Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Språkinlärning hos barn

Skickas följande arbetsdag

Språkinlärning hos barn

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att följa ett barns upptäcktsfärd in i modersmålet är ett äventyr för föräldrarna, men också något som fängslat språkforskare i decennier. Barn i olika delar av världen uppvisar en förvånansvärd samstämmighet i inlärningsmönstren när det gäller ljud, joller och tidiga ordkombinationer. Språken hos små barn är faktiskt mera lika varandra än vad motsvarande språk är i vuxenversionen. Vad är det då som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I den här boken beskriver professor Gisela Håk...

Att följa ett barns upptäcktsfärd in i modersmålet är ett äventyr för föräldrarna, men också något som fängslat språkforskare i decennier. Barn i olika delar av världen uppvisar en förvånansvärd samstämmighet i inlärningsmönstren när det gäller ljud, joller och tidiga ordkombinationer. Språken hos små barn är faktiskt mera lika varandra än vad motsvarande språk är i vuxenversionen. Vad är det då som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I den här boken beskriver professor Gisela Håkansson barns språk ur ett utvecklingsperspektiv. Hon förmedlar en bild av ett nyfiket barn som aktivt använder såväl omgivningen som sin kreativa språkinlärningsförmåga för att erövra modersmålet. I boken ges detaljerade beskrivningar av stadier i barns språkutveckling utifrån autentiska exempel från barn i olika åldrar. Här behandlas även likheter och olikheter vid inlärning av svenska som förstaspråk och som andraspråk. Boken är försedd med övningsuppgifter som ger möjlighet till fördjupad förståelse för barns kreativitet. Språkinlärning hos barn är främst avsedd för blivande och verksamma förskollärare men vänder sig även till studerande inom lingvistik, logopedi och specialpedagogik.

      • 7
        KAPITEL 1 Inledning
      • 11
        KAPITEL 2 Några teorier om barns språkinlärning
        • 11
          Tidig behaviourism
        • 14
          Konnektionism
        • 16
          Konstruktivism enligt Tomasello
        • 18
          Chomskys generativa grammatik
        • 21
          Piagets kognitiva inlärningsteori
        • 25
          Interaktionism enligt Vygotsky
      • 27
        KAPITEL 3 Uttalsutveckling
        • 27
          Inledning
        • 28
          Joller
        • 28
          Milstolpar: joller
        • 29
          Hur uttalas de tidiga orden?
        • 30
          Dentalisering
        • 31
          En svensk svårighet: konsonantkombinationer
        • 32
          Barns strategier vid konsonantkombinationer
        • 36
          Övningsuppgifter
      • 39
        KAPITEL 4 Ord
        • 39
          Inledning
        • 42
          Vad betyder orden för barnet?
        • 43
          Semantiska särdrag
        • 44
          Prototypteori
        • 44
          Ordförrådet växer till
        • 47
          Substantiv
        • 49
          Verb
        • 52
          Adjektiv
        • 54
          Prepositioner
        • 56
          Konjunktioner och subjunktioner
        • 58
          Ordbildning
        • 59
          Sammansättningar
        • 60
          Avledningar
        • 61
          Övningsuppgifter
      • 63
        KAPITEL 5 Ordböjning
        • 63
          Inledning
        • 65
          Tidiga studier av barns morfologi
        • 66
          Övergeneraliseringar
        • 67
          Det viktiga verbet
        • 70
          Lekens tempus
        • 72
          En särskild verbform för magi
        • 73
          En svensk svårighet: partikelverb
        • 75
          Adjektivböjning
        • 76
          Böjning av personliga pronomen
        • 78
          Morfologiska milstolpar
        • 79
          Övningsuppgifter
      • 83
        KAPITEL 6 Att kombinera ord till meningar
        • 83
          Inledning
        • 84
          Analysmodeller
        • 84
          Semantiska roller i barnets utveckling
        • 85
          Pivot-grammatik
        • 86
          Tematisk struktur
        • 87
          Subjekt–verb-analys
        • 91
          Generativ grammatik
        • 93
          Ordföljd i första- och andraspråksinlärning
        • 93
          Förstaspråksinlärning
        • 95
          Andraspråksinlärning
        • 99
          En svensk svårighet: negationens placering
        • 102
          Bisatser
        • 103
          Relativbisatser
        • 105
          Fler och fler bisatser
        • 106
          Syntaktiska milstolpar
        • 107
          Övningsuppgifter
      • 111
        KAPITEL 7 Samtal med små barn
        • 111
          Inledning
        • 111
          Baby Talk
        • 114
          Frågors funktion
        • 117
          Barns argumentationsförmåga
        • 118
          Övningsuppgifter
      • 119
        KAPITEL 8 Barns möte med det skrivna språket
        • 119
          Inledning
        • 120
          Tidig läsning
        • 121
          Att börja skriva
        • 123
          Språket i några barnböcker
        • 124
          Meningslängd och bisatser
        • 126
          Ordförråd
        • 129
          Övningsuppgifter
      • 131
        Referenser
      • 137
        Facit
        • 137
          Kapitel 3
        • 137
          Kapitel 4
        • 138
          Kapitel 5
        • 139
          Kapitel 6
        • 140
          Kapitel 7
        • 141
          Kapitel 8
      • 143
        Person- och sakregister

Information

Författare:
Gisela Håkansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144094625
Utgivningsår:
1998
Revisionsår:
2014
Artikelnummer:
6843-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
144

Författare

Gisela Håkansson

Gisela Håkansson är professor emerita vid Lunds universitet och undervisar på lärarutbildningen vid Linnéuniversitet i Växjö. Hennes intresse för s...

 ;

Att följa ett barns upptäcktsfärd in i modersmålet är ett äventyr för föräldrarna, men också något som fängslat språkforskare i decennier. Barn i olika delar av världen uppvisar en förvånansvärd samstämmighet i inlärningsmönstren när det gäller ljud, joller och tidiga ordkombinationer. Språken hos små barn är faktiskt mera lika varandra än vad motsvarande språk är i vuxenversionen. Vad är det då som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I den här boken beskriver professor Gisela Håk...

Att följa ett barns upptäcktsfärd in i modersmålet är ett äventyr för föräldrarna, men också något som fängslat språkforskare i decennier. Barn i olika delar av världen uppvisar en förvånansvärd samstämmighet i inlärningsmönstren när det gäller ljud, joller och tidiga ordkombinationer. Språken hos små barn är faktiskt mera lika varandra än vad motsvarande språk är i vuxenversionen. Vad är det då som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I den här boken beskriver professor Gisela Håkansson barns språk ur ett utvecklingsperspektiv. Hon förmedlar en bild av ett nyfiket barn som aktivt använder såväl omgivningen som sin kreativa språkinlärningsförmåga för att erövra modersmålet. I boken ges detaljerade beskrivningar av stadier i barns språkutveckling utifrån autentiska exempel från barn i olika åldrar. Här behandlas även likheter och olikheter vid inlärning av svenska som förstaspråk och som andraspråk. Boken är försedd med övningsuppgifter som ger möjlighet till fördjupad förståelse för barns kreativitet. Språkinlärning hos barn är främst avsedd för blivande och verksamma förskollärare men vänder sig även till studerande inom lingvistik, logopedi och specialpedagogik.

Information

Författare:
Gisela Håkansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173696
Utgivningsår:
1998
Revisionsår:
2014
Artikelnummer:
6843-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Gisela Håkansson

Gisela Håkansson är professor emerita vid Lunds universitet och undervisar på lärarutbildningen vid Linnéuniversitet i Växjö. Hennes intresse för s...

 ;