Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Utveckla förskolan tillsammans

-att värdesätta de små stegen
Skickas följande arbetsdag

I den här boken möter du röster om arbetet med att stärka alla barns rätt till en meningsfull förskola i Rosengård. I detta område i Malmö pågick 2016–2020 en gemensam utvecklingsprocess, i vilken gemenskap, kreativitet, relationer, pedagogik och tillsammanshet var bärande krafter. Tillsammans berättar vi om det som varit avgörande för våra processer – om det relationella, att se varje människa, allas delaktighet, att vi angår varandra, mod, transparens, prestigelöshet, förundran, krea­tivi...

I den här boken möter du röster om arbetet med att stärka alla barns rätt till en meningsfull förskola i Rosengård. I detta område i Malmö pågick 2016–2020 en gemensam utvecklingsprocess, i vilken gemenskap, kreativitet, relationer, pedagogik och tillsammanshet var bärande krafter. Tillsammans berättar vi om det som varit avgörande för våra processer – om det relationella, att se varje människa, allas delaktighet, att vi angår varandra, mod, transparens, prestigelöshet, förundran, krea­tivitet, förtroende, språklig­het och omtänksamhet. Om det som behöver hända i ”kulisserna”, för att ett mer meningsfullt och kreativt innehåll för barn, pedagoger och familjer ska bli möjligt i förskolan. Med boken vill vi sprida den hoppfullhet vi under processens gång var en del av tillsammans med kollegor, barn och vårdnadshavare. Utveckla förskolan tillsammans – att värdesätta de små stegen vänder sig till alla som ansvarar för och deltar i pedagogiskt utvecklings­arbete i förskolan. Från förskolläraren med ansvar för projekterande undervisning till rektor och ledningsgrupp med ansvar för förskoleenhetens utvecklingsarbete och för utvecklingspedagogers samarbete för utvecklandet av kreativitet, språklighet och gemenskap i ett helt utvecklingsområde.

Inledning 11
 

1. Vi:et – ett sätt att leda 19

Birgitta Kennedy

Öster – en särskild del av Malmö 20

Betydelsen av en gemensam vision 25

Leda genom berättelser 27

Att förundras – grunden i undervisningens konst  32

Avslutande reflektioner 37
 

2. Avgörande pedagogiska strategier 39

Birgitta Kennedy

Att stödja andras utvecklingsprocesser 40

Förste förskollärare – att utveckla en ny ledarroll  42

Pedagogiska teamet som en del av vi:et 52

Ett gemensamt tema för ett tydligare vi 55

Att ”göra förskola” kräver goda förutsättningar 61

Avslutande reflektioner 64
 

3. Från ord till handling 67

Helén Lysmo, Alma Brnjak

Nära samarbete  67

Förskollärarens berättelse om början 68

Att lära känna sammanhanget som pedagogista 69

Den pedagogiska miljöns betydelse 70

Att börja projektera ett innehåll 72

Att våga göra val  73

Att förbereda sig kring ett valt innehåll  75

Barnen äger projektet 75

Den pedagogiska miljöns betydelse för projektet 76

Gemensamt lärande 78

Avslutande reflektioner 80
 

4. De magiska hundra språken …|och ateljeristan 81

Karin Bergmark

Hundraspråklighet – vad är det? 82

Varför hundraspråkligheten? 83

Hundraspråklighetens konsekvenser  87

Vad är en ateljerista?  90

Ateljeristan och hundraspråkligheten  93

Olika sammanhang där ateljerista finns 95

Kurs i bild- och ateljéarbete 96

Pedagogiska miljöer – ateljéer och mötesplatser 101

Avslutande reflektioner 104
 

5. Att få växa i språkandets mosaik 107

Malin Bejram Ellström & Hanan Qadan Rababah

Tilltro, hopp och mod  108

Övergripande strategier växer fram 110

Läs med mig 112

Läslotsar i förskolan 114

Varför just högläsning? 115

Språket utmanas i ett kreativt flöde i ateljén 116

Den musiska kommunikationen 119

Att mötas i ett vidgat språkande 121

Avslutande reflektioner 123
 

6. ”Medan vi klättrar lyfter vi varandra” 125

Marie Sparrholm Falk, Annika Otterhag, Susanne Sköldbäck, Birgitta Larsson & Louise Nyholm

