Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Varubrev 1:a klass

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Motiverande samtal - MI med tonåringar och unga vuxna

Skickas följande arbetsdag

När ungdomar verkligen är motiverade att nå ett mål har de en energi, intensitet och förändringskapacitet som är svåröverträffad. Motivationen är nyckeln till förändring. Motiverande samtal – MI med tonåringar och unga vuxna beskriver hur man har framgångsrika samtal med ungdomar när man vill påverka deras beteende i något avseende. Det kan exempelvis handla om att få dem att undvika droger och alkohol, sluta röka eller att klara sitt skolarbete. Bokens första del beskriver de olika momenten ...

När ungdomar verkligen är motiverade att nå ett mål har de en energi, intensitet och förändringskapacitet som är svåröverträffad. Motivationen är nyckeln till förändring. Motiverande samtal – MI med tonåringar och unga vuxna beskriver hur man har framgångsrika samtal med ungdomar när man vill påverka deras beteende i något avseende. Det kan exempelvis handla om att få dem att undvika droger och alkohol, sluta röka eller att klara sitt skolarbete. Bokens första del beskriver de olika momenten och begreppen i metoden MI, med särskild betoning på hur man använder den med tonåringar och unga vuxna inom exempelvis skola, hälso- och sjukvård och socialtjänst. Den andra delen ger utförliga exempel på hur MI tillämpas i konkreta situationer som när det gäller missbruk, ätstörningar och skolproblem. I den avslutande tredje delen ges exempel på etiska frågeställningar och förslag till fortsatt övning i metoden. Boken vänder sig till studenter och yrkesverksamma inom psykologi och beteendevetenskap, socialt arbete, hälso- och sjukvård samt skola.

