
Uppdragsledarskap
Författarnas tack 7
Om författarna 9
1. Varför en bok om uppdragsledarskap? 11
Begreppet uppdragsledarskap – en definition 12
En modell för uppdragsledarskapet 12
Några ord om vilka som är uppdragsledare 14
Skillnader mellan chefer och uppdragsledare 17
Bokens disposition 19
2. Att definiera uppdraget 21
Uppdraget och dess karaktär 22
Att klargöra uppdraget genom uppdragsdialog 25
Fokus för uppdragsdialogen 27
Mål och målformulering 29
Uppdragets intressenter 31
Handlingen – att lösa uppdraget 34
Avslutande reflektioner 35
Vidare läsning 36
Reflektionsfrågor 37
3. Uppdragsledarskapets sammanhang 39
Uppdraget i sammanhanget 40
Är glaset ”halvtomt” eller ”halvfullt”? – Hur olika vi tolkar sammanhang 41
Systemtänkandets betydelse för uppdraget och rollen som uppdragsledare 43
Enkla, komplicerade och komplexa system 45
Uppdragsledaren i gränslandet mellan policy och praktik 48
Behövs alla uppdrag och uppdragsledare? – Ett kritiskt perspektiv på uppdragsledarskap 51
Avslutande reflektioner 52
Vidare läsning 53
Reflektionsfrågor 54
4. Att förstå ledarskapet 55
Vad innebär ledarskap? 56
Vad utmärker en framgångsrik ledare? 57
Relation – Production – Change-modellen 57
Full range-modellen 58
Autentiskt ledarskap 60
Leader–Member Exchange (LMX) 61
Ledarskap som kollektiv process 62
Makt och legitimitet i ledarskapet 65 Genusperspektiv på ledarskap 68
Ledarskapsforskningens relevans för att förstå uppdragsledarskap 69
Avslutande reflektioner 70
Vidare läsning 71
Reflektionsfrågor 71
5. Att förstå medarbetare och team 73
Medarbetare och deras medarbetarskap 74
Grupper och team, teamarbete och teamprocesser 76
Varför grupper och team? 78
Processer och dynamik i grupper och team 80 Om högpresterande team 84
Sju drivkrafter för att utvecklas till högpresterande team 87
Hållbara grupper och team 89
Något om risker och fällor med grupper och team 92
Att leda grupper eller team 93
Avslutande reflektioner 96
Vidare läsning 97
Reflektionsfrågor 98
6. Kompetens för uppdragsledarskap 99
Vad är kompetens? 100
Förmåga 100
Handling 101
Sammanhang 102
Kompetensdimensioner 104
Humankompetens 106
Metod- och processkompetens 106 Kontextuell kompetens 108
Konceptuell kompetens 109
Avslutande reflektioner 111
Vidare läsning 113
Reflektionsfrågor 113
7. Uppdrag att leda verksamhetsutveckling 115
Verksamhetsutveckling som småskalig förbättring eller transformation? 117
Verksamhetsutveckling utifrån tre faser 119
Acceptans för förändring 121
Vad krävs för att det ska bli bättre verksamhet? 122
Delaktighet i verksamhetsutveckling 126
Från pilot till uppskalning 128
Mål, måluppfyllelse och osäkerhet i verksamhetsutveckling 129
Avslutande reflektioner 132
Vidare läsning 133
Reflektionsfrågor 134
8. Att arbeta med ständiga förbättringar 135
Experimentera, lära och förbättra 136
Kultur av experimenterande och innovation 136 Stödjande ledarskap 138
Infrastruktur för delning av kunskap 138
Kontinuerlig feedback och anpassning 139
Engagemang och delaktighet från medarbetare 139
Säkerställande av resurser och kompetensutveckling 140
Förbättringsmetoder 140
PDSA-cykeln för att skapa lärandestyrt förbättringsarbete 140
Vad innehåller de olika delarna i PDSA? 143
Definiera problem 144
Mäta omfattning av problem 150
Analysera orsaker till problem 152
Avslutande reflektioner 157
Vidare läsning 158
Reflektionsfrågor 159
9. Avslutande ord om uppdragsledarskapet 161
Uppdragsledarskap: En kombination av yrkesmässig och verksamhetsutvecklande kompetens 161
Legitimitet – för uppdragsledaren och för uppdraget 163
Motor 165
Mobiliserare 166
Matchmaker 166
Motivator 167
Medskick till uppdragsledare, chefer och medarbetare 168
Till uppdragsledare 168
Till uppdragsgivare och chefer 169
Till dig som leds av en uppdragsledare 170
Behov av ökad kunskap om uppdragsledare 171
Referenser 173
Information
- Författare:
- Mattias Elg Jason Martin Andreas Wallo
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144195124
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 47972-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 183