Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Tjänstedesign

- principer och praktiker
Skickas följande arbetsdag

Tjänstedesign

Principer och praktiker

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Tjänstedesign – principer och praktiker är den första boken på svenska om tjänstedesign. Tankarna som presenteras i boken är baserade på mer än 15 års internationellt ledande forskning och går bortom en gängse syn på tjänstedesign som kundupplevelse och tjänstemöte. Boken lägger fokus på de underliggande principerna för ett framgångsrikt designarbete. Vilka kompetenser krävs i en organisation som vill arbeta med tjänstedesign? Hur väljs metoder och hur identifierar man vilken metod som lämpar...

Tjänstedesign – principer och praktiker är den första boken på svenska om tjänstedesign. Tankarna som presenteras i boken är baserade på mer än 15 års internationellt ledande forskning och går bortom en gängse syn på tjänstedesign som kundupplevelse och tjänstemöte. Boken lägger fokus på de underliggande principerna för ett framgångsrikt designarbete. Vilka kompetenser krävs i en organisation som vill arbeta med tjänstedesign? Hur väljs metoder och hur identifierar man vilken metod som lämpar sig för en viss kontext? Tjänstedesign – principer och praktiker presenterar tre teoretiska perspektiv på tjänstedesign, fem grundläggande principer och en bred palett av metodansatser. Med utgångspunkt i verklighetsbaserade fallbeskrivningar från privat och offentlig sektor beskriver och analyserar författarna hur principer och metoder används i praktiken. Avslutningsvis riktas blickarna framåt mot de utmaningar som vi står inför och där tjänstedesign kan vara en viktig pusselbit. Bokens fokus på underliggande principer för framgångsrikt designarbete gör den till både ett redskap att använda tillsammans med en metodhandbok och en teoretisk utgångspunkt för ett kritiskt perspektiv på tjänstedesign. Den är användbar för studenter och praktiker med olika bakgrund och arbetsområden som vill lära sig mer om tjänstedesign och skapar även en vokabulär för området på svenska.

Förord   9

Ordlista   13

 

Del IGRUNDER OCH UTGÅNGS­PUNKTER FÖR TJÄNSTEDESIGN

 1 Introduktion till tjänstedesign    17

 2 Vad är design?   21

Design som kunskap, förhållningssätt och metod   22

Några kunskapsteoretiska perspektiv på design    24

 3 Vad är tjänst?    31

Tre perspektiv på tjänst   32

En not om tjänsteutveckling, tjänsteinnovation och design   38

Summering del I   40

Reflektionsfrågor   40

 

Del IITJÄNSTEDESIGN, PERSPEKTIV OCH PRINCIPER

 4 Från design av tjänster till design i tjänstesystem   43

Tre perspektiv på tjänstedesign   43

Sammanställkning av de tre perspektiven    48

 5 Process, principer och praktiska verktyg   51

Fem huvudprinciper för tjänstedesign   52

Involvera   53

Visualisera   56

Prototypa   60

Lärande i handling    62

Agens i tjänstesystem   64

Summering del II   65

Reflektionsfrågor    66

METODÖVERSIKTER

Metoder Aktörer   68

Metoder Interaktioner   70

Metoder Processer   72

Metoder Platser och miljöer   74

Metoder Kontext   76

Metoder Värden och upplevelse   78

Metoder Resurskonstellationer   80

Metoder Sociala strukturer   82

Metoder Designprinciper för tjänstedesign   84

Metoder Designprinciper   86

 

Del IIITJÄNSTEDESIGN I PRAKTIKEN – FALLBESKRIVNINGAR

Introduktion till fallbeskrivningarna    89

 6 Design av tjänster   91

Tjänstedesign i en klickfokuserad mediavärld – Göteborgs-Posten/Stampen Media   92

Principerna i praktiken: design av tjänster   103

 7 Design för tjänst    117

Uthållighet, patientresor och samverkan – Vårdavdelning Region Stockholm   118

Principerna i praktiken: design för tjänst   129

 8 Design i tjänstesystem    147

Social innovation av, med och för cancerberörda – Kraftens hus   148

Principerna i praktiken: design i tjänstesystem   162

Summering del III   178

 

