Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Utvecklingspsykologi
Filer
- 13Förord
- 15Tack
- 17Det utvecklingspsykologiska sättet att tänka
- 18Bokens uppbyggnad
- 22Del 1 Teoretiska perspektiv och metoder
- 123Utveckling
- 24Typisk, atypisk, normal och avvikande utveckling
- 24Kontinuitet och diskontinuitet
- 26Utvecklingseffekter
- 26Huvudeffekter
- 27Interaktionseffekter
- 28Transaktionseffekter
- 29Verktyg för ett utvecklingspsykologiskt sätt att tänka
- 31Utvecklingen är komplex och bygger på variation
- 32Dynamiska system
- 34Sårbarhet, risk, motståndskraft och skydd
- 36Utvecklingspsykopatologi
- 37Process och resultat
- 241Teoretiska perspektiv
- 41Psykodynamisk psykologi
- 44Beteendeanalytisk psykologi
- 46Logisk konstruktivism
- 47Socialkonstruktivism
- 49Evolutionsbaserade teorier
- 49Evolutionspsykologi
- 50Etologisk psykologi
- 50Nativism
- 51Ekologisk psykologi
- 53Informationsbearbetning
- 54Kritisk utvecklingspsykologi
- 55Att skilja mellan olika teorier
- 361Metoder för att få kunskap om barn
- 62Observationer
- 62Observatören
- 62Observationskategorier
- 63Naturalistisk observation
- 65Experimentella observationer
- 66Några vanliga problem vid observationer av barn
- 67Frågeformulär och intervjuer
- 68Arkivmetoder
- 68Metodiska tillvägagångssätt
- 68Kvantitativa och kvalitativa studier
- 69Gruppstudier
- 69Individstudier
- 69Tvärsnittsundersökningar och longitudinella studier
- 71Prospektiva och retrospektiva undersökningar
- 71Tvärkulturella studier
- 71Särskilda metoder för att undersöka spädbarn
- 72Habituering och deshabituering
- 72Betingning
- 72Visuell utforskning
- 72Fysiologiska reaktioner
- 72Neurofysiologiska mått
- 73Svårtolkade metoder
- 73Grundläggande drag i forskningen
- 73Offentlighet
- 73Representativitet
- 74Reliabilitet
- 75Validitet
- 76Bearbetning av information
- 76Statistiska metoder
- 80Kvalitativa bedömningar
- 81Etiska överväganden
- 88Del 2 Gener, fosterutveckling och tidig neurologisk utveckling
- 489Gener, evolution, arv och miljö
- 90Kromosomer och gener
- 91Genetiskt arv
- 91Genotyp och fenotyp
- 92Dominant och recessivt arv
- 92Autosomalt och könsbundet arv
- 94Mutation
- 95Genetisk prägling
- 96Gener och utveckling
- 98Evolutionen
- 98Arv och miljö
- 99Metoder för att studera arv och miljö
- 102Exempel på interaktion mellan gener och miljö
- 104Epigenes, begränsningar och plasticitet
- 106Genetisk begränsning och anpassning
- 5111Stimulering och beteende under fostertiden
- 111Fosterutvecklingen
- 112Den biokemiska miljöns betydelse under fosterstadiet
- 113Stimulering under fosterstadiet
- 115Rörelse och beteende
- 116Lärande i fosterlivet
- 117Erfarenheter i fosterlivet och den senare utvecklingen
- 118Emotionella tillstånd
- 6121Hjärnans utveckling
- 121Metoder för att undersöka hjärnan
- 122Undersökningar av hjärnan
- 123Hjärnans uppbyggnad
- 125Utveckling
- 126Tillväxt och reduktion i celler och anslutningar
- 128Erfarenhet och utveckling
- 130Specialisering
- 132Plasticitet
- 134Samband mellan hjärnans organisation och beteendet
- 136Stimulans av utvecklingen
- 142Del 3 Perception och motorik
- 7143Perceptuell utveckling
- 144Teoretiska förklaringar
- 144Logisk konstruktivism
- 144Gibsons ekologiska teori
- 145Jämförelse mellan teorierna
- 146Synen
- 147Synskärpa
- 147Rörelse
- 148Form
- 149Objektuppfattning
- 151Storlek
- 151Djupseende
- 153Färgseende
- 153Uppfattning av ansikten
- 157Kritisk visuell stimulering
- 158Fortsatt utveckling av synsinnet
- 158Bilduppfattning
- 162Hörseln
- 162Auditivt beteende
- 162Tröskelvärden
- 164Lokalisation
- 165Utveckling av musikaliska färdigheter
- 166Uppfattning av musik
- 169Taktil perception
- 169Lukt
- 169Smak
- 171Intermodal perception
- 8177Motorisk utveckling
- 178Från handlingssystem till komplexa handlingar
- 179Grovmotorik och finmotorik
- 179Den grovmotoriska utvecklingen
- 181Utvecklingen av finmotorik
- 184Automatisering
- 185Skillnader mellan barn
- 185Bedömning av färdigheter
- 186Teorier om den motoriska utvecklingen
- 186Mognad
- 187Dynamiska modeller
- 188Primära rörelsemönster
- 189Handling och kroppslig kognition
- 189Teckning
