Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Allianser

Värderingar, teorier och metoder i socialt arbete
Skickas följande arbetsdag

Vilka värderingar och teorier utgör grunden i socialt arbete? Vilka verktyg har socialarbetare i arbetet med barn och unga, och hur använder man dem i praktiken? Vilka färdigheter krävs i arbetet? Vilka rollförväntningar och etiska dilemman står socialarbetaren inför? I Allianser: Värderingar, teorier och metoder i socialt arbete ges en praktiknära metodbeskrivning av förhållningssätt inför människor som på olika sätt har svårigheter i livet. Del 1 beskriver den teoretiska grunden för socialt...

Vilka värderingar och teorier utgör grunden i socialt arbete? Vilka verktyg har socialarbetare i arbetet med barn och unga, och hur använder man dem i praktiken? Vilka färdigheter krävs i arbetet? Vilka rollförväntningar och etiska dilemman står socialarbetaren inför? I Allianser: Värderingar, teorier och metoder i socialt arbete ges en praktiknära metodbeskrivning av förhållningssätt inför människor som på olika sätt har svårigheter i livet. Del 1 beskriver den teoretiska grunden för socialt arbete, och vilka värderingar det baseras på. Här beskrivs olika terapiinriktningar som bidragit med begrepp och verktyg som används i arbetet, grundläggande kunskap om utvecklingspsykologi och gruppsykologi, samt vad forskning har visat vara viktiga faktorer för social förändring. I del 2 beskrivs metoder för kontakt- och relationsutveckling, förändringsoptimism och resursorientering, normer och gränser, gruppmetoder, familjearbete och uppföljning. Del 3 tar upp olika sidor hos socialarbetaren, vilka färdigheter som krävs, vilka rollförväntningar och etiska ställningstaganden som uppstår. Boken innehåller många fallbeskrivningar från praktiken, och ger en mängd idéer till arbetet med barn, unga och familjer. Allianser vänder sig till studenter inom socionomutbildningen och relaterade kurser, samt till yrkesverksamma inom socialt arbete.

