Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utmana, utforska, utveckla!

Om läs- och skrivprocessen i skolan
Skickas följande arbetsdag

Utmana, utforska, utveckla!

Om läs- och skrivprocessen i skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Läsande och skrivande av olika typer av texter är oerhört betydelsefullt för lärandet i alla skolämnen. När man lär sig något inom ett ämnesområde, innebär det också att man lär sig tala, läsa och skriva på ett nytt sätt. Det är framför allt så man får visa upp den kunskap man erövrat. Man förväntas exempelvis lära sig matematikens, fysikens, historieämnets och idrottsämnets språk. För många elever innebär det att de möter och förväntas gå in i ett för dem helt nytt och okänt sätt att uttryck...

Läsande och skrivande av olika typer av texter är oerhört betydelsefullt för lärandet i alla skolämnen. När man lär sig något inom ett ämnesområde, innebär det också att man lär sig tala, läsa och skriva på ett nytt sätt. Det är framför allt så man får visa upp den kunskap man erövrat. Man förväntas exempelvis lära sig matematikens, fysikens, historieämnets och idrottsämnets språk. För många elever innebär det att de möter och förväntas gå in i ett för dem helt nytt och okänt sätt att uttrycka sig. Det är ett kulturmöte som för en del inte alltid är helt problemfritt. Frågor om elevers språk-, läs- och skrivutveckling och därmed om deras kunskapsutveckling står med andra ord högt upp på skolans agenda.I den här boken behandlas läs- och skrivundervisningen inom olika ämnesområden i framför allt grundskolans mellanår. I de olika kapitlen ger författarna redskap för att utforska läs- och skrivundervisningens grunder, texter och skrivuppgifter, samtalande, läsande och skrivande samt vilka kunskaper och tidigare läs- och skriverfarenheter eleverna men också lärarna själva har med sig in i skolarbetet. Med hjälp av utforskandet ges läraren möjlighet att utmana och utveckla sin egen undervisning.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan, i synnerhet till dem som arbetar med barn i åldrarna 9-13 år.

    • 7
      KAPITEL 1 Utmana, utforska, utveckla
        • 8
          Läsande och skrivande inom olika ämnen
    • 13
      KAPITEL 2 Undervisningsförlopp och textarbete
        • 14
          Vad? Undervisningens innehåll
        • 15
          Hur? Undervisningens didaktiska genre
        • 19
          Hur och för vem? Inramning inom den didaktiska genren
        • 20
          Flerstämmighet och dialogicitet
        • 21
          Undervisning i olika ämnen
        • 22
          Undervisningsförlopp och textarbete
        • 23
          Introduktion av text
        • 24
          Uppföljning av text
        • 24
          Textens fortsatta liv
        • 25
          Utmana, utforska, utveckla undervisningen och textarbete
    • 27
      KAPITEL 3 Lästa och skrivna texter
        • 27
          Två elevtexter
        • 30
          Vardagsspråk och skolspråk
        • 33
          Textens funktion – genre
        • 36
          Textinterna drag
        • 40
          Förkunskaper och förhållningssätt
        • 41
          Utmana, utforska, utveckla skolans texter
    • 43
      KAPITEL 4 Att samtala
        • 43
          Deltagande och medskapande i samtal
        • 45
          Samtal om texter
        • 53
          Samtalande som stödjer språkutveckling
        • 58
          Utmana, utforska, utveckla elevers samtalande
    • 59
      KAPITEL 5 Att läsa
        • 60
          Att möta och bemöta textmängder i läsandet
        • 63
          Att möta och bemöta specifika ämnesspråk
        • 64
          Att bli alltmer självständig aktör i läsandet
        • 66
          Läsande för att utöka repertoaren av textrörlighet
        • 69
          Elevers medvetenhet om sitt läsande och förståelsearbete
        • 73
          Utforska, utmana, utveckla elevers läsande
    • 75
      KAPITEL 6 Att skriva
        • 76
          Att skriva i alla ämnen
        • 77
          Att skriva av eller skriva med egna ord
        • 78
          Imitation och dressyr
        • 79
          Att bemöta och bedöma elevers skrivande
        • 84
          Skrivande för att utöka skrivrepertoaren
        • 86
          In- och uttexter som stöd för skrivutveckling
        • 87
          Elevers medvetenhet om sitt skrivande
        • 88
          Utmana, utforska, utveckla elevers skrivande
    • 89
      KAPITEL 7 Aktörer i ett sammanhang
        • 89
          Eleverna
        • 90
          Läs- och skriverfarenheter och intressen
        • 90
          Elevernas språkliga landskap
        • 91
          Elevernas språkliga och metaspråkliga kompetenser
        • 93
          Lärare
        • 93
          Lärarutbildning
        • 94
          Undervisning
        • 96
          Skolmiljö
        • 96
          Skolkultur och skolklimat
        • 97
          Pedagogiskt stöd
        • 98
          Materiella resurser
        • 99
          Utmana, utforska, utveckla aktörerna och deras sammanhang
    • 101
      KAPITEL 8 Utforska den egna verksamheten
        • 102
          Undervisningen
        • 108
          Texter och textanpassning
        • 109
          Samtalande
        • 110
          Läsande
        • 111
          Skrivande
        • 113
          Aktörerna och de större sammanhangen
        • 113
          Eleverna
        • 113
          Lärarna
        • 114
          Arbetslaget
    • 117
      Referenser
    • 125
      Register

