Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Utveckla förskolan tillsammans
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt tryckt provexemplar av den här produkten.
Ett tryckt provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Inledning 11
1. Vi:et – ett sätt att leda 19
Birgitta Kennedy
Öster – en särskild del av Malmö 20
Betydelsen av en gemensam vision 25
Leda genom berättelser 27
Att förundras – grunden i undervisningens konst 32
Avslutande reflektioner 37
2. Avgörande pedagogiska strategier 39
Birgitta Kennedy
Att stödja andras utvecklingsprocesser 40
Förste förskollärare – att utveckla en ny ledarroll 42
Pedagogiska teamet som en del av vi:et 52
Ett gemensamt tema för ett tydligare vi 55
Att ”göra förskola” kräver goda förutsättningar 61
Avslutande reflektioner 64
3. Från ord till handling 67
Helén Lysmo, Alma Brnjak
Nära samarbete 67
Förskollärarens berättelse om början 68
Att lära känna sammanhanget som pedagogista 69
Den pedagogiska miljöns betydelse 70
Att börja projektera ett innehåll 72
Att våga göra val 73
Att förbereda sig kring ett valt innehåll 75
Barnen äger projektet 75
Den pedagogiska miljöns betydelse för projektet 76
Gemensamt lärande 78
Avslutande reflektioner 80
4. De magiska hundra språken …|och ateljeristan 81
Karin Bergmark
Hundraspråklighet – vad är det? 82
Varför hundraspråkligheten? 83
Hundraspråklighetens konsekvenser 87
Vad är en ateljerista? 90
Ateljeristan och hundraspråkligheten 93
Olika sammanhang där ateljerista finns 95
Kurs i bild- och ateljéarbete 96
Pedagogiska miljöer – ateljéer och mötesplatser 101
Avslutande reflektioner 104
5. Att få växa i språkandets mosaik 107
Malin Bejram Ellström & Hanan Qadan Rababah
Tilltro, hopp och mod 108
Övergripande strategier växer fram 110
Läs med mig 112
Läslotsar i förskolan 114
Varför just högläsning? 115
Språket utmanas i ett kreativt flöde i ateljén 116
Den musiska kommunikationen 119
Att mötas i ett vidgat språkande 121
Avslutande reflektioner 123
6. ”Medan vi klättrar lyfter vi varandra” 125
Marie Sparrholm Falk, Annika Otterhag, Susanne Sköldbäck, Birgitta Larsson & Louise Nyholm
Att bygga vår tillsammanshet 127
Transparens 129
Tid 131
Tröghet 133
Tillit 134
Trygghet 135
Det viktiga samarbetet med vårdnadshavare 136
Avslutande reflektioner 138
7. En berättelse om delat ledarskap 143
Maria Bernfri & Therése Gustavsson
Att leda tillsammans 144
Personligt ledarskap 146
Att kommunicera vår idé 148
Relationellt och reflekterande ledarskap 149
Skapa arbetsglädje 152
Betydelsefulla strategier 155
Att leda ett gemensamt tema 158
Läs med mig, ett sätt att leda utveckling 160
Avslutande reflektioner 164
8. Demokratisk utbildning känns i kroppen 167
Maria Landby & Matilda Rue
Nu börjar det! 168
Vårt område – att vara en del av Rosengård 169
Förskolans och barndomens roll i samhället 171
Barnens förskola 172
Barnen och ledarskapet 173
Att leda med nyfikenhet och förundran 174
Mikromotstånd 177
Mikromotstånd och systematiskt kvalitetsarbete 179
Tidslinjen 181
Avslutande reflektioner 185
9. Berättelser, dokumentations-arbete …|och meningsskapande 189
Karin Alnervik
En meningsskapande och inspirerande kraft 190
De positiva berättelsernas betydelse 193
Reflektion och berättelser 195
Pedagogisk dokumentation skapar berättelser 197
Värdesätta de små stegen som verksamhetssystem 200
Avslutande reflektioner 201
10. Att värdesätta de små stegen – epilog 203
Birgitta Kennedy
Utvecklingsprocesser underifrån eller uppifrån 204
Att börja i det mjuka 205
Om att värdesätta de små stegen 206
Att utmana den negativa berättelsen om Rosengård 209
Ledarskap som teamarbete 211
Betydelsen av ”3 600 barns berättelser” 213
Mod och tålamod 215
I backspegeln 217
Författar-presentationer 221
Litteratur 225
Birgitta Kennedy […] och de 15 skribenterna ger en gedigen och insiktsfull skildring av ett utvecklingsarbete där alla är viktiga och där en med hjälp av närvarande ledning, pedagogiska stödfunktioner och gemensamma teman främjar alla barns möjligheter till utveckling. Utveckla förskolan tillsammans har sin styrka i beskrivningarna av det gemensamma arbetet och samverkan på en större plattform men fungerar även utmärkt som inspiration för den enskilde pedagogen och arbetslaget
Information
- Redaktörer:
- Birgitta Kennedy
- Kapitelförfattare:
- Karin Alnervik Malin Bejram Ellström Karin Bergmark Maria Bernfri Alma Brnjak Therese Gustavsson Maria Landby Birgitta Larsson Helen Lysmo Louise Nyholm
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144159041
- Utgivningsår:
- 2024
- Artikelnummer:
- 45242-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 228