Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Leda förskolan

praktika för rektorer
Skickas följande arbetsdag

Förskoleverksamheten är under stark förändring och rektorer behöver fördjupade kunskaper för att leda förskolans pedagogiska utveckling. Med utgångspunkt i forskning och praktiska exempel beskriver den här boken hur vi förbättrar kvaliteten i förskolans pedagogiska och didaktiska verksamhet. Den innehåller följande delar: - Förskolans historia och pedagogiska tradition - Förskolans styrdokument och didaktik - Pedagogisk samverkan med andra skolformer samt övergångar - Kompetensförsörjning...

Förskoleverksamheten är under stark förändring och rektorer behöver fördjupade kunskaper för att leda förskolans pedagogiska utveckling. Med utgångspunkt i forskning och praktiska exempel beskriver den här boken hur vi förbättrar kvaliteten i förskolans pedagogiska och didaktiska verksamhet. Den innehåller följande delar: - Förskolans historia och pedagogiska tradition - Förskolans styrdokument och didaktik - Pedagogisk samverkan med andra skolformer samt övergångar - Kompetensförsörjning och andra grundläggande system som schemaläggning, arbetsfördelning, miljö och lokaler - Systematiskt kvalitetsarbete och andra ledningssystem på förskolan Leda förskolan är tänkt som en praktika - ett handfast verktyg för den som ska leda utveckling - och svarar mot de behov som författarna ofta möter i personalledning, handledning, förbättringsarbete och forskningsintervjuer. Boken vänder sig till rektorer och biträdande rektorer i rektorsutbildningen samt rektorer, biträdande rektorer, förvaltningsledningar och arbetslagsledare i verksamhet som har ledaransvar inom förskolan. Varje kapitel avslutas med förslag till utvecklingsarbete samt rekommendationer till fördjupande läsning.

Prolog 7

 

1 Inledning 13

Förskolans uppgift 14

Rektors uppdrag i förskolan 15

Bokens syfte och innehåll 19

Utveckla: Analys av nuläget 23

 

2 Förskolans idéhistoria 25

Förskolan – idéer om barnets natur 25

Historiska föregångare 26

Historiska spår i dagens förskola 39

Utveckla: Förståelse för uppdraget 43

 

3 Tolka styrdokumenten  45

Tolka skollagen  45

Tolka läroplanen 49

Utveckla: Tolkning av styrdokumenten 55

 

4 Förskolans didaktik 57

Undervisningsuppdraget 58

Uppdraget tolkas olika 62

Kvalitet i undervisningen 70

Utveckla: Planera 72

 

5 Kompetensförsörjningen 81

Yrkesgrupperna på förskolan 81

Önskvärd kompetens på förskolan 85

Utbildningens betydelse 86

Kompetensförsörjningsstrategi 89

Utveckla: Utbildningsinsatser 91

 

6 Grundläggande system 97

Verksamhetens förutsättningar 97

Miljö och lokaler 108

Utveckla: Schema och miljö 110

 

7 Samverkan med andra skolformer 113

Progression i undervisningen 115

Övergångar 118

Utveckla: Överlämningsdokumentation 119

 

8 Kvalitetssäkring  123

Förskolans målstyrning 124

Kvalitetssäkringen 127

Ett exempel: Pedagogiska berättelser 133

Utveckla: Kvalitetssäkringssystemet 136

 

9 Kvalitetsutveckling  141

Utvecklings- och arbetsorganisation 141

Utveckla: Kollegialt lärande  144

 

10 Leda och styra förskolan 149

Framgångsrikt ledarskap 150

Ledningens arbetsorganisation 152

Återkoppling som styrsystem 153

Utveckla: Årshjul för återkoppling 157

Epilog 161

 

Bilagor 165

Referenser 201

 

Det är en täckande och gedigen exposé som trycker hårt på förskolans behov av att förstå vad undervisning i förskolan innebär och hur denna kan värderas och utvecklas. Vi får förslag på utvecklings- och förbättringsområden med tillhörande verktyg samt information om hur styrdokumenten bör tolkas. Det förs vidare diskussioner om didaktik, kompetensförsörjning, samverkan med andra skolformer, kvalitetssäkring och om ledning och styrning.

Information

Författare:
Anette Klang Jensen Ann S Pihlgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144134963
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40586-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Anette Klang Jensen

Anette Klang Jensen är verksamhetschef för förskolorna i Falken­bergs kommun. Anettes skolutvecklingsintresse rör barns och elevers utveckling oc...

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

 ;