Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Lärobok i familjeterapi

Skickas följande arbetsdag

Ända sedan de första pionjärerna i mitten av 1900-talet började ifrågasätta de traditionella individualterapeutiska behandlingsmodellerna, har familjeterapin tilldragit sig ett växande internationellt intresse som ett sätt att arbeta med svåra problem hos barn och vuxna. Också i Norden har familjeterapin en lång historia. I våra dagar, när intresset för evidensbaserad behandling ökat, har familjeterapin visat sig minst lika effektiv som individuell behandling vid olika slags problematik. Ibla...

Ända sedan de första pionjärerna i mitten av 1900-talet började ifrågasätta de traditionella individualterapeutiska behandlingsmodellerna, har familjeterapin tilldragit sig ett växande internationellt intresse som ett sätt att arbeta med svåra problem hos barn och vuxna. Också i Norden har familjeterapin en lång historia. I våra dagar, när intresset för evidensbaserad behandling ökat, har familjeterapin visat sig minst lika effektiv som individuell behandling vid olika slags problematik. Ibland räcker det med familjeterapeutiska insatser, och andra gånger kan familjeterapi och individualterapi (som till exempel KBT eller psykodynamisk terapi) eller medicinering komplettera varandra. Lärobok i familjeterapi har på kort tid blivit ett standardverk i norska familje­terapiutbildningar. Boken redogör för familjeterapins olika skolbildningar och tillämpningsområden, och lägger särskild vikt vid det utvecklingspsykologiska perspektivet. Familjeterapins växande forskningsstöd uppmärksammas särskilt. Bokens författare, Astri Johnsen och Vigdis Wie Torsteinsson, är båda psyko­loger och familjeterapeuter, med lång erfarenhet inom norsk barnpsykiatri. De har båda tidigare varit redaktörer för den nordiska familjeterapitidskriften Fokus på familien. I denna svenska utgåva av Lärobok i familjeterapi ingår ett nyskrivet avsnitt om familjeterapin i Sverige och övriga Norden, författat av Magnus Ringborg. En gedigen, uppdaterad fördjupning av det familjeterapeutiska kunskapsfältet, nödvändig för en hållbar familjeterapeutisk praxis. Boken är ett måste på legitimationsgrundande psykoterapeututbildningar med inriktning på familjeterapi. Johan Sundelin Leg psykolog, leg psykoterapeut, psykoterapihandledare (UHÄ), PhD

