Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Samtal med barn

Skickas följande arbetsdag

Den här boken är skriven för att uppmuntra till flera samtal med barn som har det svårt, och är därför till nytta för alla som arbetar med barn. Genom fler och bättre samtal med barn kommer barnets perspektiv och behov fram. På så sätt kan deras vård och rättigheter förbättras. Boken är värdefull i all relevant yrkesutbildning. Speciellt lämpad är boken för dem som ska möta barn och deras vårdnadshavare i olika beslutssituationer: i hemmet, i skolan, i fosterhem och på institutioner. Författa...

Den här boken är skriven för att uppmuntra till flera samtal med barn som har det svårt, och är därför till nytta för alla som arbetar med barn. Genom fler och bättre samtal med barn kommer barnets perspektiv och behov fram. På så sätt kan deras vård och rättigheter förbättras. Boken är värdefull i all relevant yrkesutbildning. Speciellt lämpad är boken för dem som ska möta barn och deras vårdnadshavare i olika beslutssituationer: i hemmet, i skolan, i fosterhem och på institutioner. Författaren inför ett kommunikationsteoretiskt perspektiv på barns upplevelse, självinsikt och utveckling. Det öppnar för en ny och fördjupad insikt om barnets sociala position i vårdnadsfrågor och för ett samtalsmetodiskt och utvecklingsstödjande sätt att närma sig barnet. Förutom att författaren bygger upp en teori som generellt kan vara användbar i arbetet med barn, utlöser denna teori konkreta anvisningar om hur vi kan bygga upp kontakt och dialog med barnet utifrån våra egna roller och uppdrag. Boken innehåller rikligt med exempel från olika samtalssituationer med barn.

