Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Socialt arbete som evidensbaserad praktik

Skickas följande arbetsdag

På senare år har evidensbaserad praktik (EBP) introducerats som en möjlighet för socialarbetarprofessionen att ta ansvar för kvalitetssäkring av det sociala arbetets verksamhetsfält. Därmed ställs det i dag ökade krav på att socionomer har kunskaper och färdigheter i linje med filosofin, förhållningssättet och arbetsmodellen EBP. Argumenten för EBP i socialt arbete är främst relaterade till yrkesetik och brukarnytta. Socialt arbete som evidensbaserad praktik visar hur man som professionell so...

På senare år har evidensbaserad praktik (EBP) introducerats som en möjlighet för socialarbetarprofessionen att ta ansvar för kvalitetssäkring av det sociala arbetets verksamhetsfält. Därmed ställs det i dag ökade krav på att socionomer har kunskaper och färdigheter i linje med filosofin, förhållningssättet och arbetsmodellen EBP. Argumenten för EBP i socialt arbete är främst relaterade till yrkesetik och brukarnytta. Socialt arbete som evidensbaserad praktik visar hur man som professionell socialarbetare kan bidra till en EBP genom sitt vardagliga arbete. Bokens syfte är att ge en handlingsorienterad översikt med konkreta exempel på arbetsprocesser som karakteriserar en EBP. Centrala frågor som behandlas är: Vad är EBP? Varför är EBP motiverat i socialt arbete? Vad behöver man kunna för att bidra till en EBP? Författaren illustrerar med skiftande infallsvinklar hur man tillämpar EBP-filosofin i syfte att ständigt förbättra den egna yrkespraktiken. Socialt arbete som evidensbaserad praktik vänder sig i första hand till socionomutbildningen och till yrkesverksamma i socialt arbete, men även till andra yrkesgrupper som samverkar med socialtjänsten.