    • 3
      Förord
        • 14
          Tack!
    • 5
      Inledning
        • 15
          Familjeterapi – vad, varför och hur?
        • 15
          Vad är familjeterapi?
        • 16
          Varför familjeterapi?
        • 17
          Vilken familjeterapi?
        • 18
          Familjeterapins utmaningar
        • 19
          Något om kapitlen i boken
      • 1
        23
        Familjeterapins historia och centrala begrepp
        • 24
          Ett historiskt exempel
        • 25
          Familjeterapins teoretiska grunder och historiska rötter
        • 25
          Klinisk praxis: Psykoanalysen, psykiatrin och barnpsykiatrin Forskning
        • 31
          Grundläggande begrepp
        • 31
          Systemteori och cybernetik
        • 35
          Epistemologi
        • 36
          Konstruktivism
        • 37
          Postmodernism
        • 39
          Social konstruktionism
        • 41
          Narrativ
        • 43
          Familjeterapi, psykologisk teori och andra kunskapsområden
        • 44
          Det biopsykosociala synsättet
        • 46
          Utvecklingspsykologi
        • 47
          Socioekonomiska förhållanden
        • 48
          Neurobiologi
        • 48
          Beteendegenetik
        • 49
          Familjeterapin i Norden
        • Magnus Ringborg
        • 49
          Finland
        • 50
          Danmark
        • 51
          Norge
        • 52
          Sverige
        • 55
          Forskning inom familjeterapi i Sverige
        • 57
          Avslutning
      • 2
        59
        Forskningsperspektiv på familjeterapin
        • 59
          En praktisk problemställning
        • 61
          Vad döljer sig bakom utvecklingen av familjeterapeutiska metoder?
        • 64
          Empirisk forskning och effekten av familjeterapeutiska interventioner
        • 67
          Utagerande beteende hos barn och ungdomar
        • 68
          Inåtvändhet hos barn och ungdomar
        • 73
          Forskningens definition av familjeterapi
        • 74
          Att standardisera metoder
        • 78
          RCT – Randomiserade, kontrollerade studier
        • 80
          Skillnaden mellan effekt och effektivitet
        • 81
          Vad betyder det att en behandling har effekt?
        • 82
          Mätning före och efter som utgångspunkt för att bedöma effekt
        • 84
          Processmätning och resultat av terapi Vad är det som fungerar?
        • 85
          Vart är vi på väg?
        • 87
          Feedback-Informed´Treatment – FIT
        • 87
          Hur barn upplever familjeterapi
        • 96
          Sammanfattning
        • 96
          Familje- och familjeterapiforskning i Norge
        • 102
          Familjeterapiforskning i Sverige
        • 102
          Avslutning
      • 3
        103
        Flergenerationsperspektivet – spännvidden mellan …|psykodynamisk och systemisk familjeterapi
        • 103
          En historia från terapirummet Familjen K
        • 104
          Historien
        • 105
          Utvecklingen av ett flergenerationsperspektiv Viktiga personer
        • 108
          Grundläggande idéer och metoder De historiskt orienterade familje­terapeuterna
        • 108
          Arbete med självdifferentiering i ett flergenerationsperspektiv Murray Bowen
        • 110
          Räkenskapsplikt i familjen Ivan Boszormenyi-Nagy och hans tredjegenerationsmodell
        • 112
          Lojalitet och försoning Helm Stierlins familjedynamiska modell
        • 114
          Systemisk terapi och flergenerationsperspektivet
        • 116
          Utvecklingspsykologiska perspektiv – relevans för flergenerationsperspektivet
        • 117
          Anknytningsteori
        • 118
          Adult Attachment Interview (AAI)
        • 118
          Family Script John Byng-Hall
        • 119
          Attachment Narrative Therapy Rudi Dallos
        • 120
          Attachment Based Family Therapy (ABFT) Guy Diamond
        • 122
          Att använda genogram i terapi och utbildning
        • 124
          Att använda genogram i individualterapi
        • 125
          Reflektioner
        • 126
          Avslutning
        • 126
          Grundprinciper i flergenerationsperspektivet
      • 4
        127
        Strukturell familjeterapi
        • 128
          En scen från terapirummet
        • 129
          Historien
        • 130
          De grundläggande idéerna
        • 131
          Systemet är den grundläggande enheten
        • 133
          Subsystem
        • 133
          Stabilitet och förändring
        • 134
          Sättet att förstå problem
        • 136
          Observationer av interaktion
        • 139
          Sättet att förstå förändring
        • 141
          Terapeutpositionen
        • 145
          Utvecklingslinjer
        • 146
          Forskning
        • 147
          Utvecklingspsykologiska perspektiv
        • 149
          Reflektioner
        • 151
          Avslutning
        • 151
          Grundprinciper i den strukturella terapin
      • 5
        153
        Systemisk familjeterapi – Milano-skolan
        • 154
          En historia från terapirummet Familjen H
        • 154
          Några perspektiv
        • 156
          Historien Personerna bakom
        • 157
          Teoretisk grund
        • 157
          En epigenetisk modell
        • 160
          Sättet att förstå symptom
        • 161
          Från symptomens funktion till positiv konnotation och familjepremisser
        • 163
          Grundläggande begrepp och metoder
        • 163
          Hypoteser och hypotesbildning
        • 166
          Cirkularitet och cirkulärt frågande
        • 169
          Neutralitet
        • 171
          Terapeutens position
        • 172
          Teamarbete
        • 174
          Interventioner och terapeutisk förändring
        • 175
          Paradoxala interventioner
        • 176
          Systemisk omdefiniering och förändring av familjepremisser
        • 177
          Ritualer
        • 177
          Den intervenerande intervjun
        • 179
          Barn i terapirummet
        • 181
          Tillbaka till terapin med familjen H
        • 183
          Utvecklingspsykologiska perspektiv
        • 186
          Forskning
        • 188
          Reflektioner
        • 189
          Avslutning
        • 189
          Grundprinciper i Milano-metoden
      • 6
        191
        Den språksystemiska inriktningen
        • 192
          En historia från terapirummet
        • 193
          Historisk bakgrund
        • 194
          Teoretisk grund
        • 194
          Kritiken av den rådande systemteorin
        • 195
          En postmodern grund för familjeterapi
        • 197
          Grundläggande drag hos mänskliga system
        • 198