    • 7
      Förord till tredje upplagan
    • 12
      Förord
    • 15
      KAPITEL 1 Grundprinciper och begrepp
        • 15
          Samtalet – arbetsmodeller och samförståelse
        • 21
          Centrala begrepp
        • 26
          Bokens uppbyggnad
    • 27
      KAPITEL 2 Sammanhanget påverkar samtalet med barnet
        • 27
          Barnet som både objekt och subjekt
        • 38
          Konflikt i barnärenden
        • 47
          Objekt och subjekt – skam, skuld och funktionsförlust
    • 53
      KAPITEL 3 Förhållanden hos oss själva påverkar samtalet med barnet
        • 53
          Emotionell bemästring
        • 59
          Tematisk bemästring
        • 62
          Självutveckling och självomhändertagande
    • 67
      KAPITEL 4 Dialogprinciper och dialogprocessen
        • 67
          Barns potential för dialog och beroende av kommunikation
        • 75
          Barns dialogutveckling
        • 77
          Emotionell inlevelse och rytm
        • 80
          Triangulering
        • 83
          Social selektivitet
        • 85
          Social triangulering
        • 87
          Generaliserade själv–andra-bilder
        • 88
          Faktorer i den utvecklingsstödjande dialogen
    • 101
      KAPITEL 5 Störningar i dialogen – icke fungerande kommunikationsmönster
        • 101
          Hur icke fungerande dialogmönster uppstår och kvarstår
        • 109
          Hur vi bemöter typiska kommunikationsmönster
    • 119
      KAPITEL 6 Sidor av barnets kognitiva utveckling och språkliga förutsättningar Barnets utvecklingsfrågor
        • 119
          Anpassning av samtalet till barnets utvecklingsnivå
        • 122
          Varierande kognitiva förutsättningar vid olika åldersstadier
        • 123
          Spädbarn till ett och ett halvt års ålder
        • 125
          Ett och ett halvt till fyra år
        • 130
          Fyra till åtta år
        • 132
          Åtta till tolv år
        • 133
          Tolv år och uppåt
        • 135
          Barns tillgång till språkliga koder
        • 138
          Kommunicerbar erfarenhet
        • 139
          Lokalt eller ”asocialt” kodad erfarenhet
        • 140
          Skam-/skuldbelagd, tabubelagd erfarenhet
        • 142
          Obenämnd erfarenhet
        • 144
          Barns utvecklingsfrågor
    • 149
      KAPITEL 7 Identitet och berättelser
        • 149
          Relation och identitet
        • 152
          Identitetsmarkörer
        • 155
          Metaforer
        • 159
          Berättelsen
    • 165
      KAPITEL 8 Olika syften med samtalet kräver olika förberedelser
        • 165
          Syftet med samtalet
        • 172
          Olika syften med samtalet
        • 173
          Informationsgivande och stödjande samtal
        • 179
          Person- och rollpresenterande samtal
        • 180
          Strukturerande samtal, tema- och beslutspresenterande samtal
        • 183
          Stödjande samtal
        • 185
          Bearbetande samtal
        • 189
          Utredande samtal
        • 189
          Generellt utredande samtal
        • 190
          Barnets vilja
        • 196
          Avslöjande samtal
    • 209
      KAPITEL 9 Samtalsmetodiska principer och anvisningar
        • 209
          Förhållandet mellan relation och tema
        • 211
          Samtalsförberedande arbete
        • 215
          Vilken tidpunkt är den rätta för att ta upp ett tema
        • 216
          Tillhör samtalet och temat min roll
        • 217
          Måste samtal koordineras
        • 218
          Vilka ska finnas närvarande under samtalet
        • 219
          Behöver jag speciell information inför samtalet
        • 220
          Var ska samtalet äga rum
        • 221
          Praktiska arrangemang
        • 224
          Finns det speciella behov av dokumentation av samtalet
        • 224
          Är temat/innehållet konfliktfyllt för barnet
        • 225
          Är temat/innehållet svårt för mig
        • 225
          Finns det möjliga konsekvenser av samtalet
        • 227
          Vilka ska känna till och få information från samtalet
        • 228
          Samtalets genomförande Kontaktetablering och upprätthållande av kontakt
        • 228
          Skapa triangulerande situationer
        • 229
          Låt barnet se dig
        • 229
          Se barnet och visa att du ser det
        • 230
          Beskriv här och nu och skapa social struktur
        • 232
          Strukturering när andra vuxna är närvarande
        • 233
          Skapa rytm och bekräftande emotionalitet
        • 235
          Bekräfta barnets presentationer och reaktioner
        • 236
          Tydlig avslutning och ny början
        • 237
          ”Tillbakalämnande” av barnet
        • 238
          Samtalets genomförande Innehållsutveckling
        • 238
          Temaintroduktion
        • 240
          Upprepande av uttalanden och bekräftelse av innehållet
        • 240
          Användande av frågande, undrande tonfall
        • 241
          Uppdelade uttalanden
        • 242
          Precisering kontra att låta berättelsen flyta
        • 243
          Periodiska sammanfattningar och omformuleringar
        • 245
          Referenserfarenhet och aktivering av fler erfarenhetsmodaliteter
        • 246
          Alternativ och tankeläsning
        • 247
          Referenstexter och metaforer för barnets liv
        • 248
          Bekräfta önskat beteende
        • 249
          Efterarbete
        • 249
          Registrering av aktivitet och innehåll
        • 251
          Barnet är levande, självorganiserande, reaktivt, moraliskt och själv–andra-omhändertagande
    • 253
      Litteratur
    • 255
      Person- och sakregister

Boken är viktig och användbar för alla som i sitt arbete möter barn i olika typer av krislägen.

Information

Författare:
Haldor Øvreeide
Översättare:
Anita Erlandsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144056340
Utgivningsår:
2001
Revisionsår:
2009
Artikelnummer:
7443-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
256

Författare

Haldor Øvreeide

Haldor Øvreeide (f. 1944) är specialist inom klinisk psykologi. Vid Institutt for familie og relationsutvikling i Os, Norge, har han sedan 1987 bed...

 ;