Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Intensiv läsinlärning
- 1Förord
- 5Inledning
- 15Läs- och skrivsvårigheter i årskurs 5–7
- 17Behovet av att intensifiera satsningen på läsning i årskurs 5–7
- 18I spänningsfältet mellan individens utbyte och inkluderande undervisning
- 23Ett delprojekt inom en forskningsram
- 25Bokens uppbyggnad
- Del I Bakgrund och relevant teori
- 129Intensiv läsinlärning i årskurs 5–10
- 29Centrala element i intensiv läsinlärning i årskurs 5–7
- 30Läsproblemens följdverkningar
- 32Lässvårigheternas delade ägarskap
- 32Samspels‑ och helhetsorienterade lösningar
- 33Teoretiska vägvisare för god praxis
- 33Utvecklingspsykologiska perspektiv
- 35Samband mellan talspråklig och skriftspråklig utveckling
- 38Vad är orsaken/erna till dyslexi?
- 41Perspektiv på lärande
- 43Personlighetspsykologiska perspektiv
- 45Läskursens form och innehåll
- 47Ett exempel: ”Skedsmo-projektet"
- 49Överordnad plan och förändringsstrategi
- 49Individen i systemet
- 50Förändringsprocessen
- 52Mål och arbetssätt
- 54Sammanfattning
- 255Strategiförändring genom samarbete och dialog
- 55Inlärningens dialogiska grund
- 55Didaktisk huvudutmaning
- 56Teoretisk inramning
- 62Mellan kartläggning och lärande – fokus på strategier
- 62Dialogiskt arbete med elever med läs‑ och skrivsvårigheter
- 63Strategiorienterad undervisning
- 64Handledningen
- 65Sammanfattning
- 367När läsningen blir svår – läsutvecklingen och de åtföljande känslorna
- 67Läsutvecklingens olika steg och betydelsen av en utvecklingsmodell
- 69Normal utveckling som utgångspunkt för att beskriva förseningar och avvikelser
- 70Utvecklingsvariationer
- 72Från logografisk till alfabetisk läsning
- 84Från alfabetisk till ortografisk läsning
- 97Från ortografisk till processorienterad läsning
- 100Sammanfattande beskrivning av Spear-Swerling och Sternbergs läsutvecklingsmodell
- 106När modet sviker
- 107Eleven i samspel med sin lärandemiljö
- 110Att fungera i skolan och självuppfattning
- 113Självvärdering och förväntningar
- 114Självuppfattning och attribution
- 116Prestationer och lärandemiljö
- 118Centrala pedagogiska förändringsdimensioner
- 120Sammanfattning
- 4123Läskurs som arbetsmetod
- 123Organisering och etablering
- 126Bakgrund och syfte
- 131Metodiska val och teoretiska grunder
- 131Bakgrunden till val av metod
- 132Helhetsläsningens metodiska ram
- 133Den språkteoretiska grunden för helhetsläsning
- 138Forskningsmässig grund
- 139Planerande och genomförande av läskursen
- 140Fas I: ntroduktion (1–2 veckor)
- 141Fas II: okusering på arbetssätt och strategier (2–3 veckor)
- 142Fas III: nternalisering (2–3 veckor)
- 143Fas IV: utomatisering (2–3 veckor)
- 143Efterarbete
- 144Sammanfattning
- Del II Utredning och åtgärdsutveckling
- 5149Tre berättelser om eleverna och deras lärandemiljöer
- 150Berättelsen om E
- 150Föräldrarnas bedömning
- 151Lärarnas och rektorns bedömning
- 151Forskarbedömning 1: i skolan
- 153Forskarbedömning 2: :s utveckling i förskolan och tidig skolålder
- 156Forskarbedömning 3: ärandemiljön
- 158Berättelsen om U
- 158Föräldrarnas bedömning
- 159Lärarnas och rektorns bedömning
- 159Forskarbedömning 1: i skolan
- 162Forskarbedömning 2: :s utveckling i förskolan och tidig skolålder
- 164Forskarbedömning 3: ärandemiljön
- 165Berättelsen om N
- 165Föräldrarnas bedömning
- 165Lärarnas och rektorns bedömning
- 166Forskarbedömning 1: i skolan
- 167Forskarbedömning 2: :s utveckling i förskola och tidig skolålder
- 168Forskarbedömning 3: lärandemiljön
- 170E, U och N – tre olika elever med flera gemensamma drag
- 173Sammanfattning
- 6175Kartläggning av elevernas läsning och skrivning
- 175Kartläggningsstrategi – skriftspråkliga färdigheter
- 178Kartläggning av självständig nivå för bemästrande
- 179Kartläggningsverktyg
- 180Sammanfattning av resultaten – självständig nivå för bemästrande
- 185Kartläggning av potentiell nivå för bemästrande
- 186Tillvägagångssätt vid dynamisk kartläggning
- 200Sammanfattning och analys av den dynamiska kartläggningen
- 202Dynamisk kartläggning avseende eleverna N och E
- 204Sammanfattning
- 7205Kartläggning av socioemotionellt fungerande
- 205Delad skuld och delat ansvar
- 206Tillvägagångssätt och kartläggningsverktyg
- 207Kartläggningsstrategi – socioemotionella förhållanden
- 208Observation i klassen
- 210Samtal med eleverna
