Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F-3

Genrepedagogik, ASL och digitala resurser
Skickas följande arbetsdag

Att kunna förstå och producera texter är en av de viktigaste förutsättningarna för förmågan att lära. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F–3 ger läsaren en teoribas för språk- och kunskapsutvecklande undervisning och beskriver hur man arbetar samlat med genrepedagogik, ASL (Att Skriva sig till Läsning) och IKT-verktyg som appar, smartboard, surfplattor och datorer. Författarens pedagogiska utgångspunkt är Cirkelmodellen, eller Cykeln för undervisning och lärande. Steg för steg går h...

Att kunna förstå och producera texter är en av de viktigaste förutsättningarna för förmågan att lära. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F–3 ger läsaren en teoribas för språk- och kunskapsutvecklande undervisning och beskriver hur man arbetar samlat med genrepedagogik, ASL (Att Skriva sig till Läsning) och IKT-verktyg som appar, smartboard, surfplattor och datorer. Författarens pedagogiska utgångspunkt är Cirkelmodellen, eller Cykeln för undervisning och lärande. Steg för steg går hon igenom modellens fyra faser och visar hur ämneskunskap och läs- och skrivförmågor kan utvecklas i samklang. Beskrivningarna konkretiseras genom en mängd exempellektioner, i syfte att ge lärare modeller för undervisning som kan användas direkt i klassrummet och anpassas efter de egna elevernas skilda behov. Författaren beskriver även pedagogiska verktyg som är särskilt bra i undervisningsgrupper där eleverna behöver olika nivåer av undervisningsstöd. I denna nya upplaga har samtliga kapitel utökats med bland annat mer teori. Ett nytt avsnitt om hur textgenren instruktion kan integreras i arbetet med programmering har också tillkommit. I boken ingår arbetsmaterial i form av kopieringsunderlag med texter, bilder och ifyllbara mallar för planering, bedömning och arbete med texter, det vill säga allt material som behövs för genomförandet av exempellektionerna i boken. Arbetsmaterialet finns även i digital form på bokens webbplats. Boken vänder sig främst till grundlärare F–3 och till studenter på grundlärar­ut­bildningen.

Förord till tredje upplagan 9

Förord till första upplagan 11

Om den här boken 13

Ikonerna i bokens marginaler 13

 

1. Pedagogiska verktyg – teori och praktik 15

En teori om lärande 16

En teori om språk 16

Textgenrer 17

Cirkelmodellen 19

Fas 1 20

Fas 2 20

Fas 3 20

Fas 4 21

Exempel på arbete genom cirkelmodellens fyra faser med beskrivande rapport 21

Lärarens egen planering 21

Elevernas pedagogiska planering 22

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 23

Ta reda på elevernas förkunskaper 24

Sorteringsövning med djurbilder 25

Väcka elevernas intresse och engagemang 25

Bygga upp språket och ämneskunskaperna 27

Sorteringsövning med insektsbilder 28

Insamlande av information 30

Informationsrikedom 33

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 34

Den beskrivande textens uppbyggnad 35

Dekonstruktion av en beskrivande text 35

Arbeta med en sönderklippt text 39

Författarens roll i en beskrivande rapport 39

Öva på att beskriva något 40

Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 41

Steg 1 Ta reda på förkunskaper för att få reda på vilken nivå av stöttning som behövs 42

Steg 2 Väcka elevernas intresse och engagemang 42

Steg 3 Bygga upp språket och ämneskunskaperna 43

Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 45

Prov på insektsnamn 46

 

2. Förskoleklass 47

Att skriva sig till läsning (ASL) 49

Pararbete 50

Skrivpass 51

Finmotorik 53

De första skrivpassen i förskoleklass 54

Att arbeta med textgenrer i förskoleklass 57

Arbete med den personligt återgivande genren 57

Att arbeta utifrån cirkelmodellen med den personligt återgivande genren 58

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 58

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 60

Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 61

Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 63

Arbete med den argumenterande genren 65

Att arbeta utifrån cirkelmodellen med den argumenterande genren 67

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 67

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 70

Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 72

Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 74

Arbete med den narrativa genren 76

Att arbeta utifrån cirkelmodellen med den narrativa genren 78

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 78

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 80

Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 84

Gemensam planering av text 84

Gemensamt skrivande 87

Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 92

 

