Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Lärobok i familjeterapi
- 3Förord
- 14Tack!
- 5Inledning
- 15Familjeterapi – vad, varför och hur?
- 15Vad är familjeterapi?
- 16Varför familjeterapi?
- 17Vilken familjeterapi?
- 18Familjeterapins utmaningar
- 19Något om kapitlen i boken
- 123Familjeterapins historia och centrala begrepp
- 24Ett historiskt exempel
- 25Familjeterapins teoretiska grunder och historiska rötter
- 25Klinisk praxis: Psykoanalysen, psykiatrin och barnpsykiatrin Forskning
- 31Grundläggande begrepp
- 31Systemteori och cybernetik
- 35Epistemologi
- 36Konstruktivism
- 37Postmodernism
- 39Social konstruktionism
- 41Narrativ
- 43Familjeterapi, psykologisk teori och andra kunskapsområden
- 44Det biopsykosociala synsättet
- 46Utvecklingspsykologi
- 47Socioekonomiska förhållanden
- 48Neurobiologi
- 48Beteendegenetik
- 49Familjeterapin i Norden
- Magnus Ringborg
- 49Finland
- 50Danmark
- 51Norge
- 52Sverige
- 55Forskning inom familjeterapi i Sverige
- 57Avslutning
- 259Forskningsperspektiv på familjeterapin
- 59En praktisk problemställning
- 61Vad döljer sig bakom utvecklingen av familjeterapeutiska metoder?
- 64Empirisk forskning och effekten av familjeterapeutiska interventioner
- 67Utagerande beteende hos barn och ungdomar
- 68Inåtvändhet hos barn och ungdomar
- 73Forskningens definition av familjeterapi
- 74Att standardisera metoder
- 78RCT – Randomiserade, kontrollerade studier
- 80Skillnaden mellan effekt och effektivitet
- 81Vad betyder det att en behandling har effekt?
- 82Mätning före och efter som utgångspunkt för att bedöma effekt
- 84Processmätning och resultat av terapi Vad är det som fungerar?
- 85Vart är vi på väg?
- 87Feedback-Informed´Treatment – FIT
- 87Hur barn upplever familjeterapi
- 96Sammanfattning
- 96Familje- och familjeterapiforskning i Norge
- 102Familjeterapiforskning i Sverige
- 102Avslutning
- 3103Flergenerationsperspektivet – spännvidden mellan …|psykodynamisk och systemisk familjeterapi
- 103En historia från terapirummet Familjen K
- 104Historien
- 105Utvecklingen av ett flergenerationsperspektiv Viktiga personer
- 108Grundläggande idéer och metoder De historiskt orienterade familjeterapeuterna
- 108Arbete med självdifferentiering i ett flergenerationsperspektiv Murray Bowen
- 110Räkenskapsplikt i familjen Ivan Boszormenyi-Nagy och hans tredjegenerationsmodell
- 112Lojalitet och försoning Helm Stierlins familjedynamiska modell
- 114Systemisk terapi och flergenerationsperspektivet
- 116Utvecklingspsykologiska perspektiv – relevans för flergenerationsperspektivet
- 117Anknytningsteori
- 118Adult Attachment Interview (AAI)
- 118Family Script John Byng-Hall
- 119Attachment Narrative Therapy Rudi Dallos
- 120Attachment Based Family Therapy (ABFT) Guy Diamond
- 122Att använda genogram i terapi och utbildning
- 124Att använda genogram i individualterapi
- 125Reflektioner
- 126Avslutning
- 126Grundprinciper i flergenerationsperspektivet
- 4127Strukturell familjeterapi
- 128En scen från terapirummet
- 129Historien
- 130De grundläggande idéerna
- 131Systemet är den grundläggande enheten
- 133Subsystem
- 133Stabilitet och förändring
- 134Sättet att förstå problem
- 136Observationer av interaktion
- 139Sättet att förstå förändring
- 141Terapeutpositionen
- 145Utvecklingslinjer
- 146Forskning
- 147Utvecklingspsykologiska perspektiv
- 149Reflektioner
- 151Avslutning
- 151Grundprinciper i den strukturella terapin
- 5153Systemisk familjeterapi – Milano-skolan
- 154En historia från terapirummet Familjen H
- 154Några perspektiv
- 156Historien Personerna bakom
- 157Teoretisk grund
- 157En epigenetisk modell
- 160Sättet att förstå symptom
- 161Från symptomens funktion till positiv konnotation och familjepremisser
- 163Grundläggande begrepp och metoder
- 163Hypoteser och hypotesbildning
- 166Cirkularitet och cirkulärt frågande
- 169Neutralitet
- 171Terapeutens position
- 172Teamarbete
- 174Interventioner och terapeutisk förändring
- 175Paradoxala interventioner
- 176Systemisk omdefiniering och förändring av familjepremisser
- 177Ritualer
- 177Den intervenerande intervjun
- 179Barn i terapirummet
- 181Tillbaka till terapin med familjen H
- 183Utvecklingspsykologiska perspektiv
- 186Forskning
- 188Reflektioner
- 189Avslutning
- 189Grundprinciper i Milano-metoden
- 6191Den språksystemiska inriktningen
- 192En historia från terapirummet
- 193Historisk bakgrund
- 194Teoretisk grund
- 194Kritiken av den rådande systemteorin
- 195En postmodern grund för familjeterapi
- 197Grundläggande drag hos mänskliga system
- 198Hur skall vi förstå problem?
