Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barnet, språket och miljön

Från ord till mening
Skickas följande arbetsdag

Barnet, språket och miljön

Från ord till mening

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur inverkar miljön på barns språkliga utveckling? Hur når man en rik, språklig miljö som ökar barns medvetenhet om språket? Den här boken vänder sig till dig som arbetar med barn i förskola, fritidshem och grundskolans tidigare år. Här förklarar författaren grundläggande begrepp inom barns språkutveckling och ger en översikt över teorier om barns språktillägnande. Med en mängd exempel visar hon hur barn når språklig medvetenhet och hur man som lärare och pedagog kan göra för att stötta dem i...

Hur inverkar miljön på barns språkliga utveckling? Hur når man en rik, språklig miljö som ökar barns medvetenhet om språket? Den här boken vänder sig till dig som arbetar med barn i förskola, fritidshem och grundskolans tidigare år. Här förklarar författaren grundläggande begrepp inom barns språkutveckling och ger en översikt över teorier om barns språktillägnande. Med en mängd exempel visar hon hur barn når språklig medvetenhet och hur man som lärare och pedagog kan göra för att stötta dem i deras strävan. Kapitlen behandlar bland annat:TalspråksutvecklingenSpråklig medvetenhetLäs- och skrivinlärningsmetoder. Uppväxtmiljöns betydelse för språketDatoranvändningens påverkan på språketFlerspråkiga barns språkutveckling.

    • 7
      Inledning
    • 11
      KAPITEL 1 Kommunikation – språk – tal
        • 11
          Kommunikation – ett ömsesidigt utbyte
        • 12
          Språk
        • 13
          Tal
        • 14
          Språkets funktion
        • 17
          Språkets innehåll
        • 18
          Språkets form
        • 18
          Fonologi
        • 19
          Morfologi
        • 21
          Syntax
    • 23
      KAPITEL 2 Teorier om språkinlärning
        • 23
          Språkinlärning och miljö
        • 23
          Behavioristisk teori
        • 25
          Språkinlärning och arv
        • 25
          Nativistisk teori
        • 29
          Språkinlärningen, individen och miljön
        • 30
          Konstruktivistisk teori
        • 32
          Sociokulturell teori
        • 37
          Jämförelse mellan Piagets och Vygotskijs syn på språk och tänkande
        • 39
          Sociokognitiv teori
        • 49
          Sammanfattning av pedagogiska konsekvenser av olika teorier i språkutveckling
        • 50
          Samband mellan kognitiv, språklig och social inlärning
        • 50
          Kognition och språklig utveckling
        • 54
          Kognition och social utveckling
    • 57
      KAPITEL 3 Talspråksutveckling
        • 57
          Individuella språkliga skillnader
        • 60
          Språkljuden
        • 61
          Vokalljud
        • 62
          Konsonantljud
        • 64
          Uttalsutvecklingen
        • 67
          Ordförrådets utveckling
        • 67
          De första orden
        • 69
          Ordklassernas fördelning i små barns språk
        • 71
          De första satserna
        • 71
          Ettordsyttranden
        • 72
          Tvåordsyttranden
        • 73
          Talspråksutveckling – kronologisk följd
        • 73
          Fosterstadiet–födelsen
        • 73
          Spädbarnets kommunikationsförmåga
        • 74
          Spädbarns utveckling av språkljud
        • 77
          Barnanpassat tal – ett sätt att underlätta för barn att lära sig tala
        • 78
          Ettårsåldern
        • 79
          Två år ≈ 1 ½ år–2 ½ år
        • 81
          Tre år ≈ 2 ½–3 ½ år
        • 82
          Fyra år ≈ 3 ½–4 ½ år
        • 84
          Fem år ≈ 4 ½–5 ½ år
        • 85
          Sex år ≈ 5 ½–6 ½ år
        • 85
          Sju år ≈ 6 ½–7 ½ år
    • 87
      KAPITEL 4 Språklig medvetenhet
        • 89
          Olika former av språklig medvetenhet
        • 89
          Fonologisk medvetenhet
        • 96
          Morfologisk medvetenhet
        • 98
          Syntaktisk medvetenhet
        • 99
          Semantisk medvetenhet
        • 99
          Pragmatisk medvetenhet
        • 99
          Fonologisk medvetenhet och läsförmåga
        • 102
          Träning av fonologisk medvetenhet
        • 105
          Orsaker till lässvårigheter efter första läsinlärningen
        • 107
          Språket som en del av miljön och kulturen
        • 107
          Läsning i tidig ålder
    • 111
      KAPITEL 5 Läs- och skrivinlärningsmetoder
        • 111
          Svenskarna blir läskunniga
        • 112
          Läsinlärningsmetoder och deras ursprung
        • 115
          Läs- och skrivutvecklingen
        • 115
          Läsutveckling
        • 116
          Skrivutveckling
        • 120
          Att lära sig läsa genom att skriva
    • 123
      KAPITEL 6 Uppväxtmiljöns betydelse för språket
        • 123
          Utvecklingsekologi
        • 125
          Barnet påverkas av hur skriftspråket används i olika mikromiljöer
        • 128
          Talspråket i hemmiljön
        • 130
          Skriftspråket i hemmiljön
        • 134
          Barns introduktion till talat och skrivet språk
        • 136
          Bemötande av tal- och skriftspråksförsök
        • 137
          Att hjälpa utan att skada – barn med språkproblem
        • 139
          Föräldrars engagemang i barnens språkutveckling
        • 142
          Bokläsning som introduktion till skriftspråket
        • 144
          Att inse sambandet mellan text och läsning
        • 145
          Högläsning i förskola och förskoleklass
        • 146
          Läsning i förskolan
        • 148
          Läsning i förskoleklassen
        • 150
          Högläsning – när och varför
        • 152
          Barns uppfattningar om läsning och skrivning
        • 153
          Föräldrahjälp vid läsinlärning
        • 154
          Att lära barn lära
        • 156
          Läsarprat i skolan
        • 157
          Att utvecklas och lära eller lära och utvecklas
    • 161
      KAPITEL 7 Kognitiv inlärning, språk och motorik
        • 162
          Några teorier om motorikens roll för intellektuell inlärning
        • 163
          Mognad och miljö
        • 165
          Motorik och kognitiv inlärning – finns det samband
        • 166
          Handikappad – när, varför
        • 167
          Att mäta motorisk utveckling
        • 169
          Pedagogiska konsekvenser
        • 169
          Kan metoderna vara bra
        • 170
          Kan metoderna ge negativa konsekvenser
    • 173
      KAPITEL 8 Kan datorer påverka språket
        • 173
          Samhällsförändringars påverkan på tänkandet
        • 174
          Kommunikativ kompetens
        • 176
          Samspel vid datorn
        • 180
          Datorn och lärarrollen
        • 181
          Olika programvaror, olika arbetssätt och olika samspel
        • 183
          Barns och lärares syn på datorer i förskolan
        • 184
          Datoranvändning och språklig medvetenhet
        • 185
          Läsande och skrivande vid dator i skolan
        • 187
          Varför datoranvändning i en bok om språkutveckling
    • 189
      KAPITEL 9 Flerspråkighet
        • 189
          Sverige – ett mångkulturellt land
        • 190
          Några nyckelbegrepp
        • 191
          Flerspråkig utveckling
        • 192
          Miljön har stor betydelse för vad man lär sig i språkinlärningssituationer
        • 192
          Kritiska perioder
        • 193
          Typiska drag i andraspråksutveckling
        • 194
          Språkets inverkan på tänkandet
        • 195
          Språkval – en praktisk angelägenhet
        • 195
          Flerspråkighet – en nackdel
        • 196
          Kulturella språkskillnader i hemmiljö
        • 198
          Undervisning på första eller andra språket
        • 200
          Familjen och flerspråkighet
        • 201
          Några råd för att stimulera språket
    • 205
      Referenser
    • 219
      Bilagor
        • 219
          Bilaga 1
        • 225
          Bilaga 2
        • 229
          Bilaga 3

