Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Ord och uttryck i språkundervisningen
Förord 9
1. Några inledande ord 11
1.1 Ordinlärning i språkundervisningsmetoder 12
1.2 Ordinlärning i kurs- och ämnesplaner för språk 14
1.3 Bokens syfte och upplägg 16
2. Ord, ordförråd och ordkunskap 19
2.1 Vad är ett ord? 19
2.2 Vad är ett ordförråd? 22
2.3 Vad är ordkunskap? 26
2.4 Vilka ord behöver inlärare kunna? 29
2.5 Hur kan ordkunskap mätas? 30
3. Formelstrukturer 39
3.1 Vad är formelstrukturer? 39
3.2 Vilka kategorier av formelstrukturer finns det? 41
3.3 Varför är formelstrukturer viktiga? 46
3.4 Varför är formelstrukturer svåra? 48
4. Ordkunskap och språkfärdighet 53
4.1 Bakgrund 53
4.2 Ordkunskap och receptiv språkförmåga 54
4.3 Ordkunskap och produktiv språkförmåga 57
4.4 Formelstrukturer och språkfärdighet 58
5. Ordinlärning i teori och forskning 63
5.1 Om effektstudier 63
5.2 Avsiktlig och incidentell ordinlärning 66
5.2.1 Studier av avsiktlig och incidentell ordinlärning 68
5.3 Inflöde och varseblivning 69
5.3.1 Studier av inflöde och varseblivning 71
5.4 Utflöde och engagemangsgrad 74
5.4.1 Studier av utflöde och engagemangsgrad 75
5.5 Spridningseffekten, framplockning och önskvärda svårigheter 78
5.5.1 Studier av spridningseffekten, framplockning och önskvärda svårigheter 80
6. Ordinlärning vid textarbete 85
6.1 Förberedelser för ordinlärning 85
6.2 Texterna 90
6.3 Ordinlärning före textläsning 92
6.4 Ordinlärning under textläsning 95
6.5 Ordinlärning efter textläsning 98
7. Effektiv ord-inlärning i och utanför klassrummet 101
7.1 Medvetandegöra inlärarna 101
7.2 Balanserad språkundervisning och språkinlärning 102
7.2.1 Betydelseinriktat inflöde 103
7.2.2 Betydelseinriktat utflöde 105
7.2.3 Språkinriktad inlärning 108
7.2.4 Utveckling av flyt 110
7.3 Resurser för ordinlärning 111
7.3.1 Resurser för inläraren 111
7.3.2 Resurser för språkläraren 116
7.4 Några avslutande ord 117
Bilaga 1 Facit till kvissen i kapitel 2–5 119
Kapitel 2 119
Kapitel 3 120
Kapitel 4 120
Kapitel 5 121
Referenser 123
Register 135
Boken är ett viktigt bidrag i den svenska kontexten, då den redogör för det aktuella forskningsläget internationellt och diskuterar resultaten med utgångspunkt i inlärning och undervisning av engelska och moderna språk i Sverige. En annan förtjänst är att den innehåller praktiska vokabulärövningar som har visat sig effektiva för ordinlärning i tidigare forskning. Boken är värdefull för både språklärare, lärarstudenter, språkstudenter och språkintresserade i största allmänhet.
Texten väcker tankar och idéer och jag blir inspirerad till att öka mitt fokus på just ordinlärning, ofta är det just tydliga exempel man saknar i utformningen av sin undervisning.
Information
- Författare:
- Per Wennlund
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144139470
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 43055-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 134