Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ny upplaga

De första årens engelska

Förskoleklass till åk 6 - på vetenskaplig grund
Skickas följande arbetsdag

De första årens engelska

Förskoleklass till åk 6 - på vetenskaplig grund

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Ett språkligt självförtroende hjälper barn att våga och vilja lära sig språk och stimulerar intresset för att lära fler språk i ett längre perspektiv. Det är därför oerhört viktigt att det första mötet med engelska i skolan blir tryggt, lustfyllt, aktivt och språkutvecklande. Planering, genomförande, bedömning och utvärdering av kommunikativ engelska är bokens didaktiska fokus. Författaren ger en mängd metodiska förslag för det kommunikativa engelskklassrummet och rika exempel på hur undervi...

Ett språkligt självförtroende hjälper barn att våga och vilja lära sig språk och stimulerar intresset för att lära fler språk i ett längre perspektiv. Det är därför oerhört viktigt att det första mötet med engelska i skolan blir tryggt, lustfyllt, aktivt och språkutvecklande. Planering, genomförande, bedömning och utvärdering av kommunikativ engelska är bokens didaktiska fokus. Författaren ger en mängd metodiska förslag för det kommunikativa engelskklassrummet och rika exempel på hur undervisningen kan utveckla eleverna att bli mer språkligt aktiva och medvetna i sina möten med engelska och andra språk utanför skolan. I denna tredje upplaga av De första årens engelska har bland annat den vetenskapliga grunden för lärande och undervisning i engelska för yngre åldrar uppdaterats med aktuell nordisk, europeisk och internationell forskning. Upplagan har också tagit hänsyn till den reviderade kursplanen i engelska och det nytillkomna komplementet till den europeiska referensramen för språk. De första årens engelska vänder sig till såväl studenter på grundlärar­utbildningen som till verksamma lärare från förskoleklass till årskurs 6.

Förord 11

Om boken 12

Varför en bok på svenska om engelskundervisning? 14


 1. Engelskämnet i de tidigare åren 15

Engelskstart ur ett svenskt perspektiv 16

Tidig engelskstart i våra grannländer 18

Tidigt engelsklärande världen över 23


 2. Forskningsöversikt av tidig språkstart 27

Forskningsfältet 28

Är yngre alltid bättre? 28

EPÅL-projektet i Sverige 32

Language Learning for European Citizenship 35

ELLiE-projektet 36

Tidig start ger fördelar på sikt 38

Sammanfattning av fördelar med tidig språkstart 39

Modersmålet drar nytta av flerspråkighet 40

Flerspråkighet 41

Att utveckla en positiv attityd till språk och kulturer 43

Läraren är den viktigaste faktorn för framgång 44

Sambandet mellan undervisningstid och elevers lärande 46

Språkforskning i ett framtida perspektiv 48


 3. Engelskämnet och styrdokumenten 51

Gemensam europeisk referensram för språk, GERS 52

En kommunikativ språksyn 57

Kursplanen i engelska 60

Kursplanens centrala innehåll 61

En likvärdig undervisning i engelska 64


 4. Kursplanen i praktiken 65

Lyssna och förstå, imitera och tala 66

Språkduschen är central för att lyssna och förstå 68

Tydligt talad engelska från olika medier 70

Ord och fraser i närmiljön 71

Tala och samtala – produktion och interaktion 72

Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger 74

Sånger, ramsor och dramatiseringar 76

Läsa och skriva på engelska 79

Vardagsliv och levnadssätt där engelska används 82


 5. De första åren i klassrummet 85

Inventera vad eleverna redan kan 86

Jag kan säga några färger 90

Fler idéer för lärande och undervisning om färger och andra vardagliga ordområden 91

