Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Varubrev 1:a klass
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Motiverande samtal - MI med tonåringar och unga vuxna
- 17Författare
- 17Huvudförfattare
- 17Medförfattare
- 25Förord till den svenska upplagan
- 27Förord
- DEL I HANDBOKEN
- 31KAPITEL 1 Inledning
- 33Vad är MI?
- 33Vad MI inte är
- 36Vilken evidens finns?
- 36Hur är boken uppbyggd?
- 37Sammanfattning
- 41KAPITEL 2 Utvecklingen under tonåren och den förlängda ungdomstiden
- 41En kort genomgång av den kognitiva utvecklingen
- 41Formella operationer
- 42Informationsprocesser
- 43En kort genomgång av den sociala och emotionella utvecklingen
- 43Identitet och tonår
- 44Identitet och förlängd ungdomstid
- 44Autonomi
- 45Familj och kamrater
- 46Sammanfattning
- 49KAPITEL 3 MI-andan
- 49MI:s hörnstenar – autonomi, samarbete och framkallande
- 49Autonomi
- 50Samarbete
- 52Framkallande
- 53Att omsätta andan i praktiken
- 53Uttrycka empati
- 53Synliggöra diskrepans
- 54Rulla med motstånd
- 55Stödja tilltron till den egna förmågan
- 56Skillnader mellan MI och andra metoder
- 57Att demonstrera MI-andan vid första samtalet
- 57Inledande kommentar
- 58Skapa en agenda
- 60Övningen ||En vanlig dag
- 62Informera i dialog
- 62Sammanfattning
- 65KAPITEL 4 Klientcentrerade samtalsredskap
- 66Reflektion: Grunden till aktivt lyssnande
- 66Enkla reflektioner
- 67Komplexa reflektioner
- 70Öppna frågor
- 73Affirmationer eller bekräftelser
- 74Sammanfattningar under samtalet
- 74Sammanfattning
- 77KAPITEL 5 Hantera motstånd
- 78Att känna igen motstånd i relationen
- 79Ta ett steg tillbaka
- 80Klientcentrerade samtalsredskap för att hantera motstånd
- 80Enkel reflektion
- 80Reflektion på det utelämnade
- 81Förstärkande reflektion
- 82Strategiska bemötanden
- 83Betona personlig kontroll
- 84För och emot
- 86Instämmande med skruv
- 87Byta fokus
- 87Sammanfattning
- 89KAPITEL 6 Förändringsyttranden
- 90De första stegen på vägen mot förändring
- 91Förstärka förändringsyttranden för att fortsätta på vägen mot förändring
- 92Reflektioner
- 93Öppna frågor för att utveckla förändringsyttranden
- 94Affirmationer eller bekräftelser
- 94Sammanfattningar – olika syften
- 95Frågor för att utlösa förändringsyttranden
- 96Direkta frågor
- 98Frågor kring tänkta situationer
- 100Värderingsfrågor
- 102Frågor om starka sidor
- 103Ytterligare strategier för att hämta fram förändringsyttranden
- 103Skalfrågor
- 107Sammanfattning
- 109KAPITEL 7 Åtagande
- 110Att gå vidare till nästa fas av MI-samtalet
- 110Notera när förändringsyttrandena växer i styrka
- 111Notera när bevarandeyttrandena avtar
- 113Övergång till planeringsfasen: testa om tiden är mogen
- 114Göra upp en plan
- 117Muntliga och skriftliga förändringsplaner
- 117Förändringsplaner för unga människor som inte är redo för förändring
- 119Ytterligare strategier för att befästa åtagandet
- 120Uppföljningssamtal
- 121Sammanfattning
- 123KAPITEL 8 Att integrera MI i sitt arbete
- 124Användning av MI i korta samtal
- 125Integrera MI med andra behandlingar
- 126Kognitiv beteendeterapi och MI
- 128Behandling byggd på yttre motivation och MI
- 131Sammanfattning
- DEL II TILLÄMPNINGAR
- 135KAPITEL 9 Alkoholproblem
- Lynn Hernandez, Nancy Barnett, Holly Sindelar-Manning, Thomas H Chun & Anthony Spirito
- 135Problemets omfattning
- 135Svenska förhållanden
- 137Varför MI
- 138Presentation och väckande av engagemang
- 138Utforska motivationen
- 139Stärka motivationen
- 140Individualiserad feedback
- 140Föreställa sig framtiden
- 141Göra upp en plan
- 142Förutse hinder
- 142Ge råd
- 142Stärka tilltron till den egna förmågan
- 143Forskningsresultat
- 145KAPITEL 10 Marijuanabruk
- Denise Walker
- 145Problemets omfattning
- 146Svenska förhållanden
- 146Varför MI
- 147Anda och strategier i MI
- 148Rekryteringsstrategier
- 148Information
- 149Bedömningsstrategier
- 149Feedbackstrategier
- 151Använd en empatisk och framkallande stil
- 151Var bekräftande
- 151Beslutsbalansstrategier
- 152Synliggör diskrepans
- 153Fundera över framtidsmål
- 154Forskningsresultat
- 157KAPITEL 11 Ungdomar inom kriminalvården
- L A R Stein
- 157Problemets omfattning
- 158Svenska förhållanden
- 159Varför MI
- 159Anda och strategier i MI
- 160Dubbelsidig reflektion med beslutsbalans
- 161Rulla med motstånd
- 161Stärka tilltron till den egna förmågan
- 162Integrera användningen av belöningar
- 162Diskutera kompisars påverkan
- 163Forskningsresultat
- 165KAPITEL 12 Att minska sexuella riskbeteenden
- 165Problemets omfattning
- 166Svenska förhållanden
- 166Sexuella risker i marginaliserade grupper
- 168Varför MI
- 168Anda och strategier i MI
- 169Meny-agenda
- 170Beslutsbalans
- 171Ta parti för det negativa
- 171Acceptera ungdomars autonomi: släppa taget om expertrollen
- 172Forskningsresultat
- 175KAPITEL 13 Rökning
- Kimberley Horn
- 175Problemets omfattning
- 177Tobaksvanor bland ungdomar och unga vuxna i Sverige
- 177Varför MI
- 179Anda och strategier i MI
- 180Forskningsresultat
- 185KAPITEL 14 Psykiska störningar
- Lisa J Merlo & Nina Gobat
- 185Internaliserande störningar
- 185Problemets omfattning
- 186Varför MI
- 189Forskningsresultat
- 190Psykotiska syndrom
- 190Problemets omfattning
- 190Varför MI
- 191Anda och tekniker i MI
- 193Forskningsresultat
- 195KAPITEL 15 Ätstörningar
- Janet Treasure, Carolina López & Pam Macdonald
- 195Problemets omfattning
- 195Svenska förhållanden
- 196Varför MI
- 196Varför MI för personer med ätstörningar?