      • 17
        Författare
        • 17
          Huvudförfattare
        • 17
          Medförfattare
      • 25
        Förord till den svenska upplagan
      • 27
        Förord
  • DEL I HANDBOKEN
      • 31
        KAPITEL 1 Inledning
        • 33
          Vad är MI?
        • 33
          Vad MI inte är
        • 36
          Vilken evidens finns?
        • 36
          Hur är boken uppbyggd?
        • 37
          Sammanfattning
      • 41
        KAPITEL 2 Utvecklingen under tonåren och den förlängda ungdomstiden
        • 41
          En kort genomgång av den kognitiva utvecklingen
        • 41
          Formella operationer
        • 42
          Informationsprocesser
        • 43
          En kort genomgång av den sociala och emotionella utvecklingen
        • 43
          Identitet och tonår
        • 44
          Identitet och förlängd ungdomstid
        • 44
          Autonomi
        • 45
          Familj och kamrater
        • 46
          Sammanfattning
      • 49
        KAPITEL 3 MI-andan
        • 49
          MI:s hörnstenar – autonomi, samarbete och framkallande
        • 49
          Autonomi
        • 50
          Samarbete
        • 52
          Framkallande
        • 53
          Att omsätta andan i praktiken
        • 53
          Uttrycka empati
        • 53
          Synliggöra diskrepans
        • 54
          Rulla med motstånd
        • 55
          Stödja tilltron till den egna förmågan
        • 56
          Skillnader mellan MI och andra metoder
        • 57
          Att demonstrera MI-andan vid första samtalet
        • 57
          Inledande kommentar
        • 58
          Skapa en agenda
        • 60
          Övningen ||En vanlig dag
        • 62
          Informera i dialog
        • 62
          Sammanfattning
        • 65
          KAPITEL 4 Klientcentrerade samtalsredskap
        • 66
          Reflektion: Grunden till aktivt lyssnande
        • 66
          Enkla reflektioner
        • 67
          Komplexa reflektioner
        • 70
          Öppna frågor
        • 73
          Affirmationer eller bekräftelser
        • 74
          Sammanfattningar under samtalet
        • 74
          Sammanfattning
      • 77
        KAPITEL 5 Hantera motstånd
        • 78
          Att känna igen motstånd i relationen
        • 79
          Ta ett steg tillbaka
        • 80
          Klientcentrerade samtalsredskap för att hantera motstånd
        • 80
          Enkel reflektion
        • 80
          Reflektion på det utelämnade
        • 81
          Förstärkande reflektion
        • 82
          Strategiska bemötanden
        • 83
          Betona personlig kontroll
        • 84
          För och emot
        • 86
          Instämmande med skruv
        • 87
          Byta fokus
        • 87
          Sammanfattning
      • 89
        KAPITEL 6 Förändringsyttranden
        • 90
          De första stegen på vägen mot förändring
        • 91
          Förstärka förändringsyttranden för att fortsätta på vägen mot förändring
        • 92
          Reflektioner
        • 93
          Öppna frågor för att utveckla förändringsyttranden
        • 94
          Affirmationer eller bekräftelser
        • 94
          Sammanfattningar – olika syften
        • 95
          Frågor för att utlösa förändringsyttranden
        • 96
          Direkta frågor
        • 98
          Frågor kring tänkta situationer
        • 100
          Värderingsfrågor
        • 102
          Frågor om starka sidor
        • 103
          Ytterligare strategier för att hämta fram förändringsyttranden
        • 103
          Skalfrågor
        • 107
          Sammanfattning
      • 109
        KAPITEL 7 Åtagande
        • 110
          Att gå vidare till nästa fas av MI-samtalet
        • 110
          Notera när förändringsyttrandena växer i styrka
        • 111
          Notera när bevarandeyttrandena avtar
        • 113
          Övergång till planeringsfasen: testa om tiden är mogen
        • 114
          Göra upp en plan
        • 117
          Muntliga och skriftliga förändringsplaner
        • 117
          Förändringsplaner för unga människor som inte är redo för förändring
        • 119
          Ytterligare strategier för att befästa åtagandet
        • 120
          Uppföljningssamtal
        • 121
          Sammanfattning
      • 123
        KAPITEL 8 Att integrera MI i sitt arbete
        • 124
          Användning av MI i korta samtal
        • 125
          Integrera MI med andra behandlingar
        • 126
          Kognitiv beteendeterapi och MI
        • 128
          Behandling byggd på yttre motivation och MI
        • 131
          Sammanfattning
  • DEL II TILLÄMPNINGAR
      • 135
        KAPITEL 9 Alkoholproblem
        • Lynn Hernandez, Nancy Barnett, Holly Sindelar-Manning, Thomas H Chun & Anthony Spirito
        • 135
          Problemets omfattning
        • 135
          Svenska förhållanden
        • 137
          Varför MI
        • 138
          Presentation och väckande av engagemang
        • 138
          Utforska motivationen
        • 139
          Stärka motivationen
        • 140
          Individualiserad feedback
        • 140
          Föreställa sig framtiden
        • 141
          Göra upp en plan
        • 142
          Förutse hinder
        • 142
          Ge råd
        • 142
          Stärka tilltron till den egna förmågan
        • 143
          Forskningsresultat
      • 145
        KAPITEL 10 Marijuanabruk
        • Denise Walker
        • 145
          Problemets omfattning
        • 146
          Svenska förhållanden
        • 146
          Varför MI
        • 147
          Anda och strategier i MI
        • 148
          Rekryteringsstrategier
        • 148
          Information
        • 149
          Bedömningsstrategier
        • 149
          Feedbackstrategier
        • 151
          Använd en empatisk och framkallande stil
        • 151
          Var bekräftande
        • 151
          Beslutsbalansstrategier
        • 152
          Synliggör diskrepans
        • 153
          Fundera över framtidsmål
        • 154
          Forskningsresultat
      • 157
        KAPITEL 11 Ungdomar inom kriminalvården
        • L A R Stein
        • 157
          Problemets omfattning
        • 158
          Svenska förhållanden
        • 159
          Varför MI
        • 159
          Anda och strategier i MI
        • 160
          Dubbelsidig reflektion med beslutsbalans
        • 161
          Rulla med motstånd
        • 161
          Stärka tilltron till den egna förmågan
        • 162
          Integrera användningen av belöningar
        • 162
          Diskutera kompisars påverkan
        • 163
          Forskningsresultat
      • 165
        KAPITEL 12 Att minska sexuella riskbeteenden
        • Juline Koken, Angulique Outlaw & Monique Green-Jones
        • 165
