
Kollektiv förmåga i klassrummet
Författarnas tack 7
Förlagets tack 9
Om författarna 11
Inledning – Varför en bok om kollektiv förmåga? 13
1. Värdet av kollektivet 19
2. Om vikten av att utveckla kollektiv förmåga i skolan 31
Kollektiv förmåga 35
Lärares kollektiva förmåga 36
Elevers kollektiva förmåga 40
”Jag”-färdigheter 41
”Vi”-färdigheter 44
Lärarens roll i elevernas kollektiva förmåga 46
Elevens roll för den kollektiva förmågan 47
3. Att utveckla ”jag”-färdigheterna 51
Förkunskaper 56
Upplevd självförmåga 57
Lagom utmanande mål 60
Att ge och ta emot återkoppling 66
Aktörskap 67
Resiliens 72
Kommunikativa färdigheter 76
4. Att utveckla ”vi”-färdigheterna 89
Att utveckla gemensamma övertygelser 91
Social lyhördhet 96
Tilltro till gruppens förmåga 101
”Jag”- och ”vi”-färdigheter 105
5. Att utforma lärandet 107
Fyra typer av uppgiftsdesign och kollektiv förmåga i klassrummet 109
Utmaning och motivation 111
Öppna uppgifter skapar kollektivt engagemang 112
Se till att eleverna har kunskaper, självförtroende och motivation för uppgiften 116
Tydlighet kring kunskaper och färdigheter: veta ||att|| och veta ||hur|| 122
Tillsammanseffekten 123
6. Lärandemål och framgångskriterier för kollektiv förmåga …|i klassrummet 131
Lärandemål 134
Lärandemål och framgångskriterier 138
Framgångskriterier för samarbete: koppling till elevernas kollektiva förmåga 141
7. Att lära i par och i grupp 147
Less is more? 149
Att lära i par 151
Börja med två 151
Att ta fram framgångskriterier för lärpartners 156
Inledningsfraser för lärpartners 159
Lärande i grupp 160
Att tilldela roller 160
Hänsyn till individuella behov i en grupp 162
Att hantera negativitet i grupper 162
8. Bedömning av elevers kollektiva förmåga 169
Kriterier för elevers kollektiva förmåga 171
Utvärderingsfrågor och reflektioner 172
Bedömningsmetoder 173
Betyg och återkoppling till enskilda och grupper 177
9. Möjligheten till kollektiv förmåga i klassrummet 183
Vinster för elever och lärare 186
Litteraturförteckning 189
Register 195
Författarna redovisar också omsorgsfullt den forskningsmässiga bakgrunden till arbetsmetoderna. [...] Kollektiv förmåga i klassrummet utgör därmed ett vederhäftigt, men också inspirerande och mycket användbart redskap för lärare och lärarstuderande som vill främja och träna ett kollektivt arbetssätt hos eleverna.
Information
- Författare:
- John Allan Hattie Douglas Fisher Nancy Frey Shirley Clarke
- Översättare:
- Johanna Holmberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144178585
- Utgivningsår:
- 2024
- Artikelnummer:
- 47032-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 198