Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Design av informationsteknik

- materialet utan egenskaper
Skickas följande arbetsdag

Boken tar upp designteoretiska frågor som designprocessens natur, begreppet designförmåga och vad det omfattar, samt metodernas roll i design.Vidare diskuteras designmaterial och några önskvärda brukskvaliteter – mål att sträva efter när man designar digitala artefakter i olika genrer – skisseras.Boken vänder sig främst till studenter som ägnar sig åt utveckling av digitala system och medier samt till professionella utvecklare av digitala artefakter.

      • ix
        Den reflekterande it-designern (av Pelle Ehn) 
      • xiii
        Förord 
      • 1.
        1
        Introduktion
        • 2
          Vad är »god» design?
        • 5
          Vad är designteori?
        • 6
          En första grov skiss av designprocessen
        • 7
          Den fantastiska designen
        • 9
          Designens vardag och praktik
        • 10
          Design och de stora sammanhangen
        • 11
          Översikt av boken
      • 2.
        13
        Produkten
        • 15
          Exempel 1: Bankautomat
          • Kommentarer – Handlingsutrymme
        • 20
          Exempel 2: Designverktyg
          • Genomskinlighet
        • 26
          Exempel 3: Virtuell miljö
          • Föränderlighet – Handlingskaraktär
        • 31
          Exempel 4: Interaktiv visualisering
          • Interaktivitet och tät koppling – Självständighet
        • 42
          Exempel 5: Säljstöd
          • Produkten som symbol
        • 45
          Exempel 6: Datorspel
          • Motivation och spelbarhet
        • 50
          Sammanfattning
        • 53
          Övergripande produktkunskap
      • 3.
        56
        Processen
        • 57
          Från vision till specifikation
        • 62
          Design som tankeprocess
          • Problem och design växer fram tillsammans – Designprocess och abstraktionsnivåer – Problematiserande och ifrågasättande – Frihetsgrader och externa representationer – Utforskande av designmöjligheter – Att fånga och förstå verkligheten
        • 72
          Design som social process
          • Andra intressenter
        • 77
          Att hantera designprocessen
          • Projektformer – Design management
        • 81
          Sammanfattning
      • 4.
        83
        Designern
        • 84
          Designförmåga
          • Designförmågor och designintelligens – Rationell och kommunikativ – Kreativ och analytisk – Värden och ideal – Gestalta och komponera – Bedömningsförmåga
        • 98
          Att utveckla sin designförmåga
      • 5.
        104
        Metoder och tekniker
        • 106
          Vision
          • Kontextuellt utforskande – Framtidsverkstad – Funktionsanalys – Brainstorming – Metod 635 – Andra associativa tekniker – Varför-varför-varför? – De sex tänkarmössorna
        • 118
          Operativ bild
          • Att flytta gränserna – Informella tekniker för att häva fixeringar – Gestaltningstekniker – Argumentativa tekniker
        • 133
          Värdering
        • 137
          Design och metod
      • 6.
        140
        Designhistorik och teknikframtid
        • 140
          Vi formar tekniken – tekniken formar oss
        • 143
          Den tidiga historien
          • Hantverk och design
        • 148
          IT-designens historia
          • Användbarhet och MDI – Systemutveckling och skandinaviska teman
        • 155
          Vad vi kan lära oss av designhistorien
          • Synen på designmetodik – Design för kontorsarbete – Funktionalism och estetik
        • 160
          När historia blir framtid
        • 161
          Teknikframtiden
      • 7.
        169
        Slutord
        • 170
          En repertoar av exempel
        • 171
          Designprocessens natur
        • 172
          Designförmåga och sätt att utveckla den
        • 173
          Metodernas roll i designarbete
        • 175
          Samhälle och teknikutveckling
        • 177
          Materialet utan egenskaper
      • 178
        Bibliografi för fortsatta studier
      • 191
        Referenser
      • 199
        Personregister
      • 202
        Sakordsregister

Information

Författare:
Jonas Löwgren Erik Stolterman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144042039
Utgivningsår:
1998
Revisionsår:
2004
Artikelnummer:
6701-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
264

Författare

Jonas Löwgren

Jonas Löwgren, PhD, is associate professor of human-computer interaction at the Department of Computer and Information science, Linköping Universit...

Erik Stolterman

Erik Stolterman är forskare och lärare i informatik vid Umeå universitet. Han är också en av grundarna av Advanced Design Institute i San Francisco.

 ;