för att analysera evenemang
        • 24
          Mål och syfte med boken
        • 25
          Bokens struktur
  • 27
    DEL 2 Arrangören och evenemangsnätverket
    • 29
      KAPITEL 2 Evenemangsorganisationen
        • 29
          Vinstdrivande och icke-vinstdrivande evenemangsorganisationer
        • 31
          Evenemangsorganisering i olika ägarformer
        • 33
          Svenska festivalorganisationer – skillnader mellan olika ägarformer
        • 37
          Evenemangsorganisationen som en projektorganisation
        • 44
          Evenemangsorganisering i olika faser
        • 46
          Slutord
    • 47
      KAPITEL 3 Evenemangets intressenter
        • 47
          Inledning
        • 47
          Viktiga intressenter för ett evenemang
        • 54
          Intressenternas olika roller
        • 56
          Rollbyten
        • 56
          Slutord
    • 63
      KAPITEL 4 Evenemang som nätverk
        • 63
          Inledning
        • 64
          Det politiska torget
        • 66
          Evenemangsnätverkets aktörer utövar makt
        • 70
          Det politiska torgets begrepp
        • 74
          Olika typer av politiska torg
        • 76
          Det politiska torgets kontext
        • 77
          Slutord
    • 81
      KAPITEL 5 Strategier i ett evenemangsnätverk
        • 81
          Inledning
        • 81
          Politiska strategier
        • 90
          Förhandlingsstrategier för evenemangsarrangören
        • 93
          Slutord
  • 95
    DEL 3 Marknadsföring och skapandet av evenemangsupplevelser
    • 97
      KAPITEL 6 Evenemangsupplevelsen
        • 97
          Inledning
        • 97
          Att uppleva evenemang
        • 98
          Tid
        • 99
          En temporär utflykt
        • 103
          Evenemangsbesökarens deltagande och medverkan
        • 106
          Upplevelsens styrka
        • 111
          Slutord
    • 113
      KAPITEL 7 Att förnya evenemang
        • 113
          Inledning
        • 113
          Evenemangets produktlivscykel
        • 116
          Evenemangsförnyelse
        • 119
          Kreativitet
        • 123
          Planerat och framväxande förnyelsearbete
        • 126
          Improvisation
        • 129
          Slutord
    • 133
      KAPITEL 8 Strategier för att skapa ett marknadsanpassat evenemang
        • 133
          Inledning
        • 133
          Evenemangsupplevelsen
        • 134
          Strategi 1: Program
        • 136
          Strategi 2: Personal
        • 138
          Strategi 3: Andra besökare
        • 140
          Strategi 4: Upplevelserum
        • 142
          Strategi 5: Souvenirer och måltider
        • 143
          Strategi 6: Evenemang som en historia
        • 146
          Slutord
    • 147
      KAPITEL 9 Evenemang som marknadsförare av plats
        • 147
          Inledning
        • 148
          Evenemang som attraktionskraft
        • 152
          Evenemang som imageskapare
        • 161
          Evenemang som stimulering av infrastruktur
        • 162
          Slutord
  • 163
    DEL 4 Utvärdering av evenemang
    • 165
      KAPITEL 10 Utvärdering av ekonomiska effekter
        • 167
          Vad är samhällsekonomiskt lönsamt
        • 169
          Samhällsekonomiska effekter
        • 174
          Nationalekonomiska effekter
        • 179
          Regionalekonomiska effekter
        • 180
          Skattefinansiella effekter
        • 182
          Branschekonomiska effekter
        • 183
          Arrangörens företagsekonomiska effekter
        • 186
          Vikten av att mäta effekter på rätt sätt
        • 190
          Slutord
    • 191
      KAPITEL 11 Nu gör vi en undersökning
        • 191
          Frågor
        • 197
          Intervjuerna
        • 199
          Analys
        • 202
          Rapporten
        • 205
          Slutord
    • 207
      Referenser
    • 217
      Sakregister

Information

Författare:
Tommy D. Andersson Mia Larson Lena Mossberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144053516
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
33283-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
220

Författare

Tommy D. Andersson

Tommy D. Andersson är professor i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Har intresserat sig för att värdera upplevelser oc...

Mia Larson

Mia Larson är docent och universitetslektor i företagsekonomi vid Karlstads universitet. Hennes forskning har fokuserat på turism, destinationsutve...

Lena Mossberg

Lena Mossberg är professor i marknadsföring vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet och bedriver sedan många år forskning om upplevelser, kundb...

 ;