
Den röda tråden i social barnavård
Inledning: BBIC i praktiken 13
Målgrupp 13
Uppbyggnad och den röda tråden som tema 14
Tack 15
Läsanvisningar 17
01 BBIC:s grundprinciper 19
Värdegrund och röd tråd 20
BBIC:s grundprinciper 20
I stort som i smått 20
Låta principerna bli till utmaningar 21
Barnavårdens processer och grundprinciperna 22
02 Aktualisera 25
Ett barn blir aktuellt 26
Anmälan 26
Familjens inställning 27
Identifiera tecken på risk och tecken på skydd 27
Anonyma anmälningar 28
Anmälningsmöte 29
Analys och bedömning av en anmälan 30
Analys av graden av risk och utsatthet 31
Den röda tråden börjar här 31
Dokumentationen i anmälan 32
Specialiserad verksamhet 33
03 Planera utredningen 35
Utredningsplanen – en plan, två syften 36
1. Som stöd i utredningsprocessen 36
2. Som ett verktyg för delaktighet 37
Utredningens frågeställningar 39
Hur ser en bra frågeställning ut? 39
Frågor som riktar sig till samtliga sidor av triangeln 40
Specifika frågor 41
Frågeställningar i fyra steg 41
Beskrivande eller analytiska frågor 43
Frågor som beaktar tidigare kännedom 44
Öppna frågeställningar 44
Lära av varandra 45
En stödjande utredningsplan 45
Tydliggör utredningsplanens syfte 47
Information från sakkunniga 47
Begripligt språk 48
Vid behov klargörande 48
Processkarta som stöd 49
04 Utreda 53
Informationsinsamlingens grunder 54
Triangeln 54
Hypoteser under utredningens gång 56
Att använda ||Metodstöd|| 56
Utredningsprocessen 57
Att skilja på utredningsprocess och beslutsunderlag 59
Att vägledas av utredningsplanen 59
Fyra grundläggande frågor 60
Utreda triangelns områden 60
Familj och miljö 61
Barnets utveckling 62
Föräldrarnas förmåga 63
Triangelns dynamik 64
Familjens bakgrund 64
Förhållningssätt och metoder 65
1. Samtal med barnet 65
2. Ha ett öppet sinne 67
3. Vara icke-värderande och genuint nyfiken 68
4.Tänka film – inte foto 69
5. Göra skillnad på innehållsnivå och processnivå 70
6. Göra en loop 72
7. Behålla fokus 73
8. Bemöta information 75
9. Lyssna brett 75
10. Tre delar i ett samtal 76
11. Ta ansvar för tiden 76
12. Tre delar i ett möte 77
Avstämningar under utredningen 77
Avstämningens syfte 78
Avstämning i tre steg 78
Stäm av med familjen 79
Dokumentera information 80
Att styra eller låta sig styras 80
Skrivprocessen 81
Urval i flera steg 82
Var noga med att ange källa 83
Egna iakttagelser 84
Sammanfattningen – en fråga om klarspråk 84
05 Analysera och bedöma 87
Helheten är större än delarna 88
Röd tråd mellan utredningsplan och bedömning 88
Analytiska frågor som stöd 88
Avsätta tid för analys- och bedömningsmöten 89
Risk, behov och mottaglighet 90
1. Risk 90
2. Behov 95
3. Mottaglighet 96
Familjens delaktighet under processen analys och bedömning 99
Inrätta en struktur för möte med familjen 99
Barnets rätt till återkoppling 102
Mål som bygger på barnets problembeskrivning 103
Sätta mål tillsammans med familjen 104
Motivation eller ”hotivation”? 105
Motivation och samtycke 105
Prata om mötet i god tid 106
Barnets delaktighet i mötet 107
Mål 107
Konkreta och realistiska mål 109
Mål och önskad effekt 110
Matcha mål med insats 111
Dokumentera analys och bedömning 112
Färdiga rubriker 112
Tumregler 113
Vikten av det professionella ställningstagandet 113
06 Om konsten att sätta meningsfulla mål 115
Rätt eller fel mål? 116
Målet med mål 116
1. Mål som är accepterade och framtagna i delaktighet 116
2. Mål som är knutna till risker och skydd 117
3. Mål som är ansvarsfördelade 118
4. Mål som är möjliga att nå 119
5. Mål som beskriver det önskade resultatet 121
