Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Det tidiga språkbadet
- 11Förord
- 13Introduktion
- 14Bokens innehåll och syfte
- 17Kapitel 1 Språket – nyckeln till livet
- 19Språkets olika dimensioner
- 20Min pedagogiska filosofi
- 23Barnsyn
- 24Pedagogisk dokumentation
- 27Rummet – den tredje pedagogen
- 30Whole language-modellen
- 32Teorier om språkande och lärande
- 34Piaget och Vygotskij
- 36Nativistisk och behavioristisk teori
- 38Olika syn på skriftspråkslärande
- 40Läsning på talets grund
- 42Literacy – vad är det
- 45Kapitel 2 Det dialogiska spädbarnet
- 45De första lärospånen
- 48Ansiktet är spädbarnets första bok
- 48Tre faser i kommunikationen
- 49Intoning – en dimension i samspelet
- 51Att läsa på ögonen
- 52Spädbarnet – en världsmedborgare
- 54Tidig musikalisk kommunikation
- 55Överlevnadsvinster med medfödd musikalitet
- 55Relationen mor–barn
- 55Språkförvärvet
- 56Ett unikt sätt att få kunskap
- 56Social organisation
- 57Det musiska barnet
- 57Den spontana sången
- 59Sångens och musikens betydelse för språkande och lärande
- 61Kapitel 3 Barnet erövrar talspråket
- 61Det lyhörda spädbarnet
- 62Olika stadier i språkutvecklingen
- 63Jollret
- 64Från ettordssats till grammatiklek
- 66Språkmiljöns betydelse
- 68Barnanpassat register
- 70Samspelet mellan barn och vuxna
- 701 Avsiktlighet och ömsesidighet
- 712–3 Innebörd och utvidgande av upplevelsen
- 714 Duglighetskänsla
- 715 Styra/reglera beteendet
- 72Språklig kompetens
- 73Tidig morfologisk utveckling
- 75Flerspråkighet
- 76Utvecklingen är u-formad
- 76Barns och vuxnas förmågor att lära sig ett nytt språk
- 77Språkets funktioner
- 81Principer för barnets språktillägnande
- 83Toddlares språkande samspel
- 86Banbrytande forskning
- 86Fonologisk och morfologisk medvetenhet
- 89Syntaktisk medvetenhet
- 91Språksvårigheter från förskolan till gymnasiet
- 93Mötas eller mätas
- 97Kapitel 4 Lärande lekar
- 97Dockan som dialogpartner
- 98Besök i en mångkulturell barngrupp
- 99Samlingen
- 100Ur fältdagboken
- 105Dockan som meningsskapare i en svensk barngrupp
- 108Lekens många facetter
- 110Leken – en brobyggare
- 111Leken utvecklar språket
- 112Leken är flerstämmig
- 116Den symboliska leken – rolleken
- 117Språklig fantasi
- 117Det fantastiska ordparet
- 119Lek med språket
- 119Lyssnalekar
- 119Rim och ramsor
- 120Sinneslekar
- 120Sånger, ramsor och bilder
- 120Tokverser
- 121Språket och den inre världen
- 123Kapitel 5 Barnet och bilderna
- 123Barns bildskapande
- 123Utvecklingsstadier
- 124Klotterstadiet (2–4 år
- 124Det förschematiska stadiet (4–7 år
- 124Det schematiska stadiet (7–9 år
- 125Begynnande realism (9–12 år
- 125Det pseudonaturalistiska stadiet (12–14 år
- 125Puberteten
- 126Ett nytt synsätt
- 127En studie om barns bildkultur
- 127Den dialogiska bilden
- 128Bilden – ett av hundra språk
- 129Skapande – kunskapande
- 130De hundra språken
- 132Projektarbetet
- 132Staden och regnet
- 134Kråkprojektet
- 136Möte med en atelierista
- 137Tema Bussen
- 139Barnbilden – en spegel av kulturen
- 140De inre bilderna
- 142Bilderbokens möjligheter
- 142Vad är en bilderbok
- 147Boksamtal med femåringar
- 151Kapitel 6 Bibliotekens betydelse
- 151Hemmiljöns betydelse
- 153Samhällsbiblioteket
- 154Alfons, Ellen, Kotten och alla de andra
- 158Alfons öppnar dörren – om invandrarbarn och språk
- 159Leka språka lära
- 162Sagostund på biblioteket
- 166Sagostund med små barn
- 168En berättarmodell för 6–7-åringar
- 171Kapitel 7 Barnet utvecklar sina literacyförmågor
- 171Små barns intresse för visuella symboler
- 173Literacyhändelser bland de yngsta
- 176Att förstå skriftspråkets poäng
- 178Att känna igen ordens ansikten
- 179Preläsande och preskrivande
- 180Situationsläsande och situationsskrivande
- 181Helordsläsande och helordsskrivande
- 182Grammatiskt och effektivt läsande och skrivande
- 184Upplevelsepedagogik
- 185Naturupplevelser
- 186Läs- och skrivmetodik för småbarn
- 187Att synliggöra skriften
- 189Bild- och ordkort väcker intresse
- 190Olika literacykulturer
- 192Barnens kultur
- 194Förskolans och skolans kultur
- 194Portförbjudet
- 195Dörren på glänt
- 199Kapitel 8 Skapa rika textmiljöer
- 199Textskapande i datorn
- 200Multimedialt berättande
- 201Skriva sig till läsning
- 203De vuxnas förhållningssätt
- 206Att bli en skrivande och läsande person
- 208Berätta på pappret
- 209Storboksläsning i förskolan
- 212Storbokens didaktik
- 213Läs- och skrivlärande för de yngsta
- 214Hur kodknäckningen går till
- 215Barnen lär sig berättelsestrukturer
- 217Skillnader mellan tal och skrift
- 219Besök i en 6–7-årsgrupp
- 222Språkmiljön i svenska skolor
- 223Kapitel 9 Låt barnen möta olika genrer
- 223Barnets första bok
- 224Tidiga textsamtal
- 225Olika genrer i barnboken
- 229Berättandets magi
- 232Låt barnen berätta
- 233Att hålla en linje i berättelsen
- 234Sagoskola för vuxna
- 234Folksagan
- 236Undersagan
- 238Sagostundens pedagogiska uppgift
- 239Tips för berättare
- 239Inför berättarstunden
- 239Det fria berättandet
- 240Val av texter
- 242Tips för högläsare
- 243Det viktiga boksamtalet
- 245Jag undrar-frågor
- 246Grundfrågor
- 246Allmänna frågor
- 246Specialfrågor
- 247Fyra samtalsfrågor
- 248Sagan om den lilla gumman
- 253Kapitel 10 Språkande samspel
- 253Bada i språket
- 257Barnlitteraturens betydelse
- 259Kulturmöten
- 260Tidig literacyutveckling
- 261Didaktiska principer
- 263Gestalta barnets upplevelser
- 264Hur barn lär
- 265Den pedagogiska dokumentationen
- 266Lärande bor i samspelet
- 268Samlingen
- 269Lärande gemenskap
- 270Den pedagogiska miljön
- 271Slutord
- 273Referenser
- 284Barnlitteratur
Information
- Författare:
- Rigmor Lindö
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144048024
- Utgivningsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 32910-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 285