Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Engelsk språkdidaktik
Förord 13
1 Skola och språkundervisning: några utgångspunkter 15
Skolans uppgifter och syften 17
Bildning 19
Språkundervisningens fyra domäner 21
Lärararbete i förändring 22
Spänningen mellan statlig styrning och lokal frihet 23
Formellt och informellt lärande 26
Det naturalistiska idealets genomslag i språkundervisningen 27
Vardagsspråk och kunskapsspråk 29
Digitaliseringen: de tryckta texternas dominans utmanas 32
Textbegreppet 33
Literacy och literacies 36
2 Skolans och engelskämnets kunskapsformer 41
Kunskapens olika former 43
Faktakunskaper 44
Förståelse sett som mönster 45
Förståelse som samspel mellan texter och lyssnare/läsare 47
Färdigheter och förståelse 48
Förmågor 50
Bedömning: konstrukt och validitet 51
Förmågors vidare syften 58
3 Engelska som världsspråk, interkulturalitet och skolans kulturinnehåll 61
Engelska som världsspråk 63
Native speaker-idealet 66
Språk i förändring 70
Engelska via svenska 73
Det mångkulturella klassrummet 74
Vi och dom 75
Social sammanhållning 83
Gemenskap och engagemang 85
Vi och dom i valet av texter 86
Bedömning av interkulturell medvetenhet 88
Två elevtexter om gränsöverskridande kärlek 92
4 Kommunikation och kommunikativ förmåga 97
Kommunikation 99
Kommunikativ kompetens 103
Sociala och kognitiva krafter i samverkan 106
Kommunikativ språkundervisning 108
GERS 109
Strategier för lärande och kommunikation 112
5 Perspektiv på språkutveckling 117
Språkinlärningsforskning: några utgångspunkter 119
Behaviorismen 123
Chomsky: medfödd språkförmåga 125
Krashen: begriplig input 127
Kognitiva perspektiv 129
Input, intake, output och interaktion 132
Longs interaktionshypotes 135
Sociokulturella förklaringar 138
Olika syn på input och interaktion 147
Deklarativ kunskap och procedurkunskap – explicit och implicit kunskap 149
Motivation 154
Inre och yttre motivation 156
Förhållandet mellan teori och praktik 158
6 Språkundervisning 163
Lärande–undervisning 165
Motpolerna progressivism och traditionalism 166
Evidens 169
Skolframgång 173
Undervisningens ramar 174
En modell för språkundervisning 176
Undervisningsprocessen 178
En kommunikativ grundsyn: handlingsinriktning 181
Principer för språkundervisning 185
7 Frågor och uppgifter 189
Styrdokumenten, läroboken och andra utgångspunkter 191
Frågor och uppgifter 193
Frågandets begränsningar 193
Frågetyper 197
Uppgifter 198
Uppgifter och bedömning 202
Uppgiftskonstruktion 203
Invändningar mot uppgifter 207
8 Projektbaserat lärande 211
Projekt 213
Information – kunskap 214
Textbundenhet – plagiat 216
Målmedvetenhet, sammanhållning och bearbetning 218
Projektarbetets faser 221
Tre undersökningsmodeller 222
Undersök och skriv 223
I-Search 225
Webquest 226
9 Ord och fraser 229
Ord och fraser enligt styrdokumenten 231
Ordinlärningens betydelse 232
Vad innebär det att kunna ord? 233
Hur lär vi oss ord? 237
Lära sig ord genom att lyssna och läsa 240
Lära sig ord genom att samtala och skriva 245
Avsiktlig ord- och frasinlärning 248
Vilka ord och fraser ska man satsa på? 252
Lärarens stöd 254
10 Lyssna 259
Lyssnandets betydelse och många möjligheter 261
Envägs- och tvåvägslyssnande 262
Lyssnande och läsning 263
Syften och grundläggande färdigheter 266
Lyssnande som process – lyssnandestrategier 269
Lyssnande enligt GERS och skolans styrdokument 272
Aktivt lyssnande: att anteckna 275
Bedömning av lyssnandeförmåga 278
