Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Hur man skapar en framgångsrik inhousebyrå

Skickas följande arbetsdag

Hur gör man när man vill starta upp en inhousebyrå internt? Hur gör man när man redan har en inhousebyrå, men vill ge den ett utökat uppdrag? Och hur gör man för att utveckla sin inhousebyrå så att den levererar snabbare, med högre kreativitet och bättre effekt? Den här boken berättar om den spännande utveckling inom inhousebyråbranschen som har skett under de senaste åren och ger dig tips och konkreta råd om vad som är viktigast att tänka på när du startar upp eller utvecklar en inhousebyrå.

Förord 7

1               Inhousebyrå­branschens dramatiska utveckling 11

1.1        Drivkrafter bakom utvecklingen 13

1.2        Always-on-kommunikation 22

1.3        Marknadsavdelningens nya roll 25

1.4        Inhousebyråverksamhetens centrala delar 27

2               Inhousebyråns uppdrag 29

2.1        Vikten av ett preciserat och tydligt uppdrag 29

2.2        Uppdragets innehåll 31

2.3        Ledningens ansvar för inhousebyråns framgång 36

3               Beställnings­processen 39

3.1        Professionalitet hos beställaren 40

3.2        Det planerade arbetet 43

3.3        Ad hoc-beställningar 47

3.4        Att skapa ett effektivt beställningsflöde 48

3.5        Andra typer av beställningar 50

3.6        Hur beställningar sker på bästa sätt 51

4               Inhousebyråns interna arbetsprocesser 57

4.1        När beställningen kommit in genom ”nyckelhålet” 57

4.2        Organisera sig i team eller inte 58

4.3        Roller, funktioner och ansvar 59

4.4        Uppföljning och utvärdering 64

4.5        Att arbeta agilt  66

5               Det kreativa arbetet 71

5.1        Vad behövs för att leverera även kreativa uppdrag? 72

5.2        Den kreativa arbetsprocessen 74

5.3        Den kreativa briefen 75

5.4        En metod för att generera idéer 77

5.5        Rätt kreativ kompetens och roller 84

5.6        Två modeller för att skapa kreativitet 86

5.7        Stimulera det kreativa arbetet i stort 89

5.8        Rörligt material ger utrymme för mer kreativitet 90

6               Inhousebyråns eget varumärke 93

6.1        Berätta vad ni gör – och visa det 93

6.2        Stöd från ledningen 94

6.3        Ett eget varumärkeslöfte 95

6.4        En egen vision 96

6.5        Påvisa effekt 96

6.6        Tävla och vinn 97

6.7        Ett eget namn 98

7               Samarbetet med externa byråer 101

7.1        Skäl till samarbete med extern byrå 103

7.2        Vikten av ett fungerande samarbete 106

7.3        Nya samarbetsformer och aktörer 108

8               Ta hem och sköta även medieinköpen 111

9               Styrningen 113

9.1        Finansiering av inhousebyrån 113

9.2        Vem ska äga budgeten? 115

9.3        Vem ska ha mandat att bestämma? 117

9.4        Tidsrapportering 119

9.5        Internfakturering 123

9.6        Att belöna och koppla prestation till resultat 125

10             Resurstillsättningen 129

10.1      Att anställa 129

10.2      Konsulter, frilans och externa byråer 131

11             Framtiden för inhousebyrån 133

11.1      Konjunkturens påverkan på inhousebyråutvecklingen 135

11.2      Effekten av covid-19 på inhousebyråutvecklingen 136

12             Viktigast att tänka på 139

Slutord 141

Noter 143

Boken sammanfattar och omfamnar möjligheter och utmaningar med att starta och driva en inhousebyrå på ett tydligt sätt. Alla konkreta tips och råd inspirerar verkligen till att driva men också utveckla en inhousebyrå. Dessutom belyser boken vad som faktiskt är viktigt för att lyckas.

Det här är boken för dig som redan jobbar på en inhousebyrå och vill vässa ditt arbete eller för dig som funderar på att starta upp en inhousebyrå. Boken är framför allt fylld med många ovärderliga konkreta tips och råd på vad man behöver tänka på.

Boken beskriver tydligt de utmaningar som finns men innehåller också även tips och idéer hur man kan undvika och lösa strukturella frågor. Jag kommer ta med mig många av tipsen och råden i boken när vi på Apoteket fortsätter att utvecklas och skruvar på våra processer. Jag tycker avsnittet om Styrningen är extra relevant för min egen verksamhet och jag kommer särskilt att fördjupa mig i insikterna gällande mandatet, vem äger vad i processerna. Håkans insyn och erfarenhet är otroligt värdefull och ger bra stöd och hands-on exempel för att skapa en inhousebyrå, och jag kommer fortsättningsvis ofta gå tillbaka till bokens kloka råd och insikter när vi ska omarbeta, utveckla och putsa på våra rutiner och processer framåt.

Information

Författare:
Håkan Bodman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144143606
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
43700-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
144

Författare

Håkan Bodman

Håkan Bodman är managementkonsult på Inhouse AB, ett konsultföretag inom organisations­utveckling, rekrytering och konsultlösningar. Han har specia...

 ;