Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Leda läsfrämjande
Förord 11
1 Inledning 13
Läsningens betydelse genom tiderna 14
Läskunnighet – en nyckelkompetens 15
Det demokratiska bygget 16
Ordförrådets betydelse 16
Det växande ordförrådsgapet 17
Språk, lärande och läsning i läroplanerna 17
Rektors ansvar 18
Nuläge – rektors läsfrämjande uppdrag 20
Nuläge – barns och ungas läsning 23
Bokens syfte och innehåll 24
Förståelse för läsfrämjande arbete i olika skolformer 26
Bokens begrepp och uttryck 27
Författarens erfarenheter 28
Bokens kapitel 29
2 Läsfrämjande – vad är det och vad görs? 31
Vad är läsfrämjande? 31
Nationella mål för läsfrämjande arbete 33
Läsfrämjande myndigheter och aktörer på nationell och lokal nivå 34
Kulturrådet 34
Läsrörelsen 37
Myndigheten för tillgängliga medier – MTM 38
Skolverket 38
Genomförda satsningar 39
Lokal nivå 40
Folkbibliotek 40
Reflektionsfrågor 40
Litteraturförslag 41
3 Perspektiv på läsfrämjande med yngre barn 43
Tidig litteracitet 44
Den betydelsefulla högläsningen 44
Högläsning – en tradition i förskolan 45
Läsvila – passiv läsning 46
Spontan läsning 47
Tematisk läsning – aktiv läsning 47
Didaktiska val avgör högläsningens kvalitet 48
Förskolans kompensatoriska uppdrag 59
Stimulerande läsmiljö 61
Brett, rikt och uppdaterat litteraturutbud 62
Förskolebibliotek 66
Samverkansstark miljö 69
Taxonomi – samarbete med folkbibliotek 69
Samarbete med hemmen 70
Förutsättningar för läsfrämjande med yngre barn 74
Reflektionsfrågor 75
Litteraturförslag 75
4 Perspektiv på läsfrämjande med äldre barn 77
Gemensam kunskapsbas 78
Läsmotivation 78
Sju regler för läsmotivation 79
Samlad bild av elevers läsvanor och läsintresse 88
Högläsning – fortsatt betydelsefullt 89
Högläsning i läroplanen 89
Framgångsrik högläsning 90
Högläsning för att motivera och bygga goda relationer 93
Läsförståelse 93
Skillnader i förutsättningar 95
Förståelsestrategier 96
Textsamtal – en del av läsförståelseundervisningen 97
Digital läsning 97
Skolans läskultur 98
Indirekta metoder och aktiviteter 98
Skolans läsmiljö 99
Direkta metoder och aktiviteter 101
Läsandets cirkel 103
Förutsättningar för läsfrämjande med äldre barn 106
Reflektionsfrågor 106
Litteraturförslag 107
5 Integrerad och hållbar skolbiblioteksverksamhet 109
Rektors kunskap om och syn på skolbibliotek 109
Skolbibliotekets gynnsamma effekter 110
Tillgång till skolbibliotek – vad innebär det? 111
Skolbibliotek – vems ansvar? 113
Skolbibliotekets placering och bemanning 116
Uppdrag och bemanning 118
Resurser 121
Medveten och systematisk skolbiblioteksverksamhet 122
Taxonomier – ett stöd i utvecklingsarbetet 123
Taxonomi för skolbibliotek 124
Förståelse för varandras kompetenser 126
Samverkansaktörer på nationell nivå 127
Samverkansaktörer på regional nivå 127
Samordnande funktioner på kommunal nivå 128
Förutsättningar för hållbar skolbibiblioteksverksamhet på lokal nivå 128
Reflektionsfrågor 129
Litteraturförslag 129
6 Lokala förutsättningar för läsfrämjande 131
Rektorers, skolchefers och politikers kompetens 131
Språk-, läs- och skrivutvecklare 132
Förskole- och skolbibliotek 133
Övergripande plan för biblioteken 133
Brett, varierat och uppdaterat läsutbud 134
Skolbibliotekssamordnare 136
Barnets första levnadsår 137
Samverkan med verksamheter utanför förskola och skola 138
Bilderbokens möjligheter 138
Bokresan 141
Läscertifiering – Eskilstuna 143
7 Läsfrämjande – förutsättningar för ett framgångsrikt utvecklingsarbete 145
Att ringa in ett utvecklingsområde – vad behöver utvecklas? 146
Förändra förståelse för att förändra undervisning 146
Att välja utvecklingsmetod – hur ska utvecklingsarbetet genomföras? 147
Föreläsning som fortbildning 148
Kollegialt lärande 149
Arbetsgång i kollegialt lärande 149
Synliggöra tyst kunskap i det kollegiala lärandet 152
Studiebesök 153
Vilka hinder kan uppstå i ett förändringsarbete och hur gör man då? 155
Bristande kartläggning och analys 155
Bekräftelse 155
Tidsbrist 156
Begränsat fokus 157
Överbrygga hinder 157
Hur kan barnen och eleverna vara delaktiga? 158
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 159
Reflektionsfrågor 160
Litteraturförslag 160
8 Slutord 161
Referenser 163
Referenser – litteratur för barn och unga 178
Bilagor 179
A. Planering för högläsning 181
B. Uppföljning av läsutveckling 183
C. Inventering av förskolans litteraturutbud 184
D. Observation – läsmiljö 186
E. Elevers läsvanor och läsintresse 187
F. Högläsning med äldre barn 188
Information
- Författare:
- Maria Heimer
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144166490
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 46232-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 192