Att bygga vår tillsammanshet  127

Transparens 129

Tid 131

Tröghet 133

Tillit 134

Trygghet 135

Det viktiga samarbetet med vårdnadshavare 136

Avslutande reflektioner 138
 

7. En berättelse om delat ledarskap 143

Maria Bernfri & Therése Gustavsson

Att leda tillsammans 144

Personligt ledarskap 146

Att kommunicera vår idé  148

Relationellt och reflekterande ledarskap  149

Skapa arbetsglädje 152

Betydelsefulla strategier 155

Att leda ett gemensamt tema 158

Läs med mig, ett sätt att leda utveckling  160

Avslutande reflektioner 164
 

8. Demokratisk utbildning känns i kroppen  167

Maria Landby & Matilda Rue

Nu börjar det! 168

Vårt område – att vara en del av Rosengård 169

Förskolans och barndomens roll i samhället  171

Barnens förskola  172

Barnen och ledarskapet 173

Att leda med nyfikenhet och förundran 174

Mikromotstånd  177

Mikromotstånd och systematiskt kvalitetsarbete 179

Tidslinjen 181

Avslutande reflektioner 185
 

9. Berättelser, dokumentations-arbete …|och meningsskapande 189

Karin Alnervik

En meningsskapande och inspirerande kraft 190

De positiva berättelsernas betydelse  193

Reflektion och berättelser 195

Pedagogisk dokumentation skapar berättelser 197

Värdesätta de små stegen som verksamhetssystem 200

Avslutande reflektioner 201
 

10. Att värdesätta de små stegen – epilog 203

Birgitta Kennedy

Utvecklingsprocesser underifrån eller uppifrån 204

Att börja i det mjuka 205

Om att värdesätta de små stegen 206

Att utmana den negativa berättelsen om Rosengård 209

Ledarskap som teamarbete  211

Betydelsen av ”3 600 barns berättelser” 213

Mod och tålamod 215

I backspegeln  217
 

Författar-presentationer 221

Litteratur 225

Birgitta Kennedy […] och de 15 skribenterna ger en gedigen och insiktsfull skildring av ett utvecklingsarbete där alla är viktiga och där en med hjälp av närvarande ledning, pedagogiska stödfunktioner och gemensamma teman främjar alla barns möjligheter till utveckling. Utveckla förskolan tillsammans har sin styrka i beskrivningarna av det gemensamma arbetet och samverkan på en större plattform men fungerar även utmärkt som inspiration för den enskilde pedagogen och arbetslaget

Författare

Birgitta Kennedy

Birgitta Kennedy är bokens redaktör. I utbildningsområde Öster var hennes roll att leda det pedagogiska utvecklingsteamet samt ingå i områdets ledn...

Karin Alnervik

Karin Alnervik, universitetslektor, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping

Malin Bejram Ellström

Malin Bejram Ellström arbetar som språkutvecklare i Malmö stad sedan 2015. Hon har lång erfarenhet som förskollärare och specialpedagog och är även...

Karin Bergmark

Karin Bergmark har de senaste åren arbetat som ateljerista i Malmö stad, med uppdrag att leda utvecklingsprocesser kring estetiska uttrycksformer i...

Maria Bernfri

Maria Bernfri arbetar som förste förskollärare sedan 2016. Hon har förskollärarutbildning samt Skolverkets utbildning till språk-, läs- och skrivut...

Alma Brnjak

Alma Brnjak arbetar som förskollärare i Malmö stad sedan 2010. Under läsåret 2019/2020 var hon tillsammans med sitt arbetslag kopplad till pedagogi...

Therese Gustavsson

Therese Gustavsson arbetar som biträdande rektor sedan 2016. Hon har förskollärarutbildning och har gått förskoleförvaltningens utbildning Framtida...

Maria Landby

Maria Landby arbetar som förste förskollärare sedan 2016. Hon har förskollärarutbildning samt utbildning inom freds- och konfliktvetenskap samt int...

Birgitta Larsson

Birgitta Larsson arbetar som biträdande rektor sedan 2016. Hon har lång erfarenhet som barnskötare och förskollärare i Malmö stad. Larsson är utbil...

Helen Lysmo

Helén Lysmo arbetar sedan 2022 som förste förskollärare i Malmö stad. Under åren 2015–2022 arbetade hon som utvecklings-pedagog i område Öster i Ma...

Louise Nyholm

Louise Nyholm arbetar som biträdande rektor sedan 2016. Hon har tidigare arbetat som förskolechef och administrativ chef och har lång erfarenhet so...

Annika Otterhag

Annika Otterhag arbetar som förste förskollärare sedan 2016. Hon har lång erfarenhet som förskollärare och är även danspedagog.

Hanan Qadan Rababah

Hanan Qadan Rababah har tidigare arbetat som språkutvecklare i Malmö stad och varit projektledare för två läsprojekt. Hon har lång erfarenhet som f...

Matilda Rue

Matilda Rue arbetar som förste förskollärare i område Öster sedan 2016. Hon har förskollärarutbildning samt utbildning inom genusvetenskap och mäns...

Susanne Sköldbäck

Susanne Sköldbäck arbetar som förste förskollärare sedan 2016. Hon har lång erfarenhet som förskollärare och pedagogista.

Marie Sparrholm Falk

Marie Sparrholm-Falk arbetar som rektor i Malmö stad. Hon har lång erfarenhet som ledare, rektor och skolutvecklare både inom grundskola och försko...

 ;