Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Konsten att tala

Handbok i praktisk retorik
Skickas följande arbetsdag

I dag möter vi ett pånyttfött intresse för retoriken, konsten att tala så att människor lyssnar och engagerar sig. Det är en kunskap med rötter i antikens syn på hur vi ger röst åt vår mening som aktiva medborgare. I över två tusen år var det en självklar del av all högre bildning och en given utgångspunkt för alla som ville tala väl och vinnande. Den här boken granskar vad som krävs för att övertyga som talare: hur man tar hänsyn till lyssnarnas tankar och känslor, finner lämpliga argument o...

I dag möter vi ett pånyttfött intresse för retoriken, konsten att tala så att människor lyssnar och engagerar sig. Det är en kunskap med rötter i antikens syn på hur vi ger röst åt vår mening som aktiva medborgare. I över två tusen år var det en självklar del av all högre bildning och en given utgångspunkt för alla som ville tala väl och vinnande. Den här boken granskar vad som krävs för att övertyga som talare: hur man tar hänsyn till lyssnarnas tankar och känslor, finner lämpliga argument och ger dem en slående form. Lennart Hellspong presenterar retoriken i en modern tolkning som samtidigt försöker göra den klassiska förebilden rättvisa. Med konkreta exempel visar han hur man förbereder ett verkningsfullt tal, från att analysera situationen, samla stoffet och ordna helheten till att finna och minnas de rätta orden, men också hur man bäst använder rösten och kroppen för att nå fram till sina åhörare. Till handboken hör en övningsbok av samma författare. Konsten att tala riktar sig till universitets- och högskolestuderande i praktisk retorik, lärare i svenska i gymnasieskola och vuxenutbildning samt till var och en som vill öka sin förmåga att tala väl och övertygande.

