Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Våga vinn

processorientering för alla
Skickas följande arbetsdag

Den här boken är unik på så sätt att den vänder sig till dig och alla andra medarbetare, trots att den handlar om processorientering och verksamheters utveckling. Men egentligen är det logiskt, även om långt ifrån alla driver verksamhetsutveckling så berör det alla. Våga vinn är också unik i sin form då den har två kompletterande delar. På vänster-sidorna får du följa hur restaurangen Emmas Kök startas, kämpar och utvecklas till en välfungerande och processorienterad verksamhet. På högersidor...

Den här boken är unik på så sätt att den vänder sig till dig och alla andra medarbetare, trots att den handlar om processorientering och verksamheters utveckling. Men egentligen är det logiskt, även om långt ifrån alla driver verksamhetsutveckling så berör det alla. Våga vinn är också unik i sin form då den har två kompletterande delar. På vänster-sidorna får du följa hur restaurangen Emmas Kök startas, kämpar och utvecklas till en välfungerande och processorienterad verksamhet. På högersidorna ges kommentarer och fördjupning för den som vill veta ännu mer om verksamhetsutveckling och processorientering. Våga vinn kan användas på flera olika sätt: γ som inspiration och stöd för din egen förståelse för vad som driver verksamheter till att bli mer processorienterade och hur man då kan göra γ som stöd för att tillsammans med kollegor diskutera möjligheter i den egna verksamheten för att skapa en gemensam målbild och ge förslag till förändringar γ som konkret stöd för dig och dina kollegor för att underlätta ett aktivt deltagande i processutvecklingen av den egna verksamheten eller dess delar γ för att befästa viktiga gemensamma värderingar i en redan processorienterad verksamhet och tillsammans identifiera hur verksamheten blir ännu bättre Bokens titel – Våga vinn – kan vara värd ett par kommentarer. Våga innebär att du och dina kollegor ska våga ta aktiv del i och påverka förändringsarbetet i din verksamhet. Förändring behöver drivas såväl uppifrån som nerifrån och här har du en nyckelroll som medskapare. Vinn avser inte bara verksamhetens vinster och framgång utan också hur dessa både byggs upp av och bidrar till allas motivation, kompetens och delaktighet. Vill man lyckas med processorientering är det viktigt att engagera alla.