Del IVTRANSFORMATION OCH FÖRUTSÄTTNINGAR

 9 Transformationer   181

Innovation som transformation   182

Djupanalys av institutioner och strukturer   187

Från samtid till framtid   192

 10 Förutsättningar    197

Utveckla och leda designförmåga   197

Designpraktik, programaspekter och förutsättningar   205

Summering del IV   209

Reflektionsfrågor   210

 

Del VUTMANINGAR OCH MÖJLIGHETER

11 Hållbar omställning och tjänstedesign   215

De globala målen och några nedslag i bokens exempel   216

Utmaningar framåt   217

12 Artificiell intelligens, digitalisering och tjänstedesign   219

Digitalisering i fallen   220

Artificiell intelligens   221

Utmaningar framåt    222

13 Policyutveckling och tjänstedesign   225

Policy och policyutveckling   225

Designs historiska roll i policyutveckling   226

Policyutveckling i fallen   227

Utmaningar framåt   228

Summering del V   229

Referenser   231

Register   245

 

Information

Författare:
Stefan Holmlid Katarina Wetter-Edman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144130958
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40276-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
248

Författare

Stefan Holmlid

Stefan Holmlid, professor i design, Linköpings universitet. Han undervisar i tjänstedesign vid Linköpings universitet och Politecnico di Milano. St...

Katarina Wetter-Edman

Katarina Wetter-Edman, filosofie doktor i design, Social Impact Lab, Örebro universitet. Katarina har undervisat i tjänstedesign vid Konstfack samt...

 ;

Tjänstedesign – principer och praktiker är den första boken på svenska om tjänstedesign. Tankarna som presenteras i boken är baserade på mer än 15 års internationellt ledande forskning och går bortom en gängse syn på tjänstedesign som kundupplevelse och tjänstemöte. Boken lägger fokus på de underliggande principerna för ett framgångsrikt designarbete. Vilka kompetenser krävs i en organisation som vill arbeta med tjänstedesign? Hur väljs metoder och hur identifierar man vilken metod som lämpar...

Tjänstedesign – principer och praktiker är den första boken på svenska om tjänstedesign. Tankarna som presenteras i boken är baserade på mer än 15 års internationellt ledande forskning och går bortom en gängse syn på tjänstedesign som kundupplevelse och tjänstemöte. Boken lägger fokus på de underliggande principerna för ett framgångsrikt designarbete. Vilka kompetenser krävs i en organisation som vill arbeta med tjänstedesign? Hur väljs metoder och hur identifierar man vilken metod som lämpar sig för en viss kontext? Tjänstedesign – principer och praktiker presenterar tre teoretiska perspektiv på tjänstedesign, fem grundläggande principer och en bred palett av metodansatser. Med utgångspunkt i verklighetsbaserade fallbeskrivningar från privat och offentlig sektor beskriver och analyserar författarna hur principer och metoder används i praktiken. Avslutningsvis riktas blickarna framåt mot de utmaningar som vi står inför och där tjänstedesign kan vara en viktig pusselbit. Bokens fokus på underliggande principer för framgångsrikt designarbete gör den till både ett redskap att använda tillsammans med en metodhandbok och en teoretisk utgångspunkt för ett kritiskt perspektiv på tjänstedesign. Den är användbar för studenter och praktiker med olika bakgrund och arbetsområden som vill lära sig mer om tjänstedesign och skapar även en vokabulär för området på svenska.

Information

Författare:
Stefan Holmlid Katarina Wetter-Edman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189161
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40276-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Stefan Holmlid

Stefan Holmlid, professor i design, Linköpings universitet. Han undervisar i tjänstedesign vid Linköpings universitet och Politecnico di Milano. St...

Katarina Wetter-Edman

Katarina Wetter-Edman, filosofie doktor i design, Social Impact Lab, Örebro universitet. Katarina har undervisat i tjänstedesign vid Konstfack samt...

 ;