
Att leda osäkra och komplexa projekt
Från styrning och kontroll till stöd för självorganisering
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Författarpresentation
- Kapitel 1
- 11Är det verkligen våra rutiner det är fel på?
- 11Vad är problemet
- 13Komplexitetsfällan
- 15Minimera risk eller hantera osäkerhet
- 16Avhumaniseringen
- 18Ett annat sätt att tänka
- 19Spelsystemet
- 20En del gammalt och en del nytt
- 20Strukturer och samverkansprocesser
- 21Riktlinjer för samverkan
- 22Att skapa gemensamma gestalter
- 23Bokens innehåll
- 25Referenser
- Kapitel 2
- 27Ledarskap
- 28Två lyckade projekt
- 28Örjan Larsson, projektledare Citytunneln Malmö
- 29Maria Forss, projektledare för framtagning av läkemedlet Plenadren
- 29Framgångsfaktorer
- 30Det gemensamma målet
- 32En gemensam grund
- 33En gemensam kultur
- 36Att jobba med gränsytorna
- 38Snabb och tydlig feedback
- 39Hur man hanterar det oförutsedda
- 41Auktoritet och ansvar
- Kapitel 3
- 45Om osäkerhet
- 46Komplicerat eller komplext?
- 50Kan vi bli av med osäkerheten?
- 53Planera eller parera
- 55Vad är kompetens
- 58Virtuella projekt och nätverk
- 59Osäkerhetens konsekvenser
- 59Ledarskapet
- 60Medarbetarna
- 61Organiseringen
- Kapitel 4
- 63Vad är självorganisering?
- 66Självorganisering
- 68Feedback
- 70Organiserat arbete utan ledning
- 73Beslutsfattande utan beslutsfattare
- 75Smarta individer eller smarta grupper?
- 78Vill vi ha effektivitet eller flexibilitet?
- 80Slutsatser
- 80Feedback
- 81Självorganiserande arbete
- 81Självorganiserande beslutsfattande
- Kapitel 5
- 83Kan man organisera självorganisering?
- 83Managementteorins placeboeffekt
- 84Den andra vägen
- 86Att förstöra självorganisering
- 87Instruktioner eller riktlinjer
- 88Instruktioner
- 89Riktlinjer
- 90Samverkansregler
- 91Spelregler
- 94Vad betyder detta för projektet?
- Kapitel 6
- 97Spelsystem
- 98Handbollslaget
- 100Roller, feedbackloopar och prioriteringar
- 101Spelsystemets ramar
- 103Projektets spelsystem
- 104Delarna i projektets spelsystem
- 105Projektets ramsättande regler
- 107Syfte och mål
- 108Organisering och planering
- 110Generella samverkansregler
- 110Projekts egna spelregler
- 111Varför ett spelsystem
- 111Att ändra eller anpassa spelsystemet
- 114Att styra delarna kan störa helheten
- Kapitel 7
- 117Att tänka tillsammans
- 119Emergens
- 121Stegen på vägen mot samhandling
- 123Samverkansregler för samhandling
- 127Att använda samverkansregler
- 128Ledarens roll
- 130Sammanfattning
- Kapitel 8
- 133Att handla tillsammans
- 133Varför behöver vi samverkansregler och spelregler?
- 136Utvecklingsprojektet som blev succ
- 136Att tänka tillsammans
- 137Organisering och planeringsdjup
- 138Samverkansregler
- 139Projektets egna spelregler
- 140De generella samverkansreglerna
- 141Jag tar ansvar och jag håller andra ansvariga
- 141Jag håller andra informerade
- 142Jag ser till helheten
- 142Projektets specifika spelregler
- 145Ledarskap för att handla tillsammans
- 146Ledarens roll i komplexa projekt
- 148Lagom planering och organisering för självorganisering
- 149Under projektets gång
- 151Sammanfattning
- Kapitel 9
- 153Kan humlor flyga?
- 155Våra intervjupersoner (humlor)
- 159Referenser
- 159Kapitelspecifika referenser
- 160Generella referenser
- 163Sakregister
Marmgren/Ragnarsson har väl förstått projektledarens verklighet idag och kan på ett träffande och precist sätt beskriva denna. De har också ett pragmatiskt sätt att ge råd och förslag, genom att använda framgångsrika projektledares erfarenheter och tips som exempel.
Information
- Författare:
- Lars Marmgren Mats Ragnarsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144091723
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 37724-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 164