Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Det tidiga språkbadet

Skickas följande arbetsdag

Hur erövrar barn i samspel med sin omgivning sina språk och sin förståelse för skriftspråkets funktioner? Den här boken betonar betydelsen av att barn från första levnadsdagen får en rik och varierad språklig stimulans i lustfyllda sammanhang. Under de första levnadsåren läggs grunden för barnets kommunikativa kompetens. Kroppsspråk, känslospråk, talspråk och bildspråk skapar en gemensam kommunikationsbas som utvecklar barnets literacyförmågor. Det finns ett starkt samband mellan skolframgång...

Hur erövrar barn i samspel med sin omgivning sina språk och sin förståelse för skriftspråkets funktioner? Den här boken betonar betydelsen av att barn från första levnadsdagen får en rik och varierad språklig stimulans i lustfyllda sammanhang. Under de första levnadsåren läggs grunden för barnets kommunikativa kompetens. Kroppsspråk, känslospråk, talspråk och bildspråk skapar en gemensam kommunikationsbas som utvecklar barnets literacyförmågor. Det finns ett starkt samband mellan skolframgång och barns språkliga kompetenser. Därför är det nödvändigt att förskolan ger alla barn optimala möjligheter att utveckla sina kommunikativa förmågor och skapar intresse och förståelse för skriftspråkets funktioner. Med inspiration från Reggio Emilia och Nya Zeeland argumenterar Rigmor Lindö för en upplevelsepedagogik som uppmuntrar barnen till att förankra språket i egna erfarenheter. Det tidiga språkbadet vänder sig främst till blivande och verksamma förskollärare, men erbjuder också värdefull läsning för alla dem som på olika sätt arbetar med barn i åldrarna 0-7 år.

