Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Design

Process och metod
Skickas följande arbetsdag

Vad är egentligen design och vad gör en designer? Hur går det till när något ska utvecklas? Varför ser saker och ting runt omkring oss ut som de gör? Design – process och metod besvarar dessa frågor och väcker intresset att veta mer om användarcentrerad design, designtänkande och innovation. Design – process och metod omfattar allt från utforskning av människors behov, beteenden och förutsättningar, kreativt skapande av nytänkande eller alternativa lösningar, till implementering av lösninga...

Vad är egentligen design och vad gör en designer? Hur går det till när något ska utvecklas? Varför ser saker och ting runt omkring oss ut som de gör? Design – process och metod besvarar dessa frågor och väcker intresset att veta mer om användarcentrerad design, designtänkande och innovation. Design – process och metod omfattar allt från utforskning av människors behov, beteenden och förutsättningar, kreativt skapande av nytänkande eller alternativa lösningar, till implementering av lösningar som skapar bättre vardagssituationer för människor. Boken ger en introduktion till hur designarbete kan organiseras och vilka aspekter som bör tas hänsyn till för att säkerställa meningsfulla och innovativa lösningar. Design – process och metod ger även läsaren underlag och uppslag för att utforska alternativa tillvägagångssätt och ta hänsyn till olika perspektiv i en specifik designsituation. Design – process och metod är en bok för såväl erfarna som framtida designers, innovatörer, produktutvecklare, tjänstedesigners, utvecklingsledare och andra som är intresserade av förändringsprocesser och av att öka sin förmåga till designtänkande. Använd boken för kreativ inspiration och för att kommunicera design med dig själv, ditt team och med andra.

   1   Om design11

Design12

Begreppet design12

Komplexa problem15

God design15

Innovation16

Begreppet innovation16

Strategi18

Designstrategi18

Inkrementell design19

Radikal design20

Människan22

Människan i centrum22

Behov25

Användarcentrerad design26

Användarupplevelse26

Beteendedesign27

Hållbar design27

Inkluderande design28

Designprocess30

Process30

Iterativ process32

Processorienterad33

Checklista37

   2   Planera projekt39

Projekt40

Ett projekt40

Klargöra uppgift41

Planera processen42

Projektets roller42

Projektets intention44

Intentionen med resultatet44

Intressenter45

Tid- och resursplanering45

Planering47

Mindmapping49

Roadmapping51

Brand DNA53

Framtidsanalys55

Hållbarhetsanalys57

Checklista59

   3   Utforska kontext61

Kontext62

Kontextfasen62

Research64

Att researcha64

Lyssna och fråga66

Se och upplev67

Nyttja data68

Sök standarder och riktlinjer70

Utforska befintlig kunskap70

Använd konkurrenter71

Empati72

Varför empati?72

Analysera74

Utforska behov75

Visualisera behov76

Uppleva80

Skissa–bygga–testa84

Designspec.86

Dokumentation och lärande86

Intervju89

Deltagande observation91

Fokusgrupp93

Workshop95

Probes97

Ergonomianalys99

Behovsanalys101

Inkluderande design103

Personas105

Beteendedesign107

Kundresa109

Moodboard111

Checklista113

   4   Skapa idéer115

Kreativitet116

Att skapa idéer och lösningar116

Kreativa miljöer120

Kreativa processen122

Det kreativa arbetet122

Facilitera kreativie 124

Storma idéer125

Aktiv brainstormning125

Vilda och galna idéer126

Analogier och metaforer127

Vidareutveckla idéer127

”Kill your darlings”128

”Tratta” ner idéer128

Designtänkande129

Braindraining133

Kreativitetssnurran135

Brainstorming137

Brainwriting 6-3-5139

Braindrawing141

Affinitetsdiagram143

Sandbox play145

Scamper147

Speedstorming149

World café151

Analogier153

Scenarier155

Dark horse157

Six thinking hats159

Morfologisk matris161

Occham’s razor163

Idéutvärdering165

Checklista167

   5   Prototypa koncept169

Prototyp170

Begreppet prototyp170

Skissprototyper171

Fysiska prototyper173

Videoprototyper175

Användbarhetsprototypa176

Upplevelseprototypa176

Datormodellera177

Friformsframställning178

Prototypande i designprocessen178

Gestalta184

Att utforma184

Att uppleva185

Gestaltningsprinciper186

Färggestalta190

Kommunicera visuellt192

Kommunicera användande193

Koncept194

Begreppet koncept194

Från behov till koncept195

Design rationale198

Motivera design198

Beslut genom oavsiktlig design199

Beslut genom egen design199

Genidesign–beslut200

Aktivitetsbaserade beslut200

Användarcentrerade beslut200

Beslut genom att rösta202

Beslutsmatriser202

Designspecifikationen202

Designmotiv203

Skapa värde203

Utvärdering genom iteration203

Slutligt val205

Kommunicera206

Kommunicera mening206

kommmunicera värde208

Pitcha210

Kommunicera koncept210

Sälja in idé213

Posterpresentation213

Scenskräck213

Immaterial­rätt216

Rättsligt skydd216

Upphovsrätt216

Patent217

Varumärkesskydd217

Designskydd218

Framgång är ingen slump218

Upplevelseprototypa221

Användbarhets-prototypa223

Business model canvas225

Legometoden227

Värdetrappan229

Scenariobaserad utvärdering231

Konceptutvärdering233

VALUE-metoden235

Konceptviktningsmatris237

Checklista239

   6   Om reflektion241

Reflektion242

Hur vi tänker242

Reflektion243

Reflektion i projektteam244

Designreflektion246

   7   Lär mer249

Referenser och vidare läsning250

Om författarna258

Information

Författare:
Åsa Wikberg-Nilsson Åsa Ericson Peter Törlind
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144143392
Utgivningsår:
2015
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
38972-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
260

Författare

Åsa Wikberg-Nilsson

Åsa Wikberg Nilsson är docent i design med mer än 30 års erfarenhet av designprocesser och -metoder. Åsa undervisar och forskar i design och har si...

Åsa Ericson

Åsa Ericson är professor i produkttjänstesystem med mer än 20 års forskningserfarenhet inom innovationsteknik, design- och utvecklingsprocesser sam...

Peter Törlind

Peter Törlind är docent i produktinnovation med fokus på tidiga faser, teamkommunikation och kreativitet. Peter brinner för innovativ produktutveck...

 ;