Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Samtal med barn
- 7Förord till tredje upplagan
- 12Förord
- 15KAPITEL 1 Grundprinciper och begrepp
- 15Samtalet – arbetsmodeller och samförståelse
- 21Centrala begrepp
- 26Bokens uppbyggnad
- 27KAPITEL 2 Sammanhanget påverkar samtalet med barnet
- 27Barnet som både objekt och subjekt
- 38Konflikt i barnärenden
- 47Objekt och subjekt – skam, skuld och funktionsförlust
- 53KAPITEL 3 Förhållanden hos oss själva påverkar samtalet med barnet
- 53Emotionell bemästring
- 59Tematisk bemästring
- 62Självutveckling och självomhändertagande
- 67KAPITEL 4 Dialogprinciper och dialogprocessen
- 67Barns potential för dialog och beroende av kommunikation
- 75Barns dialogutveckling
- 77Emotionell inlevelse och rytm
- 80Triangulering
- 83Social selektivitet
- 85Social triangulering
- 87Generaliserade själv–andra-bilder
- 88Faktorer i den utvecklingsstödjande dialogen
- 101KAPITEL 5 Störningar i dialogen – icke fungerande kommunikationsmönster
- 101Hur icke fungerande dialogmönster uppstår och kvarstår
- 109Hur vi bemöter typiska kommunikationsmönster
- 119KAPITEL 6 Sidor av barnets kognitiva utveckling och språkliga förutsättningar Barnets utvecklingsfrågor
- 119Anpassning av samtalet till barnets utvecklingsnivå
- 122Varierande kognitiva förutsättningar vid olika åldersstadier
- 123Spädbarn till ett och ett halvt års ålder
- 125Ett och ett halvt till fyra år
- 130Fyra till åtta år
- 132Åtta till tolv år
- 133Tolv år och uppåt
- 135Barns tillgång till språkliga koder
- 138Kommunicerbar erfarenhet
- 139Lokalt eller ”asocialt” kodad erfarenhet
- 140Skam-/skuldbelagd, tabubelagd erfarenhet
- 142Obenämnd erfarenhet
- 144Barns utvecklingsfrågor
- 149KAPITEL 7 Identitet och berättelser
- 149Relation och identitet
- 152Identitetsmarkörer
- 155Metaforer
- 159Berättelsen
- 165KAPITEL 8 Olika syften med samtalet kräver olika förberedelser
- 165Syftet med samtalet
- 172Olika syften med samtalet
- 173Informationsgivande och stödjande samtal
- 179Person- och rollpresenterande samtal
- 180Strukturerande samtal, tema- och beslutspresenterande samtal
- 183Stödjande samtal
- 185Bearbetande samtal
- 189Utredande samtal
- 189Generellt utredande samtal
- 190Barnets vilja
- 196Avslöjande samtal
- 209KAPITEL 9 Samtalsmetodiska principer och anvisningar
- 209Förhållandet mellan relation och tema
- 211Samtalsförberedande arbete
- 215Vilken tidpunkt är den rätta för att ta upp ett tema
- 216Tillhör samtalet och temat min roll
- 217Måste samtal koordineras
- 218Vilka ska finnas närvarande under samtalet
- 219Behöver jag speciell information inför samtalet
- 220Var ska samtalet äga rum
- 221Praktiska arrangemang
- 224Finns det speciella behov av dokumentation av samtalet
- 224Är temat/innehållet konfliktfyllt för barnet
- 225Är temat/innehållet svårt för mig
- 225Finns det möjliga konsekvenser av samtalet
- 227Vilka ska känna till och få information från samtalet
- 228Samtalets genomförande Kontaktetablering och upprätthållande av kontakt
- 228Skapa triangulerande situationer
- 229Låt barnet se dig
- 229Se barnet och visa att du ser det
- 230Beskriv här och nu och skapa social struktur
- 232Strukturering när andra vuxna är närvarande
- 233Skapa rytm och bekräftande emotionalitet
- 235Bekräfta barnets presentationer och reaktioner
- 236Tydlig avslutning och ny början
- 237”Tillbakalämnande” av barnet
- 238Samtalets genomförande Innehållsutveckling
- 238Temaintroduktion
- 240Upprepande av uttalanden och bekräftelse av innehållet
- 240Användande av frågande, undrande tonfall
- 241Uppdelade uttalanden
- 242Precisering kontra att låta berättelsen flyta
- 243Periodiska sammanfattningar och omformuleringar
- 245Referenserfarenhet och aktivering av fler erfarenhetsmodaliteter
- 246Alternativ och tankeläsning
- 247Referenstexter och metaforer för barnets liv
- 248Bekräfta önskat beteende
- 249Efterarbete
- 249Registrering av aktivitet och innehåll
- 251Barnet är levande, självorganiserande, reaktivt, moraliskt och själv–andra-omhändertagande
- 253Litteratur
- 255Person- och sakregister
Boken är viktig och användbar för alla som i sitt arbete möter barn i olika typer av krislägen.
Information
- Författare:
- Haldor Øvreeide
- Översättare:
- Anita Erlandsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144056340
- Utgivningsår:
- 2001
- Revisionsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 7443-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 256