Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Systemisk coaching

Skickas följande arbetsdag

Systemisk coaching är en grundbok för coacher och andra samtalsparter som vill öka sina färdigheter i arbetet med samtal och coaching. Den ger möjlighet att få eller vidareutveckla ett teoretiskt fundament för att arbeta med samtal och coaching på en systemisk och erkännande grund. Den kan inspirera alla som oavsett bransch arbetar professionellt med samtal – ledare, konsulter, handledare, handläggare och så vidare. Boken ger coachen vägledning om hur man gör samtalspartnern medveten om att d...

Systemisk coaching är en grundbok för coacher och andra samtalsparter som vill öka sina färdigheter i arbetet med samtal och coaching. Den ger möjlighet att få eller vidareutveckla ett teoretiskt fundament för att arbeta med samtal och coaching på en systemisk och erkännande grund. Den kan inspirera alla som oavsett bransch arbetar professionellt med samtal – ledare, konsulter, handledare, handläggare och så vidare. Boken ger coachen vägledning om hur man gör samtalspartnern medveten om att det finns flera infallsvinklar till ett givet önskemål eller problem. Det systemiska kombineras med den erkännande grundtanken att det alltid finns resurser i någon form till hands, och att de utgör avstampet för coachingen. Den systemiska och erkännande teorin utvecklas i boken, som också innehåller kapitel om den lösningsfokuserade, den uppskattande och den narrativa infallsvinkeln, och om ”meningskoordinering” (CMM), – kommunikationsteorins nyaste bidrag för att tillföra samtalen helt nya infallsvinklar. Boken går systematiskt igenom olika frågetyper som skapar rörelse i samtalet och som får fokuspersonen att reflektera över olika möjligheter och perspektiv. Den växlar mellan praktiska exempel, frågetyper, teorier och reflektioner över vilken roll teorin spelar i den praktiska infallsvinkeln till coachingsamtalet. Boken går också in på etiska perspektiv i coachingsamtalet och tar upp frågor som den professionella samtalsparten kan använda för att utveckla sitt eget arbete med samtal och sig själv som coach.

