Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ledningsgruppen

Skickas följande arbetsdag

Ledningsgruppen

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Ledningsgrupper är det dominerande sättet att leda verksamheter inom såväl näringsliv som offentlig förvaltning. Ledningsgruppers samman­sättning och sätt att arbeta är av avgörande betydelse för effektiviteten i organisationen. Författarna, som har erfarenhet från arbete med fler än 600 ledningsgrupper, konstaterar att ledningsgrupper har mycket olika förutsättningar i sitt arbete. De verkar i många olika typer av organisationer vad gäller uppdrag, storlek, geografisk spridning, teknologi, å...

Ledningsgrupper är det dominerande sättet att leda verksamheter inom såväl näringsliv som offentlig förvaltning. Ledningsgruppers samman­sättning och sätt att arbeta är av avgörande betydelse för effektiviteten i organisationen. Författarna, som har erfarenhet från arbete med fler än 600 ledningsgrupper, konstaterar att ledningsgrupper har mycket olika förutsättningar i sitt arbete. De verkar i många olika typer av organisationer vad gäller uppdrag, storlek, geografisk spridning, teknologi, ålder, historia och kultur. Men grunduppdraget är i allt väsentligt detsamma för alla; att genom ett effektivt och värdeskapande ledningsarbete skapa förutsättningar för en framgångsrik och hållbar verksamhet. Boken består av tre delar. I den första behandlas frågor som gäller alla ledningsgrupper: uppdrag och roll, sammansättning, arbetsformer, ord­förandens roll samt helhet kontra delintresse. Den andra delen handlar om mer specifika frågor som berör många men inte alla ledningsgrupper, t.ex. spänningar och konflikter samt förtroende, öppenhet och tillit. I bokens sista del redovisas en forskningsbaserad modell för ledningsgruppers utveckling. Den tredje upplagan är uppdaterad med erfarenheter från modern forskning kring effektivitet och dynamik i grupprocesser. Ledningsgruppen vänder sig till dig som ingår i en ledningsgrupp. Den är också lämplig för dig som ansvarar för chefs- och ledarutbildningar, samt för studenter på magister/masternivå.

Inledning 9

Inledning till tredje upplagan 11

En modern företeelse 12

Vad är en ledningsgrupp? 12

Bokens innehåll 15

Praktikfall 16

Författarna 17

Del 1 Grundläggande frågor för alla ledningsgrupper

1Uppdrag och roll 21

Förutsättningar för ledningsarbete har förändrats över tid 24

Framgångsfaktorer 25

Allt utgår från uppdraget 26

En tydlig, överenskommen, gemensam agenda som utgår från uppdraget 31

Ett gemensamt ansvarstagande 33

Ledningsgruppens ”magi” 35

Gränssnitt i det totala ledningssystemet 35

Tydliggörande av organisationens styrmodell 41

Avslutning 43

2.Sammansättning 45

Vilka bör ingå i ledningsgruppen? 48

Platta organisationer 50

Ledningsgruppens storlek 50

Avslutning 58

3.Arbetsformer 59

Struktur och process 63

Mötesstruktur kontra ”one size fits all”? 64

Variation mellan olika ”samtalsformat” 66

Beredning av ärenden på agendan 68

Minnesanteckningar 68

Ska ledningsgruppen ha en sekreterare? 70

Integrator 70

Gatekeeper 71

Årsplanering 71

Konsten att fatta beslut 72

Avslutning 79

4.Ordföranden 81

Marginalpositionen 83

Ordförandens dilemman 86

Makten 88

Ensamheten 90

Planera arbetet 91

Leda möten 92

Utveckla gruppen 94

Förebild 95

Avslutning 95

5.Helhet kontra delintresse 97

Vad driver helhetstänkandet? 100

Vad driver delintressen? 103

Legitimitet för att delta i ledningsgruppens samtal 106

Förmåga att skapa positiv synergi 107

Avslutning 109

Del 2 Några särskilda perspektiv på ledningsgruppers arbete

6.Effektivitet 113

Modell för att utveckla effektiviteten i ledningsarbetet 116

Inre effektivitet 117

Yttre effektivitet 120

Vad driver och vad bromsar? 123

Avslutning 124

7.Strategisk ledning 125

Viktigaste styrinstrumenten – strategier 127

Vad är organisationens strategi? 128

Vilken övergripande styrfilosofi vill ledningen ha? 134

Vilket ledarskap vill ledningen ska genomsyra organisationen? 144

Avslutning 148

8.Ledningsgruppens ”livscykel” 149

Erfarenhet kontra förnyelse 151

Roller i ledningsgruppen 152

Ledningsgruppers utveckling 157

Gäller Schutz och Wheelans teorier också för ledningsgrupper? 160

Ytterligare tankar om livscykeln 161

Avslutning 167

9.Likhet och olikhet 169

Varför olikhet? 171

Synergi 172

Groupthink 174

Vad menar vi med olikhet i en ledningsgrupp? 176

Olikhet i personlighet 177

Kulturell olikhet 179

Avslutning 180

10.Spänningar och konflikter 183

När uppstår konflikter? 186

Olika slag av konflikter 187

Att hantera konflikter 189

Makt 191

Parallella processer 192

Tacit support 193

Christer i praktikfallet 194

Thore i praktikfallet 196

Kärleksrelationer i ledningsgruppen 197

När det är ordföranden som är problemet 198

Avslutning 199

11.Makt 201

Makt är många saker 206

Weber och makt 208

Makt som kunskap 210

Makt som relation 212

Härskartekniker 214

”Mansplaining” 215

Jämlik och ojämlik kommunikation 215

Motstånd mot makt 217

Avslutning 220

12.Pedagogik för stora ledningsgrupper 221

Vad är en stor ledningsgrupp? 223

Stor ledningsgrupp påverkar arbete och effektivitet 225

Pedagogik för stora grupper 230

Avslutning 239

13.Förtroende, öppenhet och tillit 241

Praktikfallet och kopplingen till förtroende 244

Några observationer om betydelsen av förtroende i ledningsgrupper 245

Att hantera en värld av skillnader 246

Förtroendets hastighet 248

Dysfunktioner eller en positiv spiral 249

Tänkbara interventioner – hur man bryter dysfunktionerna 253

Konstruktiv konflikt vid beslutsfattande 255

Kris – när förtroende, öppenhet och tillit ställs på sin spets 257

Ny kunskap och forskning på 2000-talet 260

Amy Edmondson och psykologisk trygghet 261

Googles Aristotle Project: högpresterande team 265

Kollektiv intelligens 266

Avslutning 274

14.Politiskt styrd verksamhet 275

Kommuner och regioner – komplicerad verksamhet 278

Ledningsgrupper i kommuner 280

Ledningsuppdraget och den strategiska ledningen 280

Legitimitet och effektivitet 282

Avspeglande och handlande organisation 283

Ledningsgruppens roll 288

Meddelandefrihet och yttrandefrihet 289

Avslutning 290

15.Leda förändring 291

Ledningsgruppens förändringssituation 297

Tre huvudtyper av förändringsutmaningar 303

Varför misslyckas förändringar? 306

Teori E och Teori O 314

Att sätta scenen 316

Tre typer av förändringsledarskap 321

Förändringskommunikation 325

Sponsor- och förändringsuppdrag 326

Överlämning 326

Fokus och uthållighet 328

Avslutning 328

Del 3 Ledningsgruppers utveckling

16.En modell för ledningsgruppers utveckling 333

En generell modell för ledningsgrupper 334

Vad-dimensionen: Förmåga att arbeta med sina frågor 334

Hur-dimensionen: Hur arbetar ledningsgruppen? 337

En tredje dimension: Kapabilitet 339

”Jag” respektive ”vi” 342

Modellen är neutral 342

Modellen är inte normativ 344

MTAM-enkäten 344

Kommunikationen i ledningsgruppen 347

Organisationspedagogisk förankring 349

Avslutning 353

Referenser 355

Sakregister 361

Information

Författare:
Otto Granberg Harry Wallenholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144159621
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
34094-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
362

Författare

Otto Granberg

Otto Granberg, fil.dr i pedagogik, disputerade i januari 1997 vid Stockholms universitet. Avhandlingen har titeln Lärande i organisationer, vilket ...

Harry Wallenholm

Harry Wallenholm är fil.kand. i psykologi, managementkonsult och ­senior partner vid konsultföretaget Implement Consulting Group i Stockholm. Han h...

 ;

Ledningsgrupper är det dominerande sättet att leda verksamheter inom såväl näringsliv som offentlig förvaltning. Ledningsgruppers samman­sättning och sätt att arbeta är av avgörande betydelse för effektiviteten i organisationen. Författarna, som har erfarenhet från arbete med fler än 600 ledningsgrupper, konstaterar att ledningsgrupper har mycket olika förutsättningar i sitt arbete. De verkar i många olika typer av organisationer vad gäller uppdrag, storlek, geografisk spridning, teknologi, å...

Ledningsgrupper är det dominerande sättet att leda verksamheter inom såväl näringsliv som offentlig förvaltning. Ledningsgruppers samman­sättning och sätt att arbeta är av avgörande betydelse för effektiviteten i organisationen. Författarna, som har erfarenhet från arbete med fler än 600 ledningsgrupper, konstaterar att ledningsgrupper har mycket olika förutsättningar i sitt arbete. De verkar i många olika typer av organisationer vad gäller uppdrag, storlek, geografisk spridning, teknologi, ålder, historia och kultur. Men grunduppdraget är i allt väsentligt detsamma för alla; att genom ett effektivt och värdeskapande ledningsarbete skapa förutsättningar för en framgångsrik och hållbar verksamhet. Boken består av tre delar. I den första behandlas frågor som gäller alla ledningsgrupper: uppdrag och roll, sammansättning, arbetsformer, ord­förandens roll samt helhet kontra delintresse. Den andra delen handlar om mer specifika frågor som berör många men inte alla ledningsgrupper, t.ex. spänningar och konflikter samt förtroende, öppenhet och tillit. I bokens sista del redovisas en forskningsbaserad modell för ledningsgruppers utveckling. Den tredje upplagan är uppdaterad med erfarenheter från modern forskning kring effektivitet och dynamik i grupprocesser. Ledningsgruppen vänder sig till dig som ingår i en ledningsgrupp. Den är också lämplig för dig som ansvarar för chefs- och ledarutbildningar, samt för studenter på magister/masternivå.

Information

Författare:
Otto Granberg Harry Wallenholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144194301
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
34094-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Otto Granberg

Otto Granberg, fil.dr i pedagogik, disputerade i januari 1997 vid Stockholms universitet. Avhandlingen har titeln Lärande i organisationer, vilket ...

Harry Wallenholm

Harry Wallenholm är fil.kand. i psykologi, managementkonsult och ­senior partner vid konsultföretaget Implement Consulting Group i Stockholm. Han h...

 ;