Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kollektiv förmåga i klassrummet

Skickas följande arbetsdag

Det är bara ibland som visdom uppstår i grupper, och under vissa omständigheter. Men när det fungerar är kollektivet en stark kraft som kan påskynda lärandet. Den här boken handlar om hur lärare kan ta vara på den kollektiva förmågan i klassrummet. Kollektiv förmåga i klassrummet bygger på mer än 25 års forskning inom projektet Synligt lärande. Med en rad konkreta exempel visar bokens författare på kraften i den kollektiva förmågan och hur lärare kan stimulera den hos sina elever. Boken inne...

Det är bara ibland som visdom uppstår i grupper, och under vissa omständigheter. Men när det fungerar är kollektivet en stark kraft som kan påskynda lärandet. Den här boken handlar om hur lärare kan ta vara på den kollektiva förmågan i klassrummet. Kollektiv förmåga i klassrummet bygger på mer än 25 års forskning inom projektet Synligt lärande. Med en rad konkreta exempel visar bokens författare på kraften i den kollektiva förmågan och hur lärare kan stimulera den hos sina elever. Boken innehåller bland annat: • Evidensbaserade framgångskriterier som är en förutsättning för kollektiv förmåga i klassrummet. • Individuella och kollektiva färdigheter som behöver utvecklas för att eleverna ska kunna och våga bidra i grupparbeten. • Beskrivningar av lektioner, uppgifter och gruppindelningar som gör alla elever delaktiga i den kollektiva förmågan. • Tips på hur lärandemål, uppgifter, framgångskriterier och bedömningsformer kan samverka. Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare.

Författarnas tack     7

Förlagets tack     9

Om författarna     11

Inledning – Varför en bok om kollektiv förmåga?   13

1. Värdet av kollektivet     19

2. Om vikten av att utveckla kollektiv förmåga i skolan     31

Kollektiv förmåga     35

Lärares kollektiva förmåga      36

Elevers kollektiva förmåga     40

”Jag”-färdigheter     41

”Vi”-färdigheter     44

Lärarens roll i elevernas kollektiva förmåga     46

Elevens roll för den kollektiva förmågan   47

3. Att utveckla ”jag”-färdigheterna     51

Förkunskaper     56

Upplevd självförmåga     57

Lagom utmanande mål     60

Att ge och ta emot återkoppling     66

Aktörskap     67

Resiliens     72

Kommunikativa färdigheter   76

4. Att utveckla ”vi”-färdigheterna     89

Att utveckla gemensamma övertygelser     91

Social lyhördhet     96

Tilltro till gruppens förmåga     101

”Jag”- och ”vi”-färdigheter   105

5. Att utforma lärandet     107

Fyra typer av uppgiftsdesign och kollektiv förmåga i klassrummet     109

Utmaning och motivation     111

Öppna uppgifter skapar kollektivt engagemang     112

Se till att eleverna har kunskaper, självförtroende och motivation för uppgiften     116

Tydlighet kring kunskaper och färdigheter: veta ||att|| och veta ||hur||     122

Tillsammanseffekten   123

6. Lärandemål och framgångskriterier för kollektiv förmåga …|i klassrummet     131

Lärandemål     134

Lärandemål och ­framgångskriterier     138

Framgångskriterier för sam­arbete: koppling till elevernas kollektiva förmåga   141

7. Att lära i par och i grupp     147

Less is more?     149

Att lära i par     151

Börja med två     151

Att ta fram framgångskriterier för lärpartners     156

Inledningsfraser för lärpartners     159

Lärande i grupp     160

Att tilldela roller     160

Hänsyn till individuella behov i en grupp     162

Att hantera negativitet i grupper   162

8. Bedömning av elevers kollektiva förmåga     169

Kriterier för elevers kollektiva förmåga     171

Utvärderingsfrågor och reflektioner     172

Bedömningsmetoder     173

Betyg och återkoppling till enskilda och grupper   177

9. Möjligheten till kollektiv förmåga i klassrummet     183

Vinster för elever och lärare     186

Litteraturförteckning     189

Register     195

Författarna redovisar också omsorgsfullt den forskningsmässiga bakgrunden till arbetsmetoderna. [...] Kollektiv förmåga i klassrummet utgör därmed ett vederhäftigt, men också inspirerande och mycket användbart redskap för lärare och lärarstuderande som vill främja och träna ett kollektivt arbetssätt hos eleverna.

Information

Författare:
John Allan Hattie Douglas Fisher Nancy Frey Shirley Clarke
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178585
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
47032-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
198

Författare

John Allan Hattie

John Hattie är professor i pedagogik och en prisbelönt skolforskare som har skrivit flera böcker som sålt i stora upplagor. I närmare trettio års t...

Douglas Fisher

Douglas Fisher är filosofie doktor, professor i pedagogiskt ledarskap vid San Diego State University och verksam som ledare vid Health Sciences Hig...

Nancy Frey

Nancy Frey är filosofie doktor, professor i pedagogiskt ledarskap vid San Diego State University och verksam som ledare vid Health Sciences High & ...

Shirley Clarke

Shirley Clarke har magisterexamen i pedagogik och är hedersdoktor. Hon är en internationellt erkänd expert på formativ bedömning och är specialiser...

 ;