Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Hur barn lär sig läsa och skriva

Skickas följande arbetsdag

Hur barn lär sig läsa och skriva

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa. Det gemensamma samtalet ger liv åt texterna, sätter dem i rörelse och ger barnet hjälp att bygga egna mentala bilder som stöd för förståelsen. Den här boken ger en omfångsrik översikt över läs- och skrivutvecklingen från tidiga förskoleår till de första skolåren. Centrala teman är hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaron mellan barn och vuxna och hur läsandet, skrivandet och samtalet om det som läses o...

Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa. Det gemensamma samtalet ger liv åt texterna, sätter dem i rörelse och ger barnet hjälp att bygga egna mentala bilder som stöd för förståelsen. Den här boken ger en omfångsrik översikt över läs- och skrivutvecklingen från tidiga förskoleår till de första skolåren. Centrala teman är hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaron mellan barn och vuxna och hur läsandet, skrivandet och samtalet om det som läses och skrivs samverkar och förstärker varandra. I den första delen av boken beskrivs barns läs- och skrivutveckling. Här behandlas också likheter med talspråksutvecklingen samt olika orsaker till läs- och skrivsvårigheter. Den andra delen består av en diskussion om hur man kan arbeta i förskola och skola för att stödja barns läs- och skrivutveckling och för att skapa rika språkrum. Boken ger konkreta exempel på språkstimulerande aktiviteter. I denna andra upplaga av boken inkluderas de senaste årens forskning inom läs- och skrivutveckling. Avsnitten om hur man kan arbeta i förskola och skola har utökats, och dessutom visar författaren på vilka olika sätt barns läs- och skrivutveckling kan kartläggas. Hur barn lär sig läsa och skriva vänder sig till alla som arbetar med barn och som vill veta mer om barns tidiga läs- och skrivutveckling: barnskötare och pedagoger inom förskolan och på fritidshem, lärare och specialpedagoger i skolan samt logopeder. Andra upplagan

      • 1
        11
        Hur barn lär sig läsa och skriva
      • 2
        15
        Tidigare forskning om läs- och skrivlärande
        • 15
          Traditionell pedagogisk och psykologisk forskning
        • 17
          Forskning om barns metaspråkliga förmåga
        • 18
          Forskning om tidigt läs- och skrivlärande
        • 22
          Faktorer av betydelse för ett rikt läs- och skrivlärande
      • 3
        25
        Två typer av läsande och skrivande
        • 25
          Grammatiskt läsande och skrivande
        • 27
          Effektivt läsande och skrivande
        • 28
          De två läs- och skrivtypernas olika funktioner
        • 30
          Läs- och skrivlärande
        • 30
          Informellt läs- och skrivlärande
        • 36
          Slutord
      • 4
        37
        Att lära sig effektivt läsande och skrivande
        • 37
          Gemensamt effektivt läsande och skrivande
        • 43
          Begränsat effektivt läsande och skrivande
        • 43
          Preläsande och preskrivande
        • 46
          Situationsläsande och situationsskrivande
        • 48
          Tidig form av helordsläsande och helordsskrivande
        • 51
          Utvecklat effektivt läsande och skrivande
        • 51
          Utvecklat effektivt läsande
        • 53
          Utvecklat effektivt skrivande
        • 55
          Lärogång
        • 56
          Aktivitetskomplexitet
        • 58
          Textens komplexitet
        • 59
          Grammatisk riktighet
        • 59
          Rollfördelning
        • 60
          Slutord
      • 5
        63
        Att genom samtal lära sig grammatiskt skrivande och läsande
        • 64
          De grundläggande grammatiska principerna
        • 64
          Principen om objektifiering
        • 65
          Principen om den dubbla artikulationen
        • 68
          Principen om skrivtecknens invarians
        • 72
          Principen om skrivtecknens linearisering
        • 74
          Principen om skrivtecknens bi-unikhet
        • 74
          De grammatiska principerna i samverkan
        • 78
          Andra metaspråkliga aktiviteter
        • 81
          Lärogång
        • 82
          Samtalets utförlighet
        • 83
          Samtalsämnet
        • 85
          Samtalssituationen
        • 86
          Grammatisk riktighet
        • 86
          Rollfördelningen i samtalet
        • 89
          Slutord
      • 6
        91
        Att lära sig grammatiskt skrivande och läsande genom att skriva och läsa
        • 91
          Grammatiskt läsande och skrivande
        • 91
          Begränsat effektivt läsande och skrivande med grammatiskt stöd
        • 93
          Diktamensskrivande och diktamensläsande
        • 95
          Syntes-i-analys skrivande (SIA-skrivande)
        • 101
          Analys-i-syntes läsande (AIS-läsande)
        • 103
          Utvecklat effektivt skrivande och läsande med grammatiskt stöd
        • 104
          Lärogång
        • 104
          Aktivitetskomplexitet
        • 107
          Textens komplexitet
        • 108
          Grammatisk riktighet
        • 109
          Rollfördelning
        • 110
          Slutord
      • 7
        111
        Skriftspråkslärande och talspråkslärande
        • 112
          Likheter och olikheter i tal- och skriftspråkslärande
        • 112
          Interaktionssätt
        • 116
          De språkliga uttryckens innehåll
        • 117
          De språkliga uttryckens form
        • 119
          De språkliga uttryckens funktion
        • 119
          Lärogång
        • 121
          Karaktäristiska drag hos talspråk och skriftspråk
        • 121
          Implicit – explicit
        • 122
          Varierat – standardiserat
        • 123
          Sändare och mottagare: tillsammans – separerade
        • 124
          Monologiskt – dialogiskt
        • 125
          Kontext-beroende – kontext-oberoende
        • 126
          Primär socialisation – sekundär socialisation
        • 127
          Övriga karaktäristiska drag
        • 127
          Talspråk, skriftspråk, språkaktivitet och språkobjekt
        • 130
          Slutord
      • 8
        133
        Läs- och skrivundervisning och läs- och skrivsvårigheter
        • 133
          Traditionell läs- och skrivundervisning
        • 136
          Ljudmetod och helordsmetod
        • 137
          Teknik och program
        • 138
          Hinder vid läs- och skrivlärande
        • 138
          Olika sätt att se på lärande
        • 139
          Aktivitetsinriktning
        • 140
          Språklig bas
        • 142
          Textmaterialet
        • 144
          Förkunskaper som är nödvändiga för deltagande i traditionell läs- och skrivundervisning
        • 144
          Att undvika läs- och skrivsvårigheter som orsakas av läs- och skrivprogrammet
        • 146
          Slutord
      • 9
        147
        Läs- och skrivlärande hemma, i förskolan, förskoleklass och skolan
        • 148
          Målet för läs- och skrivlärande
        • 148
          Vad är läs- och skrivlärande? Varför detta
        • 151
          Medlen för läs- och skrivlärande
        • 151
          Hur kan språklärandet stödjas? Varför just så
        • 153
          Att skapa utmanande och rika språkrum
        • 155
          Läsande i språkrum
        • 157
          Skrivande i språkrum
        • 159
          Språklekar i språkrum
        • 161
          Slutord
      • 10
        163
        Uppföljning och bedömning av läsande och skrivande i ett pedagogiskt rum
        • 163
          Varför ska man följa upp och bedöma barns utveckling
        • 164
          Grunder för val av instrument och bedömningssätt
        • 164
          Wash-back effekt
        • 166
          Bred bedömningsgrund av läs- och skrivlärande
        • 168
          Metod och material för bedömning av läs- och skrivlärande
        • 170
          Bedömning av läs- och skrivlärande
        • 170
          Bedömning som produkt
        • 170
          Bedömning i process och i de närmaste utvecklingszonerna
        • 172
          Ett exempel på bedömning i process och i de närmaste utvecklingszonerna
        • 177
          Slutord
      • 11
        179
        Frågor om tidigt läs- och skrivlärande
        • 180
          Frågor med svar
        • 180
          Ska man låta sitt barn möta ”skräplitteratur”
        • 182
          Är det fel att lära barn läsa och skriva innan de börjar skolan
        • 183
          Är det farligt att tvinga fram en läs- och skrivutveckling i förskoleåldern
        • 184
          Är det fel på barnet om det inte är intresserat av att läsa och skriva
        • 185
          Är läs- och skrivsvårigheter ärftliga
        • 186
          Kan man motverka läs- och skrivsvårigheter
        • 187
          Måste man gå igenom alla utvecklingssteg för att bli en bra läsare och skrivare
        • 188
          Varför skriver många barn till en början spegelvänt
        • 189
          Ska man skriva med små eller stora bokstäver åt förskolebarn
        • 189
          Är det fel att lära barnen bokstävernas namn i stället för deras ljud
        • 190
          Frågor utan svar
        • 190
          Allmänt
        • 190
          Läs- och skrivutvecklingen
        • 191
          Aktiviteter
        • 191
          Textmaterial: Det som läses och det som ska skrivas
        • 192
          Arbetsmaterial
      • 12
        193
        Termer och begrepp
    • 199
      Litteratur