          Hur skall vi förstå problem?
        • 200
          Terapeutens position
        • 203
          Konsekvenser för den terapeutiska praktiken – terapi som samarbete
        • 206
          Det reflekterande teamet – Tom Andersen och Tromsø-teamet
        • 208
          Öppna samtal: Jaakko Seikkula och arbetet med psykosproblem i norra Finland
        • 211
          Den systemisk-narrativa riktningen
        • 213
          Jim Sheehan – systemisk-narrativ terapi i irländsk tappning
        • 215
          Terapeutiska strategier och grepp i en systemisk narrativ terapi
        • 217
          Barn i terapirummet
        • 218
          Utvecklingspsykologiska perspektiv för en språksystemisk terapi
        • 222
          Forskning
        • 224
          Reflektioner
        • 228
          Avslutning
        • 228
          Grundprinciper i den språksystemiska inriktningen
      • 7
        229
        Strategisk och lösningsfokuserad terapi
        • 230
          En historia från terapirummet Familjen M
        • 230
          Historien
        • 230
          MRI och korttidsterapi
        • 230
          Viktiga personer, teori och metoder
        • 232
          Strategisk terapi
        • 232
          Viktiga personer, teori och metoder
        • 235
          Familjeterapeutiskt arbete med barn och unga
        • 235
          Lösningsfokuserad terapi – SFT
        • 235
          Viktiga personer
        • 237
          Teoretiska formuleringar
        • 238
          Några antaganden eller läroteser
        • 239
          Från tal om problem till tal om lösningar – förhållandet till symptom
        • 240
          Metoder, terapeutiska tekniker och principer
        • 241
          Huvudinterventioner
        • 242
          Speciella interventioner
        • 246
          Tillbaka till familjen M
        • 247
          Terapeutisk position Terapeutens roll
        • 248
          Lösningsfokuserad terapi i arbete med barn och familjer
        • 249
          Intervju med familjen – solution oriented family assessment
        • 250
          Användbara metoder och frågor i arbete med familjer med barn
        • 251
          Exempel på uppgifter som rekommenderas i arbete med familjer med barn
        • 253
          Resiliensforskningen – användbar kunskap för SFT-terapeuter
        • 255
          Resiliens uppfattad som en process
        • 256
          Resiliensforskningens konsekvenser för familjeterapin
        • 258
          Forskning
        • 259
          Reflektioner
        • 260
          Avslutning
        • 260
          Grundprinciper i lösningsfokuserad terapi
      • 8
        261
        Narrativ terapi
        • 262
          En terapeutisk scen
        • 262
          Historisk bakgrund
        • 265
          Den teoretiska grunden
        • 269
          Tunna och fylliga berättelser
        • 271
          Terapeutiska metoder
        • 271
          Det externaliserande samtalet
        • 272
          Karta över positioner (positionskarta)
        • 273
          Samtal om undantag
        • 274
          Åter-författande samtal (Re-authoring conversations)
        • 277
          Re-membering conversations
        • 278
          Definierande ceremonier, vittnesgruppsrespons
        • 279
          Terapeutpositionen
        • 281
          Utveckling av narrativ praxis
        • 284
          Narrativ i ett utvecklingspsykologiskt sammanhang
        • 288
          Forskning
        • 290
          Reflektioner
        • 291
          Avslutning
        • 291
          Grundprinciper i det narrativa förhållningssättet
      • 9
        293
        Vidareutveckling av det praktiska arbetet
        • 293
          Kunskapsutveckling i praktiskt terapeutiskt arbete
        • 295
          Evidensbaserad praktik och praktikbaserad evidens
        • 296
          Ett exempel på systematiseringsarbete i klinisk praktik
        • 297
          Den första undersökningen
        • 299
          Den andra undersökningen
        • 299
          Den tredje undersökningen
        • 301
          Vad kan vi lära?
        • 302
          Systematisering i det praktiska arbetet utvidgar handlingsutrymmet
        • 303
          Praxis som utgångspunkt för vidareutveckling av en manual: Flerdimensionell familjeterapi
        • 304
          Vad händer när terapiprocessen låser sig?
        • 305
          Vad kan terapeuten göra?
        • 306
          Kvalitativa metoder som bidrag till kunskapsutveckling
        • 307
          Vad säger familjeterapiforskningen?
        • 309
          En jämförelse av kvalitativa metoder
        • 310
          Grounded theory
        • 310
          Diskursanalys
        • 311
          Narrativa forskningsmetoder
        • 311
          Mellan forskning och terapi
        • 311
          Exempel på studier av processer i terapirummet
        • 315
          En fallstudie: Vad kan en familj och en terapeut berätta för oss?
        • 317
          Avslutning
        • 317
          Om klinisk expertis, eller praktisk kunskap
      • 10
        321
        Familjeterapi, nutid och framtid
        • 322
          Teoretiska utmaningar
        • 323
          Familjeterapeutiska metoder i det 21:a århundradet
        • 323
          Modeller för integrering
        • 328
          Speciella metoder för särskilda problem, populationer och grupper
        • 328
          Manualiserade program för beteendestörningar hos barn
        • 333
          Kultur, etnicitet och trauma: Terapeutiskt arbete med speciella problem
        • 340
          Behandling i flerfamiljegrupper
        • 343
          Familiens Hus – familjecentraler Familjebehandling som insats inom socialtjänsten och hälsovården
        • 345
          Den terapeutiska relationen – några utmaningar
        • 348
          Terapeutisk allians
        • 350
          Avslutning
    • 53
      Referenser
    • 81
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Astri Johnsen Vigdis Wie Torsteinsson
Kapitelförfattare:
Magnus Ringborg
Översättare:
Gustaf Berglund Solveig Halvorsen Kåven
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144091730
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
37723-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
387

Författare

Astri Johnsen

Astri Johnsen är specialist i klinisk psykologi. Hon har varit avdelningschef på Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Helseregion Øst og ...

Vigdis Wie Torsteinsson

Vigdis Wie Torsteinsson är specialist i klinisk psykologi. Hon arbetar som psykologspecialist i BUPA Vestfold och är även seniorrådgivare vid RBUP ...

Magnus Ringborg

Magnus Ringborg är leg. psykolog, specialist i klinisk psykologi och leg. psykoterapeut. Han har under många år arbetat med att utveckla metodik fö...

 ;