Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ord och uttryck i språkundervisningen

Skickas följande arbetsdag

Under senare år har forskning om ordinlärning i ett andra eller främmande språk (L2) utvecklats markant. Förklaringen till detta är att ordförrådet har visat sig ha en avgörande betydelse för språkfärdigheten. Samtidigt finns det ännu många obesvarade frågor. För hur många gånger behöver en inlärare egentligen möta ett okänt ord för att lära sig det? Och varför är vanliga, fasta ordkombinationer på målspråket i regel så svåra att använda korrekt? I den här boken sammanfattas den kunskap som ...

Under senare år har forskning om ordinlärning i ett andra eller främmande språk (L2) utvecklats markant. Förklaringen till detta är att ordförrådet har visat sig ha en avgörande betydelse för språkfärdigheten. Samtidigt finns det ännu många obesvarade frågor. För hur många gånger behöver en inlärare egentligen möta ett okänt ord för att lära sig det? Och varför är vanliga, fasta ordkombinationer på målspråket i regel så svåra att använda korrekt? I den här boken sammanfattas den kunskap som forskningen genererat. Författaren beskriver ordinlärningens viktiga roll för språkinlärning och språkfärdighet i ett L2 och introducerar nyckelbegrepp inom området. Här presenteras även praktiska klassrumsövningar som enligt teori och forskning har stor potential att främja ordinlärningen hos eleverna. Ord och uttryck i språkundervisningen vänder sig till ämneslärarstudenter och ämneslärare i engelska, men även till lärare i moderna språk samt master- och forskarstudenter. ”Boken ger språklärare värdefulla insikter baserade på aktuell forskning, och beskriver hur resultaten kan omsättas i en undervisning som gynnar elevernas ordförrådsutveckling.” Christina Lindqvist, professor i franska med inriktning mot språkvetenskap och lärande vid Göteborgs universitet

Förord 9

1. Några inledande ord 11

1.1 Ordinlärning i språkundervisningsmetoder 12

1.2 Ordinlärning i kurs- och ämnesplaner för språk 14

1.3 Bokens syfte och upplägg 16

2. Ord, ordförråd och ordkunskap 19

2.1 Vad är ett ord? 19

2.2 Vad är ett ordförråd? 22

2.3 Vad är ordkunskap? 26

2.4 Vilka ord behöver inlärare kunna? 29

2.5 Hur kan ordkunskap mätas? 30

3. Formelstrukturer 39

3.1 Vad är formelstrukturer? 39

3.2 Vilka kategorier av formelstrukturer finns det? 41

3.3 Varför är formelstrukturer viktiga? 46

3.4 Varför är formelstrukturer svåra? 48

4. Ordkunskap och språkfärdighet 53

4.1 Bakgrund 53

4.2 Ordkunskap och receptiv språkförmåga 54

4.3 Ordkunskap och produktiv språkförmåga 57

4.4 Formelstrukturer och språkfärdighet 58

5. Ordinlärning i teori och forskning 63

5.1 Om effektstudier 63

5.2 Avsiktlig och incidentell ordinlärning 66

5.2.1 Studier av avsiktlig och incidentell ordinlärning 68

5.3 Inflöde och varseblivning 69

5.3.1 Studier av inflöde och varseblivning 71

5.4 Utflöde och engagemangsgrad 74

5.4.1 Studier av utflöde och engagemangsgrad 75

5.5 Spridningseffekten, framplockning och önskvärda svårigheter 78

5.5.1 Studier av spridningseffekten, framplockning och önskvärda svårigheter 80

6. Ordinlärning vid textarbete 85

6.1 Förberedelser för ordinlärning 85

6.2 Texterna 90

6.3 Ordinlärning före textläsning 92

6.4 Ordinlärning under textläsning 95

6.5 Ordinlärning efter textläsning 98

7. Effektiv ord-inlärning i och utanför klassrummet 101

7.1 Medvetandegöra inlärarna 101

7.2 Balanserad språkundervisning och språkinlärning 102

7.2.1 Betydelseinriktat inflöde 103

7.2.2 Betydelseinriktat utflöde 105

7.2.3 Språkinriktad inlärning 108

7.2.4 Utveckling av flyt 110

7.3 Resurser för ordinlärning 111

7.3.1 Resurser för inläraren 111

7.3.2 Resurser för språkläraren 116

7.4 Några avslutande ord 117

Bilaga 1 Facit till kvissen i kapitel 2–5 119

Kapitel 2 119

Kapitel 3 120

Kapitel 4 120

Kapitel 5 121

Referenser 123

Register 135

Boken är ett viktigt bidrag i den svenska kontexten, då den redogör för det aktuella forskningsläget internationellt och diskuterar resultaten med utgångspunkt i inlärning och undervisning av engelska och moderna språk i Sverige. En annan förtjänst är att den innehåller praktiska vokabulärövningar som har visat sig effektiva för ordinlärning i tidigare forskning. Boken är värdefull för både språklärare, lärarstudenter, språkstudenter och språkintresserade i största allmänhet.

Texten väcker tankar och idéer och jag blir inspirerad till att öka mitt fokus på just ordinlärning, ofta är det just tydliga exempel man saknar i utformningen av sin undervisning.

Information

Författare:
Per Wennlund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144139470
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
43055-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
134

Författare

Per Wennlund

Per Wennlund (f.d. Snoder) är fil.dr och lektor i språkdidaktik med inriktning engelska vid Stockholms universitet. Hans forskning rör bl.a. ordinl...

 ;