          Problemets omfattning
        • 166
          Svenska förhållanden
        • 166
          Sexuella risker i marginaliserade grupper
        • 168
          Varför MI
        • 168
          Anda och strategier i MI
        • 169
          Meny-agenda
        • 170
          Beslutsbalans
        • 171
          Ta parti för det negativa
        • 171
          Acceptera ungdomars autonomi: släppa taget om expertrollen
        • 172
          Forskningsresultat
      • 175
        KAPITEL 13 Rökning
        • Kimberley Horn
        • 175
          Problemets omfattning
        • 177
          Tobaksvanor bland ungdomar och unga vuxna i Sverige
        • 177
          Varför MI
        • 179
          Anda och strategier i MI
        • 180
          Forskningsresultat
      • 185
        KAPITEL 14 Psykiska störningar
        • Lisa J Merlo & Nina Gobat
        • 185
          Internaliserande störningar
        • 185
          Problemets omfattning
        • 186
          Varför MI
        • 189
          Forskningsresultat
        • 190
          Psykotiska syndrom
        • 190
          Problemets omfattning
        • 190
          Varför MI
        • 191
          Anda och tekniker i MI
        • 193
          Forskningsresultat
      • 195
        KAPITEL 15 Ätstörningar
        • Janet Treasure, Carolina López & Pam Macdonald
        • 195
          Problemets omfattning
        • 195
          Svenska förhållanden
        • 196
          Varför MI
        • 196
          Varför MI för personer med ätstörningar?
        • 197
          Anda och strategier i MI
        • 197
          Använda MI för personer med ätstörningar
        • 200
          MI med familjerna till personer med ätstörningar
        • 201
          Forskningsresultat
        • 201
          Studier av MI för personer med ätstörningar
        • 203
          Studier av MI för familjerna till personer med ätstörningar
        • 203
          Författarnas tack
      • 205
        KAPITEL 16 Fetma i minoritetsgrupper
        • Donna Spruijt-Metz, Elizabeth Barnett, Jaimie Davis & Ken Resnicow
        • 205
          Problemets omfattning
        • 206
          Svenska förhållanden
        • 207
          Varför MI
        • 207
          Anda och strategier i MI
        • 208
          Övervinna faktorer i omgivningen som hindrar förändring
        • 209
          Handskas med tillagsinställning, överdrifter och åtföljande misstro
        • 210
          Byta roll: behovet av att informera om fakta
        • 211
          Skapande av en agenda
        • 212
          Vanliga motiv och hinder för förändring
        • 213
          MI som inledning eller komplement till andra behandlingar som har empiriskt stöd
        • 214
          Ytterligare saker att ta hänsyn till i arbetet med överviktiga ungdomar
        • 216
          Forskningsresultat
      • 219
        KAPITEL 17 Egenvård vid kroniska sjukdomar
        • Sylvie Naar-King & Deborah Ann Ellis
        • 219
          Problemets omfattning
        • 220
          Varför MI
        • 221
          Anda och strategier i MI
        • 225
          Forskningsresultat
      • 227
        KAPITEL 18 Gruppbehandling för alkohol- och drogmissbruk
        • Elizabeth J D’Amico, Sarah W Feldstein Ewing, Brett Engle, Sarah Hunter, Karen Chan Osilla & Angela Bryan
        • 227
          Problemets omfattning
        • 228
          Varför MI
        • 229
          Anda och strategier i MI
        • 230
          Strukturering av gruppen
        • 230
          Fördelar och nackdelar med fortsatt användning av alkohol och andra droger
        • 230
          Diskutera nuvarande och framtida mål
        • 231
          Fastställa gruppmål: problemlösningsfärdigheter och skadereduktion
        • 231
          Ge akt på åtagandeyttranden
        • 232
          Forskningsresultat
        • 234
          Författarnas tack
      • 237
        KAPITEL 19 Tillämpningar i skolan
        • Sebastian Kaplan, Brett Engle, Ashley Austin & Eric F Wagner
        • 237
          Problemets omfattning
        • 237
          Varför MI
        • 238
          Anda och strategier i MI
        • 238
          MI i skolmiljö
        • 240
          MI och skolproblem
        • 243
          Forskningsresultat
      • 245
        KAPITEL 20 Familjebaserad intervention
        • Sue Channon & Sune Rubak
        • 245
          Problemets omfattning
        • 246
          Varför MI
        • 246
          Anda och strategier i MI
        • 246
          Vad bör man tänka på när man fattar beslut om ett familjesamtal eller ett individuellt samtal?
        • 249
          När är det bättre att inte träffa hela familjen?
        • 250
          Forskningsresultat
  • DEL III ATT VÄLJA SIN EGEN VÄG
      • 255
        KAPITEL 21 Etiska aspekter
        • 255
          Inflytande, värderingar och mål
        • 255
          Inflytande: Finns det alltid?
        • 256
          Den unga personens värderingar och mål: Är det alltid det viktigaste?
        • 257
          Familjens värderingar och mål: Hur stor betydelse har de?
        • 257
          Rådgivarens värderingar och mål: Spelar det någon roll vad rådgivaren vill?
        • 258
          Andra behandlingsinstansers värderingar och mål: Vilken roll spelar de?
        • 259
          Att handskas med många olika agendor: Hur är det möjligt?
        • 261
          Riktlinjer för ett etiskt arbetssätt: att göra det rätta
      • 267
        KAPITEL 22 Att bli en skicklig MI-utövare
        • 267
          Hur man kan lära sig mer om MI
        • 268
          Vad krävs för att lära sig MI?
        • 269
          Lära sig krypa: självstudier
        • 269
          Lära sig gå: delta i en utbildningsworkshop
        • 270
          Lära sig dansa: handledning och feedback
        • 273
          Lära sig dansa med andra: bilda en MI-träningsgrupp
        • 276
          Färdigheter som inte används går förlorade
      • 277
        Referenser
      • 311
        Sakregister

Boken är gedigen både vad gäller fakta och evidensbeskrivningar. En styrka är de många och belysande exempel på samtal mellan unga och erfarna MI-behandlare som presenteras här.

Information

Författare:
Sylvie Naar-King Mariann Suarez
Översättare:
Gun Zetterström-Larkander
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144077000
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
35867-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
318

Författare

Sylvie Naar-King

Sylvie Naar-King, FD, är docent vid Department of Pediatrics and Department of Psychiatry and Behavioral Neurosciences, Wayne University. Hon är ba...

Mariann Suarez

Mariann Suarez, FD, är chef för programmet i utvecklingspsykologi och forskarassistent vid Department of Psychiatry and Behavioral Medicine, Univer...

 ;