Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Utvecklingspsykologi

Skickas följande arbetsdag

Utvecklingspsykologi är den svenska versionen av den andra utgåvan av det norska standardverket om utvecklingspsykologi. Den här utgåvan inkluderar den omfattande nya kunskap som har tillkommit under 2000-talet inom området. En annan viktig skillnad är att utvecklingspsykologiska aspekter avseende vuxna behandlas. Boken visar den moderna utvecklingspsykologins bredd och introducerar läsaren till tänkandet kring ämnet. En grundläggande utgångspunkt är att barns och vuxnas förmågor och egenskap...

Utvecklingspsykologi är den svenska versionen av den andra utgåvan av det norska standardverket om utvecklingspsykologi. Den här utgåvan inkluderar den omfattande nya kunskap som har tillkommit under 2000-talet inom området. En annan viktig skillnad är att utvecklingspsykologiska aspekter avseende vuxna behandlas. Boken visar den moderna utvecklingspsykologins bredd och introducerar läsaren till tänkandet kring ämnet. En grundläggande utgångspunkt är att barns och vuxnas förmågor och egenskaper inte är färdiga eller förutbestämda, utan ett resultat av komplex samverkan mellan biologiska och miljömässiga faktorer över tid. Under sin utveckling förändras individen och förblir samtidigt densamma. Boken beskriver förändringar av förmågor och egenskaper under barndomen och längre fram i livet och jämför hur olika teorier förklarar dessa. Läsaren får kunskap om både den typiska utvecklingsgången och individuella variationer inom alla delar av utvecklingen från spädbarnsåldern, genom ungdomsåldern och fram till den sena vuxenåldern. Utvecklingspsykologi är en grundbok för alla som studerar inom eller arbetar med områden som kräver kunskap om människors utveckling. Den är särskilt lämplig för personer som utbildar sig inom psykologi, pedagogik, specialpedagogik, vård och socialt arbete.