Information

Författare:
Ann-Katrin Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144018577
Utgivningsår:
1998
Revisionsår:
2009
Artikelnummer:
6004-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
231

Författare

Ann-Katrin Svensson

Ann-Katrin Svensson, gästprofessor i pedagogiskt arbete, Högskolan i Borås

 ;

Hur inverkar miljön på barns språkliga utveckling? Hur når man en rik, språklig miljö som ökar barns medvetenhet om språket? Den här boken vänder sig till dig som arbetar med barn i förskola, fritidshem och grundskolans tidigare år. Här förklarar författaren grundläggande begrepp inom barns språkutveckling och ger en översikt över teorier om barns språktillägnande. Med en mängd exempel visar hon hur barn når språklig medvetenhet och hur man som lärare och pedagog kan göra för att stötta dem i...

Hur inverkar miljön på barns språkliga utveckling? Hur når man en rik, språklig miljö som ökar barns medvetenhet om språket? Den här boken vänder sig till dig som arbetar med barn i förskola, fritidshem och grundskolans tidigare år. Här förklarar författaren grundläggande begrepp inom barns språkutveckling och ger en översikt över teorier om barns språktillägnande. Med en mängd exempel visar hon hur barn når språklig medvetenhet och hur man som lärare och pedagog kan göra för att stötta dem i deras strävan. Kapitlen behandlar bland annat: • Talspråksutvecklingen • Språklig medvetenhet • Läs- och skrivinlärningsmetoder • Uppväxtmiljöns betydelse för språket • Datoranvändningens påverkan på språket • Flerspråkiga barns språkutveckling.

Information

Författare:
Ann-Katrin Svensson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173900
Utgivningsår:
1998
Revisionsår:
2009
Artikelnummer:
6004-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Ann-Katrin Svensson

Ann-Katrin Svensson, gästprofessor i pedagogiskt arbete, Högskolan i Borås

 ;