- 197Anda och strategier i MI
- 197Använda MI för personer med ätstörningar
- 200MI med familjerna till personer med ätstörningar
- 201Forskningsresultat
- 201Studier av MI för personer med ätstörningar
- 203Studier av MI för familjerna till personer med ätstörningar
- 203Författarnas tack
- 205KAPITEL 16 Fetma i minoritetsgrupper
- Donna Spruijt-Metz, Elizabeth Barnett, Jaimie Davis & Ken Resnicow
- 205Problemets omfattning
- 206Svenska förhållanden
- 207Varför MI
- 207Anda och strategier i MI
- 208Övervinna faktorer i omgivningen som hindrar förändring
- 209Handskas med tillagsinställning, överdrifter och åtföljande misstro
- 210Byta roll: behovet av att informera om fakta
- 211Skapande av en agenda
- 212Vanliga motiv och hinder för förändring
- 213MI som inledning eller komplement till andra behandlingar som har empiriskt stöd
- 214Ytterligare saker att ta hänsyn till i arbetet med överviktiga ungdomar
- 216Forskningsresultat
- 219KAPITEL 17 Egenvård vid kroniska sjukdomar
- Sylvie Naar-King & Deborah Ann Ellis
- 219Problemets omfattning
- 220Varför MI
- 221Anda och strategier i MI
- 225Forskningsresultat
- 227KAPITEL 18 Gruppbehandling för alkohol- och drogmissbruk
- Elizabeth J D’Amico, Sarah W Feldstein Ewing, Brett Engle, Sarah Hunter, Karen Chan Osilla & Angela Bryan
- 227Problemets omfattning
- 228Varför MI
- 229Anda och strategier i MI
- 230Strukturering av gruppen
- 230Fördelar och nackdelar med fortsatt användning av alkohol och andra droger
- 230Diskutera nuvarande och framtida mål
- 231Fastställa gruppmål: problemlösningsfärdigheter och skadereduktion
- 231Ge akt på åtagandeyttranden
- 232Forskningsresultat
- 234Författarnas tack
- 237KAPITEL 19 Tillämpningar i skolan
- Sebastian Kaplan, Brett Engle, Ashley Austin & Eric F Wagner
- 237Problemets omfattning
- 237Varför MI
- 238Anda och strategier i MI
- 238MI i skolmiljö
- 240MI och skolproblem
- 243Forskningsresultat
- 245KAPITEL 20 Familjebaserad intervention
- Sue Channon & Sune Rubak
- 245Problemets omfattning
- 246Varför MI
- 246Anda och strategier i MI
- 246Vad bör man tänka på när man fattar beslut om ett familjesamtal eller ett individuellt samtal?
- 249När är det bättre att inte träffa hela familjen?
- 250Forskningsresultat
- DEL III ATT VÄLJA SIN EGEN VÄG
- 255KAPITEL 21 Etiska aspekter
- 255Inflytande, värderingar och mål
- 255Inflytande: Finns det alltid?
- 256Den unga personens värderingar och mål: Är det alltid det viktigaste?
- 257Familjens värderingar och mål: Hur stor betydelse har de?
- 257Rådgivarens värderingar och mål: Spelar det någon roll vad rådgivaren vill?
- 258Andra behandlingsinstansers värderingar och mål: Vilken roll spelar de?
- 259Att handskas med många olika agendor: Hur är det möjligt?
- 261Riktlinjer för ett etiskt arbetssätt: att göra det rätta
- 267KAPITEL 22 Att bli en skicklig MI-utövare
- 267Hur man kan lära sig mer om MI
- 268Vad krävs för att lära sig MI?
- 269Lära sig krypa: självstudier
- 269Lära sig gå: delta i en utbildningsworkshop
- 270Lära sig dansa: handledning och feedback
- 273Lära sig dansa med andra: bilda en MI-träningsgrupp
- 276Färdigheter som inte används går förlorade
- 277Referenser
- 311Sakregister
Boken är gedigen både vad gäller fakta och evidensbeskrivningar. En styrka är de många och belysande exempel på samtal mellan unga och erfarna MI-behandlare som presenteras här.
Information
- Författare:
- Sylvie Naar-King Mariann Suarez
- Översättare:
- Gun Zetterström-Larkander
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144077000
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 35867-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 318