    • 3
      Förord och bruksanvisning
    • 9
      Varför är det en dansare på omslaget?
  • Vänstersidor:
      • 1
        10
        Emmas Kök – från uppstickare till traditionell
        • 10
          En dröm blir verklighet
        • 14
          Gästerna strömmar till
        • 16
          Vem? Svaret är alltid vi!
        • 18
          Varje rätt räknas!
        • 20
          Lyssna till och försök förstå Citronen!
        • 24
          Processer hit och processer dit – vad har det med oss att göra?
        • 28
          Vems fel är det? Ditt!
        • 34
          Organisationsschema och befattningsbeskrivningar – kan det vara lösningen?
        • 38
          1 kanske kan bli 2?
        • 40
          Matnyttiga klargöranden om processorientering
        • 42
          Fyra steg för en bättre fungerande verksamhet
        • 46
          Tre typer av processer
        • 50
          Liten blir större
        • 50
          Hur fick vi en Äggknäckningsavdelning?
        • 56
          Vad gick fel och hur kommer vi rätt?
        • 58
          Vi ska processorientera!
        • 60
          Frågor för reflektion och diskussion
      • 2
        62
        Så blir vi framgångsrika – tillsammans mot gemensamma mål
        • 62
          Vad är det vi förlorat och vill vinna tillbaka?
        • 66
          Tillbaka till framtiden – en tydligare målbild
        • 70
          Men vad vinner jag?
        • 76
          En grupp som leder förändringen
        • 78
          Vad är processorientering för oss och hur ser planen ut?
        • 88
          Detta är processorientering för oss!
        • 90
          Frågor för reflektion och diskussion
      • 3
        92
        Förändring för framgång – våga, gör och vinn
        • 92
          Start för projektet Våga Vinn
        • 96
          Våga-vinn-raketen lyfter
        • 100
          De viktigaste processerna på Emmas Kök
        • 106
          Kartlägga och presentera processer
        • 110
          Nya och förbättrade processer
        • 114
          Hur delar vi ansvaret för processerna?
        • 122
          Dags att göra som vi tänkt och följa arbetssätten
        • 130
          Fasen utan slut – ta bort hinder för fungerande processer
        • 140
          Allt fungerar och vi vet varför!
        • 142
          Vi kommer aldrig fram – lika bra att fira nu!
        • 144
          Vad lärde vi oss?
        • 146
          Frågor för reflektion och diskussion
  • Högersidor:
      • 1
        11
        Framgångsrika verksamheters tillkomst och utmaningar
        • 11
          Grunden till en framgångsrik verksamhet
        • 15
          Medarbetarna är verksamheten
        • 17
          Alla verksamheter har kunder
        • 19
          Alla vinner på att kunden uppmärksammas
        • 21
          Kunder med synpunkter är en resurs
        • 23
          Process – mycket väsen om något som alltid funnits
        • 25
          Nyttan av överenskomna arbetssätt
        • 25
          Utmärkande drag för processer
        • 33
          Idén om arbetsspecialisering har format våra verksamheter
        • 37
          Funktionsorientering ger en rad problem
        • 39
          Processorientering – medicin för funktionsorienterade verksamheter
        • 43
          Processorientering påverkar på flera olika sätt
        • 45
          Tjänster är processer
        • 47
          Hur hänger Lean och processorientering ihop?
        • 49
          Alla verksamheter har tre sorters processer
        • 51
          ”Äggknäckningsavdelningars” uppkomst
        • 53
          Från delar till helhet
        • 57
          Processorientering – att förbättra förutsättningarna för ett väl fungerande arbete
      • 2
        63
        Att utveckla verksamheter
        • 63
          Verksamheter kan liknas vid stora team
        • 65
          Det sitter aldrig i väggarna
        • 67
          Verksamheter behöver förändras i takt med omvärlden
        • 69
          Verksamhetsidén beskriver varför organisationen finns till
        • 71
          Måste man hela tiden bli bättre?
        • 73
          Och nu krävs det ännu mer av mig …
        • 77
          När är det bäst att förändras?
        • 79
          Projekt för att starta och driva förändring
        • 79
          Skönheten i en idé
        • 83
          Fyra steg för att processorientera
        • 85
          Från processdödande till processtödjande verksamhet
      • 3
        93
        Våga Vinn – från start till mål
        • 93
          Att driva projekt för processorientering och förändring
        • 95
          Bra nog är nästan alltid bra nog
        • 97
          Att ”vilja till något” är en bra början på en förändring
        • 99
          Hastighet viktigt för att driva förändring i en föränderlig värld
        • 101
          Verksamheter behöver förstå vilka deras viktigaste processer är
        • 107
          Processkartor är viktiga – om de är bra och används
        • 109
          Så läser du en processkarta
        • 111
          Att sätta namn på processer och aktiviteter
        • 111
          Egenskaper som gör en process bättre
        • 117
          Processägaren lägger grunden för ett väl fungerande arbete
        • 119
          Processledaren bidrar till en fungerande vardag
        • 121
          Alla påverkar resultatet – alla ska med
        • 125
          Värdet av gemensamma arbetssätt
        • 129
          Ledarens utmanande roll i att införa ett processorienterat arbetssätt
        • 135
          Typiska hinder för fungerande processer och flöden
        • 143
          Hur vet vi om verksamheten är processorienterad?

Information

Författare:
Anders Ljungberg Everth Larsson
Illustratör:
Björn Wallin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144094748
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
38221-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
152

Författare

Anders Ljungberg

Anders Ljungberg (t v) har en doktorsexamen i processorientering från avdelningen för Teknisk logistik vid Tekniska Högskolan i Lund. Han har grund...

Everth Larsson

Everth Larsson (t h) är teknologie doktor och professor emeritus vid Tekniska högskolan i Lund, där han bland annat varit föreståndare för avdelnin...

 ;