Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skarp programmering med C#

Skickas följande arbetsdag

Denna bok är avsedd för alla som vill lära sig C#, programspråket som är kraftfullare än Java men enklare än C++. Den förutsätter inte att man redan kan något annat programspråk, utan är avsedd både för nybörjare i inledande kurser i programmering och för personer med tidigare programmeringserfarenhet. På bokens webbplats finns lösningar på de många exempel och övningar som ingår i boken. Skarp programmering med C# är både pedagogisk och lättläst samtidigt som den behandlar objektorienterad ...

Läs mer

Denna bok är avsedd för alla som vill lära sig C#, programspråket som är kraftfullare än Java men enklare än C++. Den förutsätter inte att man redan kan något annat programspråk, utan är avsedd både för nybörjare i inledande kurser i programmering och för personer med tidigare programmeringserfarenhet. På bokens webbplats finns lösningar på de många exempel och övningar som ingår i boken. Skarp programmering med C# är både pedagogisk och lättläst samtidigt som den behandlar objektorienterad programmering och beskriver i stort sett hela språket C#. Boken visar hur programutveckling går till i .NET-miljö och utnyttjar de standardklasser som ingår i .NET. Det moderna programutvecklingsverktyget Visual C# Express Edition, som är en fritt tillgänglig del av Microsofts Visual Studio, används men det förutsätts ändå inte att detta verktyg alltid finns tillgängligt. Boken lär ut hur man konstruerar program med grafiska användargränssnitt, även med rörliga figurer och behandlar också filhantering och användning av containerklasser.

