Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Leda läsfrämjande

Om barns och elevers läsning och hur den kan utvecklas
Skickas följande arbetsdag

Barn och unga läser allt mindre och färre timmar ägnas åt högläsning, både i förskolan/skolan och i hemmet. Med bristande läsförståelse följer en rad problem, både för individen och för samhället, och det läsfrämjande arbetet är därför av största vikt. Den här boken beskriver utifrån aktuell forskning hur du leder ett läsfrämjande arbete. Leda läsfrämjande visar vilka förmågor som barn och unga behöver för att utvecklas som läsare, från förskolan till och med gymnasieskolan, samt vilken kom...

Barn och unga läser allt mindre och färre timmar ägnas åt högläsning, både i förskolan/skolan och i hemmet. Med bristande läsförståelse följer en rad problem, både för individen och för samhället, och det läsfrämjande arbetet är därför av största vikt. Den här boken beskriver utifrån aktuell forskning hur du leder ett läsfrämjande arbete. Leda läsfrämjande visar vilka förmågor som barn och unga behöver för att utvecklas som läsare, från förskolan till och med gymnasieskolan, samt vilken kompetens personalen behöver för att kunna vara aktiv i det läsfrämjande arbetet; för att kunna identifiera brister eller förbättringsområden och för att kunna ta fram relevanta insatser. Ett kapitel visar hur man bygger en integrerad och hållbar skolbiblio­teksverksamhet och ett annat handlar om utvecklings­arbete som gör skillnad i lärarnas läsfrämjande arbete och därmed i elevernas lärande. Boken vänder sig till alla med ledningsansvar inom förskola, grundskola och gymnasieskola. Den är även relevant för språk-, läs- och skrivutvecklare samt för bibliotekspersonal.

Förord 11

 1 Inledning 13

Läsningens betydelse genom tiderna 14

Läskunnighet – en nyckelkompetens 15

Det demokratiska bygget 16

Ordförrådets betydelse 16

Det växande ordförrådsgapet 17

Språk, lärande och läsning i läroplanerna 17

Rektors ansvar 18

Nuläge – rektors läsfrämjande uppdrag 20

Nuläge – barns och ungas läsning 23

Bokens syfte och innehåll 24

Förståelse för läsfrämjande arbete i olika skolformer 26

Bokens begrepp och uttryck 27

Författarens erfarenheter 28

Bokens kapitel 29

 2 Läsfrämjande – vad är det och vad görs? 31

Vad är läsfrämjande? 31

Nationella mål för läsfrämjande arbete 33

Läsfrämjande myndigheter och aktörer på nationell och lokal nivå 34

Kulturrådet 34

Läsrörelsen 37

Myndigheten för tillgängliga medier – MTM 38

Skolverket 38

Genomförda satsningar 39

Lokal nivå 40

Folkbibliotek 40

Reflektionsfrågor 40

Litteraturförslag  41

 3 Perspektiv på läsfrämjande med yngre barn 43

Tidig litteracitet 44

Den betydelsefulla högläsningen 44

Högläsning – en tradition i förskolan 45

Läsvila – passiv läsning 46

Spontan läsning 47

Tematisk läsning – aktiv läsning 47

Didaktiska val avgör högläsningens kvalitet 48

Förskolans kompensatoriska uppdrag 59

Stimulerande läsmiljö 61

Brett, rikt och uppdaterat litteraturutbud 62

Förskolebibliotek 66

Samverkansstark miljö 69

Taxonomi – samarbete med folkbibliotek 69

Samarbete med hemmen 70

Förutsättningar för läsfrämjande med yngre barn 74

Reflektionsfrågor 75

Litteraturförslag 75

 4 Perspektiv på läsfrämjande med äldre barn 77

Gemensam kunskapsbas 78

Läsmotivation 78

Sju regler för läsmotivation 79

Samlad bild av elevers läsvanor och läsintresse 88

Högläsning – fortsatt betydelsefullt 89

Högläsning i läroplanen 89

Framgångsrik högläsning 90

Högläsning för att motivera och bygga goda relationer 93

Läsförståelse 93

Skillnader i förutsättningar 95

Förståelsestrategier 96

Textsamtal – en del av läsförståelseundervisningen 97

Digital läsning 97

Skolans läskultur 98

Indirekta metoder och aktiviteter 98

Skolans läsmiljö 99

Direkta metoder och aktiviteter 101

Läsandets cirkel 103

Förutsättningar för läsfrämjande med äldre barn 106

Reflektionsfrågor 106

Litteraturförslag  107

 5 Integrerad och hållbar skolbiblioteks­verksamhet 109

Rektors kunskap om och syn på skolbibliotek 109

Skolbibliotekets gynnsamma effekter 110

Tillgång till skolbibliotek – vad innebär det? 111

Skolbibliotek – vems ansvar? 113

Skolbibliotekets placering och bemanning 116

Uppdrag och bemanning 118

Resurser 121

Medveten och systematisk skolbiblioteksverksamhet 122

Taxonomier – ett stöd i utvecklingsarbetet 123

Taxonomi för skolbibliotek  124

Förståelse för varandras kompetenser 126

Samverkansaktörer på nationell nivå 127

Samverkansaktörer på regional nivå 127

Samordnande funktioner på kommunal nivå 128

Förutsättningar för hållbar skolbibiblioteksverksamhet på lokal nivå 128

Reflektionsfrågor 129

Litteraturförslag  129

 6 Lokala förutsättningar för läsfrämjande  131

Rektorers, skolchefers och politikers kompetens 131

Språk-, läs- och skrivutvecklare 132

Förskole- och skolbibliotek 133

Övergripande plan för biblioteken 133

Brett, varierat och uppdaterat läsutbud 134

Skolbibliotekssamordnare  136

Barnets första levnadsår 137

Samverkan med verksamheter utanför förskola och skola 138

Bilderbokens möjligheter  138

Bokresan 141

Läscertifiering – Eskilstuna 143

 7 Läsfrämjande – förutsättningar för ett framgångsrikt utvecklingsarbete 145

Att ringa in ett utvecklingsområde – vad behöver utvecklas? 146

Förändra förståelse för att förändra undervisning 146

Att välja utvecklingsmetod – hur ska utvecklingsarbetet genomföras?  147

Föreläsning som fortbildning 148

Kollegialt lärande  149

Arbetsgång i kollegialt lärande 149

Synliggöra tyst kunskap i det kollegiala lärandet 152

Studiebesök 153

Vilka hinder kan uppstå i ett förändringsarbete och hur gör man då? 155

Bristande kartläggning och analys 155

Bekräftelse 155

Tidsbrist 156

Begränsat fokus 157

Överbrygga hinder 157

Hur kan barnen och eleverna vara delaktiga? 158

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 159

Reflektionsfrågor 160

Litteraturförslag 160

 8 Slutord 161

Referenser 163

Referenser – litteratur för barn och unga 178

Bilagor 179

A. Planering för högläsning 181

B. Uppföljning av läsutveckling 183

C. Inventering av förskolans litteraturutbud 184

D. Observation – läsmiljö 186

E. Elevers läsvanor och läsintresse 187

F. Högläsning med äldre barn 188

Information

Författare:
Maria Heimer
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144166490
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
46232-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Maria Heimer

Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie och har varit verksam som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i ...

 ;