Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Allianser
- 11Förord
- 15DEL 1 Ideologi och teori
- 17Ideologi som grunden för allt socialt arbete
- 19Ideologi
- 21Människosyn och värderingar
- 21Humanism
- 22Människosyn
- 24Etik och sociala värderingar
- 28Naiv idealism
- 30Förändringsperspektiv
- 30I allians med den vi ska hjälpa
- 31Med klienten bakom ratten
- 31Att bygga på resurserna
- 32Stöd av familj och nätverk
- 32Att påverka materiella och sociala förhållanden
- 32Att inspireras av visioner och mål
- 34Frågor till läsaren
- 35Utvald litteratur
- 37Terapitraditioner
- Psykodynamiska, inlärningsorienterade och kognitiva tankegångar
- 37Den psykodynamiska traditionen
- 42Huvudidéer
- 43Nyanseringar
- 44Den inlärningsorienterade traditionen
- 48Huvudidéer
- 48Nyanseringar
- 49Den kognitiva traditionen
- 52Huvudidéer
- 53Nyanseringar
- 55Frågor till läsaren
- 55Utvald litteratur
- 57Terapitraditioner
- Fokus på kommunikation, system, familjer och narrativ
- 57En kommunikationsmodell
- 62Kommunikation och cybernetik
- 65Huvudidéer
- 65Nyanseringar
- 66Familjeterapi och nätverkstänkande
- 69Huvudidéer
- 69Nyanseringar
- 71Postmoderna strömningar: Lösningar, gemensamt skapande och narrativ
- 73Lösningsinriktat tänkande
- 74Samskapande i socialt arbete
- 75Narrativt tänkande
- 78Huvudidéer
- 78Nyanseringar
- 79Frågor till läsaren
- 79Utvald litteratur
- 81Perspektiv från utvecklingspsykologin
- 81Utvecklingsteorier
- 82Emotionell utveckling och kontroll av drifterna
- 83Kontakt, stimulans och sammanhang
- 84Utveckling av förmågan att tänka
- 84Språkutvecklingen
- 86Anknytning
- 88Självutveckling i ett ömsesidigt samspel
- 91Utveckling som ett samspel mellan individ, miljö och kultur
- 92Livscykeln i ett familjeperspektiv
- 93Implikationer för socialarbetaren
- 94Synpunkter på de första levnadsåren
- 95Utvecklingsstöd som överordnad styrning
- 96Att se upp för normativa styrningar – och för att definiera
- 97Barnet som aktör
- 97Livslång utveckling
- 98Frågor till läsaren
- 99Utvald litteratur
- 101Perspektiv från gruppsykologiskt tänkande
- 101Gruppsykologiska studier
- 102Grupptyper
- 103Gruppstruktur
- 106Gruppsammanhållning, social smitta och konformitetstryck
- 108Gruppkonflikter
- 109Beslutsprocesser
- 110Terapeutiska grupper
- 112Huvudidéer
- 114Nyanseringar
- 115Frågor till läsaren
- 115Utvald litteratur
- 117Behandlingsforskning
- 117Metoder och kunskapsstatus
- 118Vad är god behandlingsforskning
- 118Historik
- 121Reviderade normer
- 122Behandlingsforskningens ställning fram till idag
- 124Forskningsbaserad kunskap om institutionsbehandling
- 125Rön från några utvalda nordiska undersökningar
- 127Vad säger oss de refererade undersökningarna
- 128Institutionsåtgärder som har betydelse för en positiv utveckling
- 129Åtgärder för att undvika smitteffekter
- 130Åtgärder som garanterar stabilitet, trygghet och anknytning
- 131Åtgärder som garanterar systematik i behandlingen
- 134Frågor till läsaren
- 134Utvald litteratur
- 135DEL 2 Metoder i socialt arbete
- 137Kontakt och relationsutveckling
- 139Mångfalden i sociala relationer
- 139Socialarbetaren som relationsbyggare
- 140Albert – ytterligare en historia om avvisande
- 142Kontakt- och relationsarbetet: metoder och hållpunkter
- 142Intoning och empati
- 144Spegling, bekräftelse och accepterande
- 145Stöd, uppmuntran och hopp
- 146Skydd och omsorg
- 147Ömsesidighet och att bjuda på sig själv
- 148Att skapa relationer genom samverkan
- 149Förutsägbarhet
- 150Autenticitet
- 150Svårigheter och dilemman
- 150Om makt, ansvar och likvärdighet i relationen
- 152Medspelare kontra lärare
- 152Relationer i ett kulturellt perspektiv
- 154Relationsutveckling tar tid – har vi den
- 155Frågor till läsaren
- 155Utvald litteratur
- 157Förändringsoptimism och resursorientering
- 157Människor hanterar förändring på olika sätt
- 158Resignation och hopplöshet
- 159Ambivalens: längtan efter och rädsla för förändring
- 161Motivation och motstånd
- 163Förändringsoptimism: metoder och hållpunkter
- 163Att anpassa initiativen till den man möter
- 165Att arbeta bejakande
- 167Både visioner och små steg
- 168Att leta efter resurser
- 169Att leta efter undantag
- 171Perspektivförskjutning
- 173Att utveckla en ja-kultur
- 173Svårigheter och dilemman