Information

Författare:
Caroline Liberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144043692
Utgivningsår:
1993
Revisionsår:
2005
Artikelnummer:
3458-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
210

Författare

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

 ;

Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa. Det gemensamma samtalet ger liv åt texterna, sätter dem i rörelse och ger barnet hjälp att bygga egna mentala bilder som stöd för förståelsen. Den här boken ger en omfångsrik översikt över läs- och skrivutvecklingen från tidiga förskoleår till de första skolåren. Centrala teman är hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaron mellan barn och vuxna och hur läsandet, skrivandet och samtalet om det som läses o...

Barnet lär sig läsa genom att skriva och skriva genom att läsa. Det gemensamma samtalet ger liv åt texterna, sätter dem i rörelse och ger barnet hjälp att bygga egna mentala bilder som stöd för förståelsen. Den här boken ger en omfångsrik översikt över läs- och skrivutvecklingen från tidiga förskoleår till de första skolåren. Centrala teman är hur förmågan att läsa och skriva växer fram och utvecklas i samvaron mellan barn och vuxna och hur läsandet, skrivandet och samtalet om det som läses och skrivs samverkar och förstärker varandra. I den första delen av boken beskrivs barns läs- och skrivutveckling. Här behandlas också likheter med talspråksutvecklingen samt olika orsaker till läs- och skrivsvårigheter. Den andra delen består av en diskussion om hur man kan arbeta i förskola och skola för att stödja barns läs- och skrivutveckling och för att skapa rika språkrum. Boken ger konkreta exempel på språkstimulerande aktiviteter. I denna andra upplaga av boken inkluderas de senaste årens forskning inom läs- och skrivutveckling. Avsnitten om hur man kan arbeta i förskola och skola har utökats, och dessutom visar författaren på vilka olika sätt barns läs- och skrivutveckling kan kartläggas. Hur barn lär sig läsa och skriva vänder sig till alla som arbetar med barn och som vill veta mer om barns tidiga läs- och skrivutveckling: barnskötare och pedagoger inom förskolan och på fritidshem, lärare och specialpedagoger i skolan samt logopeder.

Information

Författare:
Caroline Liberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173986
Utgivningsår:
1993
Revisionsår:
2005
Artikelnummer:
3458-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Caroline Liberg

Caroline Liberg är professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läroch läsprocesser vid Uppsala universitet. Hon har under många år undervis...

 ;