
Att läsa och skriva i förskolan
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 71 Inledning
- 10Var börjar barns läsande och skrivande
- 11Centrala frågor
- 12Varför just förskolan Plantan
- 14Forskningsmetodik
- 16Bokens disposition
- 219Förskolan Plantan
- 23Barnen
- 23Personalen
- 25Rummen på Plantan
- 25Hallen
- 26Lillgruppens rum
- 26Mellangruppens rum
- 28Storgruppens rum
- 30Kungarummet
- 30Smatten vid köket
- 30Korridoren
- 30Förrådet
- 32Miljö
- 32Dokumentationsvägg
- 34Dagens bild
- 36Möjligheternas rum
- 36Rummet för aktiviteter och lärande
- 39Det sociala rummet
- 341Jag och Du
- 43Jag
- 45Att bli sedd
- 47Att se sig själv
- 48Du
- 50Vi
- 52Språk och identitet
- 457Tal och samtal
- 61Vardagssamtal
- 63Det reflekterande samtalet
- 64Berättelsen som utgångspunkt för samtal
- 64Det undervisande samtalet
- 66Det informerande samtalet
- 67Det uteblivna sam-talet
- 67Samtalet som grund för språklig uppmärksamhet
- 571Lek
- 74Fantasi
- 75Drömfångare
- 77I leken skapas en berättelse
- 82Läsande och skrivande i leken
- 83Att läsa en beskrivning
- 84Pedagogiska läsleksaker
- 685Populärkultur
- 90En multimodal textvärld
- 91Könsskillnader i den populärkulturella världen
- 94Barnen har rika kunskaper
- 97Ett pedagogiskt förhållningssätt
- 799Muntligt berättande
- 101Det var en gång
- 104Varför muntligt berättande
- 106Hur definieras en berättelse
- 106Berättelser utvecklar språket
- 107I berättelsen möter vi oss själva
- 107En studie av engelska och svenska barns berättande
- 109Hur kan barns muntliga berättande stimuleras
- 110Berättelser ur sitt eget liv
- 111Berätta om när du var liten
- 112Berätta om en leksak eller annan kär sak
- 115Berätta – ett sätt att minnas
- 116Att skapa berättelser tillsammans
- 117Att återberätta berättelser
- 118Sånger och dikter – som berättelser
- 118Berättardjur
- 121Ljugarbänk
- 121Berättarkort
- 8123Bildskapande
- 125Olika genrer i bildskapande
- 125Ritade bilder
- 127Målningar
- 128Collage
- 129Konstruktioner
- 130Lerbilder
- 130Att visa upp och berätta om
- 134Huset på andra sidan gatan
- 137”Jag vill fågla idag”
- 139Förvandlingar
- 9143Symboler, bilder och tecken
- 147Att se är något annat än att titta
- 149Att själv använda sig av symboler och bilder
- 151Att avläsa symboler
- 153Att måla och skriva symboler
- 10155Skriva
- 159Världen är full av bokstäver
- 161A som i Astrid
- 167Att växa som författare
- 173Anteckningar
- 175Skrivande kan användas för olika ändamål
- 177Önskningar, efterlysningar och inbjudningar
- 180En skrivstimulerande miljö
- 11181Läsa
- 183Att själv titta i böcker
- 185Att titta i böcker tillsammans med andra
- 186Högläsning
- 191När texten inte fångar barnen
- 192Critical literacy
- 193Storböcker
- 195Eget läsande
- 197En lässtimulerande miljö
- 12201Serier
- 204Att läsa serier
- 209Serier i förskolan
- 13213Datorer
- 216Bilder och berättelser blir till
- 219Den som håller i musen har makt
- 219Inspirerade av vulkanen Eyjafjallajökull
- 225En egen hemsida
- 227Betänkligheter eller ej
- 14231Filma och fotografera
- 233Att se film tillsammans med barn
- 234Kaxiga Simba
- 235Att göra film
- 238Filmandet fortsätter
- 245Filmfestival
- 247Röster i vimlet
- 248Utvärdering av filmprojektet
- 249Fotografering
- 15251Med andra ögon
- 258Utställning i Botaniska trädgården
- 16261Efterord
- 265Litteraturförteckning
- 269Register
- 272Bildförteckning
Information
- Författare:
- Carina Fast
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144068596
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 33937-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 272