Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Litteraturläsning i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Tidiga textmöten hjälper barn att utveckla strategier i sin senare läsning och ger dem en inre motivation att söka läsupplevelser och kunskap om omvärlden. Den tidiga läsningen sätter på så vis spår i den fortsatta litteratur- och språkutvecklingen, men också i kunskapsutvecklingen i stort. Men hur arbetar förskolepersonal med uppdraget att grundmura nyfikenhet och lust till läsning? Och hur kan litteraturläsningens potential som kunskapskälla tas tillvara? I bokens första del undersöker för...

Tidiga textmöten hjälper barn att utveckla strategier i sin senare läsning och ger dem en inre motivation att söka läsupplevelser och kunskap om omvärlden. Den tidiga läsningen sätter på så vis spår i den fortsatta litteratur- och språkutvecklingen, men också i kunskapsutvecklingen i stort. Men hur arbetar förskolepersonal med uppdraget att grundmura nyfikenhet och lust till läsning? Och hur kan litteraturläsningens potential som kunskapskälla tas tillvara? I bokens första del undersöker författarna vilka förutsättningar barnen ges vid ett antal förskolor i Sverige att utveckla kunskap med litteraturens hjälp. I den andra delen resonerar de kring tematiskt arbete i förskolan och vilken funktion läsning av skönlitteratur kan ha i sådana sammanhang. Men de ger även konkreta planeringsförslag på teman – teman om familjekonstellationer och om natur, djur och miljö – där ett uttalat syfte med litteraturläsningen är just att stödja barnens kunskapsutveckling. Litteraturläsning i förskolan vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare. Den erbjuder också värdefull läsning för bibliotekarier som samarbetar med förskolan.

    • 7
      Förord
    • 9
      KAPITEL 1 Läsaktiviteter i förskolan
        • 10
          Bakgrund
        • 15
          Metod
        • 15
          Material och undersökningsgrupp
        • 16
          Genomförande
    • 17
      KAPITEL 2 Barns tidiga möten med texter
        • 24
          Genombrott som litteraturläsare
    • 27
      KAPITEL 3 Litteraturläsning i förskolan – när, var, hur
        • 27
          Hur ofta och hur länge läser man skönlitteratur för barnen
    • 29
      Hur väljs litteraturen ut
        • 30
          Vem tar initiativ till lässtunderna
        • 32
          I vilka sammanhang äger läsningen rum
        • 33
          Samtal under själva läsningen
        • 34
          Hur följs läsningen upp
        • 37
          Syftet med läsningen
        • 39
          Tillgång till och placering av böcker
        • 40
          Språkträning
    • 43
      KAPITEL 4 Läsmönster i förskolan
        • 44
          Läsvilan
    • 45
      Litteraturläsning och temaarbete
        • 47
          En jämförande diskussion
        • 50
          Språk
        • 51
          Varför är det som det är
        • 52
          En sammanfattande bild
    • 55
      KAPITEL 5 Temaarbete i förskolan
        • 56
          Att välja tema
        • 57
          När ska man arbeta med temat och hur länge ska det pågå
        • 59
          Om relationen splittrad – sammanhållen kunskapskontext
        • 60
          Att skapa en tematisk förväntan
        • 64
          Litteraturen får kvalificera sig till det tematiska innehållet
        • 65
          Var hittar man böcker
        • 65
          Biblioteket
        • 66
          Bokförlag, organisationer och föreningar
        • 67
          Loppmarknad och utförsäljning
        • 68
          SBI – årets bokprovning
        • 68
          Bloggar
        • 68
          Den läsande förskolläraren
        • 71
          Hur kan läsningen följas upp
        • 71
          Samtal
        • 72
          Leka bokens värld
        • 73
          Alla sinnen
        • 76
          Lite om pedagogiskt riktad textanalys
        • 76
          Andra källor än litteratur
        • 77
          Vad gör man när barn inte vill lyssna eller delta
        • 78
          Att kritiskt granska lässituationen
        • 79
          Skapa förväntan
        • 80
          Att se bilderna
        • 81
          Samtalsklimat
        • 81
          Platsen
        • 82
          Tidpunkten
        • 82
          Vad ska dokumenteras – och hur
    • 85
      KAPITEL 6 Tema ”Min familj och jag”
        • 86
          Val av böcker
        • 88
          Förarbete planering
        • 88
          Aktiviteter
        • 88
          Förloppsbeskrivning
        • 88
          Vad är en familj
        • 90
          Min familj – uppgift, skapande och samtal
        • 91
          En dikt om familjen – diktskapande
        • 92
          Högläsning av boken ||Min familj
        • 93
          Familjemedlemmar och syskon
        • 94
          Photostory-berättande
        • 95
          Karta
        • 95
          Film från UR – bilduppgift
        • 96
          Diskussion kring bokens omslag
        • 97
          Högläsning av boken ||Snäll
        • 100
          Uppföljning och bearbetning av texten
        • 102
          Utvärdering
    • 103
      KAPITEL 7 Tema ”Livet runt knuten”
        • 105
          Val av böcker
        • 107
          Förarbete planering
        • 107
          Förloppsbeskrivning
        • 107
          Introduktion: Uppdraget
        • 108
          Äventyr på gården
        • 109
          Dokumentera genom att ta bilder av äventyret: Modell av gården eller närmiljön
        • 109
          Högläsning av ||Ditt stora äventyr!|| och samtal med Kim
        • 110
          Äventyr på gården med nya ögon
        • 111
          Samtal och skapande efter äventyret
        • 112
          Filmer och fakta
        • 116
          Utvärdering
    • 117
      Litteraturförteckning
        • 121
          Skönlitteratur
        • 122
          Länkar
    • 123
      Bilagor

Information

Författare:
Ulla Damber Jan Nilsson Camilla Ohlsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144078137
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
35939-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
128

Författare

Ulla Damber

Ulla Damber, Umeå universitet, är docent i pedagogiskt arbete samt lektor i läs- och skrivundervisning och arbetar som lärarutbildare och skolforsk...

Jan Nilsson

Jan Nilsson är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Malmö högskola och har genom medverkan i olika forskningsprojekt stor erfarenhet av at...

Camilla Ohlsson

Camilla Ohlsson är adjunkt i svenska vid Högskolan Kristianstad och fil. mag. i litteraturvetenskap med inriktning mot barn- och ungdomslitteratur.

 ;