3. Årskurs 1 95

Arbete med ASL i årskurs 1 97

Att arbeta med textgenrer i årskurs 1 98

Arbete med den narrativa genren 98

Att arbeta utifrån cirkelmodellen med den narrativa genren 100

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 100

Bildläsning 102

Gemensam läsning av bok 103

Högläsning av bilderbok 103

Ordna sekvensbilder i kronologisk ordning 104

Återberätta skriftligt 104

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 106

Jämföra två sagor för att komma åt hur de är uppbyggda 107

Plocka ut narrativets struktur ur sagan om de tre små grisarna 109

Läsläxa 112

Meningsnivå 112

Meningskonstruktion 114

Stavning av ord med dubbelteckning 115

Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 117

Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 119

Omskrivning av sagan om de tre små grisarna 119

Skriva egen saga 120

Arbete med beskrivande rapport 123

Att arbeta utifrån cirkelmodellen med beskrivande rapport 125

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 125

LPP – Lokal Pedagogisk Planering 125

Namn på skogsdjur 126

Klassificera djur 127

Filmvisning 127

Däggdjur 128

Sorteringsövning i att klassificera däggdjur i olika djurordningar 130

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 131

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 134

Samla information i en sexfältare 134

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 136

Detaljerad läsning och omskrivning av text 136

Arbete med detaljerad läsning av texten om vargen 139

Förberedelse inför gemensam omskrivning 142

Gemensam omskrivning 142

Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 143

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 145

Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 146

 

4. Årskurs 2 151

Inlärning av att skriva för hand 152

Bokstävernas grundformer 153

Bokstavsformande 155

Att arbeta med textgenrer i årskurs 2 156

Arbete med förklaring 156

Att arbeta utifrån cirkelmodellen med förklaring 158

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 158

LPP – Lokal Pedagogisk Planering 158

Egna fjärilslarver 159

Plansch 159

Film 159

Gemensam läsning om tistelfjärilens livscykel 161

Placera bilder på tistelfjärilens förvandling i flödesschema 162

Bilduppgift 162

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 163

Pussla ihop sönderklippt text och sekvensbilder + genreplansch 164

Pussla ihop en ny förklarande text med tillhörande bilder 166

Temaprogression 167

Fas 3 och 4 – skriva en gemensam text – modellera – och skriva en text individuellt eller i par 168

Förberedelse inför detaljerad läsning 170

Detaljerad läsning 171

Förberedelse inför omskrivning 172

Omskrivning av texten i skrivpar 173

Arbete med den personligt återgivande genren 174

Att arbeta utifrån cirkelmodellen med den personligt återgivande genren 176

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 176

Aktionsverb 178

Dekonstruera en text 179

Tidsord 181

Aktionsverb 182

Evaluerande språk 183

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 184

Återberätta muntligt och göra en gemensam tankekarta 185

Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 186

Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 188

Lärandemål 188

Arbete med instruktion 189

Att arbeta utifrån cirkelmodellen med instruktion 191

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 191

Muntlig programmering 192

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 195

Verb i imperativ 197

Simon säger 198

Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 198

Gemensamt skrivande 200

Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 202

 

5. Årskurs 3 205

Skrivande i årskurs 3 205

Att arbeta med textgenrer i årskurs 3 207

Arbete med instruktion 207

Att arbeta utifrån cirkelmodellen med instruktion 209

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 209

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 212

Instruktionens struktur 212

Verben i tillvägagångssättet 213

Charader 214

Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 215

Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 218

Arbete med narrativ 219

Att arbeta utifrån cirkelmodellen med narrativ 223

Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 223

Filmer 223

Karta över stjärnhimlen 224

Högläsning 224

Samtal om stjärnmyter 225

Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 226

Struktur 226

Nominalgrupper 227

Dialog – sägesverb 229

Aktionsverb 231

Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 232

Stjärnbild 232

Planeringsmall 234

Skrivande 236

Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 237

Bilduppgift 237

Planering inför skrivande 237

Skrivande 238

Bedömning 238

 

6. Förslag på fler skriv­uppgifter och presentation av de digitala resurser som används i boken 241

Veckans ljud 241

Listtexter 242

Mönstermeningar 242

Mönstertexter 244

Skriva om en bok 245

Stafettskrivning 246

Presentationer 247

Att arbeta utifrån Cirkelmodellen 247

Dikter 249

Gåtor 250

Räknehändelser 251

Digitala resurser 252

Smartboard 252

Smart Notebook 253

Dokumentkamera 254

Surfplattor och datorer 254

Appar 255

Webbsidor 256

Referenser 257

Böcker som refereras till i undervisningsexemplen 259

Filmer 259

Information

Författare:
Karin Pettersson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144131863
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
40044-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
260

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  Tills vidare

Författare

Karin Pettersson

Karin Pettersson är leg. lärare med lång erfarenhet av arbete med flerspråkiga elever och att planera undervisning för grupper med elever som är på...

 ;