
Muntligt i klassrummet
Om tal, samtal och bedömning
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Förord
- 9KAPITEL 1 Teori om språk och lärande
- 10Varför muntlig kommunikation
- 11Skoltiden – en tid för språkutveckling
- 12Att inta mottagarens perspektiv
- 13Från dialog till monolog
- 14Både språk- och kunskapsutveckling
- 15Tanke och språk
- 16Kunskap, lärande och kommunikation
- 17Behavioristiska synsätt
- 18Sociokulturella och semiotiska perspektiv
- 19Två motsatta föreställningar
- 19Kommunikativ kompetens
- 20En funktionell språksyn
- 22Resonemang
- 23Utbyggda topiker – tecken på fördjupning
- 25Det blir mer
- 27KAPITEL 2 Lärarledda helklassamtal
- 28Traditionella helklassamtal
- 28Fördelar och nackdelar
- 29Dialogiska helklassamtal
- 31Dialogiska och monologiska klassrum
- 32Gruppredovisning om Fröding – exempel 1
- 34Heta stolen om trafiksäkerhet – exempel 2
- 38En lyssnande ledare
- 39Att låta en elev behålla ordet – exempel 3
- 42Olikhet som skapar dynamik
- 42Kan man lära en 75-åring laga mat? – exempel 4
- 47För dig som vill läsa mer
- 47Värt att diskutera om helklassamtal
- 48Förslag till fördjupning
- 51KAPITEL 3 Smågruppssamtal
- 51Utforskande samtal
- 52Andra typer av smågruppssamtal
- 53Att undervisa om samtal
- 55Uppgiftens betydelse
- 56Den fuskande bilverkstaden – exempel 5
- 62Uppgifter för kunskapssökande samtal – exempel 6
- 64Identitet och kön
- 64Samhällets genussystem
- 65Kvinnlighet och manlighet på skilda sätt
- 65Kön och skämt
- 66Samtal om Anna Maria Lenngrens dikt – exempel 7
- 72Gruppens sammansättning
- 73Heterogena gruppers möjligheter
- 73Elevers olika deltagande – exempel 8
- 77Lästips
- 78Värt att diskutera om smågruppssamtal
- 78Förslag till fördjupning
- 79KAPITEL 4 Förberett tal i klassrummet
- 79Redovisningen och anförandet
- 80Lärande via muntliga redovisningar
- 82Anförandet – en retorisk uppgift
- 83Uppvisning eller kommunikation
- 84En komplicerad kommunikationssituation
- 85Rollspelsredovisning – exempel 9
- 88En kollektiv föreläsning – exempel 10
- 91Stöttning och progression
- 91Övergripande eller direkt stöttning
- 92Fördjupnings- och projektarbeten – exempel 11
- 95Att förebygga och bearbeta talängslan – exempel 12
- 96Metakunskap via formativ bedömning
- 97Kamratrespons
- 98En sårbar situation
- 100Självvärdering
- 101”En metod jag själv skulle vilja möta” – exempel 13
- 106”Nästa gång jag presenterar något” – exempel 14
- 108Lästips
- 109Värt att diskutera om förberett tal
- 109Förslag till fördjupning
- 111KAPITEL 5 Bedömning av förberett tal – en modell
- 112Helhetsbedömning – steg 1
- 114Sammanfattning av steg 1
- 114Innehåll – steg 2
- 116Sammanfattning av steg 2
- 116Disposition – steg 3
- 117Disposition enligt klassisk retorik
- 118Balans och anpassning till tidsramar
- 120Att förtydliga disposition och sammanhang
- 121Sammanfattning av steg 3
- 121Framförande – steg 4
- 123Sammanfattning av steg 4
- 123Språk – steg 5
- 126Sammanfattning av steg 5
- 126Avslutande helhetsbedömning – steg 6
- 127Sammanfattning av steg 6
- 127Anpassning av modellen
- 127Snabb bedömning med funktionell inriktning
- 127Bedömning av redovisningar – alla ämnen, grundläggande nivå
- 128Efter undervisning i retorik (1)
- 128Efter undervisning i retorik (2)
- 128Lästips
- 129KAPITEL 6 Bedömning i praktiken
- 130Det nationella provet i svenska
- 132En bedömningsundersökning
- 133Sex bedömda elevanföranden
- 134”Mot barns medverkan i reklam”
- 139”Bluff eller sant om klimatfrågan”
- 144”Diskriminering av handikappade”
- 149”Val i livet”
- 154”Våldet i vår vardag”
- 159”Religioner och våld”
- 166Sammanfattning
- 167KAPITEL 7 Klassrumsforskning
- 168Den deltagande observatören
- 170Observation
- 171Tillträde till fältet
- 172Fältanteckning
- 173Inspelning
- 174Intervju
- 177Att transkribera inspelat material
- 178Bokens undervisningsexempel med transkriptioner
- 180Lästips
- 181Litteratur
- 187Register
- 192Innehåll cd-skiva
Information
- Författare:
- Anne Palmér
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144054704
- Utgivningsår:
- 2010
- Artikelnummer:
- 33365-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 192