Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Muntligt i klassrummet

Om tal, samtal och bedömning
Skickas följande arbetsdag

Hur leder läraren bäst ett helklassamtal? Vad betyder de instruktioner läraren ger för elevers agerande vid smågruppssamtal, och vilket socialt spel pågår mellan elever vid grupparbete? I den här boken diskuterar författaren klassrummets tal och samtal med fokus på elevers möjligheter till språkutveckling och lärande. Inte minst diskuteras frågan om vad som krävs för att elevernas förberedda tal ska bli verkligt meningsfulla inslag i undervisningen. Läsaren får ta del av både teoretisk kunska...

Hur leder läraren bäst ett helklassamtal? Vad betyder de instruktioner läraren ger för elevers agerande vid smågruppssamtal, och vilket socialt spel pågår mellan elever vid grupparbete? I den här boken diskuterar författaren klassrummets tal och samtal med fokus på elevers möjligheter till språkutveckling och lärande. Inte minst diskuteras frågan om vad som krävs för att elevernas förberedda tal ska bli verkligt meningsfulla inslag i undervisningen. Läsaren får ta del av både teoretisk kunskap om den muntliga kommunikationen och levande exempel ur klassrumsverkligheten. I den avslutande delen av Muntligt i klassrummet presenteras en modell för analys och bedömning av elevers muntliga presentationer. Författaren tillämpar modellen på sex autentiska elevanföranden som dels finns presenterade i boken, dels tillgängliga som ljudfiler på studentlitteratur.se/33365, Extramaterial. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i svenska och andra skolämnen på gymnasiet och i grundskolans senare årskurser.

    • 7
      Förord
    • 9
      KAPITEL 1 Teori om språk och lärande
        • 10
          Varför muntlig kommunikation
        • 11
          Skoltiden – en tid för språkutveckling
        • 12
          Att inta mottagarens perspektiv
        • 13
          Från dialog till monolog
        • 14
          Både språk- och kunskapsutveckling
        • 15
          Tanke och språk
        • 16
          Kunskap, lärande och kommunikation
        • 17
          Behavioristiska synsätt
        • 18
          Sociokulturella och semiotiska perspektiv
        • 19
          Två motsatta föreställningar
        • 19
          Kommunikativ kompetens
        • 20
          En funktionell språksyn
        • 22
          Resonemang
        • 23
          Utbyggda topiker – tecken på fördjupning
        • 25
          Det blir mer
    • 27
      KAPITEL 2 Lärarledda helklassamtal
        • 28
          Traditionella helklassamtal
        • 28
          Fördelar och nackdelar
        • 29
          Dialogiska helklassamtal
        • 31
          Dialogiska och monologiska klassrum
        • 32
          Gruppredovisning om Fröding – exempel 1
        • 34
          Heta stolen om trafiksäkerhet – exempel 2
        • 38
          En lyssnande ledare
        • 39
          Att låta en elev behålla ordet – exempel 3
        • 42
          Olikhet som skapar dynamik
        • 42
          Kan man lära en 75-åring laga mat? – exempel 4
        • 47
          För dig som vill läsa mer
        • 47
          Värt att diskutera om helklassamtal
        • 48
          Förslag till fördjupning
    • 51
      KAPITEL 3 Smågruppssamtal
        • 51
          Utforskande samtal
        • 52
          Andra typer av smågruppssamtal
        • 53
          Att undervisa om samtal
        • 55
          Uppgiftens betydelse
        • 56
          Den fuskande bilverkstaden – exempel 5
        • 62
          Uppgifter för kunskapssökande samtal – exempel 6
        • 64
          Identitet och kön
        • 64
          Samhällets genussystem
        • 65
          Kvinnlighet och manlighet på skilda sätt
        • 65
          Kön och skämt
        • 66
          Samtal om Anna Maria Lenngrens dikt – exempel 7
        • 72
          Gruppens sammansättning
        • 73
          Heterogena gruppers möjligheter
        • 73
          Elevers olika deltagande – exempel 8
        • 77
          Lästips
        • 78
          Värt att diskutera om smågruppssamtal
        • 78
          Förslag till fördjupning
    • 79
      KAPITEL 4 Förberett tal i klassrummet
        • 79
          Redovisningen och anförandet
        • 80
          Lärande via muntliga redovisningar
        • 82
          Anförandet – en retorisk uppgift
        • 83
          Uppvisning eller kommunikation
        • 84
          En komplicerad kommunikationssituation
        • 85
          Rollspelsredovisning – exempel 9
        • 88
          En kollektiv föreläsning – exempel 10
        • 91
          Stöttning och progression
        • 91
          Övergripande eller direkt stöttning
        • 92
          Fördjupnings- och projektarbeten – exempel 11
        • 95
          Att förebygga och bearbeta talängslan – exempel 12
        • 96
          Metakunskap via formativ bedömning
        • 97
          Kamratrespons
        • 98
          En sårbar situation
        • 100
          Självvärdering
        • 101
          ”En metod jag själv skulle vilja möta” – exempel 13
        • 106
          ”Nästa gång jag presenterar något” – exempel 14
        • 108
          Lästips
        • 109
          Värt att diskutera om förberett tal
        • 109
          Förslag till fördjupning
    • 111
      KAPITEL 5 Bedömning av förberett tal – en modell
        • 112
          Helhetsbedömning – steg 1
        • 114
          Sammanfattning av steg 1
        • 114
          Innehåll – steg 2
        • 116
          Sammanfattning av steg 2
        • 116
          Disposition – steg 3
        • 117
          Disposition enligt klassisk retorik
        • 118
          Balans och anpassning till tidsramar
        • 120
          Att förtydliga disposition och sammanhang
        • 121
          Sammanfattning av steg 3
        • 121
          Framförande – steg 4
        • 123
          Sammanfattning av steg 4
        • 123
          Språk – steg 5
        • 126
          Sammanfattning av steg 5
        • 126
          Avslutande helhetsbedömning – steg 6
        • 127
          Sammanfattning av steg 6
        • 127
          Anpassning av modellen
        • 127
          Snabb bedömning med funktionell inriktning
        • 127
          Bedömning av redovisningar – alla ämnen, grundläggande nivå
        • 128
          Efter undervisning i retorik (1)
        • 128
          Efter undervisning i retorik (2)
        • 128
          Lästips
    • 129
      KAPITEL 6 Bedömning i praktiken
        • 130
          Det nationella provet i svenska
        • 132
          En bedömningsundersökning
        • 133
          Sex bedömda elevanföranden
        • 134
          ”Mot barns medverkan i reklam”
        • 139
          ”Bluff eller sant om klimatfrågan”
        • 144
          ”Diskriminering av handikappade”
        • 149
          ”Val i livet”
        • 154
          ”Våldet i vår vardag”
        • 159
          ”Religioner och våld”
        • 166
          Sammanfattning
    • 167
      KAPITEL 7 Klassrumsforskning
        • 168
          Den deltagande observatören
        • 170
          Observation
        • 171
          Tillträde till fältet
        • 172
          Fältanteckning
        • 173
          Inspelning
        • 174
          Intervju
        • 177
          Att transkribera inspelat material
        • 178
          Bokens undervisningsexempel med transkriptioner
        • 180
          Lästips
    • 181
      Litteratur
    • 187
      Register
    • 192
      Innehåll cd-skiva

Information

Författare:
Anne Palmér
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144054704
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
33365-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Anne Palmér

Anne Palmér är lektor i svenska vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintressen rör sig inom det svenskdidaktiska fältet och omfattar muntlighe...

 ;