    • 11
      Förord
  • 15
    DEL 1 Ideologi och teori
    • 17
      Ideologi som grunden för allt socialt arbete
        • 19
          Ideologi
        • 21
          Människosyn och värderingar
        • 21
          Humanism
        • 22
          Människosyn
        • 24
          Etik och sociala värderingar
        • 28
          Naiv idealism
        • 30
          Förändringsperspektiv
        • 30
          I allians med den vi ska hjälpa
        • 31
          Med klienten bakom ratten
        • 31
          Att bygga på resurserna
        • 32
          Stöd av familj och nätverk
        • 32
          Att påverka materiella och sociala förhållanden
        • 32
          Att inspireras av visioner och mål
        • 34
          Frågor till läsaren
        • 35
          Utvald litteratur
    • 37
      Terapitraditioner
        • Psykodynamiska, inlärningsorienterade och kognitiva tankegångar
        • 37
          Den psykodynamiska traditionen
        • 42
          Huvudidéer
        • 43
          Nyanseringar
        • 44
          Den inlärningsorienterade traditionen
        • 48
          Huvudidéer
        • 48
          Nyanseringar
        • 49
          Den kognitiva traditionen
        • 52
          Huvudidéer
        • 53
          Nyanseringar
        • 55
          Frågor till läsaren
        • 55
          Utvald litteratur
    • 57
      Terapitraditioner
        • Fokus på kommunikation, system, familjer och narrativ
        • 57
          En kommunikationsmodell
        • 62
          Kommunikation och cybernetik
        • 65
          Huvudidéer
        • 65
          Nyanseringar
        • 66
          Familjeterapi och nätverkstänkande
        • 69
          Huvudidéer
        • 69
          Nyanseringar
        • 71
          Postmoderna strömningar: Lösningar, gemensamt skapande och narrativ
        • 73
          Lösningsinriktat tänkande
        • 74
          Samskapande i socialt arbete
        • 75
          Narrativt tänkande
        • 78
          Huvudidéer
        • 78
          Nyanseringar
        • 79
          Frågor till läsaren
        • 79
          Utvald litteratur
    • 81
      Perspektiv från utvecklingspsykologin
        • 81
          Utvecklingsteorier
        • 82
          Emotionell utveckling och kontroll av drifterna
        • 83
          Kontakt, stimulans och sammanhang
        • 84
          Utveckling av förmågan att tänka
        • 84
          Språkutvecklingen
        • 86
          Anknytning
        • 88
          Självutveckling i ett ömsesidigt samspel
        • 91
          Utveckling som ett samspel mellan individ, miljö och kultur
        • 92
          Livscykeln i ett familjeperspektiv
        • 93
          Implikationer för socialarbetaren
        • 94
          Synpunkter på de första levnadsåren
        • 95
          Utvecklingsstöd som överordnad styrning
        • 96
          Att se upp för normativa styrningar – och för att definiera
        • 97
          Barnet som aktör
        • 97
          Livslång utveckling
        • 98
          Frågor till läsaren
        • 99
          Utvald litteratur
    • 101
      Perspektiv från gruppsykologiskt tänkande
        • 101
          Gruppsykologiska studier
        • 102
          Grupptyper
        • 103
          Gruppstruktur
        • 106
          Gruppsammanhållning, social smitta och konformitetstryck
        • 108
          Gruppkonflikter
        • 109
          Beslutsprocesser
        • 110
          Terapeutiska grupper
        • 112
          Huvudidéer
        • 114
          Nyanseringar
        • 115
          Frågor till läsaren
        • 115
          Utvald litteratur
    • 117
      Behandlingsforskning
        • 117
          Metoder och kunskapsstatus
        • 118
          Vad är god behandlingsforskning
        • 118
          Historik
        • 121
          Reviderade normer
        • 122
          Behandlingsforskningens ställning fram till idag
        • 124
          Forskningsbaserad kunskap om institutionsbehandling
        • 125
          Rön från några utvalda nordiska undersökningar
        • 127
          Vad säger oss de refererade undersökningarna
        • 128
          Institutionsåtgärder som har betydelse för en positiv utveckling
        • 129
          Åtgärder för att undvika smitteffekter
        • 130
          Åtgärder som garanterar stabilitet, trygghet och anknytning
        • 131
          Åtgärder som garanterar systematik i behandlingen
        • 134
          Frågor till läsaren
        • 134
          Utvald litteratur
  • 135
    DEL 2 Metoder i socialt arbete
    • 137
      Kontakt och relationsutveckling
        • 139
          Mångfalden i sociala relationer
        • 139
          Socialarbetaren som relationsbyggare
        • 140
          Albert – ytterligare en historia om avvisande
        • 142
          Kontakt- och relationsarbetet: metoder och hållpunkter
        • 142
          Intoning och empati
        • 144
          Spegling, bekräftelse och accepterande
        • 145
          Stöd, uppmuntran och hopp
        • 146
          Skydd och omsorg
        • 147
          Ömsesidighet och att bjuda på sig själv
        • 148
          Att skapa relationer genom samverkan
        • 149
          Förutsägbarhet
        • 150
          Autenticitet
        • 150
          Svårigheter och dilemman
        • 150
          Om makt, ansvar och likvärdighet i relationen
        • 152
          Medspelare kontra lärare
        • 152
          Relationer i ett kulturellt perspektiv
        • 154
          Relationsutveckling tar tid – har vi den
        • 155
          Frågor till läsaren
        • 155
          Utvald litteratur
    • 157
      Förändringsoptimism och resursorientering
        • 157
          Människor hanterar förändring på olika sätt
        • 158
          Resignation och hopplöshet
        • 159
          Ambivalens: längtan efter och rädsla för förändring
        • 161
          Motivation och motstånd
        • 163
          Förändringsoptimism: metoder och hållpunkter
        • 163
          Att anpassa initiativen till den man möter
        • 165
          Att arbeta bejakande
        • 167
          Både visioner och små steg
        • 168
          Att leta efter resurser
        • 169
          Att leta efter undantag
        • 171
          Perspektivförskjutning
        • 173
          Att utveckla en ja-kultur
        • 173
          Svårigheter och dilemman
        • 174
          Resursinriktning kontra bagatellisering
        • 175
          Belöning är ett tveeggat hjälpmedel
