Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Hur barn lär sig läsa och skriva

Hur barn lär sig läsa och skriva
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 111Hur barn lär sig läsa och skriva
- 215Tidigare forskning om läs- och skrivlärande
- 15Traditionell pedagogisk och psykologisk forskning
- 17Forskning om barns metaspråkliga förmåga
- 18Forskning om tidigt läs- och skrivlärande
- 22Faktorer av betydelse för ett rikt läs- och skrivlärande
- 325Två typer av läsande och skrivande
- 25Grammatiskt läsande och skrivande
- 27Effektivt läsande och skrivande
- 28De två läs- och skrivtypernas olika funktioner
- 30Läs- och skrivlärande
- 30Informellt läs- och skrivlärande
- 36Slutord
- 437Att lära sig effektivt läsande och skrivande
- 37Gemensamt effektivt läsande och skrivande
- 43Begränsat effektivt läsande och skrivande
- 43Preläsande och preskrivande
- 46Situationsläsande och situationsskrivande
- 48Tidig form av helordsläsande och helordsskrivande
- 51Utvecklat effektivt läsande och skrivande
- 51Utvecklat effektivt läsande
- 53Utvecklat effektivt skrivande
- 55Lärogång
- 56Aktivitetskomplexitet
- 58Textens komplexitet
- 59Grammatisk riktighet
- 59Rollfördelning
- 60Slutord
- 563Att genom samtal lära sig grammatiskt skrivande och läsande
- 64De grundläggande grammatiska principerna
- 64Principen om objektifiering
- 65Principen om den dubbla artikulationen
- 68Principen om skrivtecknens invarians
- 72Principen om skrivtecknens linearisering
- 74Principen om skrivtecknens bi-unikhet
- 74De grammatiska principerna i samverkan
- 78Andra metaspråkliga aktiviteter
- 81Lärogång
- 82Samtalets utförlighet
- 83Samtalsämnet
- 85Samtalssituationen
- 86Grammatisk riktighet
- 86Rollfördelningen i samtalet
- 89Slutord
- 691Att lära sig grammatiskt skrivande och läsande genom att skriva och läsa
- 91Grammatiskt läsande och skrivande
- 91Begränsat effektivt läsande och skrivande med grammatiskt stöd
- 93Diktamensskrivande och diktamensläsande
- 95Syntes-i-analys skrivande (SIA-skrivande)
- 101Analys-i-syntes läsande (AIS-läsande)
- 103Utvecklat effektivt skrivande och läsande med grammatiskt stöd
- 104Lärogång
- 104Aktivitetskomplexitet
- 107Textens komplexitet
- 108Grammatisk riktighet
- 109Rollfördelning
- 110Slutord
- 7111Skriftspråkslärande och talspråkslärande
- 112Likheter och olikheter i tal- och skriftspråkslärande
- 112Interaktionssätt
- 116De språkliga uttryckens innehåll
- 117De språkliga uttryckens form
- 119De språkliga uttryckens funktion
- 119Lärogång
- 121Karaktäristiska drag hos talspråk och skriftspråk
- 121Implicit – explicit
- 122Varierat – standardiserat
- 123Sändare och mottagare: tillsammans – separerade
- 124Monologiskt – dialogiskt
- 125Kontext-beroende – kontext-oberoende
- 126Primär socialisation – sekundär socialisation
- 127Övriga karaktäristiska drag
- 127Talspråk, skriftspråk, språkaktivitet och språkobjekt
- 130Slutord
- 8133Läs- och skrivundervisning och läs- och skrivsvårigheter
- 133Traditionell läs- och skrivundervisning
- 136Ljudmetod och helordsmetod
- 137Teknik och program
- 138Hinder vid läs- och skrivlärande
- 138Olika sätt att se på lärande
- 139Aktivitetsinriktning
- 140Språklig bas
- 142Textmaterialet
- 144Förkunskaper som är nödvändiga för deltagande i traditionell läs- och skrivundervisning
- 144Att undvika läs- och skrivsvårigheter som orsakas av läs- och skrivprogrammet
- 146Slutord
- 9147Läs- och skrivlärande hemma, i förskolan, förskoleklass och skolan
- 148Målet för läs- och skrivlärande
- 148Vad är läs- och skrivlärande? Varför detta
- 151Medlen för läs- och skrivlärande
- 151Hur kan språklärandet stödjas? Varför just så
- 153Att skapa utmanande och rika språkrum
- 155Läsande i språkrum
- 157Skrivande i språkrum
- 159Språklekar i språkrum
- 161Slutord
- 10163Uppföljning och bedömning av läsande och skrivande i ett pedagogiskt rum
- 163Varför ska man följa upp och bedöma barns utveckling
- 164Grunder för val av instrument och bedömningssätt
- 164Wash-back effekt
- 166Bred bedömningsgrund av läs- och skrivlärande
- 168Metod och material för bedömning av läs- och skrivlärande
- 170Bedömning av läs- och skrivlärande
- 170Bedömning som produkt
- 170Bedömning i process och i de närmaste utvecklingszonerna
- 172Ett exempel på bedömning i process och i de närmaste utvecklingszonerna
- 177Slutord
- 11179Frågor om tidigt läs- och skrivlärande
- 180Frågor med svar
- 180Ska man låta sitt barn möta ”skräplitteratur”
- 182Är det fel att lära barn läsa och skriva innan de börjar skolan
- 183Är det farligt att tvinga fram en läs- och skrivutveckling i förskoleåldern
- 184Är det fel på barnet om det inte är intresserat av att läsa och skriva
- 185Är läs- och skrivsvårigheter ärftliga
- 186Kan man motverka läs- och skrivsvårigheter
- 187Måste man gå igenom alla utvecklingssteg för att bli en bra läsare och skrivare
- 188Varför skriver många barn till en början spegelvänt
- 189Ska man skriva med små eller stora bokstäver åt förskolebarn
- 189Är det fel att lära barnen bokstävernas namn i stället för deras ljud
- 190Frågor utan svar
- 190Allmänt
- 190Läs- och skrivutvecklingen
- 191Aktiviteter
- 191Textmaterial: Det som läses och det som ska skrivas
- 192Arbetsmaterial
- 12193Termer och begrepp
- 199Litteratur
Information
- Författare:
- Caroline Liberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144043692
- Utgivningsår:
- 1993
- Revisionsår:
- 2005
- Artikelnummer:
- 3458-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 210
Information
- Författare:
- Caroline Liberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173986
- Utgivningsår:
- 1993
- Revisionsår:
- 2005
- Artikelnummer:
- 3458-SB02
- Upplaga:
- Andra