    • 9
      Förord
    • 11
      Inledning
        • 13
          Definition av systemisk coaching
        • 18
          Vad är coaching ett svar på
        • 20
          Tekniker, modeller och frågetyper
        • 21
          Bokens uppläggning
    • 25
      KAPITEL 1 Systemisk coaching – några teoretiska distinktioner
        • 26
          System
        • 30
          Autopoiesis
        • 32
          Multiversum
        • 34
          Förändringar i system sker genom störningar
        • 38
          Relationer
        • 42
          Linjaritet och cirkularitet
        • 44
          Sammanfattning
    • 47
      KAPITEL 2 Om nyfikenhet i coaching
        • 48
          Om förvåning och nyfikenhet
        • 49
          Om hypoteser och nyfikenhet
        • 51
          Om neutralitet och nyfikenhet
        • 53
          Om respektlöshet och nyfikenhet
        • 55
          Sammanfattning
    • 57
      KAPITEL 3 Erkännande i coaching
        • 58
          Erkännande, uppskattning och beröm
        • 59
          Erkännande
        • 62
          Uppskattning
        • 63
          Beröm
        • 69
          Sammanfattning
    • 71
      KAPITEL 4 Coaching som att vara spelledare
        • 72
          Språkspel
        • 74
          Kontext
        • 77
          Coachen som spelledare
        • 78
          Innehålls- och processnivå
        • 80
          Kontrakt, time-out, avslutning
        • 89
          Feedback
        • 90
          Sammanfattning
    • 93
      KAPITEL 5 Nyckelord, spegling och visuella byggnadsställningar
        • 94
          Nyckelord
        • 97
          Spegling i samtalet
        • 100
          Visuella byggnadsställningar
        • 104
          Sammanfattning
    • 107
      KAPITEL 6 Frågetyper och frågeteknik
        • 108
          Frågor
        • 111
          Avsikten med att ställa frågor
        • 114
          Antaganden bakom frågor
        • 116
          Frågetyper
        • 116
          Linjära frågor
        • 118
          Cirkulära frågor
        • 119
          Reflexiva frågor
        • 121
          Strategiska frågor
        • 124
          Sammanfattning
    • 127
      KAPITEL 7 Den uppskattande infallsvinkeln i coaching
        • 127
          När jag inte kan undgå att påverka, hur ska jag då påverka
        • 131
          Uppskattning i coachingsamtal
        • 136
          Förutsättningar för förändring
      • 5
        138
        -modellen – AI som coachingteknik
        • 147
          Sammanfattning
    • 151
      KAPITEL 8 Den lösningsfokuserade infallsvinkeln till coaching
        • 154
          Grundprinciper i den lösningsfokuserade infallsvinkeln
        • 157
          Undantagsfrågor
        • 158
          Mirakelfrågor
        • 159
          Graderingsfrågor
        • 163
          Coaching samskapas av coach och fokusperson – gäst, klagare, kund
        • 165
          Sammanfattning
    • 167
      KAPITEL 9 Språkets betydelse och den narrativa infallsvinkeln till coaching
        • 172
          Utgångspunkten för narrativ coaching
        • 173
          Att skapa prefererade historier
        • 176
          Unika undantag
        • 177
          Bevittning
        • 178
          Externalisering
        • 181
          Klubbmetaforen
        • 182
          Sammanfattning
    • 185
      KAPITEL 10 Frågekedjor från olika infallsvinklar till coaching
        • 186
          Uppskattande frågekedjor med utgångspunkt i goda erfarenheter
        • 187
          Uppskattande frågekedja med utforskning och visualisering av önskat framtidsscenario
        • 188
          Lösningsfokuserad frågekedja med hjälp av mirakelfrågor
        • 189
          Lösningsfokuserad frågekedja med hjälp av brainstorming
        • 190
          Narrativ, problemfokuserad frågekedja med hjälp av externalisering
        • 191
          Narrativ frågekedja med hjälp av externalisering och fokus på resurser
        • 192
          Talets rörelse
        • 193
          Sammanfattning
    • 195
      KAPITEL 11 Kommunikativa positioner i coaching
        • 196
          Avsikten i ett samtal
        • 198
          Spelrummet i ett samtal
        • 199
          Den strategiska positionen
        • 201
          Den hjälpande positionen
        • 203
          Den instruerande positionen
        • 204
          Den bemyndigande positionen
        • 205
          Positionerna i praktiken
        • 207
          Sammanfattning
    • 209
      KAPITEL 12 Domänteorin
        • 211
          Den personliga domänen
        • 212
          Produktionens eller handlingens domän
        • 213
          Reflektionens eller de många förklaringarnas domän
        • 214
          Kontext
        • 216
          Kommunikationens karaktär i de olika domänerna
        • 217
          Domänerna i coaching
        • 220
          Spelledning och domäner
        • 221
          Handlingsbehov som fallgrop i coaching
        • 222
          Sammanfattning
    • 225
      KAPITEL 13 CCM – Teorin om Coordinated Management of Meaning
        • 226
          CMM-modellen
        • 234
          Serpentinmodellen
        • 238
          CMM i coaching
        • 241
          Sammanfattning
    • 243
      KAPITEL 14 Etik i coaching
        • 244
          Nyttoetik och pliktetik
        • 247
          Relationell etik
        • 248
          Erkännande och etik
        • 250
          Det systemiska ”sanningsbegreppet”
        • 252
          Var inte hjälpsam – var brukbar
        • 253
          Sammanfattning
    • 255
      KAPITEL 15 Det systemiska som teori och metateori
        • 256
          Det systemiska som metateori
        • 257
          Bättre sociala världar
        • 258
          Rådgivare eller coach
        • 260
          Den stora frågan om den ”rätta” frågan
    • 263
      Systemiska grundbegrepp
    • 267
      Centrala inspirationskällor
    • 271
      Litteratur
    • 275
      Register

Information

Författare:
Hanne Moltke Asbjørn Molly
Översättare:
Per Larson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144068510
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33914-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
280

Författare

Hanne Moltke

Hanne Moltke redaktör och författare, cand.mag. Organisations- och ledarskapskonsult i RMC Attractor, ansvarig för Attractors Certifieringsutbildni...

Asbjørn Molly

Asbjørn Molly redaktör och författare, cand.mag. Organisations- och ledarskapskonsult i RMC Attractor. Författare till en lång rad böcker, bl.a. Le...

 ;