Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Den röda tråden i social barnavård

Processer, samband och delaktighet
Skickas följande arbetsdag

Den röda tråden i social barnavård tar sin utgångspunkt från Socialstyrelsens omarbetade version av BBIC, Barns behov i centrum. Den beskriver på ett pedagogiskt sätt hur de olika stegen i systemet, från aktualisering och planering till uppföljning av insatser, behöver hänga samman genom en röd tråd för god kvalitet i arbetet. Boken genomsyras av BBIC:s grundprinciper och lägger stor vikt vid frågor som delaktighet och samverkan för barns och ungas bästa. Den ger stöd för ett förhållningssät...

Den röda tråden i social barnavård tar sin utgångspunkt från Socialstyrelsens omarbetade version av BBIC, Barns behov i centrum. Den beskriver på ett pedagogiskt sätt hur de olika stegen i systemet, från aktualisering och planering till uppföljning av insatser, behöver hänga samman genom en röd tråd för god kvalitet i arbetet. Boken genomsyras av BBIC:s grundprinciper och lägger stor vikt vid frågor som delaktighet och samverkan för barns och ungas bästa. Den ger stöd för ett förhållningssätt som gör skillnad i möten med barn, unga och deras föräldrar. Detta är en idébok skriven av en praktiker för praktiker. Språket är enkelt och lättillgängligt och fallbeskrivningar gör boken konkret. Socialsekreterare och arbetsledare som använder BBIC i sin verksamhet får här tips och idéer. Den röda tråden i social barnavård vänder sig till alla yrkesverksamma som arbetar inom den sociala barn- och ungdomsvården eller som samverkar med den samt till universitets- och högskolestuderande som i sin framtida yrkesutövning kommer att möta barn, ungdomar och föräldrar i kontakt med den sociala barnavården.