        • 176
          Resursorientering som attityd och inte som teknik
        • 177
          Frågor till läsaren
        • 178
          Utvald litteratur
    • 179
      Normer och gränser
        • 181
          Normer och sanktioner
        • 183
          Metoder av formande typ
        • 184
          Modellärande
        • 184
          Rutiner
        • 186
          Faser
        • 187
          Ritualer
        • 187
          Positiv respons
        • 189
          Metoder av hindrande art
        • 189
          Ett fåtal regler och genomdiskuterade sanktioner
        • 192
          Ignorerande
        • 192
          Tydliga och personligt riktade nej
        • 194
          Att vara ett steg före
        • 195
          Fysiska hinder och fasthållning
        • 196
          Time-out
        • 198
          Förlust av privilegier
        • 199
          Konfrontation och offentliggörande
        • 201
          Svårigheter och dilemman
        • 201
          När är rättvisan inte längre rättvis
        • 202
          Vad gör man när våldet inte kan stoppas verbalt
        • 204
          När är gränsen för utskrivning nådd
        • 205
          Frågor till läsaren
        • 206
          Utvald litteratur
    • 207
      Gemenskap och grupptillhörighet
        • 208
          Gemenskap och lagspel
        • 209
          Tillhörighet och identitet
        • 210
          Tolerans för skillnader
        • 211
          Arena för både social träning och kulturkamp
        • 212
          Initiativ till sammanhållning, tillhörighet och hopp
        • 213
          Arbetet med grupper: några metoder och hållpunkter
        • 213
          Fokus på att göra saker tillsammans
        • 214
          Att utnyttja vardagssysslorna
        • 215
          Organisering av fritidsgrupper
        • 216
          Behandlingsgrupper
        • 217
          Att låta klienterna delta i beslutsprocesserna
        • 217
          Att överskrida sina gränser
        • 219
          Klienter som rollmodeller
        • 220
          Humor
        • 221
          Att vända stämningen i en grupp
        • 222
          Svårigheter och dilemman
        • 223
          När överskrids toleransen för avvikelser
        • 226
          Öppenhet och respekt för gränser
        • 228
          Frågor till läsaren
        • 228
          Utvald litteratur
    • 229
      Familjen som samarbetspartner
        • 230
          Starka band
        • 231
          Familjen i ett utvecklingspsykologiskt perspektiv
        • 233
          Vilka ingår i familjen
        • 233
          Arbete med familjer: Metoder och hållpunkter
        • 233
          Arbetsuppgifter förenade med mål
        • 234
          Familjesamtalen
        • 243
          Ambulerande familjearbete
        • 244
          Familjegrupper
        • 247
          Andra familjeinsatser
        • 247
          Svårigheter och dilemman
        • Vid vilken tidpunkt involveras familjen
        • 247
          i ett aktivt samarbete
        • 248
          Vilka i familjen ska vi träffa
        • 249
          Att noga välja ut information med tanke på hur den kan tolkas
        • 251
          När institutionen och familjen följer olika normer gentemot den unga personen
        • 252
          När familjen inte längre kan vara omsorgens bas
        • 254
          Frågor till läsaren
        • 254
          Utvald litteratur
    • 255
      Uppföljning När institutionsvistelsen upphör
        • 258
          Uppföljningen: metoder och hållpunkter
        • 258
          Bilda ett lag kring klienten
        • 260
          Skapa bra övergångar mellan behandling och uppföljning
        • 264
          Flyttningen
        • 270
          Svårigheter och dilemman
        • 270
          När är det dags att flytta
        • Vem ska bedriva uppföljningsarbetet
        • 272
          från institutionens sida
        • 273
          Till vad – när inga lösningar är riktigt bra
        • 274
          Hur drar vi lärdom av enskildheter
        • 278
          Frågor till läsaren
        • 278
          Utvald litteratur
  • 279
    DEL 3 Roller och etik
    • Socialarbetaren som instrument – färdigheter
        • 281
          roller och etiska krav
        • 283
          Personliga förutsättningar och relationella färdigheter
        • 284
          Att skapa och utveckla kontakt
        • 285
          Att känna sig själv
        • 286
          Att bjuda på sina egna intressen
        • 288
          Fast struktur med möjlighet till flexibilitet
        • 289
          Att vara lyhörd för samspelet i gruppen
        • 289
          Att tåla provokationer och utmaningar
        • 290
          Uthållighet och tålamod
        • 291
          Känsla för lagspel
        • 292
          Humor och lekfullhet
        • 294
          Engagemang
        • 295
          De många rollerna i socialt arbete
        • 296
          Omsorgsgivare
        • 296
          Behandlare
        • 297
          Modell och förebild
        • 298
          Lärare
        • 299
          Ledare
        • 300
          Kompis
        • 301
          Säljare
        • 303
          Svårigheter och dilemman
        • 303
          Svek
        • 305
          Förtroliga samtal ger tillgång till privata zoner
        • 306
          Sekretess
        • 307
          ”Bara min
        • 308
          Gränserna omkring var och en
        • 310
          När klienten visar sexuellt intresse för eller blir förälskad i hjälparen
        • 311
          Avslutande kommentar
        • 311
          Frågor till läsaren
        • 312
          Utvald litteratur
    • 313
      Slutord
    • 317
      Källor och referenser
    • 337
      Namnregister
    • 339
      Sakregister

Studenter inom socionomutbildningen men även yrkesverksamma socialarbetare möter här en lättläst, grundläggande, omfångsrik, praktiknära metodbok med särskilt fokus på arbetet med barn och ungdom.

Information

Författare:
Odd Arne Tjersland Gunnar Engen Ulf Jansen
Översättare:
Inger Lindelöf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144069807
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
34145-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
342

Författare

Odd Arne Tjersland

Odd Arne Tjersland är psykolog och fil.dr, professor i klinisk psykologi vid Oslo Universitet.

Gunnar Engen

Gunnar Engen är pedagog inom socialt arbete med barn och unga, och har lång praktisk erfarenhet.

Ulf Jansen

Ulf Jansen är pedagog inom socialt arbete med barn och unga, och har lång praktisk erfarenhet.

 ;