Information

Författare:
Caroline Liberg Åsa af Geijerstam Jenny Wiksten Folkeryd
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144055909
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
34100-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
126

Författare

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Åsa af Geijerstam

Åsa af Geijerstam är fil.dr i lingvistik och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintress...

Jenny Wiksten Folkeryd

Jenny Wiksten Folkeryd är lektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. I sin forskning har hon särskilt ägnat sig åt elevers s...

 ;

Läsande och skrivande av olika typer av texter är oerhört betydelsefullt för lärandet i alla skolämnen. När man lär sig något inom ett ämnesområde, innebär det också att man lär sig tala, läsa och skriva på ett nytt sätt. Det är framför allt så man får visa upp den kunskap man erövrat. Man förväntas exempelvis lära sig matematikens, fysikens, historieämnets och idrottsämnets språk. För många elever innebär det att de möter och förväntas gå in i ett för dem helt nytt och okänt sätt att uttryck...

Läsande och skrivande av olika typer av texter är oerhört betydelsefullt för lärandet i alla skolämnen. När man lär sig något inom ett ämnesområde, innebär det också att man lär sig tala, läsa och skriva på ett nytt sätt. Det är framför allt så man får visa upp den kunskap man erövrat. Man förväntas exempelvis lära sig matematikens, fysikens, historieämnets och idrottsämnets språk. För många elever innebär det att de möter och förväntas gå in i ett för dem helt nytt och okänt sätt att uttrycka sig. Det är ett kulturmöte som för en del inte alltid är helt problemfritt. Frågor om elevers språk-, läs- och skrivutveckling och därmed om deras kunskapsutveckling står med andra ord högt upp på skolans agenda. I den här boken behandlas läs- och skrivundervisningen inom olika ämnesområden i framför allt grundskolans mellanår. I de olika kapitlen ger författarna redskap för att utforska läs- och skrivundervisningens grunder, texter och skrivuppgifter, samtalande, läsande och skrivande samt vilka kunskaper och tidigare läs- och skriverfarenheter eleverna men också lärarna själva har med sig in i skolarbetet. Med hjälp av utforskandet ges läraren möjlighet att utmana och utveckla sin egen undervisning. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan, i synnerhet till dem som arbetar med barn i åldrarna 9-13 år.

Information

Författare:
Caroline Liberg Åsa af Geijerstam Jenny Wiksten Folkeryd
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173825
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
34100-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

Åsa af Geijerstam

Åsa af Geijerstam är fil.dr i lingvistik och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintress...

Jenny Wiksten Folkeryd

Jenny Wiksten Folkeryd är lektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. I sin forskning har hon särskilt ägnat sig åt elevers s...

 ;