Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Möte med andraspråkselever

Skickas följande arbetsdag

Den språkliga mångfald som alltmer präglar Sverige innebär att så gott som alla lärare kommer att möta och undervisa elever med en annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska. Varje lärare måste därför fundera över hur språket i skolan påverkar andraspråks­elevers tillvaro och möjligheter till en likvärdig skolgång. Hur går det till att utveckla flera språk? Hur kan lärandet stöttas? Författaren presenterar teorier om andraspråksförvärvande och resonerar om vad forskningen om andras...

Den språkliga mångfald som alltmer präglar Sverige innebär att så gott som alla lärare kommer att möta och undervisa elever med en annan språklig och kulturell bakgrund än den svenska. Varje lärare måste därför fundera över hur språket i skolan påverkar andraspråks­elevers tillvaro och möjligheter till en likvärdig skolgång. Hur går det till att utveckla flera språk? Hur kan lärandet stöttas? Författaren presenterar teorier om andraspråksförvärvande och resonerar om vad forskningen om andraspråkslärande kan bidra med för utvecklingen av en språkstimulerande undervisningspraktik. Boken anlägger ett interkulturellt perspektiv som kännetecknas av respekt och individuellt bemötande av varje elev där elevens erfarenheter, kunskaper, intressen och behov tas tillvara. Möte med andraspråkselever riktar sig till lärarstudenter och lärare i alla skolformer, från förskola till vuxenutbildning.

    • 7
      Inledningsvis
      • 1
        11
        Att lära andra språk
        • 11
          Simultan och successiv tvåspråkighet
        • 12
          Simultan inlärning
        • 15
          Successiv inlärning
        • 16
          Interimspråk – språk på väg
        • 16
          Underlättande strategier
        • 17
          Transferteorin och utvecklingsteorin
        • 19
          Tröskelnivåer
        • 20
          Halvspråkighet – ett förlegat begrepp
        • 21
          Fossilisering
        • 21
          Faktorer som påverkar förvärvandet av andraspråket
        • 22
          Ålder
        • 24
          Språkförmåga
        • 24
          Personlighet
        • 25
          Motivation
        • 27
          Kontakt med målspråkstalare
      • 2
        31
        Andraspråkstalaren
        • 31
          Definitioner av tvåspråkighet på individnivå
        • 34
          Balans mellan språken
        • 34
          Språkval
        • 36
          Tvåspråkighetens effekter på individen
        • 38
          Tvåspråkighet och kognitiv utveckling
        • 38
          Tvåspråkighet och allmän språkkompetens
        • 40
          Tvåspråkighet och identitet
        • 41
          Tvåspråkighet och känslor
      • 3
        43
        Andraspråkseleven
        • 43
          Välkommen till förskolan
        • 47
          Välkommen till skolan
        • 52
          Nyanlända elever
        • 53
          Mottagning
        • 54
          Kartläggning
        • 55
          Introduktionsklass
        • 56
          Välkommen till vuxenutbildningen
        • 59
          Att vara vuxen och lära sig läsa
        • 60
          Alfabetiseringsundervisning
        • 62
          På vilket språk ska alfabetiseringen ske?
        • 63
          Hur lång tid får alfabetiseringen ta?
      • 4
        65
        Pedagogiska utgångspunkter i mötet med andraspråkselever
        • 65
          Hela skolans ansvar
        • 66
          En gemensam språkpolicy
        • 67
          Det börjar med ett övergripande mål
        • 68
          Konkreta arbetssätt i språkpolicyn
        • 69
          Transformerande och erkännande pedagogik
        • 71
          Kognitiva utmaningar och kontext
        • 72
          A: Låg kognitiv svårighetsgrad – kontextinbäddad
        • 73
          B: Hög kognitiv svårighetsgrad – kontextinbäddad
        • 73
          C: Hög kognitiv svårighetsgrad – kontextreducerad
        • 74
          D: Låg kognitiv svårighetsgrad – kontextreducerad
        • 74
          Kognitiva utmaningar
        • 77
          Kontext
        • 77
          Stöttning
        • 78
          Skapa förförståelse
        • 79
          Modelltexter
        • 83
          Interaktion
        • 87
          Bedömning
        • 88
          Summativ och formativ bedömning
        • 90
          Skriftliga och muntliga prov
        • 91
          Kontinuerlig bedömning
      • 5
        93
        Språk- och kunskapsutvecklande undervisning
        • 93
          Alla lärares ansvar
        • 94
          Det kunskapsrelaterade språket
        • 95
          Om orden
        • 96
          Ämnesspecifika ord
        • 97
          Allmänna akademiska ord
        • 97
          Allmänt vardagliga ord
        • 98
          Från vardagsspråk till ämnesspråk
        • 99
          Skolämnen och språk
        • 100
          Samhällsorienterande ämnen
        • 103
          Naturorienterande ämnen
        • 106
          Matematik
        • 107
          Praktiskt-estetiska ämnen
        • 109
          Engelska och moderna språk
        • 110
          Temainriktat arbete
      • 6
        111
        Två särskilda ämnen – svenska som andraspråk och modersmål
        • 111
          Svenska som andraspråk
        • 112
          Behövs undervisning i svenska som andraspråk?
        • 119
          Ett ifrågasatt ämne
        • 121
          Vad är svårt i svenska språket?
        • 121
          Modersmålsundervisning – undervisning i och på förstaspråket
        • 122
          Behov av förstaspråk
        • 124
          Modersmålsundervisningen växer fram
        • 125
          Utbyggnad av förstaspråket
        • 128
          Språkanalyser
        • 128
          Performansanalys
        • 130
          Processbarhetsteorin
        • 132
          Gemensam europeisk referensram för språk
      • 7
        135
        Språk till tusen – tusentals språk
        • 135
          Världens språk
        • 139
          Ett land – flera språk
        • 140
          Officiellt språkval
        • 141
          Svenska – och fler språk
        • 142
          En individ – flera språk
        • 143
          Språkval – diglossi
        • 144
          Minoritetsspråk
        • 145
          Fem nationella minoritetsspråk
        • 146
          Det multietniska språket
        • 146
          Identitet och gemenskap
        • 149
          Talaren
        • 151
          Lyssnaren
    • 153
      Avslutningsvis
    • 157
      Referenser
    • 167
      Person- och sakregister

Boken är en utmärkt introduktion i ämnet för alla som arbetar med undervisning inom skolsystemet.

Information

Författare:
Elisabeth Elmeroth
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144113401
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39286-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
169

Författare

Elisabeth Elmeroth

Elisabeth Elmeroth är professor emerita i pedagogik vid Linnéuniversitetet. I sin forskning om etniska relationer i skola och samhälle har hon särs...

 ;