- 174Resursinriktning kontra bagatellisering
- 175Belöning är ett tveeggat hjälpmedel
- 176Resursorientering som attityd och inte som teknik
- 177Frågor till läsaren
- 178Utvald litteratur
- 179Normer och gränser
- 181Normer och sanktioner
- 183Metoder av formande typ
- 184Modellärande
- 184Rutiner
- 186Faser
- 187Ritualer
- 187Positiv respons
- 189Metoder av hindrande art
- 189Ett fåtal regler och genomdiskuterade sanktioner
- 192Ignorerande
- 192Tydliga och personligt riktade nej
- 194Att vara ett steg före
- 195Fysiska hinder och fasthållning
- 196Time-out
- 198Förlust av privilegier
- 199Konfrontation och offentliggörande
- 201Svårigheter och dilemman
- 201När är rättvisan inte längre rättvis
- 202Vad gör man när våldet inte kan stoppas verbalt
- 204När är gränsen för utskrivning nådd
- 205Frågor till läsaren
- 206Utvald litteratur
- 207Gemenskap och grupptillhörighet
- 208Gemenskap och lagspel
- 209Tillhörighet och identitet
- 210Tolerans för skillnader
- 211Arena för både social träning och kulturkamp
- 212Initiativ till sammanhållning, tillhörighet och hopp
- 213Arbetet med grupper: några metoder och hållpunkter
- 213Fokus på att göra saker tillsammans
- 214Att utnyttja vardagssysslorna
- 215Organisering av fritidsgrupper
- 216Behandlingsgrupper
- 217Att låta klienterna delta i beslutsprocesserna
- 217Att överskrida sina gränser
- 219Klienter som rollmodeller
- 220Humor
- 221Att vända stämningen i en grupp
- 222Svårigheter och dilemman
- 223När överskrids toleransen för avvikelser
- 226Öppenhet och respekt för gränser
- 228Frågor till läsaren
- 228Utvald litteratur
- 229Familjen som samarbetspartner
- 230Starka band
- 231Familjen i ett utvecklingspsykologiskt perspektiv
- 233Vilka ingår i familjen
- 233Arbete med familjer: Metoder och hållpunkter
- 233Arbetsuppgifter förenade med mål
- 234Familjesamtalen
- 243Ambulerande familjearbete
- 244Familjegrupper
- 247Andra familjeinsatser
- 247Svårigheter och dilemman
- Vid vilken tidpunkt involveras familjen
- 247i ett aktivt samarbete
- 248Vilka i familjen ska vi träffa
- 249Att noga välja ut information med tanke på hur den kan tolkas
- 251När institutionen och familjen följer olika normer gentemot den unga personen
- 252När familjen inte längre kan vara omsorgens bas
- 254Frågor till läsaren
- 254Utvald litteratur
- 255Uppföljning När institutionsvistelsen upphör
- 258Uppföljningen: metoder och hållpunkter
- 258Bilda ett lag kring klienten
- 260Skapa bra övergångar mellan behandling och uppföljning
- 264Flyttningen
- 270Svårigheter och dilemman
- 270När är det dags att flytta
- Vem ska bedriva uppföljningsarbetet
- 272från institutionens sida
- 273Till vad – när inga lösningar är riktigt bra
- 274Hur drar vi lärdom av enskildheter
- 278Frågor till läsaren
- 278Utvald litteratur
- 279DEL 3 Roller och etik
- Socialarbetaren som instrument – färdigheter
- 281roller och etiska krav
- 283Personliga förutsättningar och relationella färdigheter
- 284Att skapa och utveckla kontakt
- 285Att känna sig själv
- 286Att bjuda på sina egna intressen
- 288Fast struktur med möjlighet till flexibilitet
- 289Att vara lyhörd för samspelet i gruppen
- 289Att tåla provokationer och utmaningar
- 290Uthållighet och tålamod
- 291Känsla för lagspel
- 292Humor och lekfullhet
- 294Engagemang
- 295De många rollerna i socialt arbete
- 296Omsorgsgivare
- 296Behandlare
- 297Modell och förebild
- 298Lärare
- 299Ledare
- 300Kompis
- 301Säljare
- 303Svårigheter och dilemman
- 303Svek
- 305Förtroliga samtal ger tillgång till privata zoner
- 306Sekretess
- 307”Bara min
- 308Gränserna omkring var och en
- 310När klienten visar sexuellt intresse för eller blir förälskad i hjälparen
- 311Avslutande kommentar
- 311Frågor till läsaren
- 312Utvald litteratur
- 313Slutord
- 317Källor och referenser
- 337Namnregister
- 339Sakregister
Studenter inom socionomutbildningen men även yrkesverksamma socialarbetare möter här en lättläst, grundläggande, omfångsrik, praktiknära metodbok med särskilt fokus på arbetet med barn och ungdom.
Information
- Författare:
- Odd Arne Tjersland Gunnar Engen Ulf Jansen
- Översättare:
- Inger Lindelöf
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144069807
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 34145-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 342