Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Utvecklingspsykologiska perspektiv

på utveckling och lärande i skola och förskola
Skickas följande arbetsdag

Utvecklingspsykologiska perspektiv

på utveckling och lärande i skola och förskola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Denna bok beskriver hur psykologiska teorier om barns lärande och utveckling kan vara användbara inom skola och förskola som pedagogiska verksamheter. Eller enklare beskrivet: hur barnen med hjälp av psykologiska teorier blir begripliga och hanterbara. Författaren redogör för det salutogena, relationella och kontextuella perspektiv som såväl förskolans som skolans pedagogik och elevhälsa ska baseras på. Utveckling och lärande beskrivs som dynamiska processer där samspelet mellan genetiska anl...

Denna bok beskriver hur psykologiska teorier om barns lärande och utveckling kan vara användbara inom skola och förskola som pedagogiska verksamheter. Eller enklare beskrivet: hur barnen med hjälp av psykologiska teorier blir begripliga och hanterbara. Författaren redogör för det salutogena, relationella och kontextuella perspektiv som såväl förskolans som skolans pedagogik och elevhälsa ska baseras på. Utveckling och lärande beskrivs som dynamiska processer där samspelet mellan genetiska anlag, neurobiologisk mognad samt medfödda förmågor och successivt förvärvade färdigheter skapar det samspel mellan inre och yttre förutsättningar som driver utvecklingen och lärande framåt. Författaren lyfter också bland annat fram hur eleverna utvecklas och lär genom lek och hur läraren kan arbeta med att utveckla en samling barn i en klass till en fungerande grupp. Boken vänder sig till alla professioner som är verksamma inom förskola och skola såsom pedagoger och lärare, psykologer i skola och förskola, elevhälsans övriga professioner samt skolans och förskolans och ledningspersonal.

