Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Möte med andraspråkselever
- 7Inledningsvis
- 111Att lära andra språk
- 11Simultan och successiv tvåspråkighet
- 12Simultan inlärning
- 15Successiv inlärning
- 16Interimspråk – språk på väg
- 16Underlättande strategier
- 17Transferteorin och utvecklingsteorin
- 19Tröskelnivåer
- 20Halvspråkighet – ett förlegat begrepp
- 21Fossilisering
- 21Faktorer som påverkar förvärvandet av andraspråket
- 22Ålder
- 24Språkförmåga
- 24Personlighet
- 25Motivation
- 27Kontakt med målspråkstalare
- 231Andraspråkstalaren
- 31Definitioner av tvåspråkighet på individnivå
- 34Balans mellan språken
- 34Språkval
- 36Tvåspråkighetens effekter på individen
- 38Tvåspråkighet och kognitiv utveckling
- 38Tvåspråkighet och allmän språkkompetens
- 40Tvåspråkighet och identitet
- 41Tvåspråkighet och känslor
- 343Andraspråkseleven
- 43Välkommen till förskolan
- 47Välkommen till skolan
- 52Nyanlända elever
- 53Mottagning
- 54Kartläggning
- 55Introduktionsklass
- 56Välkommen till vuxenutbildningen
- 59Att vara vuxen och lära sig läsa
- 60Alfabetiseringsundervisning
- 62På vilket språk ska alfabetiseringen ske?
- 63Hur lång tid får alfabetiseringen ta?
- 465Pedagogiska utgångspunkter i mötet med andraspråkselever
- 65Hela skolans ansvar
- 66En gemensam språkpolicy
- 67Det börjar med ett övergripande mål
- 68Konkreta arbetssätt i språkpolicyn
- 69Transformerande och erkännande pedagogik
- 71Kognitiva utmaningar och kontext
- 72A: Låg kognitiv svårighetsgrad – kontextinbäddad
- 73B: Hög kognitiv svårighetsgrad – kontextinbäddad
- 73C: Hög kognitiv svårighetsgrad – kontextreducerad
- 74D: Låg kognitiv svårighetsgrad – kontextreducerad
- 74Kognitiva utmaningar
- 77Kontext
- 77Stöttning
- 78Skapa förförståelse
- 79Modelltexter
- 83Interaktion
- 87Bedömning
- 88Summativ och formativ bedömning
- 90Skriftliga och muntliga prov
- 91Kontinuerlig bedömning
- 593Språk- och kunskapsutvecklande undervisning
- 93Alla lärares ansvar
- 94Det kunskapsrelaterade språket
- 95Om orden
- 96Ämnesspecifika ord
- 97Allmänna akademiska ord
- 97Allmänt vardagliga ord
- 98Från vardagsspråk till ämnesspråk
- 99Skolämnen och språk
- 100Samhällsorienterande ämnen
- 103Naturorienterande ämnen
- 106Matematik
- 107Praktiskt-estetiska ämnen
- 109Engelska och moderna språk
- 110Temainriktat arbete
- 6111Två särskilda ämnen – svenska som andraspråk och modersmål
- 111Svenska som andraspråk
- 112Behövs undervisning i svenska som andraspråk?
- 119Ett ifrågasatt ämne
- 121Vad är svårt i svenska språket?
- 121Modersmålsundervisning – undervisning i och på förstaspråket
- 122Behov av förstaspråk
- 124Modersmålsundervisningen växer fram
- 125Utbyggnad av förstaspråket
- 128Språkanalyser
- 128Performansanalys
- 130Processbarhetsteorin
- 132Gemensam europeisk referensram för språk
- 7135Språk till tusen – tusentals språk
- 135Världens språk
- 139Ett land – flera språk
- 140Officiellt språkval
- 141Svenska – och fler språk
- 142En individ – flera språk
- 143Språkval – diglossi
- 144Minoritetsspråk
- 145Fem nationella minoritetsspråk
- 146Det multietniska språket
- 146Identitet och gemenskap
- 149Talaren
- 151Lyssnaren
- 153Avslutningsvis
- 157Referenser
- 167Person- och sakregister
Boken är en utmärkt introduktion i ämnet för alla som arbetar med undervisning inom skolsystemet.
Information
- Författare:
- Elisabeth Elmeroth
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144113401
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 39286-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 169