Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Bedömning av svenska som andraspråk

En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
Skickas följande arbetsdag

Många elever med annat modersmål än svenska har svårt att nå upp till målen i skolans olika ämnen. Ofta beror det på att deras svenska inte har utvecklats i samma takt som komplexiteten i skolans ämnesundervisning. Här behöver läraren ha ett smidigt analysverktyg till sin hjälp för att kunna få grepp om språknivån och stärka varje elevs språkutveckling. Den här boken presenterar en modell för nivåbedömning i svenska som andra- språk förankrad i Processbarhetsteorin. Författarna beskriver de ...

Många elever med annat modersmål än svenska har svårt att nå upp till målen i skolans olika ämnen. Ofta beror det på att deras svenska inte har utvecklats i samma takt som komplexiteten i skolans ämnesundervisning. Här behöver läraren ha ett smidigt analysverktyg till sin hjälp för att kunna få grepp om språknivån och stärka varje elevs språkutveckling. Den här boken presenterar en modell för nivåbedömning i svenska som andra- språk förankrad i Processbarhetsteorin. Författarna beskriver de grammatiska utvecklingsstadier som har identifierats i svenska och sätter in svenskan i ett större sammanhang genom att inta ett typologiskt perspektiv. De resonerar även kring hur man kan skapa förutsättningar för fortsatt språkutveckling. I boken ingår en lättöverskådlig affisch som visar de olika utvecklingsstegen. Den är tänkt att vara till hjälp både för lärarens analys direkt i talsituationen och för elevens förståelse av den egna språkutvecklingen. I denna andra upplaga av boken ger författarna exempelanalyser på autentiska texter och beskriver metoder för att få fram de språkliga strukturer i elevens språkproduktion som behövs för analysen. De ger också förslag på hur man kan arbeta med eleven efter bedömningen som gjorts utifrån modellen. Boken vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare inom alla skolformer som behöver ett analysverktyg för andraspråksutveckling.

Förord till andra upplagan 9

 

1. Bedömning av språklig produktion 11

Bokens syfte 11

Varför språkbedömning utifrån utvecklingsstadier? 13

Forskning om utvecklingsstadier 15

Historik 15

Processbarhetsteorin (PT) 18

En modell baserad på processning, automatisering och variation 20

Bokens disposition 21

Vidare läsning 23

Historik 23

Processbarhetsteorin 24

 

2. Inlärning av ett andraspråk 25

Inlärning av grammatiska strukturer 25

Automatisering 27

Omstrukturering av språksystemet 28

Ordinlärning 29

Variation i språket 31

Fundamentet 32

Ordklass 33

Ordtyp 36

Vidare läsning 40

Ordförrådet 40

 

3. Beskrivning av svenskans utvecklingsstadier 41

Morfologi 41

Substantivens plural 44

Adjektivkongruens 47

Verbmorfologi 49

Syntax 51

Inversion i påståendesatser 52

Negationens placering 55

Frågor 58

Bisatser 61

Vidare läsning 62

Språktypologi 62

Svensk grammatik 63

Utvecklingsstadier i svenska 63

 

4. Ett förslag till analysmodell 65

Textinsamling 65

Stavning och interpunktion 66

Imitation och helfraser 68

Produktiva exempel – emergence 68

Användning av modellen 70

A-delen 72

B-delen 82

C-delen 89

 

5. Lärarens roll i inlärarens språkutveckling 95

Tillgång till språk 96

Inflöde 96

Utflöde 99

Interaktion 101

Återkoppling 104

Individuella skillnader 106

Mot fokus på form 109

Efter bedömningen 111

Processning och teachability 111

Automatisering och varierad kontext 113

Variation och inlärartyp 114

Vidare läsning 117

Litteraturförteckning 119

Termbank 125

Bilaga 1…|: Typologiska drag i de tio vanligaste invandrarspråken i grundskolan 135

Arabiska 135

Somaliska 136

Engelska 137

Bosniska/kroatiska/serbiska 138

Kurdiska 140

Persiska 141

Spanska 142

Albanska 143

Polska 144

Finska 145

Bilaga 2…|: Eliciterings-strategier 147

Elicitering av attributiv och predikativ kongruens 147

Elicitering av inversion 147

Elicitering av negation i bisats 148

Elicitering genom översättning 148

Bilaga 3…|: Andraspråkstexter för analys 151

Text 1 151

Text 2 151

Text 3 152

Bilaga 4…|: De 99 vanligaste orden i Göteborgsposten 2013 153

Bilaga 5…|: Att räkna ordklasser och ordvariation med Excel 155

Att räkna ordklasser med Excel 155

Att räkna ordvariation med Excel 156

Exempel på hur analysen kan se ut 157

Person- och sakregister 159

Den presenterade modellen ger lärare ett gott stöd att i sin undervisning skapa likvärdiga förutsättningar för språklig utveckling.

Information

Författare:
Anna Flyman Mattsson Gisela Håkansson
Illustratör:
Ursula Wilby
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144137599
Utgivningsår:
2010
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
33603-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
160

Författare

Anna Flyman Mattsson

Anna Flyman Mattsson är fil.dr. i allmän språkvetenskap och docent i svenska som andraspråk vid Lunds universitet. Hennes forskning har bland annat...

Gisela Håkansson

Gisela Håkansson är professor emerita vid Lunds universitet och undervisar på lärarutbildningen vid Linnéuniversitet i Växjö. Hennes intresse för s...

 ;