
Barnet, språket och miljön

Barnet, språket och miljön
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 7Inledning
- 11KAPITEL 1 Kommunikation – språk – tal
- 11Kommunikation – ett ömsesidigt utbyte
- 12Språk
- 13Tal
- 14Språkets funktion
- 17Språkets innehåll
- 18Språkets form
- 18Fonologi
- 19Morfologi
- 21Syntax
- 23KAPITEL 2 Teorier om språkinlärning
- 23Språkinlärning och miljö
- 23Behavioristisk teori
- 25Språkinlärning och arv
- 25Nativistisk teori
- 29Språkinlärningen, individen och miljön
- 30Konstruktivistisk teori
- 32Sociokulturell teori
- 37Jämförelse mellan Piagets och Vygotskijs syn på språk och tänkande
- 39Sociokognitiv teori
- 49Sammanfattning av pedagogiska konsekvenser av olika teorier i språkutveckling
- 50Samband mellan kognitiv, språklig och social inlärning
- 50Kognition och språklig utveckling
- 54Kognition och social utveckling
- 57KAPITEL 3 Talspråksutveckling
- 57Individuella språkliga skillnader
- 60Språkljuden
- 61Vokalljud
- 62Konsonantljud
- 64Uttalsutvecklingen
- 67Ordförrådets utveckling
- 67De första orden
- 69Ordklassernas fördelning i små barns språk
- 71De första satserna
- 71Ettordsyttranden
- 72Tvåordsyttranden
- 73Talspråksutveckling – kronologisk följd
- 73Fosterstadiet–födelsen
- 73Spädbarnets kommunikationsförmåga
- 74Spädbarns utveckling av språkljud
- 77Barnanpassat tal – ett sätt att underlätta för barn att lära sig tala
- 78Ettårsåldern
- 79Två år ≈ 1 ½ år–2 ½ år
- 81Tre år ≈ 2 ½–3 ½ år
- 82Fyra år ≈ 3 ½–4 ½ år
- 84Fem år ≈ 4 ½–5 ½ år
- 85Sex år ≈ 5 ½–6 ½ år
- 85Sju år ≈ 6 ½–7 ½ år
- 87KAPITEL 4 Språklig medvetenhet
- 89Olika former av språklig medvetenhet
- 89Fonologisk medvetenhet
- 96Morfologisk medvetenhet
- 98Syntaktisk medvetenhet
- 99Semantisk medvetenhet
- 99Pragmatisk medvetenhet
- 99Fonologisk medvetenhet och läsförmåga
- 102Träning av fonologisk medvetenhet
- 105Orsaker till lässvårigheter efter första läsinlärningen
- 107Språket som en del av miljön och kulturen
- 107Läsning i tidig ålder
- 111KAPITEL 5 Läs- och skrivinlärningsmetoder
- 111Svenskarna blir läskunniga
- 112Läsinlärningsmetoder och deras ursprung
- 115Läs- och skrivutvecklingen
- 115Läsutveckling
- 116Skrivutveckling
- 120Att lära sig läsa genom att skriva
- 123KAPITEL 6 Uppväxtmiljöns betydelse för språket
- 123Utvecklingsekologi
- 125Barnet påverkas av hur skriftspråket används i olika mikromiljöer
- 128Talspråket i hemmiljön
- 130Skriftspråket i hemmiljön
- 134Barns introduktion till talat och skrivet språk
- 136Bemötande av tal- och skriftspråksförsök
- 137Att hjälpa utan att skada – barn med språkproblem
- 139Föräldrars engagemang i barnens språkutveckling
- 142Bokläsning som introduktion till skriftspråket
- 144Att inse sambandet mellan text och läsning
- 145Högläsning i förskola och förskoleklass
- 146Läsning i förskolan
- 148Läsning i förskoleklassen
- 150Högläsning – när och varför
- 152Barns uppfattningar om läsning och skrivning
- 153Föräldrahjälp vid läsinlärning
- 154Att lära barn lära
- 156Läsarprat i skolan
- 157Att utvecklas och lära eller lära och utvecklas
- 161KAPITEL 7 Kognitiv inlärning, språk och motorik
- 162Några teorier om motorikens roll för intellektuell inlärning
- 163Mognad och miljö
- 165Motorik och kognitiv inlärning – finns det samband
- 166Handikappad – när, varför
- 167Att mäta motorisk utveckling
- 169Pedagogiska konsekvenser
- 169Kan metoderna vara bra
- 170Kan metoderna ge negativa konsekvenser
- 173KAPITEL 8 Kan datorer påverka språket
- 173Samhällsförändringars påverkan på tänkandet
- 174Kommunikativ kompetens
- 176Samspel vid datorn
- 180Datorn och lärarrollen
- 181Olika programvaror, olika arbetssätt och olika samspel
- 183Barns och lärares syn på datorer i förskolan
- 184Datoranvändning och språklig medvetenhet
- 185Läsande och skrivande vid dator i skolan
- 187Varför datoranvändning i en bok om språkutveckling
- 189KAPITEL 9 Flerspråkighet
- 189Sverige – ett mångkulturellt land
- 190Några nyckelbegrepp
- 191Flerspråkig utveckling
- 192Miljön har stor betydelse för vad man lär sig i språkinlärningssituationer
- 192Kritiska perioder
- 193Typiska drag i andraspråksutveckling
- 194Språkets inverkan på tänkandet
- 195Språkval – en praktisk angelägenhet
- 195Flerspråkighet – en nackdel
- 196Kulturella språkskillnader i hemmiljö
- 198Undervisning på första eller andra språket
- 200Familjen och flerspråkighet
- 201Några råd för att stimulera språket
- 205Referenser
- 219Bilagor
- 219Bilaga 1
- 225Bilaga 2
- 229Bilaga 3
Information
- Författare:
- Ann-Katrin Svensson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144018577
- Utgivningsår:
- 1998
- Revisionsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 6004-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 231
Information
- Författare:
- Ann-Katrin Svensson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173900
- Utgivningsår:
- 1998
- Revisionsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 6004-SB02
- Upplaga:
- Andra