Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Ny upplaga
De första årens engelska

De första årens engelska
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 11
Om boken 12
Varför en bok på svenska om engelskundervisning? 14
1. Engelskämnet i de tidigare åren 15
Engelskstart ur ett svenskt perspektiv 16
Tidig engelskstart i våra grannländer 18
Tidigt engelsklärande världen över 23
2. Forskningsöversikt av tidig språkstart 27
Forskningsfältet 28
Är yngre alltid bättre? 28
EPÅL-projektet i Sverige 32
Language Learning for European Citizenship 35
ELLiE-projektet 36
Tidig start ger fördelar på sikt 38
Sammanfattning av fördelar med tidig språkstart 39
Modersmålet drar nytta av flerspråkighet 40
Flerspråkighet 41
Att utveckla en positiv attityd till språk och kulturer 43
Läraren är den viktigaste faktorn för framgång 44
Sambandet mellan undervisningstid och elevers lärande 46
Språkforskning i ett framtida perspektiv 48
3. Engelskämnet och styrdokumenten 51
Gemensam europeisk referensram för språk, GERS 52
En kommunikativ språksyn 57
Kursplanen i engelska 60
Kursplanens centrala innehåll 61
En likvärdig undervisning i engelska 64
4. Kursplanen i praktiken 65
Lyssna och förstå, imitera och tala 66
Språkduschen är central för att lyssna och förstå 68
Tydligt talad engelska från olika medier 70
Ord och fraser i närmiljön 71
Tala och samtala – produktion och interaktion 72
Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger 74
Sånger, ramsor och dramatiseringar 76
Läsa och skriva på engelska 79
Vardagsliv och levnadssätt där engelska används 82
5. De första åren i klassrummet 85
Inventera vad eleverna redan kan 86
Jag kan säga några färger 90
Fler idéer för lärande och undervisning om färger och andra vardagliga ordområden 91
Siffror och fingrar 93
Sånger, ramsor och rörelse 94
Höra-göra-övningar 96
En mascot som bara pratar engelska 100
Bilderboken – en uppskattad språkdusch 102
Bok och bildaktivitet 105
Här pågår engelskundervisning 107
Papperstallrikar, maskeringstejp och klädlina med nypor 107
Utnyttja tiden till mer engelska 110
6. Alla vågar inte prata engelska 113
Det språkliga självförtroendet grundläggs tidigt 113
En tyst period 115
Det trygga klassrummet 116
Upprepningar skapar trygghet 119
”Det är lite pirrigt om jag säger fel” 119
Språkliga fel är nödvändiga för lärandet 122
Lärare som ogärna pratar engelska 124
Att få visa vad man kan i stället för vad man inte kan 127
7. Planering, progression och strategier 129
Planera för progression och kontinuitet 129
Att lära språk kräver aktivitet 132
Ord och fraser i ett sammanhang 133
Vad innebär det att kunna ett ord? 135
Strategin ”med andra ord” 136
Strategin ”att våga gissa” 138
Stationssystem och undersökningar av olika slag 141
Storyline 145
Undvik översättning till svenska 145
8. Bilderböckernas magi 149
”Läsberätta” 149
Att välja bok 153
Jag kan förstå när någon berättar! 154
Bilderboksarbete i årskurs 1−3 155
Åldersanpassade utmaningar 159
Böcker från årskurs 4 och uppåt 160
Temaarbete utifrån engelska bilderböcker 162
Böcker om andra kulturer 165
9. Fritidsengelskan och skolan 171
”Skolengelskan är för seg” 171
Vardagsengelskan i klassrummet 173
Aktiv fritidsengelska 174
Språkjakt som hemläxa 176
Internet i engelskundervisningen 179
Online interaction 179
10. Inkluderande undervisning 183
Allsidig metodisk verktygslåda 184
Inte bara lärobok – variera mera! 186
Elevernas upplevelse av undervisningen 190
Stadieövergångar och överlämningssamtal 192
Utvecklande undervisning för alla 193
Elever i behov av särskilt stöd 195
Engelska för alla elever 197
Ha höga förväntningar på eleverna 199
11. Bedömning för lärande och språkutveckling 201
Att synliggöra engelsklärandet 202
Att bedöma för lärande 204
Elevernas egen dokumentation av engelsklärandet 209
Elevers självbedömning: Jag kan! 210
Europeisk språkportfolio 6–11 år 211
Kan yngre elever göra självbedömningar? 214
Hur kan språkportfolion användas? 215
Uppmärksamhet på alla språk i portfolion 217
Nationellt diagnosmaterial i engelska för årskurserna 1−6 220
Nationellt ämnesprov i engelska för årskurs 6 221
12. Hur kan motivationen och lusten …|för språk utvecklas? 225
Motivation i språkundervisningen 226
De tidiga åren är viktigast för motivationen och intresset 227
Motivera för fler språk 229
Att vidareutvecklas som språklärare 232
Ta egna initiativ till kompetensutveckling i engelska 235
Referenser 237
Engelska bilderböcker 244
Tips på metodböcker i engelska för årskurserna F–6 247
Tips på webbplatser för sånger, ramsor, sagor, lekar, filmer, böcker, tidningar 249
Exempel på film och dramatiseringar på engelska
från urplay.se 250
Sakregister 253
De första årens engelska är engagerad, konkret och praktisk med rikliga metodiska förslag på hur man gör ämnet tryggt, lustfyllt, aktivt och språkutvecklande. Det känns verkligen att författaren brinner för sitt ämne.
Information
- Författare:
- Gun Lundberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144140797
- Utgivningsår:
- 2011
- Revisionsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 33775-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 256
Information
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144183831
- Utgivningsår:
- 2011
- Revisionsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 33775-SB03
- Upplaga:
- Tredje