Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Läs- och skrivundervisning - vägen framåt

Skickas följande arbetsdag

Läs- och skrivundervisning - vägen framåt

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

En av de viktigaste uppgifterna för skolan är att lära elever läsa och skriva. Men det är inte alltid lätt att veta vad som är avgörande för att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Vad säger forskningen om läsförmåga? Och hur ser vägen framåt ut, både för lärare och elever? Den här boken handlar om hur lärare kan stödja barns tidiga läs- och skrivinlärning och underlätta deras fortsatta läs- och skriv-utveckling. Författarna utgår från en balanserad läs- och skrivundervisning, dä...

En av de viktigaste uppgifterna för skolan är att lära elever läsa och skriva. Men det är inte alltid lätt att veta vad som är avgörande för att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Vad säger forskningen om läsförmåga? Och hur ser vägen framåt ut, både för lärare och elever? Den här boken handlar om hur lärare kan stödja barns tidiga läs- och skrivinlärning och underlätta deras fortsatta läs- och skriv-utveckling. Författarna utgår från en balanserad läs- och skrivundervisning, där undervisningen systematiskt behandlar både avkodning och språkförståelse. Här ses systematisk kartläggning av elevers läsning och skrivning som avgörande för att alla elever ska få det stöd de behöver. Läs- och skrivutveckling behandlas även ur ett längre perspektiv, under senare skolår och genom livet. Avslutningsvis diskuteras vad som är problemen kring läs- och skrivundervisning i Sverige i dag samt vad som kan - och bör - göras. Boken vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter med inriktning mot de yngre eleverna.

Inledning 11

Författarpresentationer 15

 

1. Vad är läsning och skrivning? 17

Språk, kommunikation och tänkande 17

Talspråk och skriftspråk 20

Varför läser och skriver vi? 22

När läser och skriver vi? 23

Vad läser och skriver vi? 25

Det vidgade textbegreppet 30

Hur läser och skriver vi? 31

Läs- och skrivforskning 32

 

2. Stimulera barns språkutveckling i hemmet 37

Hemmets betydelse 37

Att tala med barn 39

Att lyssna på barn 41

Att läsa för barn 43

Tv-tittande och språkutveckling 45

Datoranvändning och språkutveckling 47

Att utveckla den språkliga medvetenheten 48

 

3. Stimulera barnets språkutveckling tidigt 51

Förskola och förskoleklass 51

Förskolans betydelse 52

Förskolans uppgift 53

Förskoleklassens uppgift 55

Att stimulera barnets språkutveckling 56

Aktiviteter i förskolan och förskoleklassen  57

Att stärka det språkliga medvetandet 59

Att läsa för barn 61

Dator i förskola och förskoleklass 64

 

4. Vad kännetecknar god läs- och skrivundervisning? 69

Behövs läs- och skrivundervisning? 69

Läs- och skrivundervisningens delar 72

Metoder 74

Läsning: språkförståelse och avkodning 75

Att undervisa om språkförståelse 76

Att undervisa om avkodning 81

Skrivning 88

Motivation 93

 

5. Kartläggning av barns läs- och skrivutveckling 99

Några begrepp 100

Kartläggningens syfte 102

Kartläggningens innehåll 104

Kartläggningens konsekvenser 108

Metoder 111

Material och tester 115

Läsa-, skriva- och räknagarantin 119

 

6. Stöd vid problem med läsning och skrivning 125

Stöd utifrån garantin  126

Olika typer av åtgärder 127

Metoder 133

Avkodning 136

Upprepad läsning 138

Användning av datorer och dataprogram 140

Utvärdering av åtgärder 142

 

7. Läsning, skrivning och elevernas självbild 147

Självbild 147

Självbild, läsning och skrivning 150

Att förebygga 152

Hjälp när problemet redan finns 154

 

8. Hur elevernas läsförståelse kan utvecklas 159

Hörförståelse och läsförståelse 160

Texten, syftet och samtalet 161

Textens struktur och innehåll 163

Olika slags texter 165

Olika sorters läsning 174

Att läsa på papper eller skärm 179

Samtalet 183

Läsförståelsestrategier 184

 

