Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Egenkontroll i skolan

Att stärka elevers välbefinnande genom delaktighet, inflytande och stöd
Skickas följande arbetsdag

I dag talas det om psykisk ohälsa i allt högre utsträckning, inte minst i skolan. Elever uppvisar fler och mer återkommande psykosomatiska besvär. Skolan har lyfts fram som en av flera orsaker till ungas alltmer sämre mående. Stress och oro som grundar sig i krav, förväntningar, läxor och betyg är återkommande förklaringar. Skolan är därmed en viktig arena för det förebyggande arbetet. Relationer, färdigheter samt undervisningens innehåll och metoder blir av stor betydelse för att motverka oc...

I dag talas det om psykisk ohälsa i allt högre utsträckning, inte minst i skolan. Elever uppvisar fler och mer återkommande psykosomatiska besvär. Skolan har lyfts fram som en av flera orsaker till ungas alltmer sämre mående. Stress och oro som grundar sig i krav, förväntningar, läxor och betyg är återkommande förklaringar. Skolan är därmed en viktig arena för det förebyggande arbetet. Relationer, färdigheter samt undervisningens innehåll och metoder blir av stor betydelse för att motverka och minska elevernas stress och oro - allt i syfte att stärka elevernas välbefinnande. I den här boken presenterar författarna förslag och konkreta verktyg på hur lärare och övrig personal kan arbeta aktivt med frågan om elevernas välbefinnande. Med enkla medel och mindre justeringar i den befintliga undervisningen går det att stärka eleverna genom att öka deras delaktighet och inflytande. Det relationella stödet, både det mellan elev och lärare och det mellan elev och elev, utgör också en viktig komponent. I arbetet med att stärka elevers välbefinnande är det av stor betydelse att skapa förståelse hos eleverna för hur de själva kan påverka sin situation genom att planera och strukturera sin vardag. Boken och verktygen är inriktade på gymnasieskolan, men kan med fördel även anpassas till grundskolan.

Författarpresentation 9

Inledning 11

 

Del 1 Hälsa och lärande 19

1 Hälsa i fokus 21

Att må bra 21

Psykisk hälsa och ohälsa 23

Hälsa och ohälsa i skolan  28

Prestation och betygsstress  31

Ska jag vara en magiker också? 33

 

2 Vår inspiration 37

Krav–kontroll–stöd-modellen 37

Tidigare forskning där modellen appliceras i skolmiljön 43

KASAM 46

Gemensamma nämnare  47

 

3 Egenkontroll i skolmiljön 49

Egenkontroll 50

Det sociala stödet 59

KASAM i skolan  62

Argumentation med en kritiker 65

 

Del 2 Metoder och verktyg 69

4 Metoder för att stärka enyttre kontroll 71

Delaktighet och inflytande  72

Verktyg  78

Meningsfullhet  85

Verktyg  91

Prestation och bedömning i ett tillåtande klassrum  96

Verktyg  108

 

5 Metoder för att stärka elevernas inre kontroll  113

Att lära sig att lära  113

Verktyg  122

Planera och strukturera  138

Verktyg  144

Självuppskattningsmodell  149

Yttre och inre motivation  152

Verktyg  159

Skyddande faktorer  163

Verktyg  171

 

6 Stöd och goda relationer 177

Stödjande klasskamrater och goda relationer  178

Verktyg 183

Relationen till läraren 190

Verktyg 194

 

7 Kooperativt lärande 201

8 Utvecklingsarbete 207

 

Tack! 213

Referenser 215

Person- och sakregister 221

Information

Författare:
Camilla Ahlström Maria Prim
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144155647
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44830-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
224

Författare

Camilla Ahlström

Camilla Ahlström är beteendevetare och legitimerad lärare behörig att undervisa i psykologi, sociologi och religion. Hon har många års erfarenhet a...

Maria Prim

Maria Prim är legitimerad lärare på högstadie- och gymnasienivå med behörighet att undervisa i samhällskunskap och psykologi. Maria arbetar som för...

 ;