Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Elevernas texter

Redskap för textanalys, textsamtal och bedömning
Skickas följande arbetsdag

Elever måste ges stora möjligheter att utveckla sitt skrivande genom hela skoltiden. Därför behöver deras lärare erbjuda en systematisk skrivundervisning som omfattar dels konkreta exempel på hur språket i olika texter ser ut, dels ett textanalytiskt metaspråk som kan användas för att samtala om texter och som knyter an till läroplanernas intentioner om språkutveckling. Med hjälp av exempel från elevers egna texter diskuterar författaren ett brett urval av centrala språk- och litteraturveten...

Elever måste ges stora möjligheter att utveckla sitt skrivande genom hela skoltiden. Därför behöver deras lärare erbjuda en systematisk skrivundervisning som omfattar dels konkreta exempel på hur språket i olika texter ser ut, dels ett textanalytiskt metaspråk som kan användas för att samtala om texter och som knyter an till läroplanernas intentioner om språkutveckling. Med hjälp av exempel från elevers egna texter diskuterar författaren ett brett urval av centrala språk- och litteraturvetenskapliga begrepp. Bland annat presenteras textbindning, textaktivitet och genre samt olika narratologiska begrepp. I varje kapitel knyts resonemangen till läroplanerna och deras kunskapskrav. Elevernas texter riktar sig dels till studenter som läser svenska och svenska som andraspråk i grund- respektive ämneslärarprogrammets olika kurser. Dels riktar den sig till verksamma lärare i dessa och andra ämnen i grund- och gymnasieskolan. Denna andra upplaga av boken är anpassad för användning tillsammans med de ämnes- och kursplaner för svenska och svenska som andraspråk som gäller från och med 1 juli 2021.