    • 13
      Förord
        • 14
          Förord till andra upplagan
        • 15
          Förord till tredje upplagan
  • DEL I VAD ÄR RETORIK?
    • 19
      KAPITEL 1 Ur retorikens historia
        • 20
          Det antika Grekland
        • 21
          Gorgias och sofisterna
        • 22
          Platon
        • 23
          Isokrates
        • 24
          Aristoteles
        • 24
          Cicero och den romerska republiken
        • 25
          Quintilianus och kejsartidens Rom
        • 26
          Romarnas insats
        • 27
          Medeltiden
        • 28
          Renässansen
        • 29
          Barocken
        • 30
          Den nyklassiska perioden
        • 30
          Den vetenskapliga eran
        • 31
          En ny språksyn
        • 32
          En ny konstsyn
        • 32
          En ny människosyn
        • 33
          Till retorikens försvar
        • 34
          Retorik och genus
        • 35
          Tal i skrift
        • 35
          Retoriska strategier
        • 36
          Samtalets konst
        • 36
          Den kvinnliga frigörelsens retorik
        • 38
          Våra dagar
        • 41
          KAPITEL 2 Några centrala frågor för retoriken
        • 41
          Talarkonstens uppgift
        • 42
          Tillit
        • 43
          Övertyga och överväga
        • 44
          Den goda talaren
        • 46
          Det effektiva talet
        • 46
          Talets lyssnarorienterade egenskaper
        • 47
          Talets talarorienterade egenskaper
        • 48
          Talets ämnesorienterade egenskaper
        • 49
          Typer av tal
        • 52
          Att förbereda ett tal
        • 53
          Retorikens plats i undervisningen
        • 54
          Summering
    • 57
      KAPITEL 3 Retorikens idébakgrund
        • 58
          Helhetsprincipen
        • 60
          Den sociala principen
        • 61
          Verklighetsprincipen
        • 62
          Summering
    • 65
      KAPITEL 4 Språket som uttrycksmedel
        • 65
          Språket som kommunikationsmedel
        • 66
          Orsaker till missförstånd
        • 67
          Former av missförstånd
        • 68
          Medel mot missförstånd
        • 68
          Medel att vidga språkets uttrycksresurser
        • 70
          Summering
  • DEL II DEN RETORISKA PROCESSEN
    • 73
      KAPITEL 5 Intellectio – att förstå uppgiften
        • 73
          Retorisk situation
        • 74
          Målgrupp
        • 74
          Syfte
        • 76
          Syfteshierarki
        • 77
          Lyssnarroller
        • 77
          Dubbel publik
        • 78
          Taltyp
        • 78
          Ämne och huvudtanke
        • 78
          Inre och yttre förutsättningar för talet
        • 79
          Lyssnarna
        • 81
          Talaren
        • 82
          Tid och plats
        • 83
          Retorisk idé och arbetsplan
        • 84
          Summering
    • 85
      KAPITEL 6 Inventio – att hitta uppslag
        • 85
          Innehållsproduktion
        • 86
          Innehållsstrukturering
        • 87
          Toposläran
        • 88
          Logiska topos
        • 92
          Upprepad användning av logiska topos
        • 93
          Fler allmänna topos
        • 94
          Handlingstopos
        • 95
          Särskilda topos som fackkunskap
        • 96
          Kritik av toposläran
        • 97
          Summering
    • 99
      KAPITEL 7 Dispositio – att ordna stoffet
        • 100
          Dispositionsprinciper
        • 101
          Tidsdisposition
        • 102
          Rumsdisposition
        • 102
          Orsaksdisposition
        • 103
          Slutssatsdisposition
        • 104
          Jämförelsedisposition
        • 105
          Temadisposition
        • 107
          Samverkande dispositioner
        • 107
          Komposition
        • 110
          Omkastningar och avvikelser
        • 111
          Summering
    • 113
      KAPITEL 8 Elocutio – att utforma talet
        • 114
          Att välja stil
        • 116
          Stilvalets retoriska funktion
        • 116
          Den expressiva stildimensionen
        • 117
          Subjektivitet
        • 117
          Den logiska stilfaktorn
        • 118
          Den etiska stilfaktorn
        • 118
          Den patetiska stilfaktorn
        • 119
          Den sociala stildimensionen
        • 119
          Talarens bakgrund och roll
        • 120
          Bilden av lyssnarna
        • 120
          Rangordning
        • 121
          De tre stilnivåerna
        • 122
          Öppenhet
        • 123
          Decorum
        • 123
          Den referentiella stildimensionen
        • 123
          Konkretion
        • 124
          Fyllighet, exakthet och sammanhang
        • 125
          Enkelhet
        • 126
          Den estetiska stildimensionen
        • 127
          Stildimensioner och retoriska syften
        • 127
          Stilfigurer
        • 128
          Identisk upprepning
        • 129
          Parafras
        • 129
          Perifras
        • 130
          Inversion
        • 131
          Pleonasm
        • 131
          Allusion
        • 132
          Hopning
        • 133
          Parallellism
        • 133
          Anafor
        • 134
          Allitteration
        • 134
          Kiasm
        • 134
          Klimax
        • 135
          Metafor
        • 137
          Besjälning
        • 137
          Jämförelse
        • 138
          Allegori
        • 139
          Metonymi
        • 140
          Hyperbol
        • 140
          Antites
        • 141
          Paradox
        • 141
          Ironi
        • 142
          Litotes
        • 143
          Stilfigurernas indelning
        • 144
          Stilfigurernas värde
        • 144
          Talhandlingar
        • 147
          Summering
    • 149
      KAPITEL 9 Memoria – att lära in talet
        • 150
          Att öva in talet
        • 151
          Disposition och inlärning
        • 154
          Minnesanteckningar
        • 154
          Förkortningar
        • 155