9. Hur läsning kan stimuleras i skolan och i hemmen 191

Viktiga begrepp 192

Gemensam läsning 197

Att stimulera fri läsning 200

Skolbibliotek och bibliotek 203

Läsande förebilder 204

Datorn – hjälpmedel eller problem? 206

Hem och skola 209

Vad kan man läsa? 212

När kan man läsa? 213

Hur kan man läsa? 213

Datorer, plattor och mobiltelefoner 215

Föräldrar som läsande förebilder 217

 

10. Skillnader i läsning mellan flickor och pojkar 221

Vad stora läsundersökningar visar  222

Skillnader i skolan 224

Varför läser flickor bättre än pojkar? 225

Hur kan man stärka pojkarnas läsning? 232

Manliga läsande förebilder 235

Läsning på papper och skärm 237

 

11. Elever med svenska som andraspråk 239

Vilka är eleverna? 240

Svårigheter med läsning 245

Vad påverkar läsning och skrivning? 248

Hur kan läsning och skrivning stärkas? 258

 

12. Läsa för livet 265

Livets olika skeenden 265

En grund att stå på 267

Att läsa och skriva i olika sammanhang 269

Att läsa och skriva för studier 269

Att läsa och skriva på arbetet 271

Att läsa och skriva som medborgare 273

Att läsa och skriva på fritiden 274

Att läsa och skriva på andra språk 276

Att läsa och skriva digitalt 277

Att utveckla läsning och skrivning hela livet 278

 

13. En blick framåt på läs- och skrivundervisning 281

Vad är problemet? 281

Olika typer av åtgärder behövs 285

Likvärdigheten 286

Undervisningen 288

Lärarkompetensen 290

Tidig upptäckt 292

Digital och traditionell läsning 293

Förändrade läsvanor och läslust 295

Vad behöver göras? 295

Referenser 299

Register 327

Information

Författare:
Ulf Fredriksson Karin Taube
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144096650
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
38309-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
331

Författare

Ulf Fredriksson

Ulf Fredriksson är fil.dr i internationell pedagogik samt docent i pedagogik och har undervisat i grundskolan och inom lärarutbildningen och i peda...

Karin Taube

Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Re...

 ;

En av de viktigaste uppgifterna för skolan är att lära elever läsa och skriva. Men det är inte alltid lätt att veta vad som är avgörande för att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Vad säger forskningen om läsförmåga? Och hur ser vägen framåt ut, både för lärare och elever? Den här boken handlar om hur lärare kan stödja barns tidiga läs- och skrivinlärning och underlätta deras fortsatta läs- och skrivutveckling. Författarna utgår från en balanserad läs- och skrivundervisning, där...

En av de viktigaste uppgifterna för skolan är att lära elever läsa och skriva. Men det är inte alltid lätt att veta vad som är avgörande för att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Vad säger forskningen om läsförmåga? Och hur ser vägen framåt ut, både för lärare och elever? Den här boken handlar om hur lärare kan stödja barns tidiga läs- och skrivinlärning och underlätta deras fortsatta läs- och skrivutveckling. Författarna utgår från en balanserad läs- och skrivundervisning, där undervisningen systematiskt behandlar både avkodning och språkförståelse. Här ses systematisk kartläggning av elevers läsning och skrivning som avgörande för att alla elever ska få det stöd de behöver. Läs- och skrivutveckling behandlas även ur ett längre perspektiv, under senare skolår och genom livet. Avslutningsvis diskuteras vad som är problemen kring läs- och skrivundervisning i Sverige i dag samt vad som kan - och bör - göras. Boken vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter med inriktning mot de yngre eleverna.