    • 13
      Förord
    • 15
      Tack
    • 17
      Det utvecklingspsykologiska sättet att tänka
        • 18
          Bokens uppbyggnad
  • 22
    Del 1 Teoretiska perspektiv och metoder
      • 1
        23
        Utveckling
        • 24
          Typisk, atypisk, normal och avvikande utveckling
        • 24
          Kontinuitet och diskontinuitet
        • 26
          Utvecklingseffekter
        • 26
          Huvudeffekter
        • 27
          Interaktionseffekter
        • 28
          Transaktionseffekter
        • 29
          Verktyg för ett utvecklingspsykologiskt sätt att 
tänka
        • 31
          Utvecklingen är komplex och bygger på variation
        • 32
          Dynamiska system
        • 34
          Sårbarhet, risk, motståndskraft och skydd
        • 36
          Utvecklingspsykopatologi
        • 37
          Process och resultat
      • 2
        41
        Teoretiska perspektiv
        • 41
          Psykodynamisk psykologi
        • 44
          Beteendeanalytisk psykologi
        • 46
          Logisk konstruktivism
        • 47
          Socialkonstruktivism
        • 49
          Evolutionsbaserade teorier
        • 49
          Evolutionspsykologi
        • 50
          Etologisk psykologi
        • 50
          Nativism
        • 51
          Ekologisk psykologi
        • 53
          Informationsbearbetning
        • 54
          Kritisk utvecklingspsykologi
        • 55
          Att skilja mellan olika teorier
      • 3
        61
        Metoder för att få kunskap om barn
        • 62
          Observationer
        • 62
          Observatören
        • 62
          Observationskategorier
        • 63
          Naturalistisk observation
        • 65
          Experimentella observationer
        • 66
          Några vanliga problem vid observationer av barn
        • 67
          Frågeformulär och intervjuer
        • 68
          Arkivmetoder
        • 68
          Metodiska tillvägagångssätt
        • 68
          Kvantitativa och kvalitativa studier
        • 69
          Gruppstudier
        • 69
          Individstudier
        • 69
          Tvärsnittsundersökningar och longitudinella studier
        • 71
          Prospektiva och retrospektiva undersökningar
        • 71
          Tvärkulturella studier
        • 71
          Särskilda metoder för att undersöka spädbarn
        • 72
          Habituering och deshabituering
        • 72
          Betingning
        • 72
          Visuell utforskning
        • 72
          Fysiologiska reaktioner
        • 72
          Neurofysiologiska mått
        • 73
          Svårtolkade metoder
        • 73
          Grundläggande drag i forskningen
        • 73
          Offentlighet
        • 73
          Representativitet
        • 74
          Reliabilitet
        • 75
          Validitet
        • 76
          Bearbetning av information
        • 76
          Statistiska metoder
        • 80
          Kvalitativa bedömningar
        • 81
          Etiska överväganden
  • 88
    Del 2 Gener, fosterutveckling och tidig neurologisk utveckling
      • 4
        89
        Gener, evolution, arv och miljö
        • 90
          Kromosomer och gener
        • 91
          Genetiskt arv
        • 91
          Genotyp och fenotyp
        • 92
          Dominant och recessivt arv
        • 92
          Autosomalt och könsbundet arv
        • 94
          Mutation
        • 95
          Genetisk prägling
        • 96
          Gener och utveckling
        • 98
          Evolutionen
        • 98
          Arv och miljö
        • 99
          Metoder för att studera arv och miljö
        • 102
          Exempel på interaktion mellan gener och miljö
        • 104
          Epigenes, begränsningar och plasticitet
        • 106
          Genetisk begränsning och anpassning
      • 5
        111
        Stimulering och beteende under fostertiden
        • 111
          Fosterutvecklingen
        • 112
          Den biokemiska miljöns betydelse under 
fosterstadiet
        • 113
          Stimulering under fosterstadiet
        • 115
          Rörelse och beteende
        • 116
          Lärande i fosterlivet
        • 117
          Erfarenheter i fosterlivet och den senare 
utvecklingen
        • 118
          Emotionella tillstånd
      • 6
        121
        Hjärnans utveckling
        • 121
          Metoder för att undersöka hjärnan
        • 122
          Undersökningar av hjärnan
        • 123
          Hjärnans uppbyggnad
        • 125
          Utveckling
        • 126
          Tillväxt och reduktion i celler och anslutningar
        • 128
          Erfarenhet och utveckling
        • 130
          Specialisering
        • 132
          Plasticitet
        • 134
          Samband mellan hjärnans organisation och 
beteendet
        • 136
          Stimulans av utvecklingen
  • 142
    Del 3 Perception och motorik
      • 7
        143
        Perceptuell utveckling
        • 144
          Teoretiska förklaringar
        • 144
          Logisk konstruktivism
        • 144
          Gibsons ekologiska teori
        • 145
          Jämförelse mellan teorierna
        • 146
          Synen
        • 147
          Synskärpa
        • 147
          Rörelse
        • 148
          Form
        • 149
          Objektuppfattning
        • 151
          Storlek
        • 151
          Djupseende
        • 153
          Färgseende
        • 153
          Uppfattning av ansikten
        • 157
          Kritisk visuell stimulering
        • 158
          Fortsatt utveckling av synsinnet
        • 158
          Bilduppfattning
        • 162
          Hörseln
        • 162
          Auditivt beteende
        • 162
          Tröskelvärden
        • 164
          Lokalisation
        • 165
          Utveckling av musikaliska färdigheter
        • 166
          Uppfattning av musik
        • 169
          Taktil perception
        • 169
          Lukt
        • 169
          Smak
        • 171
          Intermodal perception
      • 8
        177
        Motorisk utveckling
        • 178
          Från handlingssystem till komplexa handlingar
        • 179
          Grovmotorik och finmotorik
        • 179
          Den grovmotoriska utvecklingen
        • 181
          Utvecklingen av finmotorik
        • 184
          Automatisering
        • 185
          Skillnader mellan barn
        • 185
          Bedömning av färdigheter
        • 186
          Teorier om den motoriska utvecklingen
        • 186
          Mognad
        • 187
          Dynamiska modeller
        • 188
          Primära rörelsemönster
        • 189
          Handling och kroppslig kognition
        • 189
          Teckning
        • 189
          Teckningsstrategier
        • 189
