Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Om konsten att samtala

En bok för människor i kontaktyrken
Skickas följande arbetsdag

Om konsten att samtala beskriver mer ett personligt förhållningssätt och några övergripande teorier än exakt vad samtalsledaren ska säga. Detta gör att boken kan vara till hjälp i olika typer av samtal nästan oavsett innehåll. Detta är den femte reviderade upplagan. Redan 1984 fick boken hedersomnämnande i samband med nomineringen av årets PA-bok med följande motivering: Om konsten att samtala är en omväxlande bok med ett brett innehåll som ger såväl en överblick över teoretiska modeller som...

Om konsten att samtala beskriver mer ett personligt förhållningssätt och några övergripande teorier än exakt vad samtalsledaren ska säga. Detta gör att boken kan vara till hjälp i olika typer av samtal nästan oavsett innehåll. Detta är den femte reviderade upplagan. Redan 1984 fick boken hedersomnämnande i samband med nomineringen av årets PA-bok med följande motivering: Om konsten att samtala är en omväxlande bok med ett brett innehåll som ger såväl en överblick över teoretiska modeller som intressanta exempel på olika samtalssituationer. I denna okomplicerade form är samtalsmetodiken ett värdefullt instrument att lära känna sig själv och samtidigt hjälpa andra människor att förstå och kunna förändra sin egen situation. Författaren riktar sig till dem som i sitt arbete vill få kunskaper och inspiration att genomföra samtal som leder till utveckling för individer utan att därför komma in på det djuppsykologiska området. Boken har haft stor framgång med en sammanlagd upplaga om 100 000 exemplar, vilket till stor del beror på att författaren talar med ett enkelt och självklart språk om det som är allt annat än enkelt och självklart. Om konsten att samtala används bl.a. på universitet, vårdhögskolor och utbildningar inom vårdande verksamheter och arbetsledarutbildningar. Kompetensutveckling inom bl.a. socialtjänsten är ett annat område där boken är uppskattad läsning.

      • 7
        Förord
      • 9
        Inledning
      • 1
        14
        Ditt bästa sätt
      • 2
        27
        Samtalet som vetenskap
        • 27
          Det vetenskapliga arbetssättet
        • 37
          Induktion 30 Deduktion
      • 3
        47
        Några teorihörnpelare
        • 47
          Om värderingar
        • 51
          Intelligens
        • 54
          Abstraktionsnivåer och mening
        • 61
          Antonovskys KASAM
        • 64
          En problemlösningsteori
      • 4
        70
        Kommunikationsteori
        • 70
          Beskriva, förklara, förstå
        • 73
          En samtalsstruktur
        • 85
          Metamodellen
        • 97
          Att borra på djupet
        • 100
          Att påverka attityder
        • 112
          Teorierna i praktiken
        • 112
          Mönster och funktion
        • 119
          Hinder och tveksamhet inför nivåbyte
        • 124
          Innehåll och process
      • 5
        137
        Förändringens språk
        • 137
          Om språket
        • 139
          Människans symbolsystem
        • 145
          Analogt språk
        • 150
          Att blockera den logiska analysen
      • 6
        167
        Samtalets ramar
        • 167
          Struktur eller bara prata
        • 167
          Människan och strukturen
        • 171
          Att definiera en relation
        • 172
          Mål, syften och ramar
        • 172
          Samtalstyper
        • 179
          Måste man ha ett mål
        • 187
          Samtalet i tid och rum
        • 192
          Hur fort kan man gå fram
      • 7
        207
        Samtalet som konst
        • 207
          Känsla och professionalism
        • 207
          Skillnader mellan konster och känsla
        • 213
          Professionalism
        • 216
          Självkännedom
        • 216
          Om diagnoser
        • 220
          Personlighet
        • 224
          Integritet
        • 227
          Att sätta gränser
        • 242
          Psykiska yrkesskador och copingmekanismer
        • 249
          Vad den professionella samtalsledaren själv kan behöva
        • 255
          Inlevelseförmåga
        • 255
          Empati
        • 272
          Kan man förstå andra
        • 282
          Avslutande kommentarer
      • 287
        Tio punkter för dåliga och bra samtalsledare
      • 290
        Litteratur
      • 294
        Person- och sakregister

Information

Författare:
Anders Engquist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144095080
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2013
Artikelnummer:
38068-05
Upplaga:
Femte
Sidantal:
296

Författare

Anders Engquist

Anders Engquist är fil dr., leg. psykolog och leg. psykoterapeut samt f.d. universitetslektor i pedagogik.Anders har skrivit ett tiotal böcker och ...

 ;