Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Läsa för livet

Högläsning och läsning i F-6 och fritidshem
Skickas följande arbetsdag

Läskunnighet är nyckelkompetensen för ett framgångsrikt liv. Att lära sig läsa och att utveckla läsförståelse och läsmotivation är avgörande för det livslånga lärandet, för framgång i arbetslivet och för att kunna engagera sig i samhället. Den som inte kan ta till sig information ställs utanför samhället. Läskunnigheten har också stor betydelse för välbefinnandet och tilliten till sig själv. Läsa för livet baseras på forskning och praktisk erfarenhet. Författaren beskriver hur förskoleklass...

Läskunnighet är nyckelkompetensen för ett framgångsrikt liv. Att lära sig läsa och att utveckla läsförståelse och läsmotivation är avgörande för det livslånga lärandet, för framgång i arbetslivet och för att kunna engagera sig i samhället. Den som inte kan ta till sig information ställs utanför samhället. Läskunnigheten har också stor betydelse för välbefinnandet och tilliten till sig själv. Läsa för livet baseras på forskning och praktisk erfarenhet. Författaren beskriver hur förskoleklass, grundskola och fritidshem tillsammans kan undervisa för att gynna elevers läsutveckling, genom att till exempel arbeta med högläsning, textsamtal och läsförståelse på ett medvetet sätt. I boken lyfts även läsmotivation, läsmiljöer samt läsande förebilder, och det ges rika exempel på läsfrämjande aktiviteter. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare, fritids­pedagoger, förskoleklasspersonal, skolbibliotekarier, förstelärare och rektorer.

Förord 7

1 Inledning 9

Läskunnighet – en demokratisk rättighet 10

Oro över barns och ungas läsförmåga 10

Hur definieras läsning? 11

Ett maratonlopp för att bli en läsare 13

Fritidshemmet – en arena för såväl språk- och läsutveckling som läsning 13

Elevers läsutveckling – allas ansvar 14

Bokens författare 15

Bokens kapitel 15

2 Högläsning 19

Prioritera högläsningen 20

Högläsning i läroplanen 21

Framgångsrik högläsning 22

Vilken bok? 28

Högläsningen i ett sammanhang 41

Högläsningens när, var hur 42

Det betydelsefulla samtalet 43

Bearbetning av det lästa 49

Varför är eleven oengagerad i högläsningen? 58

Positiva effekter av högläsning 59

Högläsning i hemmen 63

Högläsarens sju budord 65

3 Läsmotivation 69

Möta svårigheter eller tvivla på förmågan? 70

Sju regler för att skapa läsmotivation 70

Bokhund – motiverar till läsning 78

Läskompisar 79

Fri läsning 80

Texter som väcker åsikter men som motiverar elever 82

4 Läsförståelse – aktivera elevernas tänkande 87

Balanserad undervisning 88

Faktorer som påverkar förståelsen 89

Vad gör skickliga läsare? 90

Ömsesidig undervisning – fyra strategier 93

Reading Power 99

Strategier för läsning av faktatexter 103

Grafiska modeller för förståelse 109

Hur kan vi stötta andraspråkselever i läsförståelsen? 111

Digital läsning 112

Djupläsning 115

Kritisk läsning 116

Eftertänksam läsning 117

5 Textsamtal 121

Framgångsrika samtal 122

6 Läsfrämjande 129

Bokstart 130

Barn- och ungdomsbokskatalogen 130

Läsambassadör 131

Väck boken! 132

Kura gryning 132

Högläsning med Bamse 132

Sommarboken 133

Världsbokdagen 133

Internationella högläsningsdagen 134

Bokprat och bokattacker 135

Bokcirklar och läseklubbar 136

Författarbesök 136

Läsning på raster 138

Legimus – talböcker 139

7 Lässtimulerande miljöer och läsande förebilder 141

Läsmiljöer 141

Läsande förebilder 145

Hemmet som läsande förebild 146

Skolbiblioteket som läsande förebild 147

Elever som läsande förebilder 149

Författare som läsande förebilder 151

8 Komma igång med läsning och läsfrämjande arbete 155

Jag vill börja med högläsning i fritidshemmet. Hur gör jag? 155

Vi har försökt intressera eleverna för att läsa, men de är inte motiverade. Vad gör vi? 156

Vi vill tillsammans utveckla läsningen i förskoleklass, grundskola och fritidshem. Hur gör vi? 158

Jag skulle vilja utveckla undervisningen i läsning i fritidshemmet men mina kollegor är inte lika entusiastiska. Vad kan jag göra? 158

Hur kan vi hjälpa elever som har svårt att välja bok eller som vill byta bok hela tiden? 158

Hur får vi kunskap om de böcker som passar våra elevers nivå? 159

Slutord 163

Referenser 165

Information

Författare:
Maria Heimer
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144153032
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
44372-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Maria Heimer

Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie och har varit verksam som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i ...

 ;