Stäng
    • 1
      Förord
    • 1
      5
      Att komma igång
        • 1.1
          5
          Vad är C# och NET
        • 1.2
          8
          Traditionell kompilering, länkning och exekvering
        • 1.3
          12
          Kompilering och exekvering av C#-program
        • 1.4
          13
          De första programmen
        • 1.5
          19
          En introduktion till Visual C
        • 1.6
          28
          Att läsa indata
        • 1.7
          30
          Användning av numeriska variabler
        • 1.8
          32
          if-satsen
        • 1.9
          36
          Användning av dialogrutor
        • 1.10
          41
          while-satsen
        • 1.11
          44
          for-satsen
        • 1.12
          47
          Nästlade repetitionssatser
        • 1.13
          48
          Ett grafiskt program
        • 1.13.1
          49
          Utan användning av Visual C
        • 1.13.2
          53
          Med användning av Visual C
        • 1.14
          57
          Övningsuppgifter
    • 2
      59
      Klasser och typer
        • 2.1
          59
          Objektorientering
        • 2.2
          62
          Klassdeklarationer
        • 2.3
          63
          Variabeldeklarationer
        • 2.4
          65
          Enkla typer
        • 2.4.1
          66
          Numeriska typer och uttryck
        • 2.4.2
          70
          Typen bool
        • 2.4.3
          71
          Typen char
        • 2.5
          74
          Referenstyper
        • 2.6
          76
          Tilldelning
        • 2.7
          78
          Metoder
        • 2.7.1
          81
          Deklarationer av metoder
        • 2.7.2
          83
          Anrop av metoder
        • 2.8
          85
          Exempel – Visning av klockslag
        • 2.8.1
          85
          Utan användning av Visual C
        • 2.8.2
          89
          Med användning av Visual C
        • 2.10
          95
          Konstruktorer – initieringar av objekt
        • 2.11
          99
          Överlagrade metoder
        • 2.12
          100
          Standardklassen Random
        • 2.13
          102
          Struct-typer
        • 2.14
          106
          Egenskaper (properties
        • 2.15
          113
          Objektinitierare och anonyma typer
        • 2.16
          115
          Övningsuppgifter
    • 3
      117
      Mer om klasser och typer
        • 3.1
          117
          Namnrymder
        • 3.1.1
          117
          Deklaration av namnrymder
        • 3.1.2
          119
          Sub-namnrymder
        • 3.1.3
          120
          using-direktiv
        • 3.2
          122
          Inkapsling och synlighet
        • 3.2.1
          123
          Deklarationers placering
        • 3.2.2
          123
          Synlighet för medlemmar i namnrymder
        • 3.2.3
          124
          Synlighet för medlemmar i klasser
        • 3.2.4
          126
          Synlighet för medlemmar i structer
        • 3.2.5
          126
          Synlighet för lokala variabler och konstanter
        • 3.3
          126
          Statiska medlemmar
        • 3.3.1
          126
          Statiska variabler
        • 3.3.2
          129
          Statiska konstruktorer
        • 3.3.3
          129
          Statiska metoder
        • 3.3.4
          130
          Statiska egenskaper (properties
        • 3.3.5
          130
          Konstanter
        • 3.3.6
          132
          Statiska klasser
        • 3.4
          133
          readonly och const
        • 3.5
          134
          Standardklassen Math
        • 3.6
          135
          Parameteröverföring
        • 3.7
          140
          Referensen this
        • 3.8
          142
          Tilläggsmetoder
        • 3.9
          143
          Uppräkningstyper
        • 3.10
          149
          Övningsuppgifter
    • 4
      151
      Objektorienterad programutveckling
        • 4.1
          151
          Objektorienterad analys
        • 4.2
          157
          Objektorienterad design
        • 4.3
          157
          Objektorienterad programmering
        • 4.4
          160
          Algoritmer
        • 4.5
          163
          Relationer i C
        • 4.5.1
          163
          Har-relation (komposition
        • 4.5.2
          164
          Känner-till-relation
        • 4.5.3
          166
          Simulerad har-relation
        • 4.5.4
          168
          Är-relation (arv
        • 4.6
          171
          Övningsuppgifter
    • 5
      173
      Fält, listor och delegater
        • 5.1
          173
          Fält, grunderna
        • 5.2
          180
          Sökning och sortering
        • 5.3
          183
          Fält med komponenter av struct-typ
        • 5.4
          184
          Fält med referenser
        • 5.5
          189
          Fält som parametrar
        • 5.6
          192
          Parameterfält – params
        • 5.7
          193
          Parametrar till Main
        • 5.8
          196
          Listor
        • 5.9
          204
          Multipla relationer
        • 5.10
          205
          Indexerare
        • 5.11
          207
          Flerdimensionella fält
        • 5.12
          210
          Fält av fält
        • 5.13
          212
          Delegater
        • 5.14
          218
          Övningsuppgifter
    • 6
      221
      Läsning och skrivning
        • 6.1
          221
          Nationella inställningar
        • 6.2
          222
          Redigering av utskrifter
        • 6.3
          227
          Avkodning av indata
        • 6.3.1
          227
          Uppdelning av text
        • 6.3.2
          230
          Felkontroll
        • 6.4
          231
          Textfiler
        • 6.5
          234
          Datum och tider – klassen DateTime
        • 6.6
          237
          Övningsuppgifter
    • 7
      239
      Arv
        • 7.1
          239
          Deklaration av subklasser
        • 7.2
          243
          Referenser och subklasser
        • 7.3
          245
          Dolda medlemmar
        • 7.4
          248
          Virtuella metoder
        • 7.5
          251
          Egenskaper (properties) vid arv
        • 7.6
          252
          Konstruktorer vid arv
        • 7.7
          255
          Destruktorer
        • 7.8
          255
          Objektsamlingar
        • 7.9
          258
          Abstrakta klasser
        • 7.10
          261
          Gränssnitt – interface
        • 7.11
          268
          Jämförbara objekt
        • 7.11.1
          268
          Gränssnittet IComparable och metoden CompareTo
        • 7.11.2
          270
          Extern jämförare
        • 7.12
          273
          Ett objektorienterat exempel
        • 7.13
          280
          Övningsuppgifter
    • 8
      283
      Exceptionella händelser
        • 8.1
          284
