
Design
1 Om design 11
Design 12
Begreppet design 12
Komplexa problem 15
God design 15
Innovation 16
Begreppet innovation 16
Strategi 18
Designstrategi 18
Inkrementell design 19
Radikal design 20
Människan 22
Människan i centrum 22
Behov 25
Användarcentrerad design 26
Användarupplevelse 26
Beteendedesign 27
Hållbar design 27
Inkluderande design 28
Designprocess 30
Process 30
Iterativ process 32
Processorienterad 33
Checklista 37
2 Planera projekt 39
Projekt 40
Ett projekt 40
Klargöra uppgift 41
Planera processen 42
Projektets roller 42
Projektets intention 44
Intentionen med resultatet 44
Intressenter 45
Tid- och resursplanering 45
Planering 47
Mindmapping 49
Roadmapping 51
Brand DNA 53
Framtidsanalys 55
Hållbarhetsanalys 57
Checklista 59
3 Utforska kontext 61
Kontext 62
Kontextfasen 62
Research 64
Att researcha 64
Lyssna och fråga 66
Se och upplev 67
Nyttja data 68
Sök standarder och riktlinjer 70
Utforska befintlig kunskap 70
Använd konkurrenter 71
Empati 72
Varför empati? 72
Analysera 74
Utforska behov 75
Visualisera behov 76
Uppleva 80
Skissa–bygga–testa 84
Designspec. 86
Dokumentation och lärande 86
Intervju 89
Deltagande observation 91
Fokusgrupp 93
Workshop 95
Probes 97
Ergonomianalys 99
Behovsanalys 101
Inkluderande design 103
Personas 105
Beteendedesign 107
Kundresa 109
Moodboard 111
Checklista 113
4 Skapa idéer 115
Kreativitet 116
Att skapa idéer och lösningar 116
Kreativa miljöer 120
Kreativa processen 122
Det kreativa arbetet 122
Facilitera kreativie 124
Storma idéer 125
Aktiv brainstormning 125
Vilda och galna idéer 126
Analogier och metaforer 127
Vidareutveckla idéer 127
”Kill your darlings” 128
”Tratta” ner idéer 128
Designtänkande 129
Braindraining 133
Kreativitetssnurran 135
Brainstorming 137
Brainwriting 6-3-5 139
Braindrawing 141
Affinitetsdiagram 143
Sandbox play 145
Scamper 147
Speedstorming 149
World café 151
Analogier 153
Scenarier 155
Dark horse 157
Six thinking hats 159
Morfologisk matris 161
Occham’s razor 163
Idéutvärdering 165
Checklista 167
5 Prototypa koncept 169
Prototyp 170
Begreppet prototyp 170
Skissprototyper 171
Fysiska prototyper 173
Videoprototyper 175
Användbarhetsprototypa 176
Upplevelseprototypa 176
Datormodellera 177
Friformsframställning 178
Prototypande i designprocessen 178
Gestalta 184
Att utforma 184
Att uppleva 185
Gestaltningsprinciper 186
Färggestalta 190
Kommunicera visuellt 192
Kommunicera användande 193
Koncept 194
Begreppet koncept 194
Från behov till koncept 195
Design rationale 198
Motivera design 198
Beslut genom oavsiktlig design 199
Beslut genom egen design 199
Genidesign–beslut 200
Aktivitetsbaserade beslut 200
Användarcentrerade beslut 200
Beslut genom att rösta 202
Beslutsmatriser 202
Designspecifikationen 202
Designmotiv 203
Skapa värde 203
Utvärdering genom iteration 203
Slutligt val 205
Kommunicera 206
Kommunicera mening 206
kommmunicera värde 208
Pitcha 210
Kommunicera koncept 210
Sälja in idé 213
Posterpresentation 213
Scenskräck 213
Immaterialrätt 216
Rättsligt skydd 216
Upphovsrätt 216
Patent 217
Varumärkesskydd 217
Designskydd 218
Framgång är ingen slump 218
Upplevelseprototypa 221
Användbarhets-prototypa 223
Business model canvas 225
Legometoden 227
Värdetrappan 229
Scenariobaserad utvärdering 231
Konceptutvärdering 233
VALUE-metoden 235
Konceptviktningsmatris 237
Checklista 239
6 Om reflektion 241
Reflektion 242
Hur vi tänker 242
Reflektion 243
Reflektion i projektteam 244
Designreflektion 246
7 Lär mer 249
Referenser och vidare läsning 250
Om författarna 258
Information
- Författare:
- Åsa Wikberg-Nilsson Åsa Ericson Peter Törlind
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144143392
- Utgivningsår:
- 2015
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 38972-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 260