Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Litteraturläsning i förskolan
- 7Förord
- 9KAPITEL 1 Läsaktiviteter i förskolan
- 10Bakgrund
- 15Metod
- 15Material och undersökningsgrupp
- 16Genomförande
- 17KAPITEL 2 Barns tidiga möten med texter
- 24Genombrott som litteraturläsare
- 27KAPITEL 3 Litteraturläsning i förskolan – när, var, hur
- 27Hur ofta och hur länge läser man skönlitteratur för barnen
- 29Hur väljs litteraturen ut
- 30Vem tar initiativ till lässtunderna
- 32I vilka sammanhang äger läsningen rum
- 33Samtal under själva läsningen
- 34Hur följs läsningen upp
- 37Syftet med läsningen
- 39Tillgång till och placering av böcker
- 40Språkträning
- 43KAPITEL 4 Läsmönster i förskolan
- 44Läsvilan
- 45Litteraturläsning och temaarbete
- 47En jämförande diskussion
- 50Språk
- 51Varför är det som det är
- 52En sammanfattande bild
- 55KAPITEL 5 Temaarbete i förskolan
- 56Att välja tema
- 57När ska man arbeta med temat och hur länge ska det pågå
- 59Om relationen splittrad – sammanhållen kunskapskontext
- 60Att skapa en tematisk förväntan
- 64Litteraturen får kvalificera sig till det tematiska innehållet
- 65Var hittar man böcker
- 65Biblioteket
- 66Bokförlag, organisationer och föreningar
- 67Loppmarknad och utförsäljning
- 68SBI – årets bokprovning
- 68Bloggar
- 68Den läsande förskolläraren
- 71Hur kan läsningen följas upp
- 71Samtal
- 72Leka bokens värld
- 73Alla sinnen
- 76Lite om pedagogiskt riktad textanalys
- 76Andra källor än litteratur
- 77Vad gör man när barn inte vill lyssna eller delta
- 78Att kritiskt granska lässituationen
- 79Skapa förväntan
- 80Att se bilderna
- 81Samtalsklimat
- 81Platsen
- 82Tidpunkten
- 82Vad ska dokumenteras – och hur
- 85KAPITEL 6 Tema ”Min familj och jag”
- 86Val av böcker
- 88Förarbete planering
- 88Aktiviteter
- 88Förloppsbeskrivning
- 88Vad är en familj
- 90Min familj – uppgift, skapande och samtal
- 91En dikt om familjen – diktskapande
- 92Högläsning av boken ||Min familj
- 93Familjemedlemmar och syskon
- 94Photostory-berättande
- 95Karta
- 95Film från UR – bilduppgift
- 96Diskussion kring bokens omslag
- 97Högläsning av boken ||Snäll
- 100Uppföljning och bearbetning av texten
- 102Utvärdering
- 103KAPITEL 7 Tema ”Livet runt knuten”
- 105Val av böcker
- 107Förarbete planering
- 107Förloppsbeskrivning
- 107Introduktion: Uppdraget
- 108Äventyr på gården
- 109Dokumentera genom att ta bilder av äventyret: Modell av gården eller närmiljön
- 109Högläsning av ||Ditt stora äventyr!|| och samtal med Kim
- 110Äventyr på gården med nya ögon
- 111Samtal och skapande efter äventyret
- 112Filmer och fakta
- 116Utvärdering
- 117Litteraturförteckning
- 121Skönlitteratur
- 122Länkar
- 123Bilagor
Information
- Författare:
- Ulla Damber Jan Nilsson Camilla Ohlsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144078137
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 35939-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 128