    • 11
      Förord
    • 13
      Introduktion
        • 14
          Bokens innehåll och syfte
    • 17
      Kapitel 1 Språket – nyckeln till livet
        • 19
          Språkets olika dimensioner
        • 20
          Min pedagogiska filosofi
        • 23
          Barnsyn
        • 24
          Pedagogisk dokumentation
        • 27
          Rummet – den tredje pedagogen
        • 30
          Whole language-modellen
        • 32
          Teorier om språkande och lärande
        • 34
          Piaget och Vygotskij
        • 36
          Nativistisk och behavioristisk teori
        • 38
          Olika syn på skriftspråkslärande
        • 40
          Läsning på talets grund
        • 42
          Literacy – vad är det
    • 45
      Kapitel 2 Det dialogiska spädbarnet
        • 45
          De första lärospånen
        • 48
          Ansiktet är spädbarnets första bok
        • 48
          Tre faser i kommunikationen
        • 49
          Intoning – en dimension i samspelet
        • 51
          Att läsa på ögonen
        • 52
          Spädbarnet – en världsmedborgare
        • 54
          Tidig musikalisk kommunikation
        • 55
          Överlevnadsvinster med medfödd musikalitet
        • 55
          Relationen mor–barn
        • 55
          Språkförvärvet
        • 56
          Ett unikt sätt att få kunskap
        • 56
          Social organisation
        • 57
          Det musiska barnet
        • 57
          Den spontana sången
        • 59
          Sångens och musikens betydelse för språkande och lärande
    • 61
      Kapitel 3 Barnet erövrar talspråket
        • 61
          Det lyhörda spädbarnet
        • 62
          Olika stadier i språkutvecklingen
        • 63
          Jollret
        • 64
          Från ettordssats till grammatiklek
        • 66
          Språkmiljöns betydelse
        • 68
          Barnanpassat register
        • 70
          Samspelet mellan barn och vuxna
        • 70
          1 Avsiktlighet och ömsesidighet
        • 71
          2–3 Innebörd och utvidgande av upplevelsen
        • 71
          4 Duglighetskänsla
        • 71
          5 Styra/reglera beteendet
        • 72
          Språklig kompetens
        • 73
          Tidig morfologisk utveckling
        • 75
          Flerspråkighet
        • 76
          Utvecklingen är u-formad
        • 76
          Barns och vuxnas förmågor att lära sig ett nytt språk
        • 77
          Språkets funktioner
        • 81
          Principer för barnets språktillägnande
        • 83
          Toddlares språkande samspel
        • 86
          Banbrytande forskning
        • 86
          Fonologisk och morfologisk medvetenhet
        • 89
          Syntaktisk medvetenhet
        • 91
          Språksvårigheter från förskolan till gymnasiet
        • 93
          Mötas eller mätas
    • 97
      Kapitel 4 Lärande lekar
        • 97
          Dockan som dialogpartner
        • 98
          Besök i en mångkulturell barngrupp
        • 99
          Samlingen
        • 100
          Ur fältdagboken
        • 105
          Dockan som meningsskapare i en svensk barngrupp
        • 108
          Lekens många facetter
        • 110
          Leken – en brobyggare
        • 111
          Leken utvecklar språket
        • 112
          Leken är flerstämmig
        • 116
          Den symboliska leken – rolleken
        • 117
          Språklig fantasi
        • 117
          Det fantastiska ordparet
        • 119
          Lek med språket
        • 119
          Lyssnalekar
        • 119
          Rim och ramsor
        • 120
          Sinneslekar
        • 120
          Sånger, ramsor och bilder
        • 120
          Tokverser
        • 121
          Språket och den inre världen
    • 123
      Kapitel 5 Barnet och bilderna
        • 123
          Barns bildskapande
        • 123
          Utvecklingsstadier
        • 124
          Klotterstadiet (2–4 år
        • 124
          Det förschematiska stadiet (4–7 år
        • 124
          Det schematiska stadiet (7–9 år
        • 125
          Begynnande realism (9–12 år
        • 125
          Det pseudonaturalistiska stadiet (12–14 år
        • 125
          Puberteten
        • 126
          Ett nytt synsätt
        • 127
          En studie om barns bildkultur
        • 127
          Den dialogiska bilden
        • 128
          Bilden – ett av hundra språk
        • 129
          Skapande – kunskapande
        • 130
          De hundra språken
        • 132
          Projektarbetet
        • 132
          Staden och regnet
        • 134
          Kråkprojektet
        • 136
          Möte med en atelierista
        • 137
          Tema Bussen
        • 139
          Barnbilden – en spegel av kulturen
        • 140
          De inre bilderna
        • 142
          Bilderbokens möjligheter
        • 142
          Vad är en bilderbok
        • 147
          Boksamtal med femåringar
    • 151
      Kapitel 6 Bibliotekens betydelse
        • 151
          Hemmiljöns betydelse
        • 153
          Samhällsbiblioteket
        • 154
          Alfons, Ellen, Kotten och alla de andra
        • 158
          Alfons öppnar dörren – om invandrarbarn och språk
        • 159
          Leka språka lära
        • 162
          Sagostund på biblioteket
        • 166
          Sagostund med små barn
        • 168
          En berättarmodell för 6–7-åringar
    • 171
      Kapitel 7 Barnet utvecklar sina literacyförmågor
        • 171
          Små barns intresse för visuella symboler
        • 173
          Literacyhändelser bland de yngsta
        • 176
          Att förstå skriftspråkets poäng
        • 178
          Att känna igen ordens ansikten
        • 179
          Preläsande och preskrivande
        • 180
          Situationsläsande och situationsskrivande
        • 181
          Helordsläsande och helordsskrivande
        • 182
          Grammatiskt och effektivt läsande och skrivande
        • 184
          Upplevelsepedagogik
        • 185
          Naturupplevelser
        • 186
          Läs- och skrivmetodik för småbarn
        • 187
          Att synliggöra skriften
        • 189
          Bild- och ordkort väcker intresse
        • 190
          Olika literacykulturer
        • 192
          Barnens kultur
        • 194
          Förskolans och skolans kultur
        • 194
          Portförbjudet
        • 195
          Dörren på glänt
    • 199
      Kapitel 8 Skapa rika textmiljöer
        • 199
          Textskapande i datorn
        • 200
          Multimedialt berättande
        • 201
          Skriva sig till läsning
        • 203
          De vuxnas förhållningssätt
        • 206
          Att bli en skrivande och läsande person
        • 208
          Berätta på pappret
        • 209
          Storboksläsning i förskolan
        • 212
          Storbokens didaktik
        • 213
          Läs- och skrivlärande för de yngsta
        • 214
          Hur kodknäckningen går till
        • 215
          Barnen lär sig berättelsestrukturer
        • 217
          Skillnader mellan tal och skrift
        • 219
          Besök i en 6–7-årsgrupp
        • 222
          Språkmiljön i svenska skolor
    • 223
      Kapitel 9 Låt barnen möta olika genrer
        • 223
          Barnets första bok
        • 224
          Tidiga textsamtal
        • 225
          Olika genrer i barnboken
        • 229
          Berättandets magi
        • 232
          Låt barnen berätta
        • 233
          Att hålla en linje i berättelsen
        • 234
          Sagoskola för vuxna
        • 234
          Folksagan
        • 236
          Undersagan
        • 238
          Sagostundens pedagogiska uppgift
        • 239
          Tips för berättare
        • 239
          Inför berättarstunden
        • 239
          Det fria berättandet
        • 240
          Val av texter
        • 242
          Tips för högläsare
        • 243
          Det viktiga boksamtalet
        • 245
          Jag undrar-frågor
        • 246
          Grundfrågor
        • 246
          Allmänna frågor
        • 246
          Specialfrågor
        • 247
          Fyra samtalsfrågor
        • 248
          Sagan om den lilla gumman
    • 253
      Kapitel 10 Språkande samspel
        • 253
          Bada i språket
        • 257
          Barnlitteraturens betydelse
        • 259
          Kulturmöten
        • 260
          Tidig literacyutveckling
        • 261
          Didaktiska principer
        • 263
          Gestalta barnets upplevelser
        • 264
          Hur barn lär
        • 265
          Den pedagogiska dokumentationen
        • 266
          Lärande bor i samspelet
        • 268
          Samlingen
        • 269
          Lärande gemenskap
        • 270
          Den pedagogiska miljön
        • 271
          Slutord
    • 273
      Referenser
        • 284
          Barnlitteratur

Information

Författare:
Rigmor Lindö
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144048024
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
32910-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
285

Författare

Rigmor Lindö

Rigmor Lindö är fd universitetslektor och lärarutbildare vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Hon är författare ...

 ;