Inledning 11

Författarpresentationer 15

 

1. Vad är läsning och skrivning? 17

Språk, kommunikation och tänkande 17

Talspråk och skriftspråk 20

Varför läser och skriver vi? 22

När läser och skriver vi? 23

Vad läser och skriver vi? 25

Det vidgade textbegreppet 30

Hur läser och skriver vi? 31

Läs- och skrivforskning 32

 

2. Stimulera barns språkutveckling i hemmet 37

Hemmets betydelse 37

Att tala med barn 39

Att lyssna på barn 41

Att läsa för barn 43

Tv-tittande och språkutveckling 45

Datoranvändning och språkutveckling 47

Att utveckla den språkliga medvetenheten 48

 

3. Stimulera barnets språkutveckling tidigt 51

Förskola och förskoleklass 51

Förskolans betydelse 52

Förskolans uppgift 53

Förskoleklassens uppgift 55

Att stimulera barnets språkutveckling 56

Aktiviteter i förskolan och förskoleklassen  57

Att stärka det språkliga medvetandet 59

Att läsa för barn 61

Dator i förskola och förskoleklass 64

 

4. Vad kännetecknar god läs- och skrivundervisning? 69

Behövs läs- och skrivundervisning? 69

Läs- och skrivundervisningens delar 72

Metoder 74

Läsning: språkförståelse och avkodning 75

Att undervisa om språkförståelse 76

Att undervisa om avkodning 81

Skrivning 88

Motivation 93

 

5. Kartläggning av barns läs- och skrivutveckling 99

Några begrepp 100

Kartläggningens syfte 102

Kartläggningens innehåll 104

Kartläggningens konsekvenser 108

Metoder 111

Material och tester 115

Läsa-, skriva- och räknagarantin 119

 

6. Stöd vid problem med läsning och skrivning 125

Stöd utifrån garantin  126

Olika typer av åtgärder 127

Metoder 133

Avkodning 136

Upprepad läsning 138

Användning av datorer och dataprogram 140

Utvärdering av åtgärder 142

 

7. Läsning, skrivning och elevernas självbild 147

Självbild 147

Självbild, läsning och skrivning 150

Att förebygga 152

Hjälp när problemet redan finns 154

 

8. Hur elevernas läsförståelse kan utvecklas 159

Hörförståelse och läsförståelse 160

Texten, syftet och samtalet 161

Textens struktur och innehåll 163

Olika slags texter 165

Olika sorters läsning 174

Att läsa på papper eller skärm 179

Samtalet 183

Läsförståelsestrategier 184

 

9. Hur läsning kan stimuleras i skolan och i hemmen 191

Viktiga begrepp 192

Gemensam läsning 197

Att stimulera fri läsning 200

Skolbibliotek och bibliotek 203

Läsande förebilder 204

Datorn – hjälpmedel eller problem? 206

Hem och skola 209

Vad kan man läsa? 212

När kan man läsa? 213

Hur kan man läsa? 213

Datorer, plattor och mobiltelefoner 215

Föräldrar som läsande förebilder 217

 

10. Skillnader i läsning mellan flickor och pojkar 221

Vad stora läsundersökningar visar  222

Skillnader i skolan 224

Varför läser flickor bättre än pojkar? 225

Hur kan man stärka pojkarnas läsning? 232

Manliga läsande förebilder 235

Läsning på papper och skärm 237

 

11. Elever med svenska som andraspråk 239

Vilka är eleverna? 240

Svårigheter med läsning 245

Vad påverkar läsning och skrivning? 248

Hur kan läsning och skrivning stärkas? 258

 

12. Läsa för livet 265

Livets olika skeenden 265

En grund att stå på 267

Att läsa och skriva i olika sammanhang 269

Att läsa och skriva för studier 269

Att läsa och skriva på arbetet 271

Att läsa och skriva som medborgare 273

Att läsa och skriva på fritiden 274

Att läsa och skriva på andra språk 276

Att läsa och skriva digitalt 277

Att utveckla läsning och skrivning hela livet 278

 

13. En blick framåt på läs- och skrivundervisning 281

Vad är problemet? 281

Olika typer av åtgärder behövs 285

Likvärdigheten 286

Undervisningen 288

Lärarkompetensen 290

Tidig upptäckt 292

Digital och traditionell läsning 293

Förändrade läsvanor och läslust 295

Vad behöver göras? 295

Referenser 299

Register 327

Information

Författare:
Karin Taube Ulf Fredriksson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144197470
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
38309-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Karin Taube

Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Re...

Ulf Fredriksson

Ulf Fredriksson är fil.dr i internationell pedagogik samt docent i pedagogik och har undervisat i grundskolan och inom lärarutbildningen och i peda...

 ;