Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Att skapa upplevelser

Skickas följande arbetsdag

Att skapa upplevelser

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Våra konsumtionsmönster har förändrats under de senaste decennierna och vi söker nya vägar för att lära oss, bli underhållna, slappna av och njuta av livet. Upplevelser handlar mycket om att få göra något roligt och annorlunda - något extraordinärt. För dig som producerar eller marknadsför event eller produkter som består av upplevelser gäller det att få kunden engagerad och stimulerad - emotionella värden har allt större betydelse vid köp och konsumtion. I den här boken beskrivs hur fysiska...

Våra konsumtionsmönster har förändrats under de senaste decennierna och vi söker nya vägar för att lära oss, bli underhållna, slappna av och njuta av livet. Upplevelser handlar mycket om att få göra något roligt och annorlunda - något extraordinärt. För dig som producerar eller marknadsför event eller produkter som består av upplevelser gäller det att få kunden engagerad och stimulerad - emotionella värden har allt större betydelse vid köp och konsumtion. I den här boken beskrivs hur fysiska och digitala upplevelser kan skapas, från både producentens och konsumentens perspektiv. En viktig poäng i boken är att upplevelsen samskapas mellan producenten och konsumenten. Den här tredje upplagan har utökats med många nya exempel på upplevelser, skrivna av gästförfattare som är verksamma inom olika områden. Det har också tillkommit ett helt nytt kapitel om hållbarhet, skrivet av Kristina Nilsson Lindström. Boken är skriven för dig som är företagsledare, marknadsförare eller utbildare inom tjänsteföretag, men den passar även dig som studerar marknadsföring vid högskola eller universitet.

Förord 5

1 Upplevelsekonsumtion 7

Konsumtion i kommersiella upplevelserum 9

Digitala upplevelser 13

Upplevelsebaserad marknadsföring 14

Bokens teoretiska utgångspunkter 16

Bokens syfte och definition av upplevelse och upplevelsekoncept 24

Bokens övergripande modell 28

Bokens struktur 31

2 En temporär utflykt till upplevelserummet 35

Upplevelserummet som en tematiserad, säker enklav 36

Upplevelserum och koppling till destination och upplevelseområde 45

Trampolinmetaforen 56

Konsumentens tidsuppfattning 61

3 Kunden i upplevelserummet 65

Kundens nöjdhet 66

Tre nyckelfaktorer för kundens upplevelse 68

Kundens upplevelser och lycka 81

Kundens extraordinära upplevelse 84

4 Upplevelserummets påverkan på kunden 93

Upplevelserummets betydelse för olika verksamheter och för marknadsföringen 94

Upplevelserummets olika roller inom marknadsföring 96

Upplevelserummets påverkan på beteende 99

Bitners modell för relationen mellan omgivningen och användaren 104

Paradoxen med en önskan om många andra kunder 111

5 Upplevelserummet och storytelling 121

Fördelar med storytelling 122

Storytelling och dramaturgi 126

Iscensättning av upplevelserummet 131

Storytelling och destinationsutveckling 136

6 Personalen i upplevelserummet 141

Deltagarnas beteenden och roller i servicemötet 142

Strategier för att öka deltagarnas kontroll och engagemang i servicemötet 153

Att samskapa med delat ansvar 160

7 Andra kunders roll i upplevelserummet 171

Upplevelser att dela med andra 172

Betydelsen av att få berätta för andra 183

8 Upplevelsedesign och innovation 187

Upplevelseinnovation 188

Upplevelsedesign baserat på kundinteraktioner 192

Interaktioner och innovativa upplevelser 198

Metaversum  199

9 Hållbarhet i upplevelserummet 203

Hållbar utveckling 203

Hur skapar vi hållbara upplevelser? 208

Avslutning 223

Referenser 225

Register 235

Information

Författare:
Lena Mossberg Kristina Nilsson Lindström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144175270
Utgivningsår:
2003
Revisionsår:
2024
Artikelnummer:
31190-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
236

Författare

Lena Mossberg

Lena Mossberg är professor i marknadsföring vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet och bedriver sedan många år forskning om upplevelser, kundb...

 ;

Våra konsumtionsmönster har förändrats under de senaste decennierna och vi söker nya vägar för att lära oss, bli underhållna, slappna av och njuta av livet. Upplevelser handlar mycket om att få göra något roligt och annorlunda - något extraordinärt. För dig som producerar eller marknadsför event eller produkter som består av upplevelser gäller det att få kunden engagerad och stimulerad - emotionella värden har allt större betydelse vid köp och konsumtion. I den här boken beskrivs hur fysiska...

Våra konsumtionsmönster har förändrats under de senaste decennierna och vi söker nya vägar för att lära oss, bli underhållna, slappna av och njuta av livet. Upplevelser handlar mycket om att få göra något roligt och annorlunda - något extraordinärt. För dig som producerar eller marknadsför event eller produkter som består av upplevelser gäller det att få kunden engagerad och stimulerad - emotionella värden har allt större betydelse vid köp och konsumtion. I den här boken beskrivs hur fysiska och digitala upplevelser kan skapas, från både producentens och konsumentens perspektiv. En viktig poäng i boken är att upplevelsen samskapas mellan producenten och konsumenten. Den här tredje upplagan har utökats med många nya exempel på upplevelser, skrivna av gästförfattare som är verksamma inom olika områden. Det har också tillkommit ett helt nytt kapitel om hållbarhet, skrivet av Kristina Nilsson Lindström. Boken är skriven för dig som är företagsledare, marknadsförare eller utbildare inom tjänsteföretag, men den passar även dig som studerar marknadsföring vid högskola eller universitet.

Information

Författare:
Lena Mossberg Kristina Nilsson Lindström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190327
Utgivningsår:
2003
Revisionsår:
2024
Artikelnummer:
31190-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Lena Mossberg

Lena Mossberg är professor i marknadsföring vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet och bedriver sedan många år forskning om upplevelser, kundb...

 ;