          Figurativitet
        • 191
          Kulturella skillnader
  • 198
    Del 4 Kognitiv utveckling
      • 9
        199
        Huvudriktningar inom den kognitiva utvecklingen
        • 200
          Moduler, domäner och verksamheter
        • 200
          Moduler
        • 201
          Verksamheter
        • 201
          Olika betydelse
        • 201
          Kroppslig kognition
        • 202
          Logisk konstruktivism
        • 202
          Den kognitiva strukturen
        • 203
          Utvecklingsprocessen
        • 204
          Stadierna
        • 211
          Standardteorins status
        • 214
          Den nya teorin
        • 217
          Informationsbearbetning
        • 219
          Utvecklingsprocessen
        • 223
          Konnektionismen
        • 225
          Informationsbearbetningstraditionens status
        • 225
          Nativism
        • 225
          Sträng nativism
        • 226
          Mild nativism
        • 227
          Nativismens status
        • 227
          Socialkonstruktivism
        • 228
          Utveckling
        • 232
          Verksamhet
        • 234
          Individuellt och socialt utforskande
        • 234
          Distribuerad kognition
        • 234
          Socialkonstruktivismens status
        • 235
          Händelsekognition
        • 235
          Händelser
        • 236
          Utveckling
        • 237
          Från beskrivning till förklaring
        • 238
          Individ och kultur
        • 238
          Händelsekognitionens status
        • 239
          Utvecklingen som stege och bana
      • 10
        245
        Minnet
        • 245
          Minnessystemen
        • 246
          Mening och sammanhang
        • 247
          Minnet under spädbarnsåldern
        • 247
          Arbetsminnet
        • 247
          Långtidsminnet
        • 248
          Variation och situation
        • 250
          Minnets utveckling under barnåldern
        • 250
          Arbetsminnet
        • 251
          Långtidsminnet
        • 260
          Barndomsamnesi
        • 261
          Barn som vittnen
      • 11
        271
        Begreppsutveckling
        • 272
          Rum, tid och kausalitet
        • 272
          Rum
        • 276
          Tid
        • 277
          Kausalitet
        • 282
          Objektbegrepp
        • 282
          Särdragsteorier
        • 286
          Prototypteorier
        • 287
          Barnets tidiga kategorisering av objekt
        • 293
          Den fortsatta begreppsutvecklingen
        • 298
          Olika strategier vid begreppsbildning
        • 300
          Begrepp och språk
        • 300
          Huvudskillnader
        • 300
          Förspråklig kunskap
        • 301
          Vilket är primärt – språket eller tänkandet?
      • 12
        307
        Resonerande
        • 308
          Analogiskt tänkande
        • 308
          Teoretiska perspektiv
        • 310
          Logiskt och pragmatiskt tänkande
        • 313
          Dialektiskt tänkande
        • 314
          Variationer i utvecklingen
      • 13
        317
        Mentalisering
        • 317
          Visuellt perspektiv
        • 318
          Bergsexperimentet
        • 319
          Två nivåer av visuellt perspektivtagande
        • 320
          Privat tal
        • 321
          Förståelse av önskningar och uppfattningar
        • 321
          Önskningar
        • 321
          Uppfattningar
        • 324
          Tidig förståelse av andras uppfattningar
        • 327
          Subjektiva ord
        • 327
          Förställning
        • 329
          Lögn
        • 330
          Individuella skillnader
        • 332
          Autismspektrumstörningar
        • 335
          Teoretiska förklaringar av mentalisering
        • 337
          Den fortsatta mentaliseringsutvecklingen
      • 14
        345
        Intelligens
        • 345
          Teorier om intelligens
        • 345
          Domängenerell och domänspecifik intelligens
        • 346
          Triarkisk modell
        • 347
          Multipla intelligensformer
        • 347
          Intelligenstest
        • 349
          Normbaserade test
        • 350
          Kriteriebaserade test
        • 350
          Dynamisk utredning
        • 352
          Andra observationer
        • 352
          Prediktion av framtida funktion
        • 352
          Prediktion från tidig ålder
        • 355
          Prediktion utifrån senare barnålder
        • 356
          Arvets och miljöns betydelse för intelligensen
        • 356
          Släktstudier
        • 356
          Miljöfaktorer
        • 362
          Könsskillnader
        • 362
          IQ-resultaten ökar: Flynn-effekten
        • 363
          Skolprestationer och intelligens
        • 363
          Inlärningshinder och inlärningssvårigheter
      • 15
        369
        Lärande och undervisning
        • 369
          Inlärningsformer
        • 369
          Habituering
        • 370
          Betingning
        • 371
          Imitation
        • 376
          Lärande genom försök och misstag
        • 376
          Insikt
        • 376
          Två perspektiv på undervisning
        • 376
          Den logiska konstruktivismen
        • 377
          Socialkonstruktivismen
        • 380
          Samarbete mellan barn
        • 380
          Tre former av samarbete
        • 380
          Samarbete är effektivt
  • 388
    Del 5 Kommunikation och språk
      • 16
        389
        Utveckling av kommunikation och språk
        • 389
          Kommunikation
        • 389
          Gemensam uppmärksamhet
        • 392
          Protokommunikation
        • 392
          Tidiga dialoger
        • 392
          De första signalerna
        • 393
          Blickar och gester
        • 397
          Språk
        • 398
          Teoretiska huvudskillnader
        • 401
          Talets utveckling
        • 405
          Förhållandet mellan uppfattnin

Författaren beskriver på ett pedagogiskt och okomplicerat sätt utvecklingspsykologins många delar och perspektiv, samt påvisar hur dessa samverkar i utvecklingsprocessen./.../ En mycket bra lärobok och en utmärkt uppslagsbok med gedigna förteckningar över innehåll, bibliografier och ordförklaringar.

Information

Författare:
Stephen Von Tetzchner
Översättare:
Inger Lindelöf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144060781
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2016
Artikelnummer:
31215-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
720

Författare

Stephen Von Tetzchner

Stephen von Tetzchner är professor i utvecklingspsykologi vid universitetet i Oslo. Han har studerat olika utvecklingspsykologiska förhållanden, sp...

 ;