          Automatiskt genererade exceptionella händelser
        • 8.2
          287
          throw-satsen
        • 8.3
          289
          Att fånga exceptionella händelser
        • 8.4
          294
          Övningsuppgifter
    • 9
      295
      Grafiska användargränssnitt
        • 9.1
          295
          En översikt
        • 9.2
          301
          Klassen Control, gemensamma egenskaper
        • 9.3
          306
          Demonstrationsexempel, klassen Label
        • 9.3.1
          307
          Utan användning av Visual C
        • 9.3.2
          309
          Med användning av Visual C
        • 9.4
          312
          Kommandofönstret
        • 9.5
          313
          Att förankra och docka komponenter
        • 9.6
          316
          Händelser och klassen Button
        • 9.7
          325
          CheckBox och RadioButton
        • 9.8
          328
          Panel och GroupBox
        • 9.9
          331
          TextBox
        • 9.9.1
          331
          Inläsning av enkel text
        • 9.9.2
          334
          Inläsning av numeriska data
        • 9.9.3
          338
          Textboxar med flera rader
        • 9.10
          339
          Dialogrutor med textboxar
        • 9.10.1
          340
          Dialogrutor med flera textboxar
        • 9.10.2
          346
          Klassen InputBox
        • 9.11
          351
          Fildialogrutor och klassen RichTextBox
        • 9.12
          355
          WebBrowser
        • 9.13
          358
          ListBox
        • 9.14
          364
          ComboBox
        • 9.15
          367
          ProgressBar
        • 9.16
          368
          TrackBar
        • 9.17
          371
          TableLayoutPanel
        • 9.18
          376
          Övningsuppgifter
    • 10
      379
      Konstruktion av egna grafiska komponenter
        • 10.1
          379
          Sätta samman flera standardkomponenter
        • 10.2
          383
          Användning av egna klasser i andra projekt
        • 10.2.1
          383
          Konstruktion av egen komponent
        • 10.2.2
          384
          Användning av egen komponent
        • 10.3
          385
          Utökning av standardklasser
        • 10.4
          389
          Grafik
        • 10.4.1
          392
          Pennor
        • 10.4.2
          393
          Penslar
        • 10.4.3
          393
          Linjer
        • 10.4.4
          394
          Rektanglar
        • 10.4.5
          394
          Cirklar och ellipser
        • 10.4.6
          395
          Polygoner och sammansatta linjer
        • 10.4.7
          395
          Bågar och segment
        • 10.4.8
          396
          Texter
        • 10.4.9
          397
          Transformationer
        • 10.4.10
          398
          Kurvor
        • 10.4.11
          400
          Bilder
        • 10.5
          402
          Grafik och händelser
        • 10.5.1
          402
          Mus och tangentbord – ett ritprogram
        • 10.5.2
          407
          Timer – rörliga figurer
        • 10.6
          413
          Övningsuppgifter
    • 11
      415
      Mer om användargränssnitt
        • 11.1
          415
          Verktygsfält
        • 11.2
          418
          Verktygskomponenter
        • 11.3
          425
          Menyer
        • 11.3.1
          426
          Menyrader, menyer och menyalternativ
        • 11.3.2
          430
          Submenyer
        • 11.3.3
          431
          Popup-menyer
        • 11.3.4
          434
          Kortkommandon till menyer
        • 11.4
          435
          Mer om klassen Form
        • 11.5
          440
          Interna fönster
        • 11.6
          446
          Exempel – en texteditor
        • 11.7
          451
          Ljud
        • 11.7.1
          451
          SoundPlayer
        • 11.7.2
          453
          Windows Media Player
        • 11.8
          455
          Övningsuppgifter
    • 12
      457
      Strömmar och filer
        • 12.1
          457
          Klassen Stream
        • 12.2
          460
          Strömmar med text
        • 12.2.1
          460
          Kodning
        • 12.2.2
          461
          Klassen StreamWriter
        • 12.2.3
          462
          Klassen StreamReader
        • 12.2.4
          463
          Klassen Console
        • 12.3
          464
          Strömmar med binära data
        • 12.4
          467
          Lagring av hela objekt
        • 12.5
          470
          Direktaccessfiler
        • 12.6
          477
          Hantering av filer och mappar
        • 12.7
          480
          Övningsuppgifter
    • 13
      483
      Generiska konstruktioner och containerklasser
        • 13.1
          483
          Generiska konstruktioner
        • 13.1.1
          483
          Generiska typer
        • 13.1.2
          487
          Statiska medlemmar
        • 13.1.3
          487
          Restriktioner för typparametrar
        • 13.1.4
          490
          Generiska metoder
        • 13.2
          495
          Samlingar – gemensamma egenskaper
        • 13.3
          495
          Listor
        • 13.3.1
          495
          Listor i allmänhet
        • 13.3.2
          496
          Klassen List
        • 13.3.3
          496
          Klassen LinkedList
        • 13.3.4
          499
          Klassen Stack
        • 13.3.5
          499
          Klassen Queue
        • 13.4
          500
          Mängder – klassen HashSet
        • 13.5
          506
          Avbildningstabeller
        • 13.6
          513
          Övningsuppgifter
    • 14
      515
      Lite av varje
        • 14.1
          515
          Fler satser
        • 14.1.1
          515
          do-satsen
        • 14.1.2
          516
          switch-satsen
        • 14.1.3
          518
          break-satsen
        • 14.1.4
          518
          continue-satsen
        • 14.1.5
          519
          goto-satsen
        • 14.2
          519
          Fler operatorer
        • 14.2.1
          519
          Bit-operatorer och binär lagring av heltal
        • 14.2.2
          523
          Operatorerna & och
        • 14.2.3
          523
          Villkorsoperatorn
        • 14.2.4
          524
          Operatorn
        • 14.3
          524
          Egendefinierade operatorer
        • 14.3.1
          530
          Typomvandlingsoperatorer
        • 14.4
          532
          Nullable types
        • 14.5
          533
          Rekursion
        • 14.6
          537
          Trådar
        • 14.6.1
          537
          Aktiva objekt
        • 14.6.2
          538
          Klassen Thread
        • 14.6.3<
Information

Författare:

Jan Skansholm

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144052601

Utgivningsår:

2008

Artikelnummer:

33242-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

584
 ;