Förord 9

Inledning 11

Psykologin i pedagogikens tjänst 11

Vilka vänder sig boken till 12

Översikt av boken  13

1 Ett historiskt perspektiv 15

Teorier av sin tid 15

Tidigare pedagogiska idéer baserade på dåtida utvecklingspsykologiska teorier 16

Gesells mognadsteorier 18

Från Gesell till Piaget 20

Erik Homburger Erikson 24

Margaret Mahler 30

Olika teorier – olika pedagogiska frågeställningar 34

2 Teorier i tiden 37

Ett salutogent perspektiv  37

Ett relationellt perspektiv 39

Ett kontextuellt perspektiv 41

Från jagpsykologin till självpsykologin 43

Daniel Sterns utvecklingsteori  43

Kohuts självpsykologi 51

Jerome S. Bruner  55

Lev Vygotskijs sociokulturella utvecklingsteori  60

En jämförelse mellan de olika teorierna 66

3 Utveckling och lärande som interaktionistiska samspelsprocesser 69

Utvecklingens och lärandets dialektik  69

Medfödd kompetens 71

Som en dans 72

En utvecklande samspelsprocess 73

Om vikten av utmaningar 74

Att bli till som ett förskole- respektive skolbarn 78

Fånga ögonblicket 79

Att knyta an – en ömsesidig process 81

Blickarnas samspel 84

Blickar som styr  86

Att kunna läsa av varandra 86

Att förvärva ett språk 89

Förmågan att skapa berättelser 91

Från lärande relationer till lärande interaktioner 93

Förskolebarnet blir skolbarn 94

Utvecklande och lärande samspel i skolans värld 96

Interperspektivt relaterande 97

Skolåldern 11–13 år 99

Tidiga(re) samspel spelar roll  101

Från ett relationellt till ett interaktionistiskt perspektiv 103

4 Lek och undervisning som pedagogiska verktyg i förskola och skola 105

Från förskolebarn till skolbarn 105

Att lära som förskolebarn 107

Att utvecklas och lära genom lek 108

Låt barnen leka 110

Leken som en process 110

Leken som en kognitiv aktivitet  111

Om tidig lek 111

Lek med jämnåriga 112

Från tidig samlek till grupplek 113

Leken som ett mellanområde mellan fantasi och verklighet 115

Barn som inte hänger med 115

Att lära i skolan 117

Undervisning som en aktiv process 118

Undervisning som en samarbetsprocess 119

Undervisning som en sociokulturell process  119

Mellan lek och lektion 120

Lärarens betydelse för undervisningen 121

5 Gruppsykologiska perspektiv på utveckling och lärande 123

Ett individ-i-grupp-perspektiv 123

Grupp som främjar utveckling och lärande 124

Gruppen som frisk- eller riskfaktor 125

Balansgång mellan grupp- och individperspektiv 127

Föreställningar om sig själv och andra 130

Social identitet 130

6 Kontextuella perspektiv på utveckling, lärande och socialisering 133

Skolan i samhällets tjänst 133

Förskolan och skolan som arbets- respektive lärmiljö 135

Förskolan och skolan som trygga miljöer att utvecklas och lära i 136

Arbetsro 136

Rast men ingen ro 137

Rasten som en trygg lärmiljö i en skola för alla 138

Fri lek som en inkluderande aktivitet i en förskola för alla  140

Att trygga otrygga miljöer 142

Föreställningar om förskolan och skolan som ett kontextuellt perspektiv 142

Kontextuella framgångsfaktorer 143

7 Förebyggande och främjande insatser i förskola och skola 145

Från retorik till praktik 145

Det pedagogiska uppdraget som en proaktiv och preventiv insats 146

Att fokusera på problemet där det hör hemma 149

Om risken att tänka patogent 150

Vad hindrar elevens lärande  151

Anmälningsplikt 152

Förskolan och skolan som skyddsfaktorer 152

Främjande faktorer som en proaktiv insats 154

Förebyggande insatser 155

Elevhälsa på 4 ben 159

Lärande som en copingstrategi 161

Slutord 163

Referenser 165

Person- och sakregister 173

Information

Författare:
Gunilla Guvå
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144161402
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45638-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
178

Författare

Gunilla Guvå

Gunilla Guvå är psykolog och specialist i pedagogisk psykologi samt fil.dr i psykologi. Hon har varit verksam som psykolog i förskola och skola und...

 ;

Denna bok beskriver hur psykologiska teorier om barns lärande och utveckling kan vara användbara inom skola och förskola som pedagogiska verksamheter. Eller enklare beskrivet: hur barnen med hjälp av psykologiska teorier blir begripliga och hanterbara. Författaren redogör för det salutogena, relationella och kontextuella perspektiv som såväl förskolans som skolans pedagogik och elevhälsa ska baseras på. Utveckling och lärande beskrivs som dynamiska processer där samspelet mellan genetiska anl...

Denna bok beskriver hur psykologiska teorier om barns lärande och utveckling kan vara användbara inom skola och förskola som pedagogiska verksamheter. Eller enklare beskrivet: hur barnen med hjälp av psykologiska teorier blir begripliga och hanterbara. Författaren redogör för det salutogena, relationella och kontextuella perspektiv som såväl förskolans som skolans pedagogik och elevhälsa ska baseras på. Utveckling och lärande beskrivs som dynamiska processer där samspelet mellan genetiska anlag, neurobiologisk mognad samt medfödda förmågor och successivt förvärvade färdigheter skapar det samspel mellan inre och yttre förutsättningar som driver utvecklingen och lärande framåt. Författaren lyfter också bland annat fram hur eleverna utvecklas och lär genom lek och hur läraren kan arbeta med att utveckla en samling barn i en klass till en fungerande grupp. Boken vänder sig till alla professioner som är verksamma inom förskola och skola såsom pedagoger och lärare, psykologer i skola och förskola, elevhälsans övriga professioner samt skolans och förskolans och ledningspersonal.

Information

Författare:
Gunilla Guvå
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178196
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45638-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Gunilla Guvå

Gunilla Guvå är psykolog och specialist i pedagogisk psykologi samt fil.dr i psykologi. Hon har varit verksam som psykolog i förskola och skola und...

 ;