- 189Teckningsstrategier
- 189Figurativitet
- 191Kulturella skillnader
- 198Del 4 Kognitiv utveckling
- 9199Huvudriktningar inom den kognitiva utvecklingen
- 200Moduler, domäner och verksamheter
- 200Moduler
- 201Verksamheter
- 201Olika betydelse
- 201Kroppslig kognition
- 202Logisk konstruktivism
- 202Den kognitiva strukturen
- 203Utvecklingsprocessen
- 204Stadierna
- 211Standardteorins status
- 214Den nya teorin
- 217Informationsbearbetning
- 219Utvecklingsprocessen
- 223Konnektionismen
- 225Informationsbearbetningstraditionens status
- 225Nativism
- 225Sträng nativism
- 226Mild nativism
- 227Nativismens status
- 227Socialkonstruktivism
- 228Utveckling
- 232Verksamhet
- 234Individuellt och socialt utforskande
- 234Distribuerad kognition
- 234Socialkonstruktivismens status
- 235Händelsekognition
- 235Händelser
- 236Utveckling
- 237Från beskrivning till förklaring
- 238Individ och kultur
- 238Händelsekognitionens status
- 239Utvecklingen som stege och bana
- 10245Minnet
- 245Minnessystemen
- 246Mening och sammanhang
- 247Minnet under spädbarnsåldern
- 247Arbetsminnet
- 247Långtidsminnet
- 248Variation och situation
- 250Minnets utveckling under barnåldern
- 250Arbetsminnet
- 251Långtidsminnet
- 260Barndomsamnesi
- 261Barn som vittnen
- 11271Begreppsutveckling
- 272Rum, tid och kausalitet
- 272Rum
- 276Tid
- 277Kausalitet
- 282Objektbegrepp
- 282Särdragsteorier
- 286Prototypteorier
- 287Barnets tidiga kategorisering av objekt
- 293Den fortsatta begreppsutvecklingen
- 298Olika strategier vid begreppsbildning
- 300Begrepp och språk
- 300Huvudskillnader
- 300Förspråklig kunskap
- 301Vilket är primärt – språket eller tänkandet?
- 12307Resonerande
- 308Analogiskt tänkande
- 308Teoretiska perspektiv
- 310Logiskt och pragmatiskt tänkande
- 313Dialektiskt tänkande
- 314Variationer i utvecklingen
- 13317Mentalisering
- 317Visuellt perspektiv
- 318Bergsexperimentet
- 319Två nivåer av visuellt perspektivtagande
- 320Privat tal
- 321Förståelse av önskningar och uppfattningar
- 321Önskningar
- 321Uppfattningar
- 324Tidig förståelse av andras uppfattningar
- 327Subjektiva ord
- 327Förställning
- 329Lögn
- 330Individuella skillnader
- 332Autismspektrumstörningar
- 335Teoretiska förklaringar av mentalisering
- 337Den fortsatta mentaliseringsutvecklingen
- 14345Intelligens
- 345Teorier om intelligens
- 345Domängenerell och domänspecifik intelligens
- 346Triarkisk modell
- 347Multipla intelligensformer
- 347Intelligenstest
- 349Normbaserade test
- 350Kriteriebaserade test
- 350Dynamisk utredning
- 352Andra observationer
- 352Prediktion av framtida funktion
- 352Prediktion från tidig ålder
- 355Prediktion utifrån senare barnålder
- 356Arvets och miljöns betydelse för intelligensen
- 356Släktstudier
- 356Miljöfaktorer
- 362Könsskillnader
- 362IQ-resultaten ökar: Flynn-effekten
- 363Skolprestationer och intelligens
- 363Inlärningshinder och inlärningssvårigheter
- 15369Lärande och undervisning
- 369Inlärningsformer
- 369Habituering
- 370Betingning
- 371Imitation
- 376Lärande genom försök och misstag
- 376Insikt
- 376Två perspektiv på undervisning
- 376Den logiska konstruktivismen
- 377Socialkonstruktivismen
- 380Samarbete mellan barn
- 380Tre former av samarbete
- 380Samarbete är effektivt
- 388Del 5 Kommunikation och språk
- 16389Utveckling av kommunikation och språk
- 389Kommunikation
- 389Gemensam uppmärksamhet
- 392Protokommunikation
- 392Tidiga dialoger
- 392De första signalerna
- 393Blickar och gester
- 397Språk
- 398Teoretiska huvudskillnader
- 401Talets utveckling
- 405Förhållandet mellan uppfattnin
Författaren beskriver på ett pedagogiskt och okomplicerat sätt utvecklingspsykologins många delar och perspektiv, samt påvisar hur dessa samverkar i utvecklingsprocessen./.../ En mycket bra lärobok och en utmärkt uppslagsbok med gedigna förteckningar över innehåll, bibliografier och ordförklaringar.
Information
- Författare:
- Stephen Von Tetzchner
- Översättare:
- Inger Lindelöf
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144060781
- Utgivningsår:
- 2011
- Revisionsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 31215-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 720