
Läsa för livet
Förord 7
1 Inledning 9
Läskunnighet – en demokratisk rättighet 10
Oro över barns och ungas läsförmåga 10
Hur definieras läsning? 11
Ett maratonlopp för att bli en läsare 13
Fritidshemmet – en arena för såväl språk- och läsutveckling som läsning 13
Elevers läsutveckling – allas ansvar 14
Bokens författare 15
Bokens kapitel 15
2 Högläsning 19
Prioritera högläsningen 20
Högläsning i läroplanen 21
Framgångsrik högläsning 22
Vilken bok? 28
Högläsningen i ett sammanhang 41
Högläsningens när, var hur 42
Det betydelsefulla samtalet 43
Bearbetning av det lästa 49
Varför är eleven oengagerad i högläsningen? 58
Positiva effekter av högläsning 59
Högläsning i hemmen 63
Högläsarens sju budord 65
3 Läsmotivation 69
Möta svårigheter eller tvivla på förmågan? 70
Sju regler för att skapa läsmotivation 70
Bokhund – motiverar till läsning 78
Läskompisar 79
Fri läsning 80
Texter som väcker åsikter men som motiverar elever 82
4 Läsförståelse – aktivera elevernas tänkande 87
Balanserad undervisning 88
Faktorer som påverkar förståelsen 89
Vad gör skickliga läsare? 90
Ömsesidig undervisning – fyra strategier 93
Reading Power 99
Strategier för läsning av faktatexter 103
Grafiska modeller för förståelse 109
Hur kan vi stötta andraspråkselever i läsförståelsen? 111
Digital läsning 112
Djupläsning 115
Kritisk läsning 116
Eftertänksam läsning 117
5 Textsamtal 121
Framgångsrika samtal 122
6 Läsfrämjande 129
Bokstart 130
Barn- och ungdomsbokskatalogen 130
Läsambassadör 131
Väck boken! 132
Kura gryning 132
Högläsning med Bamse 132
Sommarboken 133
Världsbokdagen 133
Internationella högläsningsdagen 134
Bokprat och bokattacker 135
Bokcirklar och läseklubbar 136
Författarbesök 136
Läsning på raster 138
Legimus – talböcker 139
7 Lässtimulerande miljöer och läsande förebilder 141
Läsmiljöer 141
Läsande förebilder 145
Hemmet som läsande förebild 146
Skolbiblioteket som läsande förebild 147
Elever som läsande förebilder 149
Författare som läsande förebilder 151
8 Komma igång med läsning och läsfrämjande arbete 155
Jag vill börja med högläsning i fritidshemmet. Hur gör jag? 155
Vi har försökt intressera eleverna för att läsa, men de är inte motiverade. Vad gör vi? 156
Vi vill tillsammans utveckla läsningen i förskoleklass, grundskola och fritidshem. Hur gör vi? 158
Jag skulle vilja utveckla undervisningen i läsning i fritidshemmet men mina kollegor är inte lika entusiastiska. Vad kan jag göra? 158
Hur kan vi hjälpa elever som har svårt att välja bok eller som vill byta bok hela tiden? 158
Hur får vi kunskap om de böcker som passar våra elevers nivå? 159
Slutord 163
Referenser 165
Information
- Författare:
- Maria Heimer
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144153032
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 44372-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 192