Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att läsa och skriva i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Barn växer upp i rika textvärldar som de funderar över, lever sig in i och utforskar för att förstå. Inte minst skriftspråket väcker deras förundran. Det är därför viktigt att förskolan kommer barnen till mötes och bygger vidare på de erfarenheter och kunskaper barnen har om bilder, symboler och andra skriftspråkliga uttryck. I denna bok presenteras en forskningsstudie förlagd till förskolan Plantan. I ord och bild låter Carina Fast både barn och pedagoger komma till tals samt förklarar hur d...

Barn växer upp i rika textvärldar som de funderar över, lever sig in i och utforskar för att förstå. Inte minst skriftspråket väcker deras förundran. Det är därför viktigt att förskolan kommer barnen till mötes och bygger vidare på de erfarenheter och kunskaper barnen har om bilder, symboler och andra skriftspråkliga uttryck. I denna bok presenteras en forskningsstudie förlagd till förskolan Plantan. I ord och bild låter Carina Fast både barn och pedagoger komma till tals samt förklarar hur den praktiska verksamheten här går hand i hand med teorier om barns läs- och skrivutveckling. På Plantan förekommer ständigt läsande och skrivande utan att pedagogerna har som ambition att lära barnen läsa och skriva. I stället är det den uttryckliga viljan att väcka barnens nyfikenhet på skriftspråket som styr arbetet. I leken och via berättande, i bildskapande och i samband med ny teknik deltar barnen i läs- och skrivaktiviteter som de ofta initierat själva. Här får barnens kreativitet och utforskande blomma och deras självkänsla växa. Boken vänder sig till blivande och verksamma pedagoger inom förskolan men också till andra som är intresserade av yngre barns läs- och skrivutveckling

    • 7
      1 Inledning
        • 10
          Var börjar barns läsande och skrivande
        • 11
          Centrala frågor
        • 12
          Varför just förskolan Plantan
        • 14
          Forskningsmetodik
        • 16
          Bokens disposition
    • 2
      19
      Förskolan Plantan
        • 23
          Barnen
        • 23
          Personalen
        • 25
          Rummen på Plantan
        • 25
          Hallen
        • 26
          Lillgruppens rum
        • 26
          Mellangruppens rum
        • 28
          Storgruppens rum
        • 30
          Kungarummet
        • 30
          Smatten vid köket
        • 30
          Korridoren
        • 30
          Förrådet
        • 32
          Miljö
        • 32
          Dokumentationsvägg
        • 34
          Dagens bild
        • 36
          Möjligheternas rum
        • 36
          Rummet för aktiviteter och lärande
        • 39
          Det sociala rummet
    • 3
      41
      Jag och Du
        • 43
          Jag
        • 45
          Att bli sedd
        • 47
          Att se sig själv
        • 48
          Du
        • 50
          Vi
        • 52
          Språk och identitet
    • 4
      57
      Tal och samtal
        • 61
          Vardagssamtal
        • 63
          Det reflekterande samtalet
        • 64
          Berättelsen som utgångspunkt för samtal
        • 64
          Det undervisande samtalet
        • 66
          Det informerande samtalet
        • 67
          Det uteblivna sam-talet
        • 67
          Samtalet som grund för språklig uppmärksamhet
    • 5
      71
      Lek
        • 74
          Fantasi
        • 75
          Drömfångare
        • 77
          I leken skapas en berättelse
        • 82
          Läsande och skrivande i leken
        • 83
          Att läsa en beskrivning
        • 84
          Pedagogiska läsleksaker
    • 6
      85
      Populärkultur
        • 90
          En multimodal textvärld
        • 91
          Könsskillnader i den populärkulturella världen
        • 94
          Barnen har rika kunskaper
        • 97
          Ett pedagogiskt förhållningssätt
    • 7
      99
      Muntligt berättande
        • 101
          Det var en gång
        • 104
          Varför muntligt berättande
        • 106
          Hur definieras en berättelse
        • 106
          Berättelser utvecklar språket
        • 107
          I berättelsen möter vi oss själva
        • 107
          En studie av engelska och svenska barns berättande
        • 109
          Hur kan barns muntliga berättande stimuleras
        • 110
          Berättelser ur sitt eget liv
        • 111
          Berätta om när du var liten
        • 112
          Berätta om en leksak eller annan kär sak
        • 115
          Berätta – ett sätt att minnas
        • 116
          Att skapa berättelser tillsammans
        • 117
          Att återberätta berättelser
        • 118
          Sånger och dikter – som berättelser
        • 118
          Berättardjur
        • 121
          Ljugarbänk
        • 121
          Berättarkort
    • 8
      123
      Bildskapande
        • 125
          Olika genrer i bildskapande
        • 125
          Ritade bilder
        • 127
          Målningar
        • 128
          Collage
        • 129
          Konstruktioner
        • 130
          Lerbilder
        • 130
          Att visa upp och berätta om
        • 134
          Huset på andra sidan gatan
        • 137
          ”Jag vill fågla idag”
        • 139
          Förvandlingar
    • 9
      143
      Symboler, bilder och tecken
        • 147
          Att se är något annat än att titta
        • 149
          Att själv använda sig av symboler och bilder
        • 151
          Att avläsa symboler
        • 153
          Att måla och skriva symboler
    • 10
      155
      Skriva
        • 159
          Världen är full av bokstäver
        • 161
          A som i Astrid
        • 167
          Att växa som författare
        • 173
          Anteckningar
        • 175
          Skrivande kan användas för olika ändamål
        • 177
          Önskningar, efterlysningar och inbjudningar
        • 180
          En skrivstimulerande miljö
    • 11
      181
      Läsa
        • 183
          Att själv titta i böcker
        • 185
          Att titta i böcker tillsammans med andra
        • 186
          Högläsning
        • 191
          När texten inte fångar barnen
        • 192
          Critical literacy
        • 193
          Storböcker
        • 195
          Eget läsande
        • 197
          En lässtimulerande miljö
    • 12
      201
      Serier
        • 204
          Att läsa serier
        • 209
          Serier i förskolan
    • 13
      213
      Datorer
        • 216
          Bilder och berättelser blir till
        • 219
          Den som håller i musen har makt
        • 219
          Inspirerade av vulkanen Eyjafjallajökull
        • 225
          En egen hemsida
        • 227
          Betänkligheter eller ej
    • 14
      231
      Filma och fotografera
        • 233
          Att se film tillsammans med barn
        • 234
          Kaxiga Simba
        • 235
          Att göra film
        • 238
          Filmandet fortsätter
        • 245
          Filmfestival
        • 247
          Röster i vimlet
        • 248
          Utvärdering av filmprojektet
        • 249
          Fotografering
    • 15
      251
      Med andra ögon
        • 258
          Utställning i Botaniska trädgården
    • 16
      261
      Efterord
    • 265
      Litteraturförteckning
    • 269
      Register
    • 272
      Bildförteckning

Information

Författare:
Carina Fast
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144068596
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33937-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
272

Författare

Carina Fast

Carina Fast är lågstadielärare och fil.dr i pedagogik. Hon har under många år undervisat blivande och verksamma förskollärare och lärare om barns l...

 ;