6. Mål som är positivt formulerade 122
7. Mål som är mätbara 123
8. Mål som vid behov bryts ner i delmål 124
9. Mål som fokuserar på det viktigaste 125
07 Utforma och följa upp öppna insatser 127
Förutsättningar och utgångspunkter 128
Den röda tråden mellan utredning och insats 128
Öppenvårdsinsatser och BBIC:s grundprinciper 128
Gemensam planering 130
Insats av icke-professionella utförare 131
Uppdrag vid öppna insatser 132
Den röda tråden mellan mål och insats 132
Utföraren och BBIC 133
Barnet och insatsen 134
Allianser 134
Styrkan i att ha olika roller 134
Allians om roller mellan utredare och utförare 135
Målallianser 136
Målallians när risk om placering finns 137
Förändringsallians 138
Brist på allians 138
Uppföljning av öppna insatser 139
Utredning vs uppföljning 139
Blicka bakåt och framåt 140
Fokus på barnet 140
Barns delaktighet vid uppföljning 141
Tidsaspekter för uppföljning 142
Första uppföljningsmötet 142
Risk, behov och mottaglighet vid uppföljning 142
Enkel struktur för uppföljning 143
Mätbarhet som stöd vid uppföljning 143
Frågor och reflektion kring målresultat 144
Samverkan mellan utförare och utredare vid uppföljning 147
Uppföljningens slutsatser 147
Skalan för risk och skydd vid uppföljning 148
Avslut av en öppenvårdsinsats 148
När är det dags att avsluta en insats? 148
08 Att placera och bli placerad 151
Likvärdiga möjligheter 152
Barnet ska få det bättre 152
Barnets behov och barnets utveckling 152
Samverkan mellan myndigheter vid placering 153
Inför att barnet ska flytta 156
Den röda tråden från utredning till placering 156
Att ge barnet en bra start 156
Placeringsmöte 157
Placeringsinformation 159
När barnet är nyinflyttat 160
Information till barnet 160
Uppföljning vid placering 162
1. Samla information 163
2. Förbereda möte 165
3. Uppföljningsmöte 167
4. Aktiviteter mellan möten 170
Ett enda eller det första i en lång rad 171
Ett tredelat föräldraskap 171
1. Socialtjänstens föräldraskap 171
2. Vårdnadshavarnas föräldraskap 173
3. Familjehemmets föräldraskap 174
Stöd till biologiska föräldrar 176
1. Krisstöd 176
2. Stödja de biologiska föräldrarnas delaktighet 177
3. Stödja de biologiska föräldrarnas förmåga i relation till barnets behov 178
4. Stödja de biologiska föräldrarnas förmåga inför hemflytt 179
Kunskapsstöd för familjehemsvården 179
09 När ett barn lämnar placeringen 181
Att flytta från och flytta till 182
Olika typer av flyttar 182
1. Hemflytt 183
2. Omplacering 185
3. På väg mot vuxenlivet 185
Att lämna vården som ung vuxen 186
Vikten av fortsatt stöd 186
När är man vuxen? 186
Att vara en självklar ”jojo”-ungdom 187
Unga som lämnar vården 187
Triangeln vid avslut av placering 188
10 Socialtjänstens interna arbete för placerade barn 189
Olika roller, men samma mål 190
Gemensam planering = hållbar placering 190
Teamets planering och uppföljning 191
Team-möte efter uppföljningsmötet 192
Biologiska föräldrar 192
Vem ger stödet? 193
Minska risk för instabilitet i vården 193
När det oplanerade avbrottet är ett faktum 194
Rutin vid oro eller tecken på instabilitet 195
Avslutning 197
Referenser 199
Register 203
Den röda tråden i social barnavård är mycket bra och utmärkt litteratur för den som är yrkesverksam inom eller studerar för ett yrke inom den sociala barn- och ungdomsvården.
Information
- Författare:
- Anne Forssell
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144088525
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 37328-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 204