Konstruktionen och genomförandet av en lyssnandeuppgift för årskurs 9 281
11 Läsa 289
Flexibel läsförmåga 291
Läsförmåga i skolans styrdokument 293
Kognitiva och sociala processer 295
Kognitiva läsmodeller 295
Läsning ur ett sociolingvistiskt perspektiv 300
Förhållandet mellan läsförmåga och språkförmåga 301
Digital läsning 303
Läsförståelse 306
Syften 310
Stöttning 311
Lässtrategier och medvetenhet 312
Läsförmåga i utveckling 317
Bristfällig läsförmåga 318
Extensiv läsning 321
Bedömning av läsförmåga 322
En bedömningsuppgift för digital läsning 323
Bedömning av traditionell läsförmåga 326
12 Tala och samtala 333
Några utgångspunkter 335
Språkundervisningens kommunikationsmönster 338
Användningen av förstaspråket 344
Muntlig återkoppling 355
Muntlig förmåga enligt skolans styrdokument 359
Tankar, formulering, artikulation och uttryck 361
Muntlighet som transaktion eller interaktion 367
Interaktion som turtagning 369
Interaktionsstrategier 370
Språkutvecklande samtal: några förutsättningar 374
Några sätt att organisera samtal 375
Bedömning av tal- och samtalsförmåga 378
Ett samtal mellan två sjundeklassare 382
13 Skriva 389
Skrivande för lärande och kommunikation 391
Skrivande som en social handling 394
Mottagaranpassning och register 395
Talspråk och skriftspråk 398
Genrer och texttyper 400
Texttyper i skolan 402
Koherens och kohesion 405
Stycket, teser och kärnmeningar 409
Berättelser och andra texttyper 410
Berättelser 410
Informerande texter 414
Förklarande texter 415
Instruktion 417
Argumenterande och diskuterande texter 417
Utredande texter 420
Några avslutande ord om texttyper 421
Skrivförmåga i utveckling 421
Bedömning av skrivförmåga 422
Bedömningsgrunder 425
Dokumentation 429
Återkoppling 431
Återkopplingens lärandepotential 434
Själv- och kamratbedömning 435
Bedömning av en elevtext 438
14 Sakprosa 449
Några förståelsenycklar 451
Några sätt att arbeta med sakprosa 454
Kritisk diskursanalys 457
Grafiska organisatörer 464
For and against 465
Discussion and argumentation 466
Question–answer 467
Description 467
Concept map 468
Sequence of events 469
Opinion–fact 469
Compare and contrast 470
Questions–reactions 470
Cause and effect 471
Problem–solution 471
15 Skönlitteratur 473
Skönlitteraturens breddning 475
Varför berättelser och skönlitteratur? 476
Berättelser och skönlitteratur i styrdokumenten 478
Litteraturläsningens utgångspunkter 479
Litteraturläsning med olika syften och fokus 484
Läsning som kreativ aktivitet 485
Responsinriktad läsning 487
Analyserande närläsning 492
Litterär tolkning 496
Texter och kulturer 497
Romanläsning – The Giver av Lois Lowry 500
The Giver enligt reader response 501
16 Bilder och film 507
Visual literacy och bildanalys 509
En skämtteckning 511
Vykort, turistbilder och omslag 514
En turistbild 515
Bok- och tidskriftsomslag 515
Tabeller och kartor 516
Film 516
Filmtyp och genre 517
Filmanalys 518
Litteratur 527
Register 565
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i engelska år 7–9, gymnasiet och Komvux, men även till andra språkintresserade. Handboken, som är oumbärlig för målgrupperna, kan också inspirera och kompetensutveckla språklärare i allmänhet, i moderna språk såväl som svenska som andraspråk.
Information
- Författare:
- Bo Lundahl
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144140292
- Utgivningsår:
- 1998
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 4890-05
- Upplaga:
- Femte
- Sidantal:
- 576