

Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F-3
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt tryckt provexemplar av den här produkten.
Ett tryckt provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord till tredje upplagan 9
Förord till första upplagan 11
Om den här boken 13
Ikonerna i bokens marginaler 13
1. Pedagogiska verktyg – teori och praktik 15
En teori om lärande 16
En teori om språk 16
Textgenrer 17
Cirkelmodellen 19
Fas 1 20
Fas 2 20
Fas 3 20
Fas 4 21
Exempel på arbete genom cirkelmodellens fyra faser med beskrivande rapport 21
Lärarens egen planering 21
Elevernas pedagogiska planering 22
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 23
Ta reda på elevernas förkunskaper 24
Sorteringsövning med djurbilder 25
Väcka elevernas intresse och engagemang 25
Bygga upp språket och ämneskunskaperna 27
Sorteringsövning med insektsbilder 28
Insamlande av information 30
Informationsrikedom 33
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 34
Den beskrivande textens uppbyggnad 35
Dekonstruktion av en beskrivande text 35
Arbeta med en sönderklippt text 39
Författarens roll i en beskrivande rapport 39
Öva på att beskriva något 40
Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 41
Steg 1 Ta reda på förkunskaper för att få reda på vilken nivå av stöttning som behövs 42
Steg 2 Väcka elevernas intresse och engagemang 42
Steg 3 Bygga upp språket och ämneskunskaperna 43
Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 45
Prov på insektsnamn 46
2. Förskoleklass 47
Att skriva sig till läsning (ASL) 49
Pararbete 50
Skrivpass 51
Finmotorik 53
De första skrivpassen i förskoleklass 54
Att arbeta med textgenrer i förskoleklass 57
Arbete med den personligt återgivande genren 57
Att arbeta utifrån cirkelmodellen med den personligt återgivande genren 58
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 58
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 60
Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 61
Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 63
Arbete med den argumenterande genren 65
Att arbeta utifrån cirkelmodellen med den argumenterande genren 67
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 67
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 70
Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 72
Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 74
Arbete med den narrativa genren 76
Att arbeta utifrån cirkelmodellen med den narrativa genren 78
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 78
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 80
Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 84
Gemensam planering av text 84
Gemensamt skrivande 87
Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 92
3. Årskurs 1 95
Arbete med ASL i årskurs 1 97
Att arbeta med textgenrer i årskurs 1 98
Arbete med den narrativa genren 98
Att arbeta utifrån cirkelmodellen med den narrativa genren 100
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 100
Bildläsning 102
Gemensam läsning av bok 103
Högläsning av bilderbok 103
Ordna sekvensbilder i kronologisk ordning 104
Återberätta skriftligt 104
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 106
Jämföra två sagor för att komma åt hur de är uppbyggda 107
Plocka ut narrativets struktur ur sagan om de tre små grisarna 109
Läsläxa 112
Meningsnivå 112
Meningskonstruktion 114
Stavning av ord med dubbelteckning 115
Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 117
Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 119
Omskrivning av sagan om de tre små grisarna 119
Skriva egen saga 120
Arbete med beskrivande rapport 123
Att arbeta utifrån cirkelmodellen med beskrivande rapport 125
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 125
LPP – Lokal Pedagogisk Planering 125
Namn på skogsdjur 126
Klassificera djur 127
Filmvisning 127
Däggdjur 128
Sorteringsövning i att klassificera däggdjur i olika djurordningar 130
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 131
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 134
Samla information i en sexfältare 134
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 136
Detaljerad läsning och omskrivning av text 136
Arbete med detaljerad läsning av texten om vargen 139
Förberedelse inför gemensam omskrivning 142
Gemensam omskrivning 142
Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 143
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 145
Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 146
4. Årskurs 2 151
Inlärning av att skriva för hand 152
Bokstävernas grundformer 153
Bokstavsformande 155
Att arbeta med textgenrer i årskurs 2 156
Arbete med förklaring 156
Att arbeta utifrån cirkelmodellen med förklaring 158
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 158
LPP – Lokal Pedagogisk Planering 158
Egna fjärilslarver 159
Plansch 159
Film 159
Gemensam läsning om tistelfjärilens livscykel 161
Placera bilder på tistelfjärilens förvandling i flödesschema 162
Bilduppgift 162
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 163
Pussla ihop sönderklippt text och sekvensbilder + genreplansch 164
Pussla ihop en ny förklarande text med tillhörande bilder 166
Temaprogression 167
Fas 3 och 4 – skriva en gemensam text – modellera – och skriva en text individuellt eller i par 168
Förberedelse inför detaljerad läsning 170
Detaljerad läsning 171
Förberedelse inför omskrivning 172
Omskrivning av texten i skrivpar 173
Arbete med den personligt återgivande genren 174
Att arbeta utifrån cirkelmodellen med den personligt återgivande genren 176
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 176
Aktionsverb 178
Dekonstruera en text 179
Tidsord 181
Aktionsverb 182
Evaluerande språk 183
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 184
Återberätta muntligt och göra en gemensam tankekarta 185
Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 186
Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 188
Lärandemål 188
Arbete med instruktion 189
Att arbeta utifrån cirkelmodellen med instruktion 191
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 191
Muntlig programmering 192
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 195
Verb i imperativ 197
Simon säger 198
Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 198
Gemensamt skrivande 200
Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 202
5. Årskurs 3 205
Skrivande i årskurs 3 205
Att arbeta med textgenrer i årskurs 3 207
Arbete med instruktion 207
Att arbeta utifrån cirkelmodellen med instruktion 209
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 209
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 212
Instruktionens struktur 212
Verben i tillvägagångssättet 213
Charader 214
Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 215
Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 218
Arbete med narrativ 219
Att arbeta utifrån cirkelmodellen med narrativ 223
Fas 1 – bygga upp kunskap inom ämnesområdet 223
Filmer 223
Karta över stjärnhimlen 224
Högläsning 224
Samtal om stjärnmyter 225
Fas 2 – studera texter inom genren för att få förebilder 226
Struktur 226
Nominalgrupper 227
Dialog – sägesverb 229
Aktionsverb 231
Fas 3 – skriva en gemensam text – modellera 232
Stjärnbild 232
Planeringsmall 234
Skrivande 236
Fas 4 – skriva en text individuellt eller i par 237
Bilduppgift 237
Planering inför skrivande 237
Skrivande 238
Bedömning 238
6. Förslag på fler skrivuppgifter och presentation av de digitala resurser som används i boken 241
Veckans ljud 241
Listtexter 242
Mönstermeningar 242
Mönstertexter 244
Skriva om en bok 245
Stafettskrivning 246
Presentationer 247
Att arbeta utifrån Cirkelmodellen 247
Dikter 249
Gåtor 250
Räknehändelser 251
Digitala resurser 252
Smartboard 252
Smart Notebook 253
Dokumentkamera 254
Surfplattor och datorer 254
Appar 255
Webbsidor 256
Referenser 257
Böcker som refereras till i undervisningsexemplen 259
Filmer 259
Information
- Författare:
- Karin Pettersson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144131863
- Utgivningsår:
- 2017
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 40044-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 260