Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Socialt arbete som evidensbaserad praktik
- 9Förord
- 11KAPITEL 1 Inledning
- 11Socionomprofessionen
- 12Det professionella uppdraget
- 14Det professionella ansvaret och kunskapsintresset
- 14Socialarbetares kunskapsanvändning och kunskapsproduktion
- 15Några röster
- 17EBP som en framkomlig väg
- 20Bokens syfte
- 20Disposition
- 22Sammanfattning
- 23KAPITEL 2 Vad är EBP
- 23Grundfilosofi
- 24Definition
- 26EBP som arbetsprocess
- 27Evidens
- 27EBP som förhållningssätt
- 28Att inta problemseendets logik
- 28Att gå från intention till konsekvens
- 29Att eftersträva transparens
- 29Ett lärandeperspektiv på EBP
- 30Sammanfattning
- 31KAPITEL 3 Varför EBP?
- 31Argument för EBP
- 32I linje med yrkesetiska riktlinjer
- 32I linje med lagstiftningens kvalitetskrav
- 33För en professionell trovärdighet
- 34Farhågor om EBP
- 34Är inte EBP det samma som att evidensbaserade metoder implementeras
- 35och intuition genom EBP
- 36genom EBP
- 36Innebär inte EBP ett ”kokboksefterföljande”?
- 37Utesluter inte EBP forskning av viss metodik?
- 38Är inte EBP ett verktyg för nedskärningar?
- 38Sammanfattning
- 41KAPITEL 4 Vad behöver jag kunna
- 41Processens olika steg kräver olika kunnande
- 43Att ställa relevanta frågor
- 44Bakgrundsfrågor och förgrundsfrågor
- 44Att söka vetenskaplig kunskap
- 45Att inta ett kritiskt förhållningssätt
- 46Att tillämpa brukarinflytande och brukardelaktighet
- 47Argument för brukarinflytande
- 48Vad säger lagen
- 49Brukarperspektiv
- 50Situations- och individanpassning
- 51Barns och ungas perspektiv, delaktighet och inflytande
- 52Att dokumentera
- 53Att integrera kunskaper på ett transparent sätt
- 54Val av insats
- 54Genomförande av insats
- 55Att följa upp och utvärdera
- 56Uppföljning av professionellt handlande
- 57Sammanfattning
- 59KAPITEL 5 Beslutsstöd och bedömningsinstrument
- 59Vad är ett beslutsstöd
- 60Bedömningsinstrument
- 61Farhågor och kritik
- 62Vikten av en kritisk och adekvat användning
- 63Att kritiskt granska bedömningsinstruments kvalitet
- 64Mätarnoggrannhet
- 65Några exempel
- 65Området barn och unga
- 66Äldreområdet
- 67Området funktionshinder
- 67Missbruksområdet
- 68Bemötandefrågan
- 68Sammanfattning
- 71KAPITEL 6 Vetenskapliga kunskapskällor
- 71Att orientera sig i forskning
- 72Databaser
- 73Campbell Collaboration
- 73Forskningsrapporter och kunskapsöversikter
- 74Riktlinjer
- 77Tidskrifter och vetenskapliga artiklar
- 78Kritik mot tidskriftspraktik
- 79Grå litteratur
- 79Konferensbidrag
- 79Komponenter i vetenskaplig avrapportering
- 80Sammanfattning
- 81KAPITEL 7 Vetenskapliga studier och vetenskaplig metodik
- 81Vetenskapliga frågeställningar
- 82Interventionsstudier
- 82Frågor om processer och subjektiva upplevelser
- 83Effektfrågor
- 85Den randomiserade kontrollerade studien
- 87Ett exempel på en RKS i socialt arbete
- 87… problem, risker och begränsningar
- 89Andra typer av effektstudier
- 90Exempel
- 90Observandum
- 92Realistisk utvärdering
- 93Frågan om verksamma komponenter
- 93Metaanlys
- 94Kunskapssammanställningens kvalitet
- 95Första nivåns metaanalys
- 96Andra nivåns metaanalys
- 98Kvalitetskriterier för forskning
- 99Sammanfattning
- 101KAPITEL 8 Etik och EBP
- 101EBP som motor för etisk praktik
- 102Etik på olika nivåer
- 103Grundläggande etiska principer
- 104Människovärdesprincipen och behovs- och solidaritetsprincipen
- 104Godhetsmaximerings- och skademinimeringsprinciperna
- 104Självbestämmandeprincipen
- 105EBP i förhållande till de etiska principerna
- 106Etik i yrkesvardagen
- 107Den professionellas omdömesförmåga
- 108Etiska dilemman
- 110Sammanfattning
- 111KAPITEL 9 Organisation, ledarskap och kontextuella villkor
- 111Att etablera en lärande organisation
- 112Att organisera en EBP
- 113Förutsättningar för yrkesrelaterat lärande
- 114Ansvaret att genomlysa och skapa transparens
- 115System för hantering av kritik
- 115Lokal kunskapsproduktion
- 116Verksamhetsutveckling med brukarbehov i centrum
- 116Uppföljning
- 117Servicekvalitet
- 118Livskvalitet
- 119Olika definitioner ger olika resultat
- 119Instrument för mätning
- 120Kontextuella förutsättningar
- 120Möjlighet till specialisering och tillgång till samlad kompetens
- 121Åtskillnad mellan professionella och politiska roller
- 121Verksamhetsexempel på implementering
- 121The BEST-project
- 123Södermalmsprojektet
- 125Sammanfattning
- 127KAPITEL 10 Fallbeskrivningar
- 127Om fallens konstruktion
- 129Fallbeskrivning 1
- 130Per
- 131Ahmed på mottagningsenheten
- 132Aktualisering och anmälan
- 132Balans mellan stöd och kontroll
- 133från enheten för barn och unga
- 134Dags inledande möte med Per
- 134Pers utredning
- 135Inledande intervju och efterföljande samtal
- 136Återkoppling
- 137Diskussion om insats
- 138Val av insats och beslut
- 138Öppenvårdsverksamheten Prisma
- 139Inskrivning
- 140Dags uppföljning
- 140Barnen Stina och Torkel
- 141Hembesök
- 142Beslut att inleda utredning
- 144Barnens utredningar enligt BBIC
- 145Systematisk kartläggning
- 146Återkopplingar och diskussion om insats
- 147Val av insatser och beslut
- 149Uppföljningar
- 151Fallbeskrivning 2
- 152Teo
- 153Beslut att genomföra en utredning
- 153Kuratorn Ninni
- 154Inför utredningen
- 155Samtal med Teo
- 155Att möta Teos och familjens behov
- 156Föräldrarna Tine och Hugo
- 158Teos syster Cleo
- 159Planering av insatser
- 160Insatser till föräldrarna
- 161Teos insatser
- 162Cleos insatser
- 163Individuella uppföljningssamtal och självskattningar
- 163Beslut och uppföljning
- 165till de två fallbeskrivningarna
- 167evidensbaserade praktiker
- 167En normativ projektion
- 168En EBP-vision
- 169Sammanfattande avslutning
- 173Litteraturförteckning
- 189Sakregister
Information
- Författare:
- Kajsa Svanevie
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144083896
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 36425-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 191