Inledning: BBIC i praktiken 13

Målgrupp  13

Uppbyggnad och den röda tråden som tema 14

Tack 15

Läsanvisningar 17

01 BBIC:s grundprinciper 19

Värdegrund och röd tråd 20

BBIC:s grundprinciper 20

I stort som i smått 20

Låta principerna bli till utmaningar 21

Barnavårdens processer och grundprinciperna 22

02 Aktualisera 25

Ett barn blir aktuellt  26

Anmälan 26

Familjens inställning 27

Identifiera tecken på risk och tecken på skydd 27

Anonyma anmälningar 28

Anmälningsmöte 29

Analys och bedömning av en anmälan  30

Analys av graden av risk och utsatthet  31

Den röda tråden börjar här 31

Dokumentationen i anmälan 32

Specialiserad verksamhet 33

03 Planera utredningen 35

Utredningsplanen – en plan, två syften 36

1. Som stöd i utredningsprocessen 36

2. Som ett verktyg för delaktighet 37

Utredningens frågeställningar 39

Hur ser en bra frågeställning ut? 39

Frågor som riktar sig till samtliga sidor av triangeln 40

Specifika frågor  41

Frågeställningar i fyra steg 41

Beskrivande eller analytiska frågor 43

Frågor som beaktar tidigare kännedom 44

Öppna frågeställningar  44

Lära av varandra 45

En stödjande utredningsplan 45

Tydliggör utredningsplanens syfte 47

Information från sakkunniga 47

Begripligt språk 48

Vid behov klargörande 48

Processkarta som stöd  49

04 Utreda 53

Informationsinsamlingens grunder 54

Triangeln  54

Hypoteser under utredningens gång 56

Att använda ||Metodstöd||  56

Utredningsprocessen 57

Att skilja på utredningsprocess och beslutsunderlag 59

Att vägledas av utredningsplanen  59

Fyra grundläggande frågor 60

Utreda triangelns områden  60

Familj och miljö 61

Barnets utveckling 62

Föräldrarnas förmåga 63

Triangelns dynamik 64

Familjens bakgrund 64

Förhållningssätt och metoder  65

1. Samtal med barnet 65

2. Ha ett öppet sinne  67

3. Vara icke-värderande och genuint nyfiken 68

4.Tänka film – inte foto  69

5. Göra skillnad på innehållsnivå och processnivå 70

6. Göra en loop 72

7. Behålla fokus 73

8. Bemöta information 75

9. Lyssna brett 75

10. Tre delar i ett samtal  76

11. Ta ansvar för tiden 76

12. Tre delar i ett möte  77

Avstämningar under utredningen 77

Avstämningens syfte  78

Avstämning i tre steg 78

Stäm av med familjen 79

Dokumentera information 80

Att styra eller låta sig styras 80

Skrivprocessen 81

Urval i flera steg 82

Var noga med att ange källa 83

Egna iakttagelser 84

Sammanfattningen – en fråga om klarspråk 84

05 Analysera och bedöma 87

Helheten är större än delarna 88

Röd tråd mellan utredningsplan och bedömning 88

Analytiska frågor som stöd  88

Avsätta tid för analys- och bedömningsmöten  89

Risk, behov och mottaglighet  90

1. Risk  90

2. Behov  95

3. Mottaglighet  96

Familjens delaktighet under processen analys och bedömning 99

Inrätta en struktur för möte med familjen 99

Barnets rätt till återkoppling 102

Mål som bygger på barnets problembeskrivning 103

Sätta mål tillsammans med familjen 104

Motivation eller ”hotivation”? 105

Motivation och samtycke 105

Prata om mötet i god tid 106

Barnets delaktighet i mötet 107

Mål  107

Konkreta och realistiska mål  109

Mål och önskad effekt 110

Matcha mål med insats 111

Dokumentera analys och bedömning 112

Färdiga rubriker 112

Tumregler  113

Vikten av det professionella ställningstagandet 113

06 Om konsten att sätta meningsfulla mål  115

Rätt eller fel mål? 116

Målet med mål 116

1. Mål som är accepterade och framtagna i delaktighet 116

2. Mål som är knutna till risker och skydd  117

3. Mål som är ansvarsfördelade 118

4. Mål som är möjliga att nå 119

5. Mål som beskriver det önskade resultatet 121

6. Mål som är positivt formulerade 122

7. Mål som är mätbara 123

8. Mål som vid behov bryts ner i delmål 124

9. Mål som fokuserar på det viktigaste 125

07 Utforma och följa upp öppna insatser 127

Förutsättningar och utgångspunkter 128

Den röda tråden mellan utredning och insats 128

Öppenvårdsinsatser och BBIC:s grundprinciper 128

Gemensam planering 130

Insats av icke-professionella utförare 131

Uppdrag vid öppna insatser  132

Den röda tråden mellan mål och insats 132

Utföraren och BBIC 133

Barnet och insatsen 134

Allianser  134

Styrkan i att ha olika roller 134

Allians om roller mellan utredare och utförare 135

Målallianser  136

Målallians när risk om placering finns 137

Förändringsallians 138

Brist på allians 138

Uppföljning av öppna insatser  139

Utredning vs uppföljning 139

Blicka bakåt och framåt 140

Fokus på barnet 140

Barns delaktighet vid uppföljning 141

Tidsaspekter för uppföljning 142

Första uppföljningsmötet 142

Risk, behov och mottaglighet vid uppföljning 142

Enkel struktur för uppföljning 143

Mätbarhet som stöd vid uppföljning 143

Frågor och reflektion kring målresultat 144

Samverkan mellan utförare och utredare vid uppföljning 147

Uppföljningens slutsatser 147

Skalan för risk och skydd vid uppföljning 148

Avslut av en öppenvårdsinsats 148

När är det dags att avsluta en insats?  148

08 Att placera och bli placerad  151

Likvärdiga möjligheter 152

Barnet ska få det bättre 152

Barnets behov och barnets utveckling  152

Samverkan mellan myndigheter vid placering 153

Inför att barnet ska flytta  156

Den röda tråden från utredning till placering 156

Att ge barnet en bra start 156

Placeringsmöte 157

Placeringsinformation 159

När barnet är nyinflyttat  160

Information till barnet 160

Uppföljning vid placering 162

1. Samla information 163

2. Förbereda möte 165

3. Uppföljningsmöte 167

4. Aktiviteter mellan möten 170

Ett enda eller det första i en lång rad 171

Ett tredelat föräldraskap  171

1. Socialtjänstens föräldraskap 171

2. Vårdnadshavarnas föräldraskap 173

3. Familjehemmets föräldraskap 174

Stöd till biologiska föräldrar 176

1. Krisstöd 176

2. Stödja de biologiska föräldrarnas delaktighet 177

3. Stödja de biologiska föräldrarnas förmåga i relation till barnets behov 178

4. Stödja de biologiska föräldrarnas förmåga inför hemflytt 179

Kunskapsstöd för familjehemsvården 179

09 När ett barn lämnar placeringen  181

Att flytta från och flytta till 182

Olika typer av flyttar 182

1. Hemflytt 183

2. Omplacering 185

3. På väg mot vuxenlivet 185

Att lämna vården som ung vuxen 186

Vikten av fortsatt stöd 186

När är man vuxen? 186

Att vara en självklar ”jojo”-ungdom 187

Unga som lämnar vården 187

Triangeln vid avslut av placering 188

10 Socialtjänstens interna arbete för placerade barn 189

Olika roller, men samma mål 190

Gemensam planering = hållbar placering  190

Teamets planering och uppföljning 191

Team-möte efter uppföljningsmötet 192

Biologiska föräldrar  192

Vem ger stödet? 193

Minska risk för instabilitet i vården 193

När det oplanerade avbrottet är ett faktum 194

Rutin vid oro eller tecken på instabilitet 195

Avslutning 197

Referenser 199

Register 203

Den röda tråden i social barnavård är mycket bra och utmärkt litteratur för den som är yrkesverksam inom eller studerar för ett yrke inom den sociala barn- och ungdomsvården.

Information

Författare:
Anne Forssell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144088525
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
37328-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
204

Författare

Anne Forssell

Anne Forssell är socionom, fil.mag. i socialt arbete samt utbildad handledare och nu verksam som avdelningschef inom socialtjänsten i Alingsås. Hon...

 ;