Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Engelsk språkdidaktik

Texter, kommunikation, språkutveckling
Skickas följande arbetsdag

Engelsk språkdidaktik är en innehållsrik grundbok som handlar om texter av olika slag - skrivna, talade, digitala och visuella - och deras betydelse och användning i språkinlärning och språkundervisning. Denna femte upplaga innebär i första hand en anpassning till de reviderade styrdokumenten för gymnasiet och grundskolan som gäller från 1 juli 2021 respektive 1 juli 2022, men samtliga kapitel har bearbetats och nya forskningsresultat har tillkommit. Språkundervisningens betydelse för elever...

Engelsk språkdidaktik är en innehållsrik grundbok som handlar om texter av olika slag - skrivna, talade, digitala och visuella - och deras betydelse och användning i språkinlärning och språkundervisning. Denna femte upplaga innebär i första hand en anpassning till de reviderade styrdokumenten för gymnasiet och grundskolan som gäller från 1 juli 2021 respektive 1 juli 2022, men samtliga kapitel har bearbetats och nya forskningsresultat har tillkommit. Språkundervisningens betydelse för elevers språkutveckling ges nu större tyngd i boken, och en ökad betoning av bedömning speglar den roll som bedömningsfrågor fått i skolan. Större utrymme har även givits åt digital läsning, flerspråkighet och transspråkande, förhållandet mellan färdigheter och förmågor, grammatik, inter- och mångkulturalitet, lässvårigheter, motivation, lyssnande, tal och samtal samt muntlig och skriftlig återkoppling. Genom att lyfta fram och förklara olika språkinlärningsteorier samt resonera kring resultaten från olika forskningsstudier har författaren gett boken en tydlig teoretisk förankring. Boken vänder sig främst till verksamma och blivande lärare i engelska 7-9 och gymnasiet. Även språklärare i allmänhet och språklärare vid högskolor och universitet bör ha intresse av den.