Siffror och fingrar 93

Sånger, ramsor och rörelse 94

Höra-göra-övningar 96

En mascot som bara pratar engelska 100

Bilderboken – en uppskattad språkdusch 102

Bok och bildaktivitet 105

Här pågår engelskundervisning 107

Papperstallrikar, maskeringstejp och klädlina med nypor 107

Utnyttja tiden till mer engelska 110


 6. Alla vågar inte prata engelska 113

Det språkliga självförtroendet grundläggs tidigt 113

En tyst period 115

Det trygga klassrummet 116

Upprepningar skapar trygghet 119

”Det är lite pirrigt om jag säger fel” 119

Språkliga fel är nödvändiga för lärandet 122

Lärare som ogärna pratar engelska 124

Att få visa vad man kan i stället för vad man inte kan 127


 7. Planering, progression och strategier 129

Planera för progression och kontinuitet 129

Att lära språk kräver aktivitet 132

Ord och fraser i ett sammanhang 133

Vad innebär det att kunna ett ord? 135

Strategin ”med andra ord” 136

Strategin ”att våga gissa” 138

Stationssystem och undersökningar av olika slag 141

Storyline 145

Undvik översättning till svenska 145


 8. Bilderböckernas magi 149

”Läsberätta” 149

Att välja bok 153

Jag kan förstå när någon berättar! 154

Bilderboksarbete i årskurs 1−3 155

Åldersanpassade utmaningar 159

Böcker från årskurs 4 och uppåt 160

Temaarbete utifrån engelska bilderböcker 162

Böcker om andra kulturer 165


 9. Fritidsengelskan och skolan 171

”Skolengelskan är för seg” 171

Vardagsengelskan i klassrummet 173

Aktiv fritidsengelska 174

Språkjakt som hemläxa 176

Internet i engelskundervisningen 179

Online interaction 179


 10. Inkluderande undervisning 183

Allsidig metodisk verktygslåda 184

Inte bara lärobok – variera mera! 186

Elevernas upplevelse av undervisningen 190

Stadieövergångar och överlämningssamtal 192

Utvecklande undervisning för alla 193

Elever i behov av särskilt stöd 195

Engelska för alla elever 197

Ha höga förväntningar på eleverna 199


 11. Bedömning för lärande och språkutveckling 201

Att synliggöra engelsklärandet 202

Att bedöma för lärande 204

Elevernas egen dokumentation av engelsklärandet 209

Elevers självbedömning: Jag kan! 210

Europeisk språkportfolio 6–11 år 211

Kan yngre elever göra självbedömningar? 214

Hur kan språkportfolion användas? 215

Uppmärksamhet på alla språk i portfolion 217

Nationellt diagnosmaterial i engelska för årskurserna 1−6 220

Nationellt ämnesprov i engelska för årskurs 6 221


 12. Hur kan motivationen och lusten …|för språk utvecklas? 225

Motivation i språkundervisningen 226

De tidiga åren är viktigast för motivationen och intresset 227

Motivera för fler språk 229

Att vidareutvecklas som språklärare 232

Ta egna initiativ till kompetensutveckling i engelska 235

Referenser 237

Engelska bilderböcker 244

Tips på metodböcker i engelska för årskurserna F–6 247

Tips på webbplatser för sånger, ramsor, sagor, lekar, filmer, böcker, tidningar 249

Exempel på film och dramatiseringar på engelska
från urplay.se 250

Sakregister 253

De första årens engelska är engagerad, konkret och praktisk med rikliga metodiska förslag på hur man gör ämnet tryggt, lustfyllt, aktivt och språkutvecklande. Det känns verkligen att författaren brinner för sitt ämne.

Information

Författare:
Gun Lundberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140797
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
33775-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
256

Författare

Gun Lundberg

Gun Lundberg har i mer än 20 år varit verksam som universitetslektor och lärarutbildare vid Umeå universitet, där hon undervisat på grund­lärarprog...

 ;

Ett språkligt självförtroende hjälper barn att våga och vilja lära sig språk och stimulerar intresset för att lära fler språk i ett längre perspektiv. Det är därför oerhört viktigt att det första mötet med engelska i skolan blir tryggt, lustfyllt, aktivt och språkutvecklande. Planering, genomförande, bedömning och utvärdering av kommunikativ engelska är bokens didaktiska fokus. Författaren ger en mängd metodiska förslag för det kommunikativa engelskklassrummet och rika exempel på hur undervi...

Ett språkligt självförtroende hjälper barn att våga och vilja lära sig språk och stimulerar intresset för att lära fler språk i ett längre perspektiv. Det är därför oerhört viktigt att det första mötet med engelska i skolan blir tryggt, lustfyllt, aktivt och språkutvecklande. Planering, genomförande, bedömning och utvärdering av kommunikativ engelska är bokens didaktiska fokus. Författaren ger en mängd metodiska förslag för det kommunikativa engelskklassrummet och rika exempel på hur undervisningen kan utveckla eleverna att bli mer språkligt aktiva och medvetna i sina möten med engelska och andra språk utanför skolan. I denna tredje upplaga av De första årens engelska har bland annat den vetenskapliga grunden för lärande och undervisning i engelska för yngre åldrar uppdaterats med aktuell nordisk, europeisk och internationell forskning. Upplagan har också tagit hänsyn till den reviderade kursplanen i engelska och det nytillkomna komplementet till den europeiska referensramen för språk. De första årens engelska vänder sig till såväl studenter på grundlärarutbildningen som till verksamma lärare från förskoleklass till årskurs 6.

Information

Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183831
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
33775-SB03
Upplaga:
Tredje
 ;