- 200Terapeutens position
- 203Konsekvenser för den terapeutiska praktiken – terapi som samarbete
- 206Det reflekterande teamet – Tom Andersen och Tromsø-teamet
- 208Öppna samtal: Jaakko Seikkula och arbetet med psykosproblem i norra Finland
- 211Den systemisk-narrativa riktningen
- 213Jim Sheehan – systemisk-narrativ terapi i irländsk tappning
- 215Terapeutiska strategier och grepp i en systemisk narrativ terapi
- 217Barn i terapirummet
- 218Utvecklingspsykologiska perspektiv för en språksystemisk terapi
- 222Forskning
- 224Reflektioner
- 228Avslutning
- 228Grundprinciper i den språksystemiska inriktningen
- 7229Strategisk och lösningsfokuserad terapi
- 230En historia från terapirummet Familjen M
- 230Historien
- 230MRI och korttidsterapi
- 230Viktiga personer, teori och metoder
- 232Strategisk terapi
- 232Viktiga personer, teori och metoder
- 235Familjeterapeutiskt arbete med barn och unga
- 235Lösningsfokuserad terapi – SFT
- 235Viktiga personer
- 237Teoretiska formuleringar
- 238Några antaganden eller läroteser
- 239Från tal om problem till tal om lösningar – förhållandet till symptom
- 240Metoder, terapeutiska tekniker och principer
- 241Huvudinterventioner
- 242Speciella interventioner
- 246Tillbaka till familjen M
- 247Terapeutisk position Terapeutens roll
- 248Lösningsfokuserad terapi i arbete med barn och familjer
- 249Intervju med familjen – solution oriented family assessment
- 250Användbara metoder och frågor i arbete med familjer med barn
- 251Exempel på uppgifter som rekommenderas i arbete med familjer med barn
- 253Resiliensforskningen – användbar kunskap för SFT-terapeuter
- 255Resiliens uppfattad som en process
- 256Resiliensforskningens konsekvenser för familjeterapin
- 258Forskning
- 259Reflektioner
- 260Avslutning
- 260Grundprinciper i lösningsfokuserad terapi
- 8261Narrativ terapi
- 262En terapeutisk scen
- 262Historisk bakgrund
- 265Den teoretiska grunden
- 269Tunna och fylliga berättelser
- 271Terapeutiska metoder
- 271Det externaliserande samtalet
- 272Karta över positioner (positionskarta)
- 273Samtal om undantag
- 274Åter-författande samtal (Re-authoring conversations)
- 277Re-membering conversations
- 278Definierande ceremonier, vittnesgruppsrespons
- 279Terapeutpositionen
- 281Utveckling av narrativ praxis
- 284Narrativ i ett utvecklingspsykologiskt sammanhang
- 288Forskning
- 290Reflektioner
- 291Avslutning
- 291Grundprinciper i det narrativa förhållningssättet
- 9293Vidareutveckling av det praktiska arbetet
- 293Kunskapsutveckling i praktiskt terapeutiskt arbete
- 295Evidensbaserad praktik och praktikbaserad evidens
- 296Ett exempel på systematiseringsarbete i klinisk praktik
- 297Den första undersökningen
- 299Den andra undersökningen
- 299Den tredje undersökningen
- 301Vad kan vi lära?
- 302Systematisering i det praktiska arbetet utvidgar handlingsutrymmet
- 303Praxis som utgångspunkt för vidareutveckling av en manual: Flerdimensionell familjeterapi
- 304Vad händer när terapiprocessen låser sig?
- 305Vad kan terapeuten göra?
- 306Kvalitativa metoder som bidrag till kunskapsutveckling
- 307Vad säger familjeterapiforskningen?
- 309En jämförelse av kvalitativa metoder
- 310Grounded theory
- 310Diskursanalys
- 311Narrativa forskningsmetoder
- 311Mellan forskning och terapi
- 311Exempel på studier av processer i terapirummet
- 315En fallstudie: Vad kan en familj och en terapeut berätta för oss?
- 317Avslutning
- 317Om klinisk expertis, eller praktisk kunskap
- 10321Familjeterapi, nutid och framtid
- 322Teoretiska utmaningar
- 323Familjeterapeutiska metoder i det 21:a århundradet
- 323Modeller för integrering
- 328Speciella metoder för särskilda problem, populationer och grupper
- 328Manualiserade program för beteendestörningar hos barn
- 333Kultur, etnicitet och trauma: Terapeutiskt arbete med speciella problem
- 340Behandling i flerfamiljegrupper
- 343Familiens Hus – familjecentraler Familjebehandling som insats inom socialtjänsten och hälsovården
- 345Den terapeutiska relationen – några utmaningar
- 348Terapeutisk allians
- 350Avslutning
- 53Referenser
- 81Person- och sakregister
Information
- Författare:
- Astri Johnsen Vigdis Wie Torsteinsson
- Kapitelförfattare:
- Magnus Ringborg
- Översättare:
- Gustaf Berglund Solveig Halvorsen Kåven
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144091730
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 37723-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 387