Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Andraspråksinlärning

Andraspråksinlärning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 7Förord
- 11KAPITEL 1 Andraspråksinlärning – en översikt
- 11Inledning
- 12Vad är andraspråksinlärning
- 18Varför studera andraspråksinlärning
- 20Andraspråksforskningens huvudområden
- 26Sammanfattning
- 29KAPITEL 2 Synen på språk och språkinlärning – en historisk tillbakablick
- 29Inledning
- 30Behaviorismen – språket som gammal vana
- 31Kontrastiv analys
- 38Mentalismen – språket som medfödd förmåga
- 42Interimspråket – ett språk som andra
- 47Felanalys
- 50Sammanfattning
- 53KAPITEL 3 Interimspråkets utveckling
- 53Inledning
- 53En naturlig inlärningsgång för förstaspråksutveckling
- 56En naturlig inlärningsgång för andraspråksutveckling
- 63Några typiska inlärningsgångar i svenskan
- 80Sammanfattning
- 83KAPITEL 4 Interimspråket – ett variabelt system
- 83Inledning
- 83Variation i språk och språkanvändning
- 90Interimspråkets variation
- 93Variation med situationell och psykolingvistisk kontext
- 96Variation med lingvistisk kontext
- 100Relationen mellan variation och utveckling över tid
- 107Sammanfattning
- 109KAPITEL 5 Språklig kognition och processning
- 109Inledning
- 110Selinkers interimspråksteori
- 116Krashens monitormodell
- 122Pienemanns processbarhetsteori
- 131Sammanfattning
- 133KAPITEL 6 Språkliga universaler och typologisk markering
- 133Inledning
- 133Absoluta universaler och universella tendenser
- 137Implikationella universaler och typologisk markering
- 148Sammanfattning
- 151KAPITEL 7 Den universella grammatiken
- 151Inledning
- 151Teorins grundantaganden
- 156Principer och parametrar
- 168Har vuxna andraspråksinlärare tillgång till UG
- 170Sammanfattning
- 171KAPITEL 8 Den språkliga omgivningens roll och den formella undervisningens effekter
- 171Inledning
- 172Det språkliga inflödets roll
- 179Samtalets och interaktionens roll
- 188Inflöde och interaktion i klassrummet
- 192Den formella undervisningens effekter, begränsningar och möjligheter
- 196Sammanfattning
- 197KAPITEL 9 Sociala faktorer och individuella skillnader
- 197Inledning
- 198Sociolingvistiska bakgrundsfaktorer
- 200Schumanns ackulturationsmodell
- 205Attityder och motivation
- 210Inlärningsstrategier
- 214Personlighet och kognitiv stil
- 217Intelligens och språkbegåvning
- 222Inlärningsålder
- 233Sammanfattning
- 235KAPITEL 10 Modersmålets inflytande: dess manifestationer, begränsningar och orsaker
- 235Inledning
- 236Påverkan från modersmålet – inte bara transfer
- 242Begränsningar på modersmålets inflytande och transfer
- 248Modersmålet som resurs och transfer som strategi
- 252Sammanfattning och slutord
- 255Termer
- 275Litteratur
- 299Personregister
- 301Sakregister
Information
- Författare:
- Niclas Abrahamsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144019956
- Utgivningsår:
- 2008
- Artikelnummer:
- 32694-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 312
Information
- Författare:
- Niclas Abrahamsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173771
- Utgivningsår:
- 2008
- Artikelnummer:
- 32694-SB01
- Upplaga:
- Första