Digitalisering, literacy och multimodalitet

Skickas följande arbetsdag

235 kr

inkl moms

Läs mer Stäng

Elevernas digitala kompetens i skolans olika ämnen betonas starkt i de reviderade läroplanerna från 2017, och digitaliseringens betydelse för lärande är en nyckelfråga för lärare, skolledare och samhället i stort. Men vad innebär digitaliseringen i skolan? Hur kan den bli en del av elevernas literacyutveckling? Och vad kan de ökade möjligheterna att uttrycka sig multimodalt betyda för elevernas lärande och lärarens undervisning? Författarna resonerar kring digitaliseringen av skolan och tar u...

Det kommer att dröja många år innan vi vet vad digitaliseringen egentligen innebär för skolan och elevernas kunskapsutveckling. Det är det här som gör att jag uppskattar denna bok. Den lyfter fördelarna och möjligheterna med digitaliseringen, samtidigt som den inte sopar under mattan med att det finns problem och svårigheter med det digitala arbetet. Den inspirerade mig även till att ytterligare tänka på hur multimodalitet kan användas som en ännu större resurs i mitt eget klassrum och jag längtar efter att utveckla detta, i samarbete med mina elever.

Information

ISBN:

9789144117362

Utgivningsår:

2018

Artikelnummer:

39498-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

120

Författare

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson är legitimerad gymnasielärare i svenska och historia och har sedan slutet av 1990-talet arbetat i skolans värld, både som lärare o...

Anna-Lena Godhe

Anna-Lena Godhe är legitimerad gymnasielärare i engelska och svenska som andraspråk och har främst arbetat som lärare på yrkesförberedande gymnasie...

Petra Magnusson

Petra Magnusson är legitimerad lärare i svenska och so-ämnen och har undervisat från årskurs fem till gymnasiet. Efter att ha deltagit i forskarsko...

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer