Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Uppdragsledarskap

Skickas följande arbetsdag

Uppdragsledarskap – att leda utan att vara chef är boken för dig som är intresserad av att driva förändring och utveckling utan att ha en formell chefsroll. Den ger insikter och praktiska verktyg för att stärka din ledarroll, hantera komplexa uppdrag och öka din påverkan i organisationen. Boken bygger på ett forskningsbaserat ledarutvecklingsprogram för kommuner, företag och fackliga organisationer. Uppdragsledarskapets ansats är speciellt inriktat mot personer med en ledarroll men utan form...

Uppdragsledarskap – att leda utan att vara chef är boken för dig som är intresserad av att driva förändring och utveckling utan att ha en formell chefsroll. Den ger insikter och praktiska verktyg för att stärka din ledarroll, hantera komplexa uppdrag och öka din påverkan i organisationen. Boken bygger på ett forskningsbaserat ledarutvecklingsprogram för kommuner, företag och fackliga organisationer. Uppdragsledarskapets ansats är speciellt inriktat mot personer med en ledarroll men utan formellt chefskap. Boken visar hur du kan kombinera yrkeskompetens med verksamhetsutveckling och bygga legitimitet i din roll. Genom att kombinera insikter från kvalitetsutveckling, pedagogik, organisationsteori och ledarskapsteori belyser boken uppdragsledarskapet som en påverkansprocess för att driva utveckling och förändring inom organisationer, ofta i gränslandet mellan olika och expert- och verksamhetsområden. Boken vänder sig både till studenter som utbildar sig för framtida ledande roller och till yrkesverksamma som redan i dag arbetar som projektledare, specialister, processledare, strateger eller i andra positioner där de leder utan att vara chefer – oavsett om det är inom privat eller offentlig sektor.

 

 

 

Författarnas tack 7

 

Om författarna  9

 

1. Varför en bok om uppdragsledarskap? 11 

Begreppet uppdragsledarskap – en definition 12 

En modell för uppdragsledarskapet 12

Några ord om vilka som är uppdragsledare 14 

Skillnader mellan chefer och uppdragsledare 17 

Bokens disposition 19

2. Att definiera uppdraget 21

Uppdraget och dess karaktär 22

Att klargöra uppdraget genom uppdragsdialog 25

Fokus för uppdragsdialogen 27 

Mål och målformulering 29 

Uppdragets intressenter 31 

Handlingen – att lösa uppdraget 34 

Avslutande reflektioner 35

Vidare läsning 36

Reflektionsfrågor 37

3. Uppdragsledarskapets sammanhang 39

Uppdraget i sammanhanget 40

Är glaset ”halvtomt” eller ”halvfullt”? – Hur olika vi tolkar sammanhang 41

Systemtänkandets betydelse för uppdraget och rollen som uppdragsledare 43

Enkla, komplicerade och komplexa system 45 

Uppdragsledaren i gränslandet mellan policy och praktik 48 

Behövs alla uppdrag och uppdragsledare? – Ett kritiskt perspektiv på uppdragsledarskap 51

Avslutande reflektioner 52

Vidare läsning 53

Reflektionsfrågor 54

4. Att förstå ledarskapet 55

Vad innebär ledarskap? 56

Vad utmärker en framgångsrik ledare? 57 

Relation – Production – Change-modellen 57 

Full range-modellen 58

Autentiskt ledarskap 60 

Leader–Member Exchange (LMX) 61

Ledarskap som kollektiv process 62 

Makt och legitimitet i ledarskapet 65 Genusperspektiv på ledarskap 68

Ledarskapsforskningens relevans för att förstå uppdragsledarskap 69

Avslutande reflektioner 70

Vidare läsning 71

Reflektionsfrågor 71

5. Att förstå medarbetare och team 73

Medarbetare och deras medarbetarskap 74

Grupper och team, teamarbete och teamprocesser 76

Varför grupper och team? 78

Processer och dynamik i grupper och team 80 Om högpresterande team 84

Sju drivkrafter för att utvecklas till högpresterande team 87 

Hållbara grupper och team 89

Något om risker och fällor med grupper och team 92 

Att leda grupper eller team 93

Avslutande reflektioner 96

Vidare läsning 97

Reflektionsfrågor 98

6. Kompetens för uppdragsledarskap 99

Vad är kompetens? 100

Förmåga 100

Handling 101

Sammanhang 102

Kompetensdimensioner 104

Humankompetens 106

Metod- och processkompetens 106 Kontextuell kompetens 108

Konceptuell kompetens 109

Avslutande reflektioner 111

Vidare läsning 113

Reflektionsfrågor 113

 

7. Uppdrag att leda verksamhetsutveckling 115

Verksamhetsutveckling som småskalig förbättring eller transformation? 117

Verksamhetsutveckling utifrån tre faser 119

Acceptans för förändring 121

Vad krävs för att det ska bli bättre verksamhet? 122

Delaktighet i verksamhetsutveckling 126

Från pilot till uppskalning 128

Mål, måluppfyllelse och osäkerhet i verksamhetsutveckling 129

Avslutande reflektioner 132

Vidare läsning 133

Reflektionsfrågor 134

 

8. Att arbeta med ständiga förbättringar 135

Experimentera, lära och förbättra 136
 Kultur av experimenterande och innovation 136 Stödjande ledarskap 138

Infrastruktur för delning av kunskap 138 

Kontinuerlig feedback och anpassning 139 

Engagemang och delaktighet från medarbetare 139

Säkerställande av resurser och kompetensutveckling 140

Förbättringsmetoder 140
 PDSA-cykeln för att skapa lärandestyrt förbättringsarbete 140

Vad innehåller de olika delarna i PDSA? 143

Definiera problem 144
 Mäta omfattning av problem 150 
 Analysera orsaker till problem 152

Avslutande reflektioner 157

Vidare läsning 158

Reflektionsfrågor 159


9. Avslutande ord om uppdragsledarskapet 161 

Uppdragsledarskap: En kombination av yrkesmässig och verksamhetsutvecklande kompetens 161

Legitimitet – för uppdragsledaren och för uppdraget 163

Motor 165

Mobiliserare 166

Matchmaker 166

Motivator 167

Medskick till uppdragsledare, chefer och medarbetare 168

Till uppdragsledare 168

Till uppdragsgivare och chefer 169

Till dig som leds av en uppdragsledare 170

Behov av ökad kunskap om uppdragsledare 171

Referenser 173

 

 

 

Information

Författare:
Mattias Elg Jason Martin Andreas Wallo
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144195124
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47972-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
183

Författare

Mattias Elg

Mattias Elg arbetar som professor vid Kvalitetsteknik på Linköpings Tekniska Högskola. Mattias forskar kring frågor som rör ledarskap och förändrin...

Jason Martin

Jason Martin är biträdande professor i kvalitetsteknik vid Linköpings universitet (LiU) och har tidigare varit koordinator för HELIX Competence Cen...

Andreas Wallo

Andreas Wallo, fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Linköpings universitet, har arbetat som forskare och lärare sedan 2003. Han är knuten ...

 ;