Förord 11

1 Utgångspunkt13

Motiv13

Teoretiska perspektiv15

En textpraktik med formativa syften16

Om bedömning och betyg19

Styrdokumenten och bedömning19

Betygssystemet20

Bedömning och textsamtal23

Kritiken mot systemet24

Mot beprövad erfarenhet av bedömning av texter26

Ett kontrastivt bedömningsperspektiv28

Perspektiv på textdidaktik30

Den genrepedagogiska skrivmodellen31

Urval och disposition33

Svenskämnenas kunskapskrav – en urvalsprincip33

Fyra kapitel om språket i elevernas texter35

Elevernas texter36

2 Textbindning37

Nedslag i styrdokumenten39

Känd och okänd information40

Bedömningsperspektiv42

Referensbindning43

Tre kategorier textbindande ord43

Identitetsbindning45

Semantisk bindning50

Inferens53

Bedömningsaspekter för referensbindning55

Identitetsbindning55

Semantiska bindningar och inferens58

Sambandskedjor60

Sambandskedjan person: protagonist, antagonist och hjälpare60

Sambandskedjan tid63

Sambandskedjan plats64

Sambandskedjan ting: Bankrånet65

Sambandskedjan ting: Himmel och Helvete66

Konnektion68

Konnektion och konnektiver69

Explicit konnektion69

Implicit konnektion72

Flertydig konnektiv72

Metaforisk konnektiv73

Skiljetecken som konnektiv74

Frånvaro av konnektiv78

Bedömningsaspekter för konnektion79

Avslutande kommentar81

3 Genre, textaktivitet och text85

Nedslag i styrdokumenten86

Genre87

Statiska eller dynamiska genrer87

Genre som förhandling88

Textaktivitet och texter89

Enkla och komplexa texter91

Inramande och inbäddade textaktiviteter92

Intention och syfte för typiska texter94

Atypiska texter95

Vad är nu en textaktivitet – egentligen?97

Kapitlets textbegrepp98

Sex textaktiviteter99

Berättelsens roll i en skräcknovell99

Berättelsens textaktivitet – särpräglat inramande för skönlitterär text102

Språkval inom berättelsens textaktivitet103

Berättelsens roll i ett SO-arbete104

Språkval inom berättelsens textaktivitet105

Återberättelsens roll i SO-arbetet108

Språkval inom återberättelsens textaktivitet109

Beskrivningens roll i SO-arbetet110

Språkval inom beskrivningens textaktivitet113

Förklaringens roll i SO-arbetet114

Språkval inom förklaringens textaktivitet117

Sammanfattande perspektiv på SO-arbetets textaktivitetsväxling120

Instruktionens roll i en instruktion120

Språkval inom instruktionens textaktivitet125

Ställningstagandets roll i en bokrecension126

Språkval inom ställningstagandets textaktivitet133

Sammanfattning134

Bedömningsaspekter – exemplet krönika135

Tre professionella krönikor och två skolskrivna136

Göran Greiders ”Arbetarklassen är på väg tillbaka”136

Henrik Wallgrens ”Brunbränd på utsidan och utbränd på insidan”140

Ulf Starks ”Att fiska med morfar”145

Nationellt prov år 9, exempel 1149

Nationellt prov år 9, exempel 2151

Avslutande kommentar153

Kapitlets textbegrepp – bildligt talat154

4 Faktabaserad text157

Språkliga val och lärande i kontexter158

Kulturell kontext och situationskontext160

SO-arbetets situationskontext161

Genreanalys163

SO-arbetets inledande texter165

Introducerande texter166

Avgränsning och metametodologiska texter167

Metod och material169

Arbetets mitt170

SO-arbetets avslutningstexter171

SO-arbetets källförteckning och bilaga171

Sammanfattning172

Paratext173

Paratextytan titelblad – en multimodal kompositionsanalys176

Textelement177

Komposition178

Framskjutenhet, avgränsning och samband178

Metatexter183

Registerbegreppet185

Styrdokumenten och termen variation186

Lexikal variation189

Kvantitativ variation191

LIX – läsbarhetsindex192

Långordsfrekvens195

Ovix197

Sammanfattning200

Bildspråkliga val201

Litterär metaforik i SO-arbetet202

Metaforens metaforik – från trötthet till bildspråkets begravningsplats205

SO-arbetets bildspråk206

Ämnesspecifik metaforik i SO-arbetet207

Satsgrammatisk variation208

Tre metafunktioner, tre dimensioner av språket209

Ideationell metafunktion – våra bilder av världen210

Satskomplex genom utvidgning214

Satser och satskomplex genom utvidgning i SO-arbetet216

Satskomplex genom anföring – citat och referat219

Satser och satskomplex genom anföring i SO-arbetet222

Interpersonell metafunktion – våra relationer till omvärlden223

Frågor226

Påståenden226

Modalitet228

Modalitetsmetaforer230

Bedömningsaspekter231

Källhantering som röstväxling232

Text A232

Text B233

Avslutande kommentar238

5 Skönlitterär text241

Nedslag i styrdokumenten241

Från verklighet till berättelse242

Tid och struktur245

Tempo och urval245

Perspektiv på kronologi250

Kronologisk (o)ordning och in medias res250

Kronologiska paradoxer – analeps och proleps253

Metafiktiva drag257

Metaleps257

Metanarration257

Ramberättelse – berättarrösten som Matrjosjka259

Mise en abyme – spegelns spegelbilds spegelbild261

Strukturella perspektiv262

Ett kort analysexempel264

Röstmångfald268

Rösttyper – vem talar/tänker?271

Ren berättarröst271

Direkt anföring273

Efterställd anföring273

Framför- och mittställd anföring274

Anföring utan anförande sats275

Anföring av tankar277

Anföring av skriven text280

Indirekt anföring281

Ekonomisering av tal eller tanke283

Blandad rösttyp284

Perspektiv – utifrån vem upplever vi förloppet?289

Objektiv, distanserad berättarröst och perspektiv290

Subjektiv, involverad berättarröst och perspektiv292

Personer296

Karaktärerna i novellen ”Förtroende”296

Runda och flata karaktärer300

Karaktäristik genom röstkvaliteter301

Personnamn305

Miljöer och stämning306

Komposition308

Dramaturgin i skräcknovellen ”Förtroende”310

Anslag310

Presentation311

Fördjupning313

Upptrappning314

Klimax315

Kulmen315

Avrundning316

Berättelsens premiss317

Dramaturgin i skräcknovellen ”Den utvalde”318

Bedömningsaspekter322

Dramaturgi322

Röst- och perspektivväxlingar323

Beskrivningar328

Avslutande kommentar329

Litteraturförteckning 331

 

 

Bilaga 1 Skräcknovellen Förtroende från år 9 347

Bilaga 2  SO-arbete 357

 

Person- och sakregister 367

 

Information

Författare:
Mikael Nordenfors
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140384
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
38348-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
372

Författare

Mikael Nordenfors

Mikael Nordenfors är fil.dr och lektor i svenska med didaktisk inriktning på institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet, och har m...

 ;