Privatperson Logga in

21 vägar till kunskapstörst

Runt om i landet vittnar lärare om lärglädjen de ser hos eleverna när det är dags för Grej of the Day (GOTD). Men varför fungerar dessa mikrolektioner så bra? Och hur kommer det sig att denna glädje smittar av sig på resten av skoldagen? Med stöd i forskning förklarar nu Micke Hermansson varför GOTD är en så framgångsrik metod och ger 21 tekniker för att väcka nyfikenhet, ge ökad motivation och högre måluppfyllelse.

GOTD är mikrolektionerna som ger kunskap på mindre än tio minuter. Det hela började redan 2009 när läraren Micke Hermansson började greja i sin undervisning hemma i Umeå och märkte att det hände något i klassen.

– Elever som jag minst trodde skulle gå igång på kunskap gjorde den verkligt stora resan, berättar Micke.

Stöd för metoden i forskning

Med fler än 34 000 följare på Facebook och en framgångsrik föreläsningsturné har metoden idag fått stor spridning i landet. Nu tar Micke nästa steg med föreläsningen ”21 vägar till kunskapstörst” där han med stöd i forskning delar med sig av tekniker som svarar på grundläggande frågeställningar inom pedagogisk verksamhet. Hur når man fram till sina åhörare? Hur får man dem att lära och minnas?

– Jag gick mycket på känsla och beprövad erfarenhet när jag jobbade med GOTD i mitt klassrum. Jag visste att metoden fungerade, men ville veta varför. Vad får oss att minnas och hur når jag som lärare ut på bästa sätt? Jag läste på om retorik och vände mig till hjärnforskning och blev helt uppslukad av ämnet. Här hittade jag en plattform för att fördjupa insikterna kring GOTD.

"Jag läste på om retorik och vände mig till hjärnforskning."

Värdefulla insikter för undervisningen

Föreläsningen är indelad i tre akter kring minnestekniker, inlärning och retorik som både förklarar varför metoden är så framgångsrik och ger läraren värdefulla insikter att använda sig av i undervisningen.

– Om du vet hur hjärnan fungerar och är bra på att leverera ditt budskap, då har du mycket vunnet för att lyckas i klassrummet. Detta är tips som passar i alla undervisningssituationer, inte bara när du grejar, säger Micke.

"Att ge en ledtråd och att dröja med svaret ger effekt."

Minns bättre genom att återberätta

Ledtråden, som är en viktig beståndsdel i GOTD, visar sig enligt finsk forskning ha en viktig funktion för hur mottaglig man är för ny kunskap.

– Att ge en ledtråd och att dröja med svaret ger effekt. Det är en markant skillnad i hur man tar sig an en uppgift efter att ha sovit på saken och återupptar den dagen efter, säger Micke och berättar att samma sak gäller även återberättandet som är ett återkommande moment i GOTD:

– Att återberätta något från minnet är enligt forskning från Umeå universitet en av de bästa metoderna för att ny kunskap ska sätta sig.

Lägg ifrån dig anteckningsblocket

Även om referenserna till forskning är många, utlovar Micke både skratt och igenkänning. Han uppmanar också åhörarna att själva använda återberättandet som minnesteknik:

– Lägg ifrån dig anteckningsblocket och var med och lyssna. Återberätta det sedan från minnet för en kollega eller vid middagsbordet.

21 vägar till kunskapstörst - Nå ut - nå alla!

Grej of the day (GOTD) är en av de senaste årens mest uppskattade undervisningsinnovationer. I detta seminarium visar Micke Hermansson, upphovsmannen till GOTD, varför de olika elementen i GOTD är framgångsrika.

Nyfiken på Micke Hermansson? 

Micke Hermansson är mellanstadielärare med 25 år i yrket. Han håller utbildningar om det kunskapslyftande, motivationshöjande och prisbelönta projektet ”Grej of the Day” – ett slags mikrolektioner med makroeffekt. Projektet fick Lärarförbundets pedagogpris 2011. Micke Hermansson blev under 2015 utnämd till Årets lärare 2015 av Handelskammaren, nominerad till Guldäpplet samt vinnare av pedagogpriset som den finska organisationen scool.fi delar ut.

Läs mer

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer