Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Läs- och skrivundervisning - vägen framåt

Läs- och skrivundervisning - vägen framåt
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Inledning 11
Författarpresentationer 15
1. Vad är läsning och skrivning? 17
Språk, kommunikation och tänkande 17
Talspråk och skriftspråk 20
Varför läser och skriver vi? 22
När läser och skriver vi? 23
Vad läser och skriver vi? 25
Det vidgade textbegreppet 30
Hur läser och skriver vi? 31
Läs- och skrivforskning 32
2. Stimulera barns språkutveckling i hemmet 37
Hemmets betydelse 37
Att tala med barn 39
Att lyssna på barn 41
Att läsa för barn 43
Tv-tittande och språkutveckling 45
Datoranvändning och språkutveckling 47
Att utveckla den språkliga medvetenheten 48
3. Stimulera barnets språkutveckling tidigt 51
Förskola och förskoleklass 51
Förskolans betydelse 52
Förskolans uppgift 53
Förskoleklassens uppgift 55
Att stimulera barnets språkutveckling 56
Aktiviteter i förskolan och förskoleklassen 57
Att stärka det språkliga medvetandet 59
Att läsa för barn 61
Dator i förskola och förskoleklass 64
4. Vad kännetecknar god läs- och skrivundervisning? 69
Behövs läs- och skrivundervisning? 69
Läs- och skrivundervisningens delar 72
Metoder 74
Läsning: språkförståelse och avkodning 75
Att undervisa om språkförståelse 76
Att undervisa om avkodning 81
Skrivning 88
Motivation 93
5. Kartläggning av barns läs- och skrivutveckling 99
Några begrepp 100
Kartläggningens syfte 102
Kartläggningens innehåll 104
Kartläggningens konsekvenser 108
Metoder 111
Material och tester 115
Läsa-, skriva- och räknagarantin 119
6. Stöd vid problem med läsning och skrivning 125
Stöd utifrån garantin 126
Olika typer av åtgärder 127
Metoder 133
Avkodning 136
Upprepad läsning 138
Användning av datorer och dataprogram 140
Utvärdering av åtgärder 142
7. Läsning, skrivning och elevernas självbild 147
Självbild 147
Självbild, läsning och skrivning 150
Att förebygga 152
Hjälp när problemet redan finns 154
8. Hur elevernas läsförståelse kan utvecklas 159
Hörförståelse och läsförståelse 160
Texten, syftet och samtalet 161
Textens struktur och innehåll 163
Olika slags texter 165
Olika sorters läsning 174
Att läsa på papper eller skärm 179
Samtalet 183
Läsförståelsestrategier 184
9. Hur läsning kan stimuleras i skolan och i hemmen 191
Viktiga begrepp 192
Gemensam läsning 197
Att stimulera fri läsning 200
Skolbibliotek och bibliotek 203
Läsande förebilder 204
Datorn – hjälpmedel eller problem? 206
Hem och skola 209
Vad kan man läsa? 212
När kan man läsa? 213
Hur kan man läsa? 213
Datorer, plattor och mobiltelefoner 215
Föräldrar som läsande förebilder 217
10. Skillnader i läsning mellan flickor och pojkar 221
Vad stora läsundersökningar visar 222
Skillnader i skolan 224
Varför läser flickor bättre än pojkar? 225
Hur kan man stärka pojkarnas läsning? 232
Manliga läsande förebilder 235
Läsning på papper och skärm 237
11. Elever med svenska som andraspråk 239
Vilka är eleverna? 240
Svårigheter med läsning 245
Vad påverkar läsning och skrivning? 248
Hur kan läsning och skrivning stärkas? 258
12. Läsa för livet 265
Livets olika skeenden 265
En grund att stå på 267
Att läsa och skriva i olika sammanhang 269
Att läsa och skriva för studier 269
Att läsa och skriva på arbetet 271
Att läsa och skriva som medborgare 273
Att läsa och skriva på fritiden 274
Att läsa och skriva på andra språk 276
Att läsa och skriva digitalt 277
Att utveckla läsning och skrivning hela livet 278
13. En blick framåt på läs- och skrivundervisning 281
Vad är problemet? 281
Olika typer av åtgärder behövs 285
Likvärdigheten 286
Undervisningen 288
Lärarkompetensen 290
Tidig upptäckt 292
Digital och traditionell läsning 293
Förändrade läsvanor och läslust 295
Vad behöver göras? 295
Referenser 299
Register 327
Information
- Författare:
- Ulf Fredriksson Karin Taube
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144096650
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 38309-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 331
Inledning 11
Författarpresentationer 15
1. Vad är läsning och skrivning? 17
Språk, kommunikation och tänkande 17
Talspråk och skriftspråk 20
Varför läser och skriver vi? 22
När läser och skriver vi? 23
Vad läser och skriver vi? 25
Det vidgade textbegreppet 30
Hur läser och skriver vi? 31
Läs- och skrivforskning 32
2. Stimulera barns språkutveckling i hemmet 37
Hemmets betydelse 37
Att tala med barn 39
Att lyssna på barn 41
Att läsa för barn 43
Tv-tittande och språkutveckling 45
Datoranvändning och språkutveckling 47
Att utveckla den språkliga medvetenheten 48
3. Stimulera barnets språkutveckling tidigt 51
Förskola och förskoleklass 51
Förskolans betydelse 52
Förskolans uppgift 53
Förskoleklassens uppgift 55
Att stimulera barnets språkutveckling 56
Aktiviteter i förskolan och förskoleklassen 57
Att stärka det språkliga medvetandet 59
Att läsa för barn 61
Dator i förskola och förskoleklass 64
4. Vad kännetecknar god läs- och skrivundervisning? 69
Behövs läs- och skrivundervisning? 69
Läs- och skrivundervisningens delar 72
Metoder 74
Läsning: språkförståelse och avkodning 75
Att undervisa om språkförståelse 76
Att undervisa om avkodning 81
Skrivning 88
Motivation 93
5. Kartläggning av barns läs- och skrivutveckling 99
Några begrepp 100
Kartläggningens syfte 102
Kartläggningens innehåll 104
Kartläggningens konsekvenser 108
Metoder 111
Material och tester 115
Läsa-, skriva- och räknagarantin 119
6. Stöd vid problem med läsning och skrivning 125
Stöd utifrån garantin 126
Olika typer av åtgärder 127
Metoder 133
Avkodning 136
Upprepad läsning 138
Användning av datorer och dataprogram 140
Utvärdering av åtgärder 142
7. Läsning, skrivning och elevernas självbild 147
Självbild 147
Självbild, läsning och skrivning 150
Att förebygga 152
Hjälp när problemet redan finns 154
8. Hur elevernas läsförståelse kan utvecklas 159
Hörförståelse och läsförståelse 160
Texten, syftet och samtalet 161
Textens struktur och innehåll 163
Olika slags texter 165
Olika sorters läsning 174
Att läsa på papper eller skärm 179
Samtalet 183
Läsförståelsestrategier 184
9. Hur läsning kan stimuleras i skolan och i hemmen 191
Viktiga begrepp 192
Gemensam läsning 197
Att stimulera fri läsning 200
Skolbibliotek och bibliotek 203
Läsande förebilder 204
Datorn – hjälpmedel eller problem? 206
Hem och skola 209
Vad kan man läsa? 212
När kan man läsa? 213
Hur kan man läsa? 213
Datorer, plattor och mobiltelefoner 215
Föräldrar som läsande förebilder 217
10. Skillnader i läsning mellan flickor och pojkar 221
Vad stora läsundersökningar visar 222
Skillnader i skolan 224
Varför läser flickor bättre än pojkar? 225
Hur kan man stärka pojkarnas läsning? 232
Manliga läsande förebilder 235
Läsning på papper och skärm 237
11. Elever med svenska som andraspråk 239
Vilka är eleverna? 240
Svårigheter med läsning 245
Vad påverkar läsning och skrivning? 248
Hur kan läsning och skrivning stärkas? 258
12. Läsa för livet 265
Livets olika skeenden 265
En grund att stå på 267
Att läsa och skriva i olika sammanhang 269
Att läsa och skriva för studier 269
Att läsa och skriva på arbetet 271
Att läsa och skriva som medborgare 273
Att läsa och skriva på fritiden 274
Att läsa och skriva på andra språk 276
Att läsa och skriva digitalt 277
Att utveckla läsning och skrivning hela livet 278
13. En blick framåt på läs- och skrivundervisning 281
Vad är problemet? 281
Olika typer av åtgärder behövs 285
Likvärdigheten 286
Undervisningen 288
Lärarkompetensen 290
Tidig upptäckt 292
Digital och traditionell läsning 293
Förändrade läsvanor och läslust 295
Vad behöver göras? 295
Referenser 299
Register 327
Information
- Författare:
- Karin Taube Ulf Fredriksson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144197470
- Utgivningsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 38309-SB01
- Upplaga:
- Första