Förord 13

1 Skola och språkundervisning: några utgångspunkter 15

Skolans uppgifter och syften 17

Bildning 19

Språkundervisningens fyra domäner 21

Lärararbete i förändring 22

Spänningen mellan statlig styrning och lokal frihet 23

Formellt och informellt lärande 26

Det naturalistiska idealets genomslag i språkundervisningen 27

Vardagsspråk och kunskapsspråk 29

Digitaliseringen: de tryckta texternas dominans utmanas 32

Textbegreppet 33

Literacy och literacies 36

2 Skolans och engelskämnets kunskapsformer 41

Kunskapens olika former 43

Faktakunskaper 44

Förståelse sett som mönster 45

Förståelse som samspel mellan texter och lyssnare/läsare 47

Färdigheter och förståelse 48

Förmågor 50

Bedömning: konstrukt och validitet 51

Förmågors vidare syften 58

3 Engelska som världsspråk, interkulturalitet och skolans kulturinnehåll 61

Engelska som världsspråk 63

Native speaker-idealet 66

Språk i förändring 70

Engelska via svenska 73

Det mångkulturella klassrummet 74

Vi och dom 75

Social sammanhållning 83

Gemenskap och engagemang 85

Vi och dom i valet av texter 86

Bedömning av interkulturell medvetenhet 88

Två elevtexter om gränsöverskridande kärlek 92

4 Kommunikation och kommunikativ förmåga 97

Kommunikation 99

Kommunikativ kompetens 103

Sociala och kognitiva krafter i samverkan 106

Kommunikativ språkundervisning 108

GERS 109

Strategier för lärande och kommunikation 112

5 Perspektiv på språkutveckling 117

Språkinlärningsforskning: några utgångspunkter 119

Behaviorismen 123

Chomsky: medfödd språkförmåga 125

Krashen: begriplig input127

Kognitiva perspektiv 129

Input, intake, output och interaktion 132

Longs interaktionshypotes 135

Sociokulturella förklaringar 138

Olika syn på input och interaktion 147

Deklarativ kunskap och procedurkunskap – explicit och implicit kunskap 149

Motivation 154

Inre och yttre motivation 156

Förhållandet mellan teori och praktik 158

6 Språkundervisning 163

Lärande–undervisning 165

Motpolerna progressivism och traditionalism 166

Evidens 169

Skolframgång 173

Undervisningens ramar 174

En modell för språkundervisning 176

Undervisningsprocessen 178

En kommunikativ grundsyn: handlingsinriktning 181

Principer för språkundervisning 185

7 Frågor och uppgifter 189

Styrdokumenten, läroboken och andra utgångspunkter 191

Frågor och uppgifter  193

Frågandets begränsningar 193

Frågetyper 197

Uppgifter 198

Uppgifter och bedömning  202

Uppgiftskonstruktion 203

Invändningar mot uppgifter 207

8 Projektbaserat lärande 211

Projekt 213

Information – kunskap 214

Textbundenhet – plagiat 216

Målmedvetenhet, sammanhållning och bearbetning 218

Projektarbetets faser 221

Tre undersökningsmodeller 222

Undersök och skriv 223

I-Search 225

Webquest 226

9 Ord och fraser 229

Ord och fraser enligt styrdokumenten 231

Ordinlärningens betydelse 232

Vad innebär det att kunna ord? 233

Hur lär vi oss ord? 237

Lära sig ord genom att lyssna och läsa 240

Lära sig ord genom att samtala och skriva 245

Avsiktlig ord- och frasinlärning 248

Vilka ord och fraser ska man satsa på? 252

Lärarens stöd 254

10 Lyssna 259

Lyssnandets betydelse och många möjligheter 261

Envägs- och tvåvägslyssnande 262

Lyssnande och läsning 263

Syften och grundläggande färdigheter 266

Lyssnande som process – lyssnandestrategier 269

Lyssnande enligt GERS och skolans styrdokument 272

Aktivt lyssnande: att anteckna 275

Bedömning av lyssnandeförmåga 278

Konstruktionen och genomförandet av en lyssnandeuppgift för årskurs 9 281

11 Läsa 289

Flexibel läsförmåga 291

Läsförmåga i skolans styrdokument 293

Kognitiva och sociala processer 295

Kognitiva läsmodeller 295

Läsning ur ett sociolingvistiskt perspektiv 300

Förhållandet mellan läsförmåga och språkförmåga 301

Digital läsning 303

Läsförståelse 306

Syften 310

Stöttning 311

Lässtrategier och medvetenhet 312

Läsförmåga i utveckling 317

Bristfällig läsförmåga 318

Extensiv läsning 321

Bedömning av läsförmåga 322

En bedömningsuppgift för digital läsning 323

Bedömning av traditionell läsförmåga 326

12 Tala och samtala 333

Några utgångspunkter 335

Språkundervisningens kommunikationsmönster 338

Användningen av förstaspråket 344

Muntlig återkoppling 355

Muntlig förmåga enligt skolans styrdokument 359

Tankar, formulering, artikulation och uttryck 361

Muntlighet som transaktion eller interaktion 367

Interaktion som turtagning 369

Interaktionsstrategier 370

Språkutvecklande samtal: några förutsättningar 374

Några sätt att organisera samtal 375

Bedömning av tal- och samtalsförmåga 378

Ett samtal mellan två sjundeklassare 382

13 Skriva 389

Skrivande för lärande och kommunikation 391

Skrivande som en social handling  394

Mottagaranpassning och register 395

Talspråk och skriftspråk 398

Genrer och texttyper 400

Texttyper i skolan 402

Koherens och kohesion 405

Stycket, teser och kärnmeningar 409

Berättelser och andra texttyper 410

Berättelser 410

Informerande texter 414

Förklarande texter 415

Instruktion 417

Argumenterande och diskuterande texter 417

Utredande texter 420

Några avslutande ord om texttyper 421

Skrivförmåga i utveckling 421

Bedömning av skrivförmåga 422

Bedömningsgrunder 425

Dokumentation 429

Återkoppling 431

Återkopplingens lärandepotential 434

Själv- och kamratbedömning 435

Bedömning av en elevtext 438

14 Sakprosa 449

Några förståelsenycklar 451

Några sätt att arbeta med sakprosa 454

Kritisk diskursanalys 457

Grafiska organisatörer 464

For and against 465

Discussion and argumentation 466

Question–answer 467

Description 467

Concept map 468

Sequence of events 469

Opinion–fact 469

Compare and contrast 470

Questions–reactions 470

Cause and effect 471

Problem–solution 471

15 Skönlitteratur 473

Skönlitteraturens breddning 475

Varför berättelser och skönlitteratur? 476

Berättelser och skönlitteratur i styrdokumenten 478

Litteraturläsningens utgångspunkter 479

Litteraturläsning med olika syften och fokus 484

Läsning som kreativ aktivitet 485

Responsinriktad läsning 487

Analyserande närläsning 492

Litterär tolkning 496

Texter och kulturer 497

Romanläsning – The Giver av Lois Lowry 500

The Giver enligt reader response 501

16 Bilder och film 507

Visual literacy och bildanalys 509

En skämtteckning 511

Vykort, turistbilder och omslag 514

En turistbild 515

Bok- och tidskriftsomslag 515

Tabeller och kartor 516

Film 516

Filmtyp och genre 517

Filmanalys 518

Litteratur 527

Register 565

Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i engelska år 7–9, gymnasiet och Komvux, men även till andra språkintresserade. Handboken, som är oumbärlig för målgrupperna, kan också inspirera och kompetensutveckla språklärare i allmänhet, i moderna språk såväl som svenska som andraspråk.

Information

Författare:
Bo Lundahl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140292
Utgivningsår:
1998
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
4890-05
Upplaga:
Femte
Sidantal:
576

Författare

Bo Lundahl

Bo Lundahl är universitetslektor i engelska vid Malmö universitets fakultet för lärande och samhälle. Han undervisar i engelska och språkdidaktik m...

 ;