
Leda förskolan
Prolog 7
1 Inledning 13
Förskolans uppgift 14
Rektors uppdrag i förskolan 15
Bokens syfte och innehåll 19
Utveckla: Analys av nuläget 23
2 Förskolans idéhistoria 25
Förskolan – idéer om barnets natur 25
Historiska föregångare 26
Historiska spår i dagens förskola 39
Utveckla: Förståelse för uppdraget 43
3 Tolka styrdokumenten 45
Tolka skollagen 45
Tolka läroplanen 49
Utveckla: Tolkning av styrdokumenten 55
4 Förskolans didaktik 57
Undervisningsuppdraget 58
Uppdraget tolkas olika 62
Kvalitet i undervisningen 70
Utveckla: Planera 72
5 Kompetensförsörjningen 81
Yrkesgrupperna på förskolan 81
Önskvärd kompetens på förskolan 85
Utbildningens betydelse 86
Kompetensförsörjningsstrategi 89
Utveckla: Utbildningsinsatser 91
6 Grundläggande system 97
Verksamhetens förutsättningar 97
Miljö och lokaler 108
Utveckla: Schema och miljö 110
7 Samverkan med andra skolformer 113
Progression i undervisningen 115
Övergångar 118
Utveckla: Överlämningsdokumentation 119
8 Kvalitetssäkring 123
Förskolans målstyrning 124
Kvalitetssäkringen 127
Ett exempel: Pedagogiska berättelser 133
Utveckla: Kvalitetssäkringssystemet 136
9 Kvalitetsutveckling 141
Utvecklings- och arbetsorganisation 141
Utveckla: Kollegialt lärande 144
10 Leda och styra förskolan 149
Framgångsrikt ledarskap 150
Ledningens arbetsorganisation 152
Återkoppling som styrsystem 153
Utveckla: Årshjul för återkoppling 157
Epilog 161
Bilagor 165
Referenser 201
Det är en täckande och gedigen exposé som trycker hårt på förskolans behov av att förstå vad undervisning i förskolan innebär och hur denna kan värderas och utvecklas. Vi får förslag på utvecklings- och förbättringsområden med tillhörande verktyg samt information om hur styrdokumenten bör tolkas. Det förs vidare diskussioner om didaktik, kompetensförsörjning, samverkan med andra skolformer, kvalitetssäkring och om ledning och styrning.
Information
- Författare:
- Anette Klang Jensen Ann S Pihlgren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144134963
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 40586-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 216