Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skriva för att delta

Om kommunikativ skrivundervisning
Skickas följande arbetsdag

Skriva för att delta

Om kommunikativ skrivundervisning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Att skriva är centralt i en människas liv. Vi tänker genom vårt skrivande, vi kommunicerar genom vårt skrivande och vi deltar genom vårt skrivande. Därför är det av stor betydelse att lärare ser skrivandet i skolan som en deltagande aktivitet, där eleverna stöttas i att kunna, vilja och våga delta i samhället genom sitt skrivande. Författarna beskriver såväl konkreta som språkdidaktiska redskap för en undervisning som ökar elevers språkliga medvetenhet och vidgar deras språkliga repertoar. Ta...

Att skriva är centralt i en människas liv. Vi tänker genom vårt skrivande, vi kommunicerar genom vårt skrivande och vi deltar genom vårt skrivande. Därför är det av stor betydelse att lärare ser skrivandet i skolan som en deltagande aktivitet, där eleverna stöttas i att kunna, vilja och våga delta i samhället genom sitt skrivande. Författarna beskriver såväl konkreta som språkdidaktiska redskap för en undervisning som ökar elevers språkliga medvetenhet och vidgar deras språkliga repertoar. Tankarna som presenteras är förankrade i teoretiska ramverk som appraisal och dialogism, och utmynnar i praktiska undervisningsaktiviteter. Syftet är att låta eleverna engageras i skrivande i olika kontexter, för olika mottagare och som en multimodal aktivitet – för är en emoji verkligen bäst när du vill övertyga din rektor om att du vill ha godare mat i skolan? Skriva för att delta vänder sig främst till grundlärarutbildning och lärare i åk 4–6, men resonemangen och idéerna fungerar väl även för andra årskurser.

Bokens styrka ligger i de tydliga kopplingarna mellan forskning och praktik. Detta gör innehållet högst relevant för lärarens planering av undervisning med syftet att motivera elevernas lust att skriva. [...] En utmärkt bok att utgå ifrån i planering av sin skrivundervisning.

Information

Författare:
Eva Lindgren Carina Hermansson Per Boström Peter Ström Erika Sturk Anna Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144159768
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45338-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
140

Författare

Eva Lindgren

Eva Lindgren är professor i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hennes forskningsintressen riktas mot policy, literacy och flerspråkighet med ett s...

Carina Hermansson

Carina Hermansson är universitetsadjunkt vid Högskolan Kristianstad och doktorand vid Estetisk-filosofiska fakulteten, Karlstad universitet. Hennes...

Per Boström

Per Boström är lektor i modern svenska och svenska inom lärarutbildningen vid Umeå universitet. Hans forskningsintressen rör kognitiv lingvistik, m...

Peter Ström

Peter Ström är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Umeå universitet. Han är också legitimerad ämneslärare i svenska och religionskunskap ...

Erika Sturk

Erika Sturk är doktorand inom språkdidaktik vid Umeå universitet. Hon har arbetat som lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska, som lä...

Anna Nilsson

Anna Nilsson är forskande lärare i svenska och arbetar på högstadiet i en F‒9-skola i Umeå kommun. Hon har tidigare varit handledare i Skolverkets ...

 ;

Att skriva är centralt i en människas liv. Vi tänker genom vårt skrivande, vi kommunicerar genom vårt skrivande och vi deltar genom vårt skrivande. Därför är det av stor betydelse att lärare ser skrivandet i skolan som en deltagande aktivitet, där eleverna stöttas i att kunna, vilja och våga delta i samhället genom sitt skrivande. Författarna beskriver såväl konkreta som språkdidaktiska redskap för en undervisning som ökar elevers språkliga medvetenhet och vidgar deras språkliga repertoar. Ta...

Att skriva är centralt i en människas liv. Vi tänker genom vårt skrivande, vi kommunicerar genom vårt skrivande och vi deltar genom vårt skrivande. Därför är det av stor betydelse att lärare ser skrivandet i skolan som en deltagande aktivitet, där eleverna stöttas i att kunna, vilja och våga delta i samhället genom sitt skrivande. Författarna beskriver såväl konkreta som språkdidaktiska redskap för en undervisning som ökar elevers språkliga medvetenhet och vidgar deras språkliga repertoar. Tankarna som presenteras är förankrade i teoretiska ramverk som appraisal och dialogism, och utmynnar i praktiska undervisningsaktiviteter. Syftet är att låta eleverna engageras i skrivande i olika kontexter, för olika mottagare och som en multimodal aktivitet – för är en emoji verkligen bäst när du vill övertyga din rektor om att du vill ha godare mat i skolan? Skriva för att delta vänder sig främst till grundlärarutbildning och lärare i åk 4–6, men resonemangen och idéerna fungerar väl även för andra årskurser.

Information

Författare:
Eva Lindgren Carina Hermansson Per Boström Peter Ström Erika Sturk Anna Nilsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144191478
Utgivningsår:
2024
Artikelnummer:
45338-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Eva Lindgren

Eva Lindgren är professor i språkdidaktik vid Umeå universitet. Hennes forskningsintressen riktas mot policy, literacy och flerspråkighet med ett s...

Carina Hermansson

Carina Hermansson är universitetsadjunkt vid Högskolan Kristianstad och doktorand vid Estetisk-filosofiska fakulteten, Karlstad universitet. Hennes...

Per Boström

Per Boström är lektor i modern svenska och svenska inom lärarutbildningen vid Umeå universitet. Hans forskningsintressen rör kognitiv lingvistik, m...

Peter Ström

Peter Ström är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Umeå universitet. Han är också legitimerad ämneslärare i svenska och religionskunskap ...

Erika Sturk

Erika Sturk är doktorand inom språkdidaktik vid Umeå universitet. Hon har arbetat som lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska, som lä...

Anna Nilsson

Anna Nilsson är forskande lärare i svenska och arbetar på högstadiet i en F‒9-skola i Umeå kommun. Hon har tidigare varit handledare i Skolverkets ...

 ;