          Visualisering
        • 157
          Summering
    • 159
      KAPITEL 10 Pronuntiatio och actio – att framföra talet
        • 159
          Framförandets retoriska mål
        • 162
          Pronuntiatio
        • 165
          Actio
        • 166
          Typer av gester
        • 168
          Hjälpmedel
        • 170
          Talängslan
        • 172
          Summering
  • DEL III RETORIKENS MÅL – ATT ÖVERTYGA
    • 177
      KAPITEL 11 Persuasio – konsten att övertyga
        • 177
          Etiska övertalningsmedel
        • 178
          Patetiska övertalningsmedel
        • 179
          Logiska övertalningsmedel
        • 179
          Acceptanskriterier
        • 179
          Empiri
        • 180
          Doxa
        • 182
          Praxis
        • 183
          Källor till feltänkande
        • 183
          Stammens gyckelbilder
        • 184
          Grottans gyckelbilder
        • 184
          Torgets gyckelbilder
        • 185
          Teaterns gyckelbilder
        • 185
          Övertalningsprocessen
        • 187
          Smickertal
        • 188
          Strategier för ackommodation
        • 190
          Assimilation som väg till ackommodation
        • 191
          Summering
    • 193
      KAPITEL 12 Argumentation
        • 193
          Persuasiv argumentation
        • 194
          Tes
        • 196
          Allmänna och specifika teser
        • 196
          Att konkretisera tesen
        • 197
          Problemlösning
        • 199
          Problemaspekter
        • 201
          Hållbarhet och relevans
        • 203
          Huvudargument och stödargument
        • 203
          Grund
        • 204
          Garant
        • 206
          Täckning
        • 207
          Argumentationsstruktur
        • 209
          Argumentationsbas
        • 211
          Slutledningsformer
        • 212
          Deduktion
        • 214
          Entymem
        • 217
          Induktion
        • 218
          Argumentformer
        • 219
          Belägg och princip
        • 220
          Exempel
        • 222
          Analogi
        • 224
          Argumentinnehåll
        • 226
          Argumentmallar
        • 227
          Arguments retoriska kraft
        • 228
          Logosargument
        • 229
          Ethosargument
        • 232
          Pathosargument
        • 235
          Argumentationsstrategier
        • 236
          Summering
    • 239
      KAPITEL 13 Propaganda
        • 240
          Propaganda och indoktrinering
        • 241
          Kritik av propagandan
        • 242
          Propagandans mål och medel
        • 242
          Förenkling
        • 243
          Fokusering
        • 243
          Selektion
        • 244
          Slutenhet
        • 245
          Polarisering
        • 247
          Förstärkning
        • 247
          Emfas
        • 248
          Kategoriskhet
        • 249
          Konkretion
        • 249
          Känsloladdning
        • 250
          Förtätning
        • 251
          Pressupposition
        • 252
          Konnotation
        • 254
          Syntes
        • 255
          Förklädnad
        • 255
          Lögn
        • 255
          Obestämdhet
        • 257
          Försköning
        • 258
          Abstraktion
        • 258
          Propagandamedlens verkan
        • 258
          Propagandans tekniker som pedagogiska hjälpmedel
        • 260
          Summering
  • DEL IV DIALOGENS RETORIK
    • 263
      KAPITEL 14 Att lyssna
        • 263
          Uppmärksamhet
        • 264
          Förståelseriktningar
        • 265
          Förståelsenivåer
        • 266
          Förståelsens stadier
        • 267
          Samtycke
        • 268
          Gensvar
        • 268
          Att lyssna till ett tal
        • 270
          Summering
    • 271
      KAPITEL 15 Samtal
        • 271
          Samtal och retorik
        • 272
          Yttre och inre samtalsmål
        • 274
          Att reglera samtalet
        • 275
          Uppmärksamhet
        • 276
          Förståelse
        • 277
          Samtycke
        • 278
          Reaktion
        • 278
          Samordning
        • 279
          Att samordna innehållet och kompositionen
        • 281
          Att samordna stilen
        • 284
          Att samordna framförandet
        • 285
          Förhållandet mellan inre och yttre mål
        • 286
          Skillnader mellan tal och samtal
        • 288
          Tal och samtal som vägar till de retoriska målen
        • 290
          Summering
    • 293
      KAPITEL 16 Diskussion
        • 294
          Öppen och sluten diskussion
        • 294
          Diskussionsfrågor
        • 295
          Att klarlägga diskussionsfrågan
        • 296
          Tes och antites
        • 298
          Att bemöta motparten – refutatio
        • 298
          Hållbarhetskritik
        • 304
          Relevanskritik
        • 308
          Logisk kritik
        • 313
          Formkritik och personkritik
        • 313
          Diskussionsstil
        • 314
          Förutsättningar för en konstruktiv diskussion
        • 315
          Krav på talaren
        • 317
          Krav på lyssnaren
        • 318
          Diskussion som problemlösning
        • 318
          Värdet av att diskutera
        • 321
          Summering
    • 323
      KAPITEL 17 Sammanträde
        • 323
          Före sammanträdet
        • 324
          Funktionärer
        • 324
          Personval
        • 325
          Föredragning och överläggning
        • 326
          Problemanalys
        • 328
          Beslut i sakfrågan
        • 329
          Efter sammanträdet
        • 330
          Summering
    • 333
      Litteratur

Information

Författare:
Lennart Hellspong
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144067391
Utgivningsår:
1992
Revisionsår:
2011
Artikelnummer:
3144-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
355

Författare

Lennart Hellspong

Lennart Hellspong är professor emeritus i retorik vid Södertörns högskola och har stor vana vid uppsatshandledning.

 ;