Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Andraspråksinlärning

Skickas följande arbetsdag

Andraspråksinlärning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Denna grundbok belyser fenomenet, ämnet och forskningsfältet andraspråksinlärning. Med utgångspunkt i 1960-talets brytning med behavioristisk inlärningspsykologi och kontrastiv språkanalys diskuteras de mest centrala frågeställningarna inom den därefter följande moderna, mentalistiskt orienterade andraspråksforskningen. I bokens tio kapitel presenteras de huvudsakliga empiriska upptäckterna och teorierna om andraspråkets utveckling och variation, dess kognition, processning och universella eg...

Denna grundbok belyser fenomenet, ämnet och forskningsfältet andraspråksinlärning. Med utgångspunkt i 1960-talets brytning med behavioristisk inlärningspsykologi och kontrastiv språkanalys diskuteras de mest centrala frågeställningarna inom den därefter följande moderna, mentalistiskt orienterade andraspråksforskningen. I bokens tio kapitel presenteras de huvudsakliga empiriska upptäckterna och teorierna om andraspråkets utveckling och variation, dess kognition, processning och universella egenskaper, liksom inflödets, interaktionens och undervisningens roll, effekter av sociala och individuella skillnader samt modersmålets inverkan. Många exempel ges från studier av svenska som andraspråk. Boken avslutas med en termordlista med förklaringar till centrala begrepp inom fältet. Boken vänder sig främst till universitetsstuderande på grundnivå i ämnen som tvåspråkighet, svenska och nordiska språk samt till blivande och verksamma lärare i svenska som andraspråk och modersmålssvenska.

    • 7
      Förord
    • 11
      KAPITEL 1 Andraspråksinlärning – en översikt
        • 11
          Inledning
        • 12
          Vad är andraspråksinlärning
        • 18
          Varför studera andraspråksinlärning
        • 20
          Andraspråksforskningens huvudområden
        • 26
          Sammanfattning
    • 29
      KAPITEL 2 Synen på språk och språkinlärning – en historisk tillbakablick
        • 29
          Inledning
        • 30
          Behaviorismen – språket som gammal vana
        • 31
          Kontrastiv analys
        • 38
          Mentalismen – språket som medfödd förmåga
        • 42
          Interimspråket – ett språk som andra
        • 47
          Felanalys
        • 50
          Sammanfattning
    • 53
      KAPITEL 3 Interimspråkets utveckling
        • 53
          Inledning
        • 53
          En naturlig inlärningsgång för förstaspråksutveckling
        • 56
          En naturlig inlärningsgång för andraspråksutveckling
        • 63
          Några typiska inlärningsgångar i svenskan
        • 80
          Sammanfattning
    • 83
      KAPITEL 4 Interimspråket – ett variabelt system
        • 83
          Inledning
        • 83
          Variation i språk och språkanvändning
        • 90
          Interimspråkets variation
        • 93
          Variation med situationell och psykolingvistisk kontext
        • 96
          Variation med lingvistisk kontext
        • 100
          Relationen mellan variation och utveckling över tid
        • 107
          Sammanfattning
    • 109
      KAPITEL 5 Språklig kognition och processning
        • 109
          Inledning
        • 110
          Selinkers interimspråksteori
        • 116
          Krashens monitormodell
        • 122
          Pienemanns processbarhetsteori
        • 131
          Sammanfattning
    • 133
      KAPITEL 6 Språkliga universaler och typologisk markering
        • 133
          Inledning
        • 133
          Absoluta universaler och universella tendenser
        • 137
          Implikationella universaler och typologisk markering
        • 148
          Sammanfattning
    • 151
      KAPITEL 7 Den universella grammatiken
        • 151
          Inledning
        • 151
          Teorins grundantaganden
        • 156
          Principer och parametrar
        • 168
          Har vuxna andraspråksinlärare tillgång till UG
        • 170
          Sammanfattning
    • 171
      KAPITEL 8 Den språkliga omgivningens roll och den formella undervisningens effekter
        • 171
          Inledning
        • 172
          Det språkliga inflödets roll
        • 179
          Samtalets och interaktionens roll
        • 188
          Inflöde och interaktion i klassrummet
        • 192
          Den formella undervisningens effekter, begränsningar och möjligheter
        • 196
          Sammanfattning
    • 197
      KAPITEL 9 Sociala faktorer och individuella skillnader
        • 197
          Inledning
        • 198
          Sociolingvistiska bakgrundsfaktorer
        • 200
          Schumanns ackulturationsmodell
        • 205
          Attityder och motivation
        • 210
          Inlärningsstrategier
        • 214
          Personlighet och kognitiv stil
        • 217
          Intelligens och språkbegåvning
        • 222
          Inlärningsålder
        • 233
          Sammanfattning
    • 235
      KAPITEL 10 Modersmålets inflytande: dess manifestationer, begränsningar och orsaker
        • 235
          Inledning
        • 236
          Påverkan från modersmålet – inte bara transfer
        • 242
          Begränsningar på modersmålets inflytande och transfer
        • 248
          Modersmålet som resurs och transfer som strategi
        • 252
          Sammanfattning och slutord
    • 255
      Termer
    • 275
      Litteratur
    • 299
      Personregister
    • 301
      Sakregister

Information

Författare:
Niclas Abrahamsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144019956
Utgivningsår:
2008
Artikelnummer:
32694-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
312

Författare

Niclas Abrahamsson

Niclas Abrahamsson är professor i svenska som andraspråk vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Hans forskningsintressen ...

 ;

Denna grundbok belyser fenomenet, ämnet och forskningsfältet andraspråksinlärning. Med utgångspunkt i 1960-talets brytning med behavioristisk inlärningspsykologi och kontrastiv språkanalys diskuteras de mest centrala frågeställningarna inom den därefter följande moderna, mentalistiskt orienterade andraspråksforskningen. I bokens tio kapitel presenteras de huvudsakliga empiriska upptäckterna och teorierna om andraspråkets utveckling och variation, dess kognition, processning och universella eg...

Denna grundbok belyser fenomenet, ämnet och forskningsfältet andraspråksinlärning. Med utgångspunkt i 1960-talets brytning med behavioristisk inlärningspsykologi och kontrastiv språkanalys diskuteras de mest centrala frågeställningarna inom den därefter följande moderna, mentalistiskt orienterade andraspråksforskningen. I bokens tio kapitel presenteras de huvudsakliga empiriska upptäckterna och teorierna om andraspråkets utveckling och variation, dess kognition, processning och universella egenskaper, liksom inflödets, interaktionens och undervisningens roll, effekter av sociala och individuella skillnader samt modersmålets inverkan. Många exempel ges från studier av svenska som andraspråk. Boken avslutas med en termordlista med förklaringar till centrala begrepp inom fältet. Boken vänder sig främst till universitetsstuderande på grundnivå i ämnen som tvåspråkighet, svenska och nordiska språk samt till blivande och verksamma lärare i svenska som andraspråk och modersmålssvenska.

Information

Författare:
Niclas Abrahamsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173771
Utgivningsår:
2008
Artikelnummer:
32694-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Niclas Abrahamsson

Niclas Abrahamsson är professor i svenska som andraspråk vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Hans forskningsintressen ...

 ;