      • 9
        Förord
      • 11
        KAPITEL 1 Inledning
        • 11
          Socionomprofessionen
        • 12
          Det professionella uppdraget
        • 14
          Det professionella ansvaret och kunskapsintresset
        • 14
          Socialarbetares kunskapsanvändning och kunskapsproduktion
        • 15
          Några röster
        • 17
          EBP som en framkomlig väg
        • 20
          Bokens syfte
        • 20
          Disposition
        • 22
          Sammanfattning
      • 23
        KAPITEL 2 Vad är EBP
        • 23
          Grundfilosofi
        • 24
          Definition
        • 26
          EBP som arbetsprocess
        • 27
          Evidens
        • 27
          EBP som förhållningssätt
        • 28
          Att inta problemseendets logik
        • 28
          Att gå från intention till konsekvens
        • 29
          Att eftersträva transparens
        • 29
          Ett lärandeperspektiv på EBP
        • 30
          Sammanfattning
      • 31
        KAPITEL 3 Varför EBP?
        • 31
          Argument för EBP
        • 32
          I linje med yrkesetiska riktlinjer
        • 32
          I linje med lagstiftningens kvalitetskrav
        • 33
          För en professionell trovärdighet
        • 34
          Farhågor om EBP
        • 34
          Är inte EBP det samma som att evidensbaserade metoder implementeras
        • Förnekas inte betydelsen av praktisk erfarenhet
        • 35
          och intuition genom EBP
        • Reduceras inte den professionella till en forskningsanvändare
        • 36
          genom EBP
        • 36
          Innebär inte EBP ett ”kokboksefterföljande”?
        • 37
          Utesluter inte EBP forskning av viss metodik?
        • 38
          Är inte EBP ett verktyg för nedskärningar?
        • 38
          Sammanfattning
      • 41
        KAPITEL 4 Vad behöver jag kunna
        • 41
          Processens olika steg kräver olika kunnande
        • 43
          Att ställa relevanta frågor
        • 44
          Bakgrundsfrågor och förgrundsfrågor
        • 44
          Att söka vetenskaplig kunskap
        • 45
          Att inta ett kritiskt förhållningssätt
        • 46
          Att tillämpa brukarinflytande och brukardelaktighet
        • 47
          Argument för brukarinflytande
        • 48
          Vad säger lagen
        • 49
          Brukarperspektiv
        • 50
          Situations- och individanpassning
        • 51
          Barns och ungas perspektiv, delaktighet och inflytande
        • 52
          Att dokumentera
        • 53
          Att integrera kunskaper på ett transparent sätt
        • 54
          Val av insats
        • 54
          Genomförande av insats
        • 55
          Att följa upp och utvärdera
        • 56
          Uppföljning av professionellt handlande
        • 57
          Sammanfattning
      • 59
        KAPITEL 5 Beslutsstöd och bedömningsinstrument
        • 59
          Vad är ett beslutsstöd
        • 60
          Bedömningsinstrument
        • 61
          Farhågor och kritik
        • 62
          Vikten av en kritisk och adekvat användning
        • 63
          Att kritiskt granska bedömningsinstruments kvalitet
        • 64
          Mätarnoggrannhet
        • 65
          Några exempel
        • 65
          Området barn och unga
        • 66
          Äldreområdet
        • 67
          Området funktionshinder
        • 67
          Missbruksområdet
        • 68
          Bemötandefrågan
        • 68
          Sammanfattning
      • 71
        KAPITEL 6 Vetenskapliga kunskapskällor
        • 71
          Att orientera sig i forskning
        • 72
          Databaser
        • 73
          Campbell Collaboration
        • 73
          Forskningsrapporter och kunskapsöversikter
        • 74
          Riktlinjer
        • 77
          Tidskrifter och vetenskapliga artiklar
        • 78
          Kritik mot tidskriftspraktik
    • 79
      Grå litteratur
        • 79
          Konferensbidrag
        • 79
          Komponenter i vetenskaplig avrapportering
        • 80
          Sammanfattning
      • 81
        KAPITEL 7 Vetenskapliga studier och vetenskaplig metodik
        • 81
          Vetenskapliga frågeställningar
        • 82
          Interventionsstudier
        • 82
          Frågor om processer och subjektiva upplevelser
        • 83
          Effektfrågor
        • 85
          Den randomiserade kontrollerade studien
        • 87
          Ett exempel på en RKS i socialt arbete
        • 87
          … problem, risker och begränsningar
        • 89
          Andra typer av effektstudier
        • 90
          Exempel
        • 90
          Observandum
        • 92
          Realistisk utvärdering
        • 93
          Frågan om verksamma komponenter
        • 93
          Metaanlys
        • 94
          Kunskapssammanställningens kvalitet
        • 95
          Första nivåns metaanalys
        • 96
          Andra nivåns metaanalys
        • 98
          Kvalitetskriterier för forskning
        • 99
          Sammanfattning
      • 101
        KAPITEL 8 Etik och EBP
        • 101
          EBP som motor för etisk praktik
        • 102
          Etik på olika nivåer
        • 103
          Grundläggande etiska principer
        • 104
          Människovärdesprincipen och behovs- och solidaritetsprincipen
        • 104
          Godhetsmaximerings- och skademinimeringsprinciperna
        • 104
          Självbestämmandeprincipen
        • 105
          EBP i förhållande till de etiska principerna
        • 106
          Etik i yrkesvardagen
        • 107
          Den professionellas omdömesförmåga
        • 108
          Etiska dilemman
        • 110
          Sammanfattning
      • 111
        KAPITEL 9 Organisation, ledarskap och kontextuella villkor
        • 111
          Att etablera en lärande organisation
        • 112
          Att organisera en EBP
        • 113
          Förutsättningar för yrkesrelaterat lärande
        • 114
          Ansvaret att genomlysa och skapa transparens
        • 115
          System för hantering av kritik
        • 115
          Lokal kunskapsproduktion
        • 116
          Verksamhetsutveckling med brukarbehov i centrum
        • 116
          Uppföljning
        • 117
          Servicekvalitet
        • 118
          Livskvalitet
        • 119
          Olika definitioner ger olika resultat
        • 119
          Instrument för mätning
        • 120
          Kontextuella förutsättningar
        • 120
          Möjlighet till specialisering och tillgång till samlad kompetens
        • 121
          Åtskillnad mellan professionella och politiska roller
        • 121
          Verksamhetsexempel på implementering
        • 121
          The BEST-project
        • 123
          Södermalmsprojektet
        • 125
          Sammanfattning
      • 127
        KAPITEL 10 Fallbeskrivningar
        • 127
          Om fallens konstruktion
        • 129
          Fallbeskrivning 1
        • 130
          Per
        • 131
          Ahmed på mottagningsenheten
        • 132
          Aktualisering och anmälan
        • 132
          Balans mellan stöd och kontroll
        • Dag från vuxenenheten och Pia och Rasmus
        • 133
          från enheten för barn och unga
        • 134
          Dags inledande möte med Per
        • 134
          Pers utredning
        • 135
          Inledande intervju och efterföljande samtal
        • 136
          Återkoppling
        • 137
          Diskussion om insats
        • 138
          Val av insats och beslut
        • 138
          Öppenvårdsverksamheten Prisma
        • 139
          Inskrivning
        • 140
          Dags uppföljning
        • 140
          Barnen Stina och Torkel
        • 141
          Hembesök
        • 142
          Beslut att inleda utredning
        • 144
          Barnens utredningar enligt BBIC
        • 145
          Systematisk kartläggning
        • 146
          Återkopplingar och diskussion om insats
        • 147
          Val av insatser och beslut
        • 149
          Uppföljningar
        • 151
          Fallbeskrivning 2
        • 152
          Teo
        • 153
          Beslut att genomföra en utredning
        • 153
          Kuratorn Ninni
        • 154
          Inför utredningen
        • 155
          Samtal med Teo
        • 155
          Att möta Teos och familjens behov
        • 156
          Föräldrarna Tine och Hugo
        • 158
          Teos syster Cleo
        • 159
          Planering av insatser
        • 160
          Insatser till föräldrarna
        • 161
          Teos insatser
        • 162
          Cleos insatser
        • 163
          Individuella uppföljningssamtal och självskattningar
        • 163
          Beslut och uppföljning
        • Sammanfattande kommentar
        • 165
          till de två fallbeskrivningarna
      • KAPITEL 11 När är sociala verksamheter
      • 167
        evidensbaserade praktiker
        • 167
          En normativ projektion
        • 168
          En EBP-vision
        • 169
          Sammanfattande avslutning
      • 173
        Litteraturförteckning
      • 189
        Sakregister

Information

Författare:
Kajsa Svanevie
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144083896
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36425-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
191

Författare

Kajsa Svanevie

Kajsa Svanevie är socionom och filosofie doktor i socialt arbete och har flerårig erfarenhet från uppdrag och anställningar inom högre utbildning s...

 ;