- 214Kartläggningen: erfarenhet och analys
- 214Elev E: levens självrapport och attributionsmönster
- 218Elev N: jälvuppfattning och attributionsmönster
- 220Elev U: jälvuppfattning och attributionsmönster
- 221Sammanfattning
- 8223Kartläggning av lärandemiljön
- 224Informanter och samarbetssarenor
- 227Kartläggningsverktyg
- 227Intervjuer
- 228Observation av undervisningssituationer
- 230Loggbok
- 234Kartläggningen: resultat och analyser
- 234Undervisningsutbudet: överordnat perspektiv
- 238Läs och skrivundervisningen i praktiken
- 241Fördjupande erfarenheter från klassrumsobservationer och läskurs
- 244Inlärningssituationen sedd ur föräldrarnas synvinkel
- 246Elevernas upplevelse av skolsituationen
- 247Sammanfattning
- 9249Analys- och åtgärdsplanering
- 249Från kartläggning till analys
- 249Komplexa orsaksmönster och åtgärder längs flera spår
- 251Fördjupning av centrala förändringsområden
- 254En interaktiv analysmodell med pedagogisk profil
- 257Den interaktiva modellen som analysverktyg
- 259Användning av modellen: case U
- 261Från analys till åtgärd
- 262Sammanfattning
- Del III Genomförande av åtgärder
- 10267Genomförande av läskurs
- 268Från överordnad åtgärdsplan till plan för läskurs
- 268Insatsområden på makro‑ och mikronivå
- 273En dag på en läskurs
- 274Förberedelse: val av text
- 275Fas A (helhet 1): tt bli förtrolig med texten (förståelse och språklig kontroll)
- 279Fas B (detaljarbete): Uppbyggnad av metalingvistisk kunskap – språkligt medvetandegörande, avkodning och stavning
- 294Fas C (helhet 2): Repeterad läsning – samordning och automatisering
- 296Loggboksskrivning – metakognitivt lärande och motivation
- 297Sammanfattning
- 11299Centrala pedagogiska problem
- 300Att stärka arbetssätt och generellt fungerande i skolan
- 300Att stärka elevens självuppfattning
- 301Att säkerställa struktur och förutsägbarhet
- 303Att använda tydliggörande som stödstrategi
- 304Att säkerställa noggranna arbetssätt
- 307Att stödja elevens tålamod
- 308Att ge emotionellt stöd
- 309Att stärka språkligt och metakognitivt fungerande
- 310Att stärka språkförståelse
- 314Att stärka betydelsesökande lässtrategier
- 318Att säkerställa automatisering av läsningen
- 321Sammanfattning
- Del IV Interventionens verkningar
- 12325Utvärderingsstrategi
- 326Inlärning och utvärdering hand i hand
- 327En bred utvärderingsstrategi
- 329Utvärderingsplan
- 333Ett fältexperiment
- 335Utvärdering i praxis
- 337Sammanfattning
- 13339Förändringar på elevnivå
- 339Läs- och stavningsfärdigheter
- 339Avkodning och läsförståelse
- 341Läsning och stavning vid interventionens start och därefter
- 344Hur svaga var N:s resultat vid interventionens början?
- 346Förändring av läsfärdighet under läskursen
- 347Förändringar i läsfärdighet fram till posttest 2
- 348Stavfel och ortografisk medvetenhet vid de tre bedömningspunkterna
- 350Förändringar i lässtrategier
- 351Summering: förändringar i läsning och stavning, elev N
- 353Erfarenheter från U:s och E:s läskurser
- 360Arbetssätt, självuppfattning och socioemotionellt fungerande
- 360Arbetssätt och inställning till att lära
- 365Självuppfattning och attribution, Elev E
- 375Självuppfattning och attribution, eleverna N och U
- 378Summering – socioemotionellt fungerande
- 383Sammanfattning
- 384Lässvårigheter och motvindsfaktorer
- 14387Lärandemiljön: kvaliteter och förändring
- 387Om betydelsen av att skapa ett samägt projekt
- 388Centrala förändringsfaktorer
- 390Miljöfaktorers roll i förändringsprocesser
- 391Organisatoriska förhållanden
- 409Skola–hem–samarbete
- 412Lärarkompetens
- 416Stöd- och handledningsresurs
- 416Några centrala utmaningar
- 424Sammanfattning
- 27Efterord
- 428Några nyckelelement i goda förändringsprocesser
- 428Bred infallsvinkel
- 429Tid och kompetens
- 430En skola med kultur för lärande och ämnesövergripande samarbete
- 433Vilka upptäckter gjorde starkast intryck?
- 439Om författarna
- 441Litteratur
Gediget, inspirerande och briljant framställd forskning som är mycket användbar för verksamma lärare, specialpedagoger och speciallärare.
Information
- Författare:
- Bente Eriksen Hagtvet Jørgen Frost Vigdis Refsahl
- Översättare